Digitalt til receiver: mister signalet på begynnelsen av hver sang

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Digitalt til receiver: mister signalet på begynnelsen av hver sang

Har byttet ut min gamle surround receiver med en Primare SPA-21. Kobler til CD-veksleren (gammel Technics) med optisk kabel og DVD-spilleren (Maite/DynaBel) med digital coax kabel. På en del cd'er "mister forsterkeren signalet" hver gang en ny sang begynner, det blir stille i høyttalerne, displayet viser 'PCM', og lyden kommer tilbake et sekund eller to inn i neste sang. Dette er ekstremt irriterende på plater der sangene "henger sammen", men selvsagt også på de andre platene. Dette skjer aldri når jeg kobler til analogt, og det er det samme på brente og originale plater. Det er lettest å fremprovosere problemet når jeg bytter fra sene til tidligere spor (f.eks fra spor 4 til 3).

Jeg tenkte først at det kunne være p.g.a den optiske 49,90-kabelen med rånelys fra Biltema, men siden 1) nøyaktig det samme skjer fra DVD-spilleren via god coax kabel, og 2) det skjer kun i begynnelsen av sangene, aldri midt i en sang, har jeg utelukket det som en feilkilde.

Det virker på meg som forsterkeren trenger en nærmest uavbrutt strøm av digitale signaler. Hvis den får et opphold på 1 sekund vil den tro at spilleren er koblet fra eller noe, og detektere signalet på nytt og bruke et sekund eller to på å "tolke" signalet for å finne ut hva slags signal det er.

Noen som vet hva dette kommer av, og hvordan jeg blir kvitt problemet?

Newcomer tresko sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å kjenne denne recieveren, høres det ut som den står på en slags auto deteksjon av digital klokke.

Hvis dette er tilfelle, finnes det antagelig et valg for å la klokken følge valgt digitalinngang.

Muting i 3-4 sekunder høres ut som et klokkeissue.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er nok inne på noe der, tresko. I menyens to første linjer står det "Input mode: PCM" og "Surround mode: 2-CH" når jeg spiller, men når jeg bytter sang eller stopper cd'en blinker det "No lock" på Input mode og "Auto" på Surround mode.

Jeg sjekket 'Input Settings' i menyen (side 24 i manualen (side 30 i Adobe Reader))
    Jeg har satt opp to alternativer for CD, med h.h.v analog og digital input. Jeg kan velge mellom følgende modes for disse inputs (det som er valgt er understreket):
    Analog: Bypass, Stereo, PL2, PL2 Cinema, PL2 Music, Party, DTS NEO:6 Cinema, DTS NEO:6 Music.
    Digital: 2-CH, PL2, PL2 Cinema, PL2 Music, Party, DTS NEO:6 Cinema, DTS NEO:6 Music

Jeg prøvde alle de andre modes med samme resultat, dessuten er det kun 2-CH som gir ren stereo (de andre bruker senter og surround høyttalerne).

Så hvis noen vet noe mer om dette er det bare å rope ut så kan jeg teste det.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høres egentlig mer ut som om CD-spilleren din 'skrur av' digitalsignalet mellom hver sang. Det skjer sannsynligvis fordi den muter et kort øyeblikk når det skifter spor, for å unngå knepp. Da bruker forsterkeren din noen sekunder på å låse signalet igjen. Veldig irriterende, men lite å gjøre med, dessverre.

Newcomer tresko sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    No Lock betyr nettop mangel på klokke.

Atle la nok frem fasiten her, er jeg redd for.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det høres litt rart ut siden det ikke er konsekvent. Dessuten skjer akkurat det samme på DVD-spilleren. Jeg skal selvsagt ikke avfeie denne teorien, men nekter å gi opp "uten kamp"

Nå er jo både CD-spilleren og DVD-spilleren av merke Billig (enn så lenge), men hvis jeg ender opp med å bruke DA'en på disse så har jeg gjort noe veldig galt. Om lyden skulle være verdens beste hjelper ikke det hvis jeg bare får nyte 95% av plata, musikk er viktigst.

Er det mange andre som har samme problem ved digital overføring fra forskjellige kilder?

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det samme skjedde med meg, når jeg hadde en HK reciever og rotel CD.
    Ikke mye å gjøre med det, unntatt å kjøre alt gjennom DAC'en.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med tanke på at det samme skjer ved flere kilder er det nok receiveren. ring butikken og spør da vel

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere har nok rett i at CD-spilleren kutter signalet mens den jobber med å finne neste sang. Etter å ha testet en del har jeg funnet ut at CD-spilleren er mye tregere til dette enn DVD-spilleren. Derfor skjer problemet langt oftere på CD-spilleren, hvor alt jeg trenger å gjøre er å skifte til sang 1, pause i mer enn 1 sekund eller skifte 2-3 sanger bakover på plata før forsterkeren må tolke signalet på nytt. Har også funnet ut at dette skjer på DVD-filmer, så irritasjonen er stor.

Jeg snakket med butikken i dag, men de kunne ikke finne ut av dette pr. telefon. De mente at det skulle være en måte å låse signalet på, men jeg har ikke klart å finne ut av dette selv. Tviler litt på at den funksjonen er i denne forsterkeren.

Finnes det da noen andre løsninger? Synes det er dumt å bruke DAC'en i DVD-spilleren til 800 kr når jeg kan bruke den i forsterkeren til 25.000 kr.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •