Hjelp til tuning av lyd i hjemmekinoen min

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    account not active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til tuning av lyd i hjemmekinoen min

Heisann.

Jeg kjøpte meg nye høyttalere i går, og nå er jeg ivrig på å få mest mulig ut av oppsettet mitt. Jeg er imidlertid ikke veldig erfaren på tweaking, så jeg håpet å få noen tips her.

Jeg skal prøve etter beste evne å beskrive oppsettet mitt. Håper noen gidder å lese gjennom det, skjønner hva jeg mener, og kanskje til og med har noen gode råd til meg

Høyttalere:
    Focal.JMLab Chorus S høyttalere.
    716 fronter
    705 bakhøyttalere
    SW700 subwoofer
    CC700 senter

Disse er plassert som følger.
    - Fronter på siden av tven. 285cm fra lytter. 154 cm fra hverandre. Den i hjørnet er ca 30cm fra bakvegg og 50cm fra sidevegg.
    - Bakhøyttalere ved siden av sofaen, som står helt inntil bakveggen. 120cm fra lytter. (bør disse vende rett mot lytter, eller være skråstilt?)
    - Subwoofer i hjørne, 310cm fra lytter.
    - Senter under TV. 285cm fra lytter.

Dette er nesten sånn høyttalerne må stå, pga plassen jeg har til rådighet. Rommet er nok ca 17-18 kvadratmeter.

Forsterker:
    Denon AVR-1905

Her har jeg stilt inn avstander til alle høyttalerne. I tillegg har jeg satt large på fronter og small på resten. Crossover frekvens for subwooder er satt til 80Hz, og den er stilt på LFE (alternativet er LFE+main). Ellers har jeg ikke gjort noen instillinger på forsterkeren.

Har tenkt jeg skal bruke en lydmåler for å sørge for at nivået fra høyttalerne er noenlunde likt.

Noen som har noen gode tips for hva jeg kan gjøre for å få mest mulig ut av dette oppsettet?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg lurer også litt på dette. Har nesten samme avstander til høyttalerne som deg. Har DynaBel S23 og 3*C11 og Primare SPA21.

Når man måler avstand fra vegg til høyttaler, måler man til selve elementet, eller til baksiden av høyttaleren? Jeg har 11 cm til baksiden og 45 cm fra vegg til element.

Jeg syntes bassen var litt slapp med den forrige forsterkeren min, og fikk tips på Eltek om å dytte bassrefleksporten full av dempeull, det hjalp en del, nyttig tips. Har ikke testet med/uten ull med den nye forsterkeren enda.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •