Norges strømnett. - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 80 av 80
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av n0stra
    Så du mener det er mer stille i en lydisolert kjeller hvor alt er montert på grunnmuren og rommet i tillegg er totalt mørklagt på natta enn på dagen? Det er iallefall ikke db måleren enig i

Skal være enig i at det er minimalt utslag, men for de freakene her i verden som bruker gudene vet hvor mye penger vil dette ha mye å si. Men egne kurser og ikke minst skikkelig opplagt sikringsskap vil nok ha enda mer å si.
    Det er vanskelig å finne dB målere med god nøyaktighet i stille rom.

Jeg har vært i anechoic chamber med 8 meter tykke vegger og demping av både refleksjoner og ekstern støy langt ned i frekvens... Ganske klaustrofobisk egentlig ;-)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel da man finner ut at man støyer en del på tomgans selv ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her trengs en del naturvitenskap...

Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Vi får svar på det trådstarter spør om i begynnelsen, i roffes link. Det er AEG som er skylda i at vi ikke har 60Hz. Som somsagt er grunnen til 20% mindre effektivitet i transformatoren, men det er vel ikke dermed sagt at strømmen inn til kretsene etter likeretting og glatting er dårligere? Blir europeiske modeller av amrikanske produkter levert med større kondensator bank?
    Frekvensen på strømnettet har absolutt INGEN innvirkning på effekten du transporterer igjenom en transformator. Det skjer en liten endring i transformatorens interne tap, men de er neglisjerbare og i alle fall ikke så drastiske som +-20 %. Den idelle trasformator ligningen sier at: Strøm(inn)*Spenning(inn)= Strøm(ut)*Spenning(ut). Den ideelle ligningen er ikke korrekt i forhold til virkeligheten, men gir et meget godt anslag. Se her for litt mer detaljert info:

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu...ic/tracir.html
    http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu...racir2.html#c1

Det transporteres heller ikke elktromagnetisk støy i strømledningene heller. Elektromagnetiske felter oppstår rundt enhver strømleder, disse feltene kan taes opp av andre elektriske ledere i nærheten. Signalkabler med lav spenning (f.eks mellom gitar og gitarforsterker) kan ta inn støy fra elektromagnetiske felter i nærheten (en strømledning). Støyen høres godt på forsterkeren som en jevn during. En trenger absolutt ikke å ha "gullører" for å høre den støyen.

Det som skjer når strømforbruket er høyt er at spenningen du måler i veggen faller. Hvis en skal være litt mer avansert, så endres den reaktive effekten på nettet også. Reaktiv effekt er resultat av spole- og kondensatorlignende laster på nettet (el-motorer, transformatorer, kondenastorbatteri). Se litt på:

http://www.engineeringtoolbox.com/po...or-33_654.html

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du lest hele tråden olchri?

-ånei

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Har du lest hele tråden olchri?

-ånei
    Ja, jeg leste posten og irriterte meg grønn over så mange gale påstander om hvordan strømnett og trafoer (transformaterer) funger, men jeg besvarte kanskje ikke det jeg quotet direkte.

Det er ikke rett at effekten på en trafo endres merkbart med frekvensen (se innlegget mitt over), eller at "man mister 20% av forsterkerens effekt når trafoen gjøres om til norske forhold" (sitat første innlegg)!

En trafo er ganske "enkel" og gjør bare det den er laget for: transformere spenningen og strøm i et gitt forhold. Hvis en forsterker skal kunne benyttes både med 230 V og 110V, må trafoen og likeretteren bygges slik at de "merker" hva slags spenning strømnettet har og sender ut strøm med rett spenning videre til forsterkeren. Ellers vil det gå galt et eller annet sted. Hvis dette er gjort litt gjennomtenkt og likeretteren likeretter like godt 50Hz som 60Hz vil ikke dette utgjøre noen forskjell.

-åjo

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er ikkje at det er 110v men at det er 60 hz som utgjør forskjellen. jmf. switch mode trafoer. veldig liten fysisk i forhold til kapasitet og det er fordi frekvensen er økt.

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olchri
    Ja, jeg leste posten og irriterte meg grønn over så mange gale påstander om hvordan strømnett og trafoer (transformaterer) funger, men jeg besvarte kanskje ikke det jeg quotet direkte.

Det er ikke rett at effekten på en trafo endres merkbart med frekvensen (se innlegget mitt over), eller at "man mister 20% av forsterkerens effekt når trafoen gjøres om til norske forhold" (sitat første innlegg)!

En trafo er ganske "enkel" og gjør bare det den er laget for: transformere spenningen og strøm i et gitt forhold. Hvis en forsterker skal kunne benyttes både med 230 V og 110V, må trafoen og likeretteren bygges slik at de "merker" hva slags spenning strømnettet har og sender ut strøm med rett spenning videre til forsterkeren. Ellers vil det gå galt et eller annet sted. Hvis dette er gjort litt gjennomtenkt og likeretteren likeretter like godt 50Hz som 60Hz vil ikke dette utgjøre noen forskjell.

-åjo
    ..Så du mener at du vet mer enn Leif Erntsen? At han tar feil?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er slik jeg har skjønt det at 60Hz produserer et 20% kraftigere magnetfelt enn 50Hz. Det er magnetfeltet som overfører energi fra primærspolen til sekundærspolen i en transformator. Spenningen man får ut på andre siden av tranformatoren er gitt av forholdstallet mellom viklingene på den ene siden og viklingene på den andre siden. I prinsippet ville det si at med 20 viklinger på primærsiden og en vikling på sekundærsiden, altså forholdet 20:1, så ville 240V på primærsiden resultere i 12V på sekundærsiden. Men i praktiske transformatorer benyttes jo langt flere vindinger enn dette. Og grunnen er at for å få effektiv energioverføring kreves et kraftig nok magnetfelt. Dette magnetfeltet er altså typisk 20% kraftigere ved 60Hz enn ved 50Hz. Derfor krever en transformator for 50Hz en del flere vindinger på både primær- og sekundærside for å overføre like mye energi.

Det er vel dette det siktes til når man sier at 50Hz er mindre effektivt. Men det er bare å sette inn en transformator tilpasset 240V/50Hz når man konverterer fra 110V/60Hz, så burde det problemet være løst. Man trenger noen flere vindinger på primærsiden for å få samme magnetfelt, men jeg tipper det veies opp av at man trenger betydelig færre vindinger på sekundærsiden på grunn av forholdstallet. Trafoene blir dermed ikke spesielt mye større ved 240V/50Hz enn ved 110V/60Hz, slik jeg ser det.

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gadd ikke lese hele tråden her men.....
    Noen som har tenkt tanken at, jo høyere spenning jo lavere strøm?

Det er en praktisk årsak til det serru?
    Høyere spenning, mindre motstand, for å si det sånn, Norge vs USA!!
    Norge har halvert mulighetene for strømbrudd i forhold til USA

Er også en grunn til at Industrien mer og mer tar i bruk 400V, men ja høyere spenning, mere støy!

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Gadd ikke lese hele tråden her men.....
    Noen som har tenkt tanken at, jo høyere spenning jo lavere strøm?

Det er en praktisk årsak til det serru?
    Høyere spenning, mindre motstand, for å si det sånn, Norge vs USA!!
    Norge har halvert mulighetene for strømbrudd i forhold til USA

Er også en grunn til at Industrien mer og mer tar i bruk 400V, men ja høyere spenning, mere støy!
    Industrien benytter vel egentlig mange ganger 3 fase systemer ja......

Vet ikke helt om jeg følger deg helt her, Thlian.
    Mere støm dvs Ampere, krever tykkere kabler. Tykkere kabler har lavere motstand, og tåler fysisk mer juling får de dras av osv. Den eneste fordelen med høyere spenning, er vel at spenningsfallet utgjør et mindre prosentvis problem, og strømstyrken for å oppnå den samme effekten blir lavere osv.

Blir spenningen høy nok, trenger man jo strengt tatt ikke kabler i det hele tatt, sjekk denne http://www.wiseguysynth.com/larry/day.htm ikke bare bare å bryte en strømkrets når spenningen, induktansen og kapasitansen blir såpass store som i dette tilfelle....;-)

Høyspennings nettet i USA benytter også høyere spenninger enn det man gjerne bruker i Norge , så jeg vet ikke om jeg følger deg der heller...

Tror mye av kluet i denne tråden kort og godt går ut på at USA benytter 60 Hz vekelstrøm, og vi bruker 50 Hz. spenningen 110v vs 230v er egentlig litt underordnet, fordi VA angivelsen for selve traforen vel skal være lik, og spenningen og strømmen som går i sekundær spolen skal være lik i begge tilfellene.

Overfører man trafo analogien til et tenkt fysisk system, der hver hele sinus syklus utgjør en 10 liters bøtte med vann, så tror jeg ingen har så store problemer med å se at med 60 bøtter i sekundet, går det forteree å fylle opp en 1000 liters tank enn med 50 bøtter i sekundet. Skulle vel bli ca 20% raskere....;-)

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det er derfor man mister 20% i Norge? Fordi vi har 50Hz i vårt strømnett, da USA har 60Hz?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det vil ikke fungere slik i praksis. Transformatorene blir lagd med tanke på hvilken frekvens de skal kjøres på. Det hele er et spørsmål om dimensjonering og du vil få like mye ut av en trafo i norge som i USA.. Du skal heller prise deg lykkelig over at du har 230V i huset, og slipper spenningsfall som du kan få ved lange kabelstrekk borte i USA!

Newcomer tresko sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er viktig å få frem at dette med strømnett ikke bare handler om volt, ohm, ampere, Hz og watt men også en del andre elementer som ikke en gang skikkelig 10 000Kr 1/2meter nettkabel kan rette opp i:

One factor you guys are forgetting is the type of fuel being burned at the power plant that supplies your studio's electricity. Nukes tend to work best for digital processors as it just makes everything clock a lot better. Oil burning plants of course makes your analog chain sound "smoother". I'd avoid setting up in an area that has to rely on coal burning plants as it often makes things sound dirtier and grittier. Of course for most "transparent" and "neutral" you have to go with natural gas. Unfortunately in all my blind a/b's I've found that solar and wind power only works well on new age tracks!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier han noe om vannkraft? pure as silk?

Newcomer tresko sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vannkraft er hemmeligheten bak norsk musikks økende suksess.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

:lol: solcelle, bølge og vind kraft....;-)

Er det vindstille en lang periode og man skal høre på musikk på natta, blir det ganske stille da ja...;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror strømnettet skal være sabla dårlig før det har noen betydning med utstyr fra XXX og YYYYYY ZZZZ... Men, det er klart, for oss som kommer fra de dannede møblerte hjem kan det ha betydning. Men... vi tar oss råd til å bla opp en (for oss) pianøtt og en halv banan i dyrt og virkningsfullt renseutstyr vi. :-)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shercko
    Så det er derfor man mister 20% i Norge? Fordi vi har 50Hz i vårt strømnett, da USA har 60Hz?
    Vi mister ingenting i vårt strømnett. Men transformatorene må bygges opp med flere viklinger på primærsiden for å være like effektive som 60Hz-trafoer. Komponenter med en omkoblingsbryter mellom 110V og 220V ved strøminntaket benytter sannsynligvis ulike viklinger på samme transformator, og da kan det hende at transformatoren blir mindre effektiv ved 220V/50Hz enn ved 110V/60Hz. Men dette blir teoretisk slik jeg ser det, spesielt med tanke på ting som kondensatorbanker og slikt.

Dette har aldri bekymret meg før, og kommer ikke til å bekymre meg etter denne diskusjonen heller.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Dette har aldri bekymret meg før, og kommer ikke til å bekymre meg etter denne diskusjonen heller.
    Ikke meg heller egentlig, men det hørtes da besynderlig ut da jeg leste om det. Også tok denne tråden litt mer av enn jeg hadde tenkt meg..

Newcomer Stereofreak-MODEL 2330B sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg synes det burde vert lik spenning overalt i verden. Det er ganske upraktisk hvis jeg har lyst til kjøpe noe brukt fra USA eller fra f.eks Japan, hvor det også er 110v, så for jeg ikke brukt det her uten en sånn derre omformer, elle hva det nå kalles...

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •