"Merke-lyd", B&W og strøm

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile "Merke-lyd", B&W og strøm

Er nybegynner og skal bygge ut et hjemmekinoanlegg med utgangspunkt i B&W 600 serien (603 foran, 602 bak, litt usikker på senter). Det heter jo at forsterker og høytalere bør "matche" både i forhold til lyd og strøm....lurte derfor på:

1. Hvordan vil dere beskrive den typiske "B&W 600-serie" lyden?

2. Hvordan vil dere beskrive den typiske lyden på hjemmekinoforsterkere fra:
    A)"harman/kardon"
    B)"pioneer"
    C)"Nad"

3. Hvilke merker bør da være en god kombinasjon med B&W høytalere?

Dette blir jo veldig generelt og mye smak og behag, men hadde vært fint å høre hva folk der ute synes.

4. Lurte også på to ting om strøm. Etter hva jeg skjønner trenger B&W høytalerne mye strøm, jo mer jo bedre kanskje? Hva bør være minimum?

5. Er watt watt eller er det forskjell fra merke til merke? (Har hørt rykter om at harman/kardon forsterkere med watt oppgitt på f. eks 50 skal kunne yte like stor kontroll over høytalerne og kunne spille like høyt som onkyo/yamahaa/pioneer forsterkere som oppgir 100 i watt???)

Takker for alle svar

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bravo
    Er nybegynner og skal bygge ut et hjemmekinoanlegg med utgangspunkt i B&W 600 serien (603 foran, 602 bak, litt usikker på senter). Det heter jo at forsterker og høytalere bør "matche" både i forhold til lyd og strøm....lurte derfor på:

1. Hvordan vil dere beskrive den typiske "B&W 600-serie" lyden?

2. Hvordan vil dere beskrive den typiske lyden på hjemmekinoforsterkere fra:
    A)"harman/kardon"
    B)"pioneer"
    C)"Nad"

3. Hvilke merker bør da være en god kombinasjon med B&W høytalere?

Dette blir jo veldig generelt og mye smak og behag, men hadde vært fint å høre hva folk der ute synes.

4. Lurte også på to ting om strøm. Etter hva jeg skjønner trenger B&W høytalerne mye strøm, jo mer jo bedre kanskje? Hva bør være minimum?

5. Er watt watt eller er det forskjell fra merke til merke? (Har hørt rykter om at harman/kardon forsterkere med watt oppgitt på f. eks 50 skal kunne yte like stor kontroll over høytalerne og kunne spille like høyt som onkyo/yamahaa/pioneer forsterkere som oppgir 100 i watt???)

Takker for alle svar
    5. Dette stemmer.
    4. Som regel så er jo mer mye bedre enn mindre, men fra hjemmekino receivere så blir det litt vanskelig å si hvor mange watt, men jeg ville nok ikke gått for noe mindre enn HK AVR 235, Pioner 1015 eller Nad sin 753.

Det andre må noen andre svare på!

Newcomer Vapor sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte NAD c370 på dm603 i ett pat år,funket helt fint det,låt bra+at det er lett å finne ut av i butikk i og med at hifi-klubben fører begge deler.

mvh André

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vært liten respons på denne posten, kanskje fordi det er veldig individuelt og vanskelig å si noe om merker så generelt. Men jeg har nå oppgradert pioneer anlegget og kan dele følgende erfaringer:

Jeg hadde en pioneer reciever (vsx-859rds) og pioneer høyttalere (S-V510 + S-W110S-K subwoofer) og oppgraderte først til B&W DM600 serien (DM603 fronter, LCR6 S2 center, DM601 s3 bakhøytalere) og audiopro supreme subwoofer. Så senere til en harman kardon avr 3550 reciever.

Forskjellen har vært ganske stor. Det nye anlegget spiller langt mer detaljert og oppløst. Dette gjelder særlig dvd-filmer og kommer nok mye av nyere/bedre prosessor. Spiller mye musikk i logic 7 og mye musikk høres helt annerledes ut, særlig gitarer og bass får noen ganger en helt annen lyd enn tidligere på godt og vondt (lyden av stålstrenger på B&W er konge). har inntrykk av at dårlige innspillinger blir dårligere, og gode inspillinger blir bedre. Til tross for et mer oppløst lydbilde er diskanten dominerende (tror dette skyldes B&W'ene) og det bidrar til at lydbilde til tider blir stressende og "nøytralt" i betydningen flatt eller tynt eller lite engasjerende... på godt og vondt avhengig av innspilling. Pioneeren spilte langt fra så detaljert, men kanskje til tider mer engasjerende. Subwoofer utgangen spiller strammere og med mer kontrollert bass, Audio pro subwooferen spiller dypere og mer "stortromme-aktig" enn pioneeren, men pioneeren var kanskje litt raskere. Dette er i hvertfall min erfaring.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! B&W kan låte litt vel "friskt" i diskanten, men min erfaring er at Pioneer sine receivere forsterker dette mer enn H/K. Hvis du kjøpte høyttalerne nye, så gi dem en del timer, de trenger en del innspillingstid for å myke opp i toppen.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Parring av ht og forsterkere avhenger jo veldig av hva slags lyd man ønsker å få ut av ht. Jeg har en Denon AVR-3803 og B&W 704 og er utrolig godt fornøyd med kombinasjonen. Skal dog sjekke ut Embla monoblokker etter anbefaling fra Gorm.
    Man må nesten høre på forskjellige produkter for å finne ut hva man liker best...

Intermediate Frodo_ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotel kan anbefales sammen med 600 serien...
    God combo

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •