Hva har jeg gjort? Bi-wiret eller bi-ampet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Newcomer kjoenik sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva har jeg gjort? Bi-wiret eller bi-ampet?

Jeg har en forsterker fra tidlig på '80-tall (Vector Reasearch vsx 7100) som jeg har koblet til et par Eneregy Veritas V2.3.
    Fra forsterkeren er det fire høytalerutganger. A høyre og venstre, og B høyre og venstre. Man kan velge om man vil koble A hø. og A venstre A+A (8 ohm) eller A+B (4 ohm). Jeg har prøvd begge deler, men kunne ikke høre sikker forskjell.
    Deretter forsøkte jeg å bruke to høytalerkabler (monster M-serie), til hver høytaler. Altså A høyre og B høyre til kontaktene på høytaleren etc.
    Dette gav et mye større lydbilde og en mye bedre sammenheng mell diskant, mellomtone og bass.

Men hva er det jeg har gjort?
    Har jeg bi-wiret?
    Har jeg bi-ampet? (Er det mulig å biampe fra èn to-kanalsforsterker?)

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bi-wiret

Bi-amp betyr å bruke to forsterkere pr høytaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjoenik
    Jeg har en forsterker fra tidlig på '80-tall (Vector Reasearch vsx 7100) som jeg har koblet til et par Eneregy Veritas V2.3.
    Fra forsterkeren er det fire høytalerutganger. A høyre og venstre, og B høyre og venstre. Man kan velge om man vil koble A hø. og A venstre A+A (8 ohm) eller A+B (4 ohm). Jeg har prøvd begge deler, men kunne ikke høre sikker forskjell.
    Deretter forsøkte jeg å bruke to høytalerkabler (monster M-serie), til hver høytaler. Altså A høyre og B høyre til kontaktene på høytaleren etc.
    Dette gav et mye større lydbilde og en mye bedre sammenheng mell diskant, mellomtone og bass.

Men hva er det jeg har gjort?
    Har jeg bi-wiret?
    Har jeg bi-ampet? (Er det mulig å biampe fra èn to-kanalsforsterker?)
    Du har biwiret ja, det som gjør at du synes lyden blir bedre er fordi du nå kjører høyttalerne med 4 ohm istedenfor 8 ohm, dette gir deg høyere teoretisk effekt.

For å biampe må forsterkeren ha mulighet for dette, det er vanligvis en bryter på baksiden det er snakk om. Men da hadde du jo trengt 2 forsterkere for å få biampet 2 høyttalere så det er vel ikke egentlig et alternativ for deg.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magking
    Bi-wiret

Bi-amp betyr å bruke to forsterkere pr høytaler.
    Nei, Bi-Amp betyr å bruke 2 forsterkere pr. høytalerPAR. ;-)

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Nei, Bi-Amp betyr å bruke 2 forsterkere pr. høytalerPAR. ;-)
    Nei det gjør det ikke kverrulant. Jeg sa ikke at det var stereoforsterkere.;-)

Jeg biamper mine to fronthøytalere med en syvkanals forsterker. Vil det si jeg bruker EN forsterker? Nei.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det gjør det ikke kverrulant. Jeg sa ikke at det var stereoforsterkere.;-)

Jeg biamper mine to fronthøytalere med en syvkanals forsterker. Vil det si jeg bruker EN forsterker? Nei.
    Nei, en syvkanals forsterker kan ikke Bi-Ampe. Fordi Bi-Amp'ing i begrepet består av 2 separate strømforsyninger. ;-)

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, en syvkanals forsterker kan ikke Bi-Ampe. Fordi Bi-Amp'ing i begrepet består av 2 separate strømforsyninger. ;-)
    To separate strømforsyninger, den var ny.

Merkelig at jeg ikke kan finne det nevt noe sted, eller har lest det før. Står om biamping i forbinnelse med flere multikanals forsterkere.

BTW. Min ATI 2007 har to trafoer, en for + og en for -

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,798
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To separate strømforsyninger, den var ny.

Merkelig at jeg ikke kan finne det nevt noe sted, eller har lest det før. Står om biamping i forbinnelse med flere multikanals forsterkere.

BTW. Min ATI 2007 har to trafoer, en for + og en for -
    Du bi-amper jo til en viss grad, når du bruker to interne utgangs forsterkere fra en 7 kanals surround forsterker pr. høytaler også, men det blir en litt annen løsning, enn en mer ekte bi-amping, der man bruker 2 separate stereo trinn der hver av stereo frosterkerene, har hver sine strømforsyninger, eventuellt man bruker 4 monoblokker på to høytalere, og bruker 4 separate strømforsyninger osv.

Det som jeg mener er viktig i bi-amping sammenheng, er at man ikke kjører samme stømforsyninger og utgangstinn til bass området, som man gjør i mellomtone og diskant, da den største effekten er å isolere de neggative påvirkningene som en hardt jobbende forsterker har i bassen med de mer forvrengnings avslørende mellomtone og diskant områdene.

Skjønner ikke helt hva du mener med "Min ATI 2007 har to trafoer, en for + og en for - "

Ellers så synes jeg det er viktig å påpeke at man må holde "tungen i rett munn" med kobbling av flere forskjellige forsterkere mot samme høytaler. Glemmer man å fjerne skinnene mellom bass med mellotone og diskant terminalene eller på annen måte sender inn utgangen på en effekt forsterker til utgangen på en annen forsterker , går det lett galt og kan ende med masse røyk....;-)

Synes derfor overskriften "Hva har jeg gjort? Bi-wiret eller bi-ampet?" var litt skremmende lesning ;-)

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Skjønner ikke helt hva du mener med "Min ATI 2007 har to trafoer, en for + og en for - "
    Den er balansert derfor har den dobble trafoer. Var ikke no annet enn litt kverrulering tilbake.;-)

Så vi er enige om at man kan biampe med en multikanalsforsterker. Jeg kan og være enig at det er flere måter å biampe på.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LANcorpse
    Du har biwiret ja, det som gjør at du synes lyden blir bedre er fordi du nå kjører høyttalerne med 4 ohm istedenfor 8 ohm, dette gir deg høyere teoretisk effekt.

For å biampe må forsterkeren ha mulighet for dette, det er vanligvis en bryter på baksiden det er snakk om. Men da hadde du jo trengt 2 forsterkere for å få biampet 2 høyttalere så det er vel ikke egentlig et alternativ for deg.
    dette skjønte jeg ikke? aldri hørt om en forsterker som har en bryter for bi-amping før? sikker på at det ikke er brokobling du tenker på nå? :wink:

Are

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bi amping har null og nix med 2 strømforsyninger med å gjøre iallefall. Du kan fin biampe med mange forskjellige forsterkere (som støtter dette da). Du og kan også biampe med f.eks 2x Rotel 1090. det blir 4 strømforsyninger.. .. Husker ikke helt, men mener at du kan "biampe" med NAD 372.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... så bruk av to monoblokker i et stereooppsett er bi-amping? NOT!

Det er mye diskusjon om det er noe særlig å hente ved å bi-ampe med flere effekttrinn når alle henter strømmen fra samme strømforsyning. Men det er bi-amping like fullt. Mange hevder også at man ikke får full effekt av bi-amping før man har aktiv deling. Det er altså mange synspunkter på dette.

Min definisjon er ihvertfall klar:
    Det er bi-amping når man bruker egne effekttrinn på ulike elementer i høyttaler.

Faktisk er det slik at en surroundprosessor der høyttalerne er satt til small, og all bass håndteres av en aktiv subwoofer, er en form for bi-amping hvis man ser på alle høyttalerne som ett høyttalersystem. Surroundprosessorens bass-management-system fungerer da som et aktivt delefilter. Det er relativt uvesentlig hvor mange kabinetter et høyttalersystem består av.

Man må IKKE blande sammen bi-amping og brokobling. Bi-amping betyr at man bruker egne effekttrinn for de ulike delene av et høyttalersystem. Brokobling er en måte å gjøre om en stereoeffektforsterker til en monoblokk.

Intermediate dansken2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    700
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bruger egne forsterkere til mine høytaler merker att lyden blir mye bedre.

får frem diskanten og stemmer er mere narturtro. Og mye mere kontroll over bass.

jeg har da Bi-amping da?

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hmmm... så bruk av to monoblokker i et stereooppsett er bi-amping? NOT!

Det er mye diskusjon om det er noe særlig å hente ved å bi-ampe med flere effekttrinn når alle henter strømmen fra samme strømforsyning. Men det er bi-amping like fullt. Mange hevder også at man ikke får full effekt av bi-amping før man har aktiv deling. Det er altså mange synspunkter på dette.

Min definisjon er ihvertfall klar:
    Det er bi-amping når man bruker egne effekttrinn på ulike elementer i høyttaler.

Faktisk er det slik at en surroundprosessor der høyttalerne er satt til small, og all bass håndteres av en aktiv subwoofer, er en form for bi-amping hvis man ser på alle høyttalerne som ett høyttalersystem. Surroundprosessorens bass-management-system fungerer da som et aktivt delefilter. Det er relativt uvesentlig hvor mange kabinetter et høyttalersystem består av.

Man må IKKE blande sammen bi-amping og brokobling. Bi-amping betyr at man bruker egne effekttrinn for de ulike delene av et høyttalersystem. Brokobling er en måte å gjøre om en stereoeffektforsterker til en monoblokk.
    Det jeg ikke skjønner! Når man skal f.eks bruke sin integrerte amp på mellomtone/diskant, og sin effekt på bass. Hvis den integrerte ikke har pre-out, da må man jo ha to like utganger på CD-spiller? Blir så forvirra..

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er nødt til å ha pre-out på din forsterker for å kunne koble til effektforsterker. Du kan til nøds koble effektforsterkeren til høyttalerutgang, men dette er avhengig av at effektforsterkeren er beregnet på slik bruk.

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Du er nødt til å ha pre-out på din forsterker for å kunne koble til effektforsterker.
    Dette vet da vel jeg også. Var ikke det jeg spurte om, les innlegget en gang til.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shercko
    Dette vet da vel jeg også. Var ikke det jeg spurte om, les innlegget en gang til.
    Jeg leste en gang til og skjønner ikke hva du mener.

Hvis den integrerte ikke har pre-out, da må man jo ha to like utganger på CD-spiller?
    Den integrerte MÅ ha pre-out. Eller har jeg gått glipp av noe? Mulig du kan bruke y-ledd på utgangen til CD-spillern da? Noe slikt du tenker på?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg ikke skjønner! Når man skal f.eks bruke sin integrerte amp på mellomtone/diskant, og sin effekt på bass. Hvis den integrerte ikke har pre-out, da må man jo ha to like utganger på CD-spiller? Blir så forvirra..
    Hvis vi antar at CD-spilleren din ikke har nivåkontroll på linjeutgangen(e) bak kan du ikke det nei. Da må du som pnerbye sier ha pre-out på den integrerte. Å koble et effekttrinn direkte til en kilde uten nivåkontroll gjør man bare en gang

Newcomer kjoenik sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hjelpen!

Tenkte det var biwire. Utrolig at effekten er så stor.
    Det er altså best å spille i 4 ohm, biwiret, ingen tvil om det!

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan både bi-ampe og bi-wire i en og samme operasjon.
    Mange av de nye digitale flerkanals-forsterkerne kan bi-ampes, da alle utgangene har sine "egne forsterkere". Bi-amping vi si at du bruker + på ene utgangen og - på den andre. I teorienvil det si at du bruker ett par forsterkere til EN høyttaler!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •