Crossover

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Crossover

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Crossover

Hei!
    Jeg sliter litt med å få sub'en min til oppføre seg som jeg ønsker!
    Har en Pio 1014i som forsterker og Jamo D590 fronter med samme serie surround og senter høytalere. I tillegg har jeg da en PSB Image 12 tommer sub.
    Jeg synes bassresponsen blir for treg... det er mulig at det ikke er så mye å gjøre med og suben rett og slett bare er slik. Den har nok av guffe, men jeg savner liksom den kvikke responsen.

Spørsmålet mitt blir da; kan jeg justere dette litt ved å sette ned delfrekvensen eller crossover på receiveren? Ned til 80hz eller kanskje 60hz. Hva skal jeg sette crossoveren på suben på da? Det samme?

Jeg har Bi-Ampet frontene, så jeg trenger egentlig ikke suben til musikk, men av og til blir den jo brukt til det også... spørs litt hvilken musikk man hører på også. Tror kanskje suben egner seg best til film..

Noen som har noen formeninger om dette??

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første ville jeg stilt inn delefrekvensen på 80hz. (thx standard) for det andre så har 12" subber en tendens til å henge litt etter pga str. Hvis du skal ha en sub som har kjappere responstid, ville jeg valgt en 2x10" eller en 10". De er litt mere lettdrevne. Kanskje plasseringen oxo har litt med at du ikke får full uttelling?

12" subber er jo perfekt for kino o.l

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Homballa
    For det første ville jeg stilt inn delefrekvensen på 80hz. (thx standard) for det andre så har 12" subber en tendens til å henge litt etter pga str. Hvis du skal ha en sub som har kjappere responstid, ville jeg valgt en 2x10" eller en 10". De er litt mere lettdrevne. Kanskje plasseringen oxo har litt med at du ikke får full uttelling?

12" subber er jo perfekt for kino o.l
    Da burde jo min 18" Velodyne HGS18s2 være drittreg.:?

Er nok litt mer enn størrelsen på elementet som teller. ;-)

Enig i at 80hz fungerer som regel best.
    Sikker på at du ikke har volumet på subben litt høyt? Prøv å spill musikk med mye bass og skru volumet på subben ned til du ikke hører den lenger, også skrur du den bittelitt opp.
    Prøv og å plassere subben andre steder i rommet da dette kan gi veldig stor forskjell i lyden.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil påstå at det ikke nødvendigvis er direkte sammenheng mellon "reponstid" og ant tommer. Så der er jeg enig med forfatteren av forrige innlegg. Jeg har flyttet litt rundt på sub'en og funnet ut at det er best å plassere den i mellom frontene. Ut i hjørnet ble den for dominerende..
    Skal prøve ut de enkelte forslag, men egentlig så har jeg nå bestemt meg for å bytte ut suben med to tiere. Dette gir dessuten jevnere bass og fjerner disse berømte "svarte" hullene med mye eller lite bass!

Ser det var lite svar på denne tråden.. kanskje ikke folker obs på at det er mulig å justere delefrekvensen på denne måten??

PS! Jeg har stilt min receiver på 80hz, men den kan til enkelte ting fungere bedre på 60hz. Vi vet at de fleste receivere er fabrikkinnstilt på 100hz. Derfor kan det være lønnsomt å justere dette.

Jeg ringte pioneer ang dette... de sa at dette hadde smak og behag å gjøre.. +++ mye annet svada. Som vanlig treffer jeg på noen som ikke kan svare på mine spørsmål! Typisk! ;-)

Active raeggis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Plassering av sub!

Sett subben midt i rommet, og gå rundt. Der du synes subben er mest dominerende bør du plassere den. Da vil du kunne kontrollere boomfaktoren med volumkontrollen på subben

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •