Norges strømnett.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 80
    Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Thumbs up Norges strømnett.

Vet ikke om dette har vært oppe før men..
    Hvorfor er det slik at strømnettet i Norge har over dobbelt så mye spenning i nettet som i USA, hvor USA på sin side har over dobbelt så mye strøm i nettet som oss? Ifølge Leif Erntsen har det også sine store ulemper, "Man mister 20% av forsterkerens effekt når trafoen gjøres om til norske forhold". Jeg mener, **** heller. Noen som er mer lærd innenfor akkurat dette feltet?

Newcomer deepc0re sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor har man tommer og meter ? Hvorfor har man venstre og høyre kjøring ? Hvorfor har man stjerne og torks skruer? Hvorfor har man PC og Mac ? Hvofor har man 4:3 og 16:9 ? Hvorfor har man NTSC og PAL ? Hvorfor har man 720p og 1080i ? Hvorfor har man DVD-Audio og SACD ?Hvorfor har man HD-DVD og Blueray ?

Den lista kan sikkert bli temmelig lang om man gidder

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes ikke det er så kult at anlegget mitt blir dårligere fordi jeg bor i Norge. Og siden det berører oss alle(på en negativ måte) kunne det vært artig å visst hvorfor det er sånn. Eller hva?

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Norske forhold? Er ikke 230V 50Hz det som er mest utbredt rundt om i verden?

Edit: endret fra 220 til 230.. får skylde på gamle lærere som sier 220 hele tiden.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Norske forhold? Er ikke 220V 50Hz det som er mest utbredt rundt om i verden?
    Er visst ikke slik i USA. Nok et eksempel på hvorfor man burde flytte fra Norge.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor leste du dette her? Har du link...Hvorfor skulle de yte 20% mindre i norge? Ser ikke logikken i det? Strømmen blir jo uansett likerettet og man har kondensatorbanker som skal gjøre likestrømmen så glatt og fin som apperatet krever(give or take).

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så flytt da hvis du må ha 110 V. Eller kjøp produkter som er utviklet for vanlige forhold (les: omtrent resten av verden). US er en gedigen bløff, håper du trives der...

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser ikke helt problemet jeg så lenge forsterkeren blir matet med samme samme spenning og strøm fra sekundær siden på trafoen. Da kommer det vel egentlig an på hva man tar utgangspunktet i når man designer forsterkere.

Hva kom først, høna eller egget ?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor leste du dette her? Har du link...Hvorfor skulle de yte 20% mindre i norge? Ser ikke logikken i det? Strømmen blir jo uansett likerettet og man har kondensatorbanker som skal gjøre likestrømmen så glatt og fin som apperatet krever(give or take).
    Det han mener er vel at trafoen er mere effektiv og strømsterk når man transformerer 120v til en lavere spenning enn 220v til en lavere spenning. Dette er før likeretteren.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så alle produsenter av AV-produkter vet ikke dette, og bruker (uten å vite det) dårligere tilpassede deler i strømforsyninger til verden enn det de gjør i USA?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så alle produsenter av AV-produkter vet ikke dette, og bruker (uten å vite det) dårligere tilpassede deler i strømforsyninger til verden enn det de gjør i USA?
    Hvis jeg skal forstå logikken hans så bygger tydlgivis noen produsenter om 120V powersupplies til 220V på en billigst mulig måte som igjen da ikke blir like effektive. Veit da f*** om han har rett,men det er ihvertfall slik jeg prøver å forstå det han sier.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste jeg har fått med meg er at vi og albania har visstnok de dårligste strømnettsystemene i europa (skal visstnok ha noe med at vi var blandt europas fattigste land da regjeringen bestemte seg for system), noen nevnte visst masse støy med flytende jording eller hva det nå var.

Har selv lite peil da jeg ikke akkurat er noen elektro ingeniør. Sikkert noen andre som kan mer rundt dette. Men strømrensere skal iallefall være veldig nyttig i norge.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shercko
    Jeg synes ikke det er så kult at anlegget mitt blir dårligere fordi jeg bor i Norge. Og siden det berører oss alle(på en negativ måte) kunne det vært artig å visst hvorfor det er sånn. Eller hva?
    JA dette var vel noe av det mere latterlige her på forumet.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å ta det tilbake til kjernen:

eg synes ikke det er så kult at anlegget mitt blir dårligere fordi jeg bor i Norge. Og siden det berører oss alle(på en negativ måte) kunne det vært artig å visst hvorfor det er sånn.
    Du har 230V 50Hz i kontaktene dine fordi med høyere spenning trengs der mindre strøm for å få samme effekt P = U * I. Store strømmer krever stort tversnitt på ledningene i huset ditt for å ikke gå varme. Så for å spare samfunnsøkonomien for flere tonn kobber, og mange husbranner så har vi da 230 fornuftige volt istede for 110.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om dette problemet er reelt (hvilket jeg strengt tatt betviler), er det jo vel bare å kjøpe en kraftigere forsterker...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil vel alltids bli bittelitt høyere impedans på primærsiden til en 240trafo p.g.a tynnere og lengre ledning, samt at større strøm generer et kraftigere magnetfelt. Men at forskjellen utgjør 20% effektap virker veldig mye. jeg tipper under 1% i forskjell..

Active thomand3 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det er mange steder i Norge med grusomt dårlig strøm (hva nå enn det betyr) er så vidt jeg vet bevist gang på gang. Hjemme hos meg kan jeg tydelig merke forskjell fra når på døgnet jeg spiller. Det lyder klart best på nettene og midt på dagen på ukedagene. Noen som har opplevd det samme? Og i såfall har dere prøvd produkter som f.eks furutech nettfiltere? Lurer på om det vil ha en positiv virkning på dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg merker ikke forskjell i lyden i forhold til når på døgnet det spilles. Men så er forsterkeren min CE-godkjent også.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Nei, jeg merker ikke forskjell i lyden i forhold til når på døgnet det spilles. Men så er forsterkeren min CE-godkjent også.
    Hahaha Enig, jeg skjønner ikke hvordan "støy" på strømnettet skal ha så stor innvirkning på lyden.

Active thomand3 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat det skjønner ikke jeg heller, men slik er det nå engang. Stor innvirkning vil jeg ikke si det er, men akkurat nok til å irritere.
    Noen som har strømfilter og som kan gi en beskrivelse hvordan du/dere oppfatter eventuell forandring i lyden med og uten dette?

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •