Problem med Apple Airport Express

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problem med Apple Airport Express

* Tråd bumped *

Plutselig, uten forvarsel, stopper lyden fra anlegget og iBooken mister kontakt med expressen. Jeg får heller ikke kontakt med den igjen. Prøver flere ting:
    1. Restarter iTunes
    2. Drar ut airport expressen fra støpselet og setter den inn igjen
    3. Restarter iBooken
    4. Kaldstart på iBooken (shutdown->boot)

Fremdeles får jeg ikke kontakt *puh*. iTunes finner expressen, men ikke klarer å koble til den. Statuslyset lyser grønt (har fått ip fra dhcp) men blinker ikke (=ingen wlan aktivitet)

Har hatt det samme problemet èn gang før, men da løste deg seg med slik knoting og jeg fant aldri ut eksakt hva det skyltes. Noen ideèr?

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg fant problemet. Det ser ut til at routeren (en annen trådløs sak) har skylden, for etter en restart av denne løste det seg

Kan ellers anbefale airport express, funker veldig bra

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker Airport Express jeg og, men er litt misfornøyd.
    Problemet mitt er at musikker av og til "hakker".
    Den er borte i noen sekund, før den kommer tilbake.

Noen som vet hva det skyldes?

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplever det samme, og er ikke helt sikker på hvorfor. Jeg tror det skyldes at jeg har koblet airporten som en klient i et eksisterende nettverk hvor routeren og laptopen kjører på 11Mbit. Laptopen er en iBook G3 800MHz og den viser ikke noe særlig utslag på hardwarebruk under avspilling av musikk. Jeg har ikke testet å sette opp airporten på et eget nett, så jeg kan ikke si med sikkerhet om dette har skylden.

Hvordan har du koblet?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Airport Express koblet i eksisterende nettverk. Airport Extreme router.
    Den står på soverommet, Airport Express står inne på stuen under anlegget.
    Avstanden mellom router og Airporten er vel ca 10-12 meter, så signalet er bra.
    Bruker en Powerbook 12" G4

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merker dere noe til lydkvalitetstap ved trådløs overføring av lyd?? Har selv PB 12"G4 og har vurdert avskaffelse av en slik sak... Hvilke tilkoblinger er det på Airport Express?? 3,5mm jack eller rød/hvit phono(/rca)??

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kobler den til ved hjelp av jack.

Jeg har ikke testet så nøye ang lydkvalitetstap. Sitter sjelden å fin lytter til musikk når jeg spiller trådløst, men synes det fungerer bra nok når jeg skal ha bakgrunnsmusikk o.l.
    Jeg har ihvertfall ikke tenkt over at lydkvaliteten blir dårligere, skal høre litt etter en dag og sammenligne CD og trådløst mot hverandre.

Jeg har ikke hatt noen som helst problemer med mitt trådløse oppsett hverken når det gjelder musikk eller internett.. Det funker kjempebra, så jeg kan virkelig anbefale det. Veldig kul greie med trådløs overføring ihvertfall.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også brukt Airport express i et par år nå, og kan ikke gjøre annet enn å anbefale! Jeg har ikke hatt noen problemer med mitt oppsett
    Jeg har optisk kabel mellom den og anlegget.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som har en mac mini, funker det greit med airport express der også? Tenker da på både overføring av tråløse signaler for internett og ikke minst musikk.

Kan forresten mac mini ta opp TV-program, om den har TV-utgang?

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal ikke være kvalitetstap med airport express. Grunnen er at streamen som overføres er i ALE (apple lossless) og spilles av på airporten. Man kan vel si at airporten er "lydkortet". På head-fi.org anbefales kombinasjonen airport + ekstern dac (dac1, minidac, etc). Jeg har ikke akkurat noe referanseanlegg, så jeg synes analog ut er helt flott.

Jeg trodde jeg hadde problemer fordi jeg har et jalla 11Mbit trådløst nett, men ettersom Stakjen har 54Mbit airport extreme nett ble jeg i tvil ja

a|ex: Mac mini fungerer like fint som noe annet til overføring av musikk til expressen. Ang tv-opptak vet jeg ikke, men du får jo hele smørbrødlista med eksterne bokser du må koble til

En hake med airport express er at den er låst til iTunes. Hacks for dette finnes jo (http://www.rogueamoeba.com/airfoil/), men allikevel.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo begrenset lydkvalitet i utgangspunktet når cder allerede er rippet inn på data(PC/mac) i forhold til originalcder, men så er vi inne på hvor bra kvalitet det er fra plateselskap til plateselskap osv osv... Jeg ripper iallefall mine cd'er på 320kb/s med samplingsfreq på 48kHz. Badre går det ikke an å gjøre det på iTunes.

Ekstern DAC sier du... Jeg har SilverLine 100, men, men. Hvordan kan du hente ut digitalt signal fra airport express?? Ser mirage bruker optisk kabel... hm...

Men jeg er seriøst skuffer over Aples 35,mm jack kontakter, de er av meget dårlig kvalitet. Jeg sliter med å få god kontakt både på min PB G4 og i sokkelen til iPod. Bare kabelen ligger litt bøyd hender det at venstre kanal detter ut. Noen andre som har vært borti dette??

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -DJ_Ultimate-
    Det er jo begrenset lydkvalitet i utgangspunktet når cder allerede er rippet inn på data(PC/mac) i forhold til originalcder, men så er vi inne på hvor bra kvalitet det er fra plateselskap til plateselskap osv osv... Jeg ripper iallefall mine cd'er på 320kb/s med samplingsfreq på 48kHz. Badre går det ikke an å gjøre det på iTunes.
    Vel, jeg har alt mitt i flac. Hvorfor jeg gjorde et poeng ut av at airport er "låst" til iTunes er at iTunes ikke støtter flac, og jeg blir tvunget til å decode til wave hver gang jeg vil høre på musikk. Flac er jo lossless, og i teorien skal da ikke orginal cd være noe bedre.
    Ekstern DAC sier du... Jeg har SilverLine 100, men, men. Hvordan kan du hente ut digitalt signal fra airport express?? Ser mirage bruker optisk kabel... hm...
    3,5mm kontakten på airporten er både optisk digital og analog.
    Men jeg er seriøst skuffer over Aples 35,mm jack kontakter, de er av meget dårlig kvalitet. Jeg sliter med å få god kontakt både på min PB G4 og i sokkelen til iPod. Bare kabelen ligger litt bøyd hender det at venstre kanal detter ut. Noen andre som har vært borti dette??
    På iBooken min har jeg dette problemet, men på powerbooken og airport expressen er kontaktene bedre. Plast på iBook, metall på powerbook og på airporten husker jeg ikke helt.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    loosless sier du, hørtes interresant ut... hvor mange mb kommer da en låt på 4 min på?? Hvor mange kb/s og hvilken samplingsfrekvens??

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lossless generelt halverer størrelsen av wavefilene (250-350mb pr album). Det finnes haugevis med lossless formater, sjekk http://en.wikipedia.org/wiki/Lossless#Audio_compression

Jeg har ikke satt meg inn i kbps og slikt, men vet at dersom du encoder en wavefil med flac, og decoder flacfila senere har wavefilene lik md5sum. Det holder for meg

Flac finner du på http://flac.sourceforge.net/

På Hydrogenaudio er det mye meninger om hva som er bra og mindre bra, sjekk http://www.hydrogenaudio.org/forums/...p?showforum=19

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Softwaren til Airport Express ble 3 januar oppdatert til v6.3

Blant fixene er:
    -Resolves issue with Audio dropout when playing to AirPort Express with AirTunes

Har testa det litt nå, og så langt er det bare glede

Newcomer darwin sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    For de som har en mac mini, funker det greit med airport express der også? Tenker da på både overføring av tråløse signaler for internett og ikke minst musikk.

Kan forresten mac mini ta opp TV-program, om den har TV-utgang?

med elgato eyeTV så funker det fint ja. ta en kikk på oppsettet mitt:
    http://www.minhjemmekino.no/darwin

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -DJ_Ultimate-

joda, du har jo apple lossless, som oversatt til norsk er uten kvalitetstap! filene blir derimot tilsvarende store med en bitrate på mellom 500-1000 kb/s.

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forresten gått helt bort fra iTunes, og bruker istedet cog og airfoil. Cog er et veldig simpelt program, men støtter haugevis med formater, inkl flac. Airfoil brukes for å velge lydkilde og sende lyden fra denne til airport express.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av esp
    Jeg har forresten gått helt bort fra iTunes, og bruker istedet cog og airfoil. Cog er et veldig simpelt program, men støtter haugevis med formater, inkl flac. Airfoil brukes for å velge lydkilde og sende lyden fra denne til airport express.

hvordan er du forøyd med det? savner du ikke organiseringen av musikken i itunes? kan det importere musikk fra cder?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apple lossless sier du... Hva er det?? Eget program eller en form for add-on til iTunes. Jeg er forøvrig veldig fornøyd med iTunes forøvrig med tanke på organisering og slikt ;-) Vil beholde det.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •