Støy fra høytalerene

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Støy fra høytalerene

Lurer på om det er normalt å høre støy (white noise) fra høytalerene når forsterkeren er på og cd spilleren er av. Hører bare lyden når jeg plasserer øre 20cm fra diskanten på høytaleren. Er det normalt eller er det noe galt med forsterkeren/høytalerene.

Har også problem med å få vokalen til å plassere seg tydelig midt mellom høytalerene. Det høres ut som vokalen kommer fra hele området mellom høytalerene og at den kanskje plasserer seg litt mer mot venstre. Kraftig vinkling gjør det litt bedre, men jeg klarer ikke plassere høytalerene slik at jeg føler at vokalen kommer fra et smalt punkt midt mellom høytalerene.
    Vennligst kom med tips.

Anlegg: Primare Spa21, B&W 805s, ASW 750, Phillips 9000S, og gamle Tara labs ledninger.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt egenstøy i form av sus er ganske vanlig. Hvor mye avhenger av modell og noen ganger er det variasjoner fra eksemplar til eksemplar. Varierer det i lydstyrke hvis du endrer voluminnstilling? Er det bare når CD-inngangen er valgt eller er det på andre innganger også?

Du kjører vel SPA21 i rent stereomodus? Kjenner ikke SPA21, men du bør ikke kjøre ProLogic, virtuell surround eller lignende hvis du forventer å bevare et krystallklart stereoperspektiv. Mangelen på perspektiv kan også komme av plasseringen av høyttalerne i rommet. Hvis de har ulik avstand til sidevegger er det ikke unormalt at lyden høres kraftigere ut fra den høyttaleren som står nærmest en sidevegg. (Har selv anlegget plassert på kortveggen i et langt rom, og trodde jeg hadde sentrert det helt, siden det er et vindu høyt oppe på denne veggen som jeg plasserte anlegget i forhold til. Lyttingen viste en skjevhet i lydbildet. Det viste seg at vinduet er forskjøvet 13 cm i forhold til senteraksen i rommet. Jeg flyttet derfor anlegget 13 cm sideveis, og voila! Der var lydbildet 100% sentrert. )

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støyen virker ganske stabil uavhengig av kilde og volum.

Venstre høyttaler er plassert bare 40 cm fra sideveggen mens høyre høyttaler har ca 2,5 meter til sideveggen. Det kan jo da forklare at jeg synes vokalen plasserer seg litt mot venstre. Men kan det også være grunnen til jeg synes vokalen kommer fra et for bredt område mellom høyttalerene? Eller har jeg et svakt ledd i anlegget?

Jeg kjører i bypass mode med analog overføring fra cd spilleren.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok ikke noe feil der nei. Grunnen til at du ikke hører det i butikker etc er nok pga støyende omgivelser rundt.

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis susingen er konstant uansett kilde og volum, er det nok ingenting å bekymre seg over. Alle anlegg suser litt hvis du legger øret inntil diskanten.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •