Betyndningen av digital signaloverføring

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Arrow Betyndningen av digital signaloverføring

Bruker i dag digital overføring (sp-dif(coax)) mellom DVD og pre-amp.
    Dette er en billig monster standard thx-sak til 300 kroner.
    Har dere erfaring med forskjell på billig og dyr kabel? Har prøvd "vanlig" analog kabel, og kan ikke påstå at jeg hører noen umiddelbar forskjell i forhold til digital-kabelen.. Litt merkelig synes jeg!
    Lurer på hva folk der ute mener gir best lyd av optisk og coax også.

Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

opt vs. coax

Digital signaloverføring er et område der eg trur mange blir lurt..

signalet som blir overført digitalt, enten via coax eller fiberoptisk kabel, er det samme.
    På grunn av at det er et digitalt/matematisk signal, med omfattende feilkorreksjon, kan vi anta at signalet er nøyaktig det samme uansett digitalkabel..
    Det som derimot kan gjøre at folk opplever forskjeller i sitt oppsett når man bytter fra digital til analog kabel ligger i prosesseringen. Det er antakelig ein spdif til analog prosessor i både DVD-spilleren og i forsterkeren din. Og mest sannsynlig vil det være forskjell i hvilken prosessor som blir benyttet, og hvordan denne omdanner signalet til analogt signal..

Forsterkertrinnet på utgangen til prosessoren er et vesentlig punkt her.. Og her er det jo ein eller annen ingeniør som har designa dette, basert på hans kunnskap.. alle merkene vil ha små forskjeller i denne viktige kretsen, og dette gjør at du rett og slett må prøve deg fram til hva som fungerer best i ditt oppsett..

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet både Toslink (optisk) og RCA coax. Hører ingen forskjell.

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sp-dif? Hva er det?

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen forskjell hos meg, men jeg foretrekker coax, spesielt siden prosessoren min bare har 1 optisk inngang :wink:

Hører overhodet ikke forskjell på dyr og billig kabel, men det er vel slik det skal være når det er digital overføring :grin:

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker begge deler, optisk til PC og PS2 og coax til DVD-spiller. Har prøvd med både billige og dyre coaxkabler, og jeg merker iallefall ikke forskjell på TaraLabs til rundt tusenlappen og en skolisse fra Clas Ohlson.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shercko
    Sp-dif? Hva er det?
    Det er et annet navn på coax (rca-plugg)
    Tror det blir mest brukt i sammenheng med pc o.l.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg klarer ikke å høre forskjell på tos-link og coax.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er helt klart forskjell både på kabler, grensesnitt og drivverk. datafolkets teori om digitalt er digitalt og likt uansett er TULL
    prøv selv med ab testing.

litt digitalgreier her:
    http://www.digido.com/portal/pmodule...er_page_id=28/
    om det er forsvarlig å bruke mange tusen på digitaldelen er en annen sak.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shercko
    Sp-dif? Hva er det?
    sony-philips digital interface format.

Personlig hører jeg ikke forskjell på coax eller optisk,ei heller på en styggbillig coax(digital)og en til høvdingen.Har ikke noe problemer med at du hører forskjell,men har tilgode og oppleve det selv.Hva slags kabler har du testet einis?Kan du beskrive hva som er forskjellen?

Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jitter

Hei Einis!

Skumma meg igjennom artikkelen du refererte til, og fant mykje interessant..
    Digital støy i form av jitter er nok et område der det fort kan oppstå degradering av lydkvalitet..

Men i mine auge så er den diskusjonen litt på siden av temaet i avstemningen..

Hvis vi forutsetter at du har 1 stk DVD-spiller med digital overføring av lyd på både coaks og optisk kabel, og 1 stk forsterker med inngang for både coaks og optisk. Da er overføringen av signalet mellom DVD og forsterker et reint digitalt til digitalt system. Da er det lydmessige resultatet kun avhengig av at forsterkeren klarer å dekode det digitale signalet, og for å sitere artikkelen du refererer til :

Sitat:

However, for most digital to digital transfers, jitter is most likely irrelevant to the final result.

Det du allikevel har rett i er at signalprosessoren og tilhørende DAC har mye å si på lydresultatet.

Active DIY Mekkern sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Coax Vs optisk

Jeg foretrekker Coax til dvd spiller og andre kilder med minimalt med støy.Fra Pcen kan det gjerne være en fordel å bruke optisk,pga. støy fra kabinettet, og alt som er inni en pc.
    Jeg foretrekker Coax til dvd fordi det ikke er noen grunn til å gjøre signalet om fra coax til optisk og tilbake igjen til coax i forsterker/dekoder. Og fra et pc kabinett er det gjerne en del støy som følger skjermen i kabelen. Og dermed gir støy på det meste i receiveren. Ved optisk overføring kommer ikke støyen fra pc kabinettet særlig langt.

Skulle også gjerne hatt optisk lydutgang på TV, for den er en enorm støykilde når den tilkobles kabel-tv. Men det tror jeg det er få tver som har.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skal man gjøre om fra coax til optisk og tilbake igjen ?

På sendersiden så lager (lyd)prosessoren et sp/dif-signal. Dette kan som regel ikke kjøres direkte ut på coax-utgangen (forskjellig spenning og impedans), så da setter man en driver imellom. sp/dif-signalet går parallelt (samtidig) til en optisk driver. Hvor er konverteringen fra coax til optisk ?

På mottakersiden så er det en krets som gjør coax-signalet til et eletrisk digitalt signal, og en annen krets som gjør lys-signalet til et elektrisk digitalt signal. Prosessoren i receiveren velger deretter ett av disse digitale signalene. Hvor er konverteringen fra optisk til coax ?

Jeg foretrekker optisk signaloverføring. Da er man garantert galvanisk skille mellom apparatene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •