Hva har jeg gjort? Bi-wiret eller bi-ampet? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 37 av 37
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Du kan både bi-ampe og bi-wire i en og samme operasjon.
    Mange av de nye digitale flerkanals-forsterkerne kan bi-ampes, da alle utgangene har sine "egne forsterkere". Bi-amping vi si at du bruker + på ene utgangen og - på den andre. I teorienvil det si at du bruker ett par forsterkere til EN høyttaler!
    Det er vel vanskelig å bi-ampe uten å trekke ekstra høyttalerkabler samtidig... Så det ovenstående scenariet er bi-amping, og bør ikke kalles bi-wiring. Bi-wiring er når man trekker to høyttalerkabler fra samme forsterkerutgang til ulike deler av samme høyttaler.

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Mulig du kan bruke y-ledd på utgangen til CD-spillern da? Noe slikt du tenker på?
    Der har vi det

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjoenik
    Takk for hjelpen!

Tenkte det var biwire. Utrolig at effekten er så stor.
    Det er altså best å spille i 4 ohm, biwiret, ingen tvil om det!
    Jeg har litt problemer med å forstå hvordan du går fra 8 til 4 ohm ved å bi-wire et par høytalere, dvs når du benytter begge A og B utgangene på en stereo forsterker. (Effekten av Bi-wiring bør ikke bli utrolig stor.....)
    Vector Reasearch vsx 7100 er en stereo forsterker ?

Virkningen skulle vel bli den samme om du hadde benyttet kun en av utgangene og sammlet begge høytalere kablene som går til samme høytaler i enten A eller B terminalen på forsterkeren.

A og B terminalene er somregel bare paralell kobblet inne i forsterkeren, det er derfor ofte hvis man kobbler 2 par høytalere at det er viktig at ikke begge parrene er på ohm. Det er derfor man ofte ser at det står f.eks 8-16 ohm på den ene og 4-8på den andre dvs, resultatet or et 8 ohm og et 4 ohms parr blir 1/R = 1/8+1/4 ca 2.7 ohm......
    Ikke alle forsterkere som takler slike ohms laster like godt.

(Huske regel ved Paralell kobling av motstander, er at den sammlede motstanden alltid blir lavere enn den laveste motstanden...)

Mener å huske at en gammel Tandberg forsterker jeg hadde, benyttet serie kobbling av A og B utgangene, noe som vil bety at man ikke vil kunne benytte disse til bi-wiering med A til diskant mellomtone og B til bass. Valgte man å spille av både i A+B, måtte det være høtalere kobblet på både A og B terminalene, eller ble det ingen lyd.

(For Rør forsterkere, har man gjerne også forskjellige ohmske utganger, 16, 8 og 4 eller en - og tre + , men det blir noe helt annet, ettersom disse er kobblet forskjellige.)

Skal man gå fra 8 til 4 ohm, på ett og samme høytaler par, må man brokobble (seriekobble to utgangs trinn), og det er vel ikke 4 separate utgangstrinn i den Vector Reasearch vsx 7100 forterkeren?. :?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shercko
    Der har vi det
    Y-ledd på CD-spilleren? Da må du bruke CD-spillerens volumkontroll, ellers vil du få maks-volum ut på effekttrinnet du evt. hekter på rett etter CD-spilleren (Y-leddet).

Nei, da ville jeg heller laget et motstandsnettverk på høyttalerutgangen for å lage et lavvolt-signal fra høyttalersignalet.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Y-ledd på CD-spilleren? Da må du bruke CD-spillerens volumkontroll, ellers vil du få maks-volum ut på effekttrinnet du evt. hekter på rett etter CD-spilleren (Y-leddet).

Nei, da ville jeg heller laget et motstandsnettverk på høyttalerutgangen for å lage et lavvolt-signal fra høyttalersignalet.
    Er ikke det da den eneste muligheten? Hvis man ikke har pre-out på den integrerte, og den skal brukes på diskant/mellomtone, imens man har en effekt som skal brukes på bass?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shercko
    Er ikke det da den eneste muligheten? Hvis man ikke har pre-out på den integrerte, og den skal brukes på diskant/mellomtone, imens man har en effekt som skal brukes på bass?
    Jeg vil påstå at du ikke har noen muligheter hvis du mangler pre-out. Løsningen med y-ledd er alt for dårlig til å kunne fungere til noe som helst. Hvordan har du tenkt å styre volumet slik at forholdet mellom bass og diskant fungerer?

Edit: Da er det bedre med effektforsterker koblet til høyttalerutgang slik som Proson PA-150. Eller løsningen til Roffe selvfølgelig.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viktig at man tar ut høynivå til lavnivå signalet fra utgangen til den forsterkeren som driver mellomtone og diskant da (den med lettest last og som dermed forvrenger minst)... nesten som man gjør på enkelte subwoofere.

Ellers så blir jo denne løsningen en seriell løsning som drar med seg eventuelle feil i det "ledende"effekt trinnet, og bi-amping uten pre-out børr vel egentlig ungåes, av andre argumenter med at man ikke har bass og diskant instillinger.(som man jo som regel ikke trenger allikevel.;-) )

Y ledd fra en variabel utgang på en CD spiller er jo en løsning, men desverre har enkelte cdspillere en lei tendens til å skru denne opp på fullt linje nivå etter av og på slåing, og man børr vel neppe benytte slike utganger (tenk på et kort størm bortfall under avspillingen..). En annen ting er det jo om cd spilleren klarer å drive to sett paralell kobblede effekt forsterker innganger på en grei måte.

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det er vel vanskelig å bi-ampe uten å trekke ekstra høyttalerkabler samtidig... Så det ovenstående scenariet er bi-amping, og bør ikke kalles bi-wiring. Bi-wiring er når man trekker to høyttalerkabler fra samme forsterkerutgang til ulike deler av samme høyttaler.
    Man trenger da ikke ekstra høyttalerkabel ved bi-amping. Når vi går inn for det kan man alltids bi-ampe og bi-wire på en og samme gang. Vi bi-amper på diskant/mellomtone og på bass :lol:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man trenger da ikke ekstra høyttalerkabel ved bi-amping.
    jo

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skjønner jeg greia. Bare lurte på om det var noen andre måter hvis tilfellet hadde seg slik at man ikke hadde pre-out på forsterkeren.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man trenger da ikke ekstra høyttalerkabel ved bi-amping. Når vi går inn for det kan man alltids bi-ampe og bi-wire på en og samme gang. Vi bi-amper på diskant/mellomtone og på bass :lol:
    Poenget som jeg ser det, er at enkelte bi-wire kabler, nermest er kobblet som et Y ledd, og henger sammen i den enden som skal inn i forsterkeren. Bi-amper man , må man selfølgelig ha en separat toleder høytaler kabel pr. høytaler og forsterker +- terminal. Forsterkeren vil "se" høytaler kablingen som en enkel toleder pr kanal, mens høytaleren vil "se" det som en bi.wire kobbling og må ha kobblings skinnene mellom terminalene frakobblet.

Vet ikke om det ble noe klarere etter det jeg skrev her, og det er jo lett å snakke/skrive litt forbi hverandre, synes bildet tidligere i tråden var ganske så informativt, med angivelse av hvilken forsterker de to toleder kablene kommer fra. ;-)

Newcomer kjoenik sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Svar til ask4me

Jeg har litt problemer med å forstå hvordan du går fra 8 til 4 ohm ved å bi-wire et par høytalere, dvs når du benytter begge A og B utgangene på en stereo forsterker. (Effekten av Bi-wiring bør ikke bli utrolig stor.....)

Virkningen skulle vel bli den samme om du hadde benyttet kun en av utgangene og sammlet begge høytalere kablene som går til samme høytaler i enten A eller B terminalen på forsterkeren.

Svar:

Det er en stereo forsterker. Den har fire utganger til høytalerkabler. Nar man kobler et par kabler til en AA eller BB, kjører den i 8 ohm. Hvis man kobler et par kabler til f.eks A høyre høytaler og B venstre høytaler, A+B, skal den ifølge tekst på baksiden av forsterkeren kjøre i 4 ohm.

Nå har jeg altså to par kabler hvor A høyre og venstre går til diskant/mellomtone, og B hø. og ve. går til bass. Dermed kjører jeg A+B, og jeg går derfor ut i fra at motstanden blir 4 ohm slik det står i teksten...?!?!?

Jeg må ha knappen A og B trykket inn for å få lyd. Hvis jeg trykker ut A er det bare bass, og vica versa.

Om høytalerutgangene er seriekoblet eller parallelkoblet, eller noe helt annet, har jeg ingen peiling på...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [i]
    Nå har jeg altså to par kabler hvor A høyre og venstre går til diskant/mellomtone, og B hø. og ve. går til bass. Dermed kjører jeg A+B, og jeg går derfor ut i fra at motstanden blir 4 ohm slik det står i teksten...?!?!?

Jeg må ha knappen A og B trykket inn for å få lyd. Hvis jeg trykker ut A er det bare bass, og vica versa.
    Dette han har gjort er biwiring/amping gjort riktig så vidt jeg har forstått det? Men hvis motstanden blir halvvert, da blir det feil å biwire/ampe 4 ohms høyttalere?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Svar:

Det er en stereo forsterker. Den har fire utganger til høytalerkabler. Nar man kobler et par kabler til en AA eller BB, kjører den i 8 ohm. Hvis man kobler et par kabler til f.eks A høyre høytaler og B venstre høytaler, A+B, skal den ifølge tekst på baksiden av forsterkeren kjøre i 4 ohm.

Om høytalerutgangene er seriekoblet eller parallelkoblet, eller noe helt annet, har jeg ingen peiling på...
    Takk for svar kjoenik,

Det var noe lignende det jeg trodde. Det er mulig (uten å vite det sikkert) at din forsterker har en 8-4 ohm omkobbling, inkludert med bruk av A+B terminalene (og det er det den teksten bak betyr), så den justerer ned spenningen/reduserer effekten for ikke å bli overbelastet når den skal drive 4 ohms høytalere, eller to parr høytalere og justerer opp spenningen effekten så den skal drive 8 ohm bedre.

Det er f.eks en del effekt forsterkere som har en separat 8-4 ohm switch for dette også.

Lasten i ditt tilfelle med Bi-wiring kontra vanlig drift av de samme høytalerene med kun en toleder pr høytaler, er jo den samme i begge tilfeller, så jeg er ikke sikker på om du vil i utgangspunktet ha noen fordel å bi-wire via A+B kobbling eller om du sammlet de to kablene i samme A eller B terminal, dersom forsterkeren internt gjør noe mer enn å slå av og på A og B terminalene, men her er vel den beste fasiten å lytte til resultatet, og blir det best med din A+B kobblings metode, da er jo den den beste. :grin:

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du biamper med denne oppkopplingen..2 utganger til bass 2 utganher til diskant..

Newcomer Zero sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation Bi-wire

Hei!

Jeg har litt dårlig tid her nå så jeg fikk ikke lese igjennom det dere hadde skrevet tidligere på denne tråden.

Men jeg trenger hjelp her... Er det sant at jeg kan bi-wire (eller bi-wire) med enten yamaha ax-396 (2-kanals forsterker A og B utganger) eller min yamaha VX-640rds (som er en 6.1 kanals reciever som også har A og B utganger + surround og center og det derren....)

Blir det noen hørbar forandring hvis jeg gjør dette greiene her???

hvordan skal jeg koble dette heren?? trenger hjelp til dette også.
    skal jeg fjerne de "pinnene" som er mellom inngangene på høytalerne?? har to Yamaha NS-555 som front..

Takker for alle svar trenger hjelp ja! hehe :P

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0