Problemer med CD-avspilling på PC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer med CD-avspilling på PC

Jeg har akkurat skaffet meg en ny CD-plate. Siden jeg hører mye på musikk ved PC'en, gikk det ikke lang tid før jeg oppdaget at de to siste sangene (av totalt 12) fikk gradvis verre og verre hakking og klipping ved avspilling. Sang 12 er ikke spillbar i det hele tatt og produserer bare oppstykket lyd før avspillerprogrammet gjerne låser seg.

Pussig, tenkte jeg. Så testet jeg den på DVD-spilleren i stua. Låtene gikk tilsynelatende gjennom knirkefritt. Nærmere forsøk på andre PCer med både Windows og Linux viser det samme, om ikke verre resultater. På min arbeidsstasjon på jobben er det de 4 siste sangene som ikke er spillbare.

Nytt forsøk på CD-spilleren i bilen viste at musikken var fullt spillbar: Ingen hørbare feil.

Oppsummering av symptomer:
    CD-ROM og DVD-spillere i PC får i varierende grad problemer ved avspilling når de nærmer seg slutten av CD-platen. Rent HiFI-utstyr spiller lekende lett.

Regner med at siden plata spiller i stasjonære spillere, er det lite å hente på å reklamere. Men hva kan være feil med denne CD-plata? Plata er ny, uten synlige riper. På PCen kommer feilene tett, spesielt på spor 12 som er helt uspillelig på alle PC-enheter jeg har forsøkt, mens det tilsynelatende fungerer feilfritt på HiFi-komponenter.
    Noen ideer? Siden jeg hører mye musikk ved PCen er dette litt nedtur... Det hører med til historien at plata første gang kom ut tidlig på 90-tallet og neppe er utstyrt med kopibeskyttelse. Den burde da uansett beskytte alle låtene og ikke bare de siste, eller hva?

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres merkelig ut. Har du prøvd å "rippe" plata og spille den fra harddisken? Du kan f.eks. prøve med Exact Audio Copy, det har en haug med innstillinger for å få best mulig resultat.

http://www.exactaudiocopy.de/

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt usikker, men det virker som om du har kjøpt en av disse platene med den beryktede kopibeskyttelsen. Jeg hadde noe av de samme symptomene med det siste albumet til Kent når jeg prøvde det på min (nå avdøde) Denon DVD-800. Det at noen spillere takler plata og ikke DVD-spiller eller pc støtter opp om denne teorien.

Jeg ville gjort som audunth foreslår; prøv å lage en kopi av plata. Det eneste "kopibeskyttelsen" gjør, er nemlig at du ikke får spillt den av i visse DVD-spillere og pc :evil:

Som sagt, bare et forslag. Det kan jo være verdt forsøket å bytte den også.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har forsøkt å rippe den, uten hell (den feiler på de samme stedene som under avspilling). Plata er "The Prodigy Experience" fra 1992 i en dobbeldisk utgave. Den ekstra plata med Remixer og B-sider har ingen slike symptomer.

Når det gjelder avspillingen må jeg korrigere en mulig misforståelse: Plata har så langt latt seg spille uten problemer på stasjonær DVD-spiller og CD-spilleren i bilen. Alle PCer jeg har forsøkt, både rene CDROM-spillere, DVD-spillere og DVD/CD-brenner comboer feiler miserabelt på de siste sporene, men i vareierende grad. Den beste spilleren klarte faktisk å spille de 11 første låtene, mens låt nummer 12 feiler. Den dårligste PCen feiler allerede på spor 9.

Skulle gjerne visst hva dette er. Kjøpte den fra play.com, og ved evt retur er det vel fare for at de tester den i stasjonær CD-spiller, stempler den som uten feil, returnerer den til meg og fakturerer meg porto i tillegg... Eller hvis de er greie godtar de min forklaring og sender meg ny, men det er jo en sjanse å ta. Har sendt dem en forespørsel hvor jeg forklarer situasjonen, men de har bare sendt meg automatiserte svar uten å ta stilling til om mitt problem defineres som feil.

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv audiograbber, den takler kodene og du kan lage mp3 filer av den sjølv om den er "sperret" for bruk på pc.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder play.com, er det min erfaring at de bruker en del tid på å svare på henvendelser pr mail (en uke eller mer). Dersom du føler deg rimelig stø i engelsk, foreslår jeg at du ringer til dem. Da er de veldig hyggelige og hjelpsomme!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ber ikke om hjelp til å bryte kopisperrer her. Det er ingenting som tyder på at plata er kopisperret. Det kan heller virke som om den har mange feil mot slutten av plata som av en eller annen grunn blir ignorert av stasjonære DVD/CD-spillere, mens den feiler på PC.

Forslag om bruk av programmer som bevisst omgår kopisperrer er forbudt på avforum, og jeg vil heller ikke forsøke slike programmer.

Mitt mål med denne tråden er todelt:
    1. Teknisk forklaring på hva som faktisk skjer.
    2. Finne ut om dette regnes som en så alvorlig feil at jeg får den byttet hos play.com

Flott hvis dere kan være til hjelp her.

Skal forsøke å ringe play.com til uka...

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du sier at plata ikke er kopisperret, er det ikke snakk om å omgå noen slike.

Produksjonsfeil oppstår på CD'er som på det meste andre som masseproduseres, siden det å sende plata tilbake antagelig vil koste mer enn plata er verd, og at den fungerer med stasjonære spillere, ville jeg prøvd å kopiere den. Det er nettopp i slike situasjoner at jeg er glad for at vi i Norge har LOVLIG rett til å lage en kopi av plater man selv eier. Har selv hatt problemer med både nye plater kjøpt i utlandet, og plater som har vært med på fest. Disse platene er så blitt kopiert via rippeprogram satt til 1x ripping på min gode Plextor brenner. En av platene krevde et par forsøk før alt kom med, men kopien ble så god som ny.

Frode

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forslag om bruk av programmer som bevisst omgår kopisperrer er forbudt på avforum, og jeg vil heller ikke forsøke slike programmer.

Bruker det programmet eg, og ikkje fordi eg skal kopiere og distrubere musikken. Men enkelt og greitt fordi eg vil ha musikken inn på min mp3-speler, og er det ulovlig så bryter eg loven. Eg meiner at plateselskapa selger eit produkt som ikkje er komplett, og da gjer eg det slik for at eg skal få høyre på musikken eg har kjøpt kor eg vil.

Om dette ikkje er lov til å diskutere?????? Du skreik ikkje ut når det var diskusjon om divx og nedlasting

Men ser det ikkje var sperre som er problemet, så da er det vel berre å bytte den inn att.............

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frode H.
    Produksjonsfeil oppstår på CD'er som på det meste andre som masseproduseres, siden det å sende plata tilbake antagelig vil koste mer enn plata er verd, og at den fungerer med stasjonære spillere, ville jeg prøvd å kopiere den.
    Det er nettopp det som er problemet. Den lar seg ikke spille, rippe eller kopiere, selv ikke på 1x. Med jitter correction på finner den over 200 errors før den når 10%. Det største mysteriet er hvorfor den lar seg spille på stasjonære spillere overhodet. Jeg har prøvd å sette hastighet på auto, maks og 1x, forsøkt alle kombinasjoner av korrigering og uten korrigering. Har forsøkt å spille den av med flere ulike players. Har forsøkt å kopiere den med et standard CD-kopieringsprogram.
    Resultatet er det samme: Så lenge CD'en befinner seg i en PC lar ikke spor 12 seg rippe i det hele tatt.

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ha levert platen tilbake og krevd kjøpet hevet. Det er sikkert en plate med ny kopibeskyttelse som skal hindre den i å bli rippet vha. en CD-ROM. Nyere Plextor CD-ROM'er skal ha mulighet til å emulere oppførsel som en vanlig stuespiller slik at du kan få rippet/kopiert slike plater.

Nå er det på tide at vi forbrukere sier stopp. Jeg nekter å kjøpe software som jeg ikke kan lage en kopi av og som jeg ikke kan spille av via min pc. Jeg har lagt all min musikk inn på HTPC og spiller som regel musikk på anlegget fra HTPC.

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du lydkort med S/Pdif inngang, kan du koble til CD spilleren din her og bruke et opptaksprogram, da får du en fullverdig digital kopi. Fungerer også perfekt på kopibeskyttede CD'er, som også fremdeles er lovlig å kopiere til eget forbruk.

Frode

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor tror alle at jeg vil kopiere her? :? Jeg ønsker å ha en orginal-CD som jeg kan ta med meg og spille overalt, uansett hva slags CD-spiller som brukes. Det jeg leter etter er en plausibel forklaring på hvorfor denne CDen oppfører seg slik, slik at jeg kan få et flunkende nytt eksemplar fra play.com.

Selve innspillingen er gjort i 1992, og den utgaven jeg har er gitt ut i 2001, så det skal godt gjøres at dette har noe med ny kopibekyttelse å gjøre. Da burde de kanskje ha beskyttet de 11 første sangene også, eller hva? :roll:

Jeg tror fortsatt det dreier seg om produksjonsfeil, men spørsmålet er hva slags...

Newcomer yannz sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, vi har vel alle hørt skrekkhistorier om cd-mediet som ikke tåler lagring? :x

hørt noen værre om folk som har opptak på bånd, som rett og slett bare har gått tom for magnetisme.. (~40-50 år gamle.. heh)

plausibel teori, roffe?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt mer en 2 år pleier da cder å vare. Så det er nok neppe det som er problemet? Mine erfaringer med dårlige cder er stort sett motsatt. Noen cder kan plutselig ikke virke ordentlig på anlegget, da tar jeg bare en kopi med pcen og vips så har jeg en ny fin cd.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kommet til at jeg vil forsøke å få den byttet hos play.com. Ringte dem i dag, og det virket som om dette (at den ikke kan spilles av på PCens CDROMspiller) var god nok grunn til å få den byttet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •