Norges strømnett. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 80
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tresko
    Når jeg sitter i studio og jobber trenger jeg ikke å se på klokka for å vite når den er fem- det høres.

(150.000 komfyrer i solo som blir skrudd på omtrent samtidig.)

Oslo plasserer seg dårlig når det gjelder spenningsvariasjoner på nettet, vi har da vel måler og ser dette.
    Har sett det ned i 210 på ettermiddagen.

Forøvrig har vi 230Volt og ikke 220Volt i norge. (fra 1993?)

Måtte bygge om noen gamle forsterkere.
    Nå sier tillater vel kravene -5% og +10% variasjon på spenningen, så dersom du får spenninger langt under 210 V får du kontakte el-verket ditt. For øvrig bør du gjøre en oppgradering av studioutstyret ditt, på bakgrunn av det du nevner.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av larspo
    Frekvensforskjellen på 50Hz / 60Hz har betyding på hvor mye effekt du kan få ut av en transformator. En transformator fungerer barer ved felt-endringer som man kun får når strømretningen forandres. 50Hz snur retningen 100 ganger i løpet av et sekund, mens 60hz snur 120 ganger pr. sekund. Siden det er svingningen som skaper felt, vil et 60Hz nett gi ca. 20% mer effekt ut av en transformator enn med 50Hz.
    Endelig kom det svaret jeg hadde letet etter og hadde tenkt jeg måtte skrive selv ;-)

Det er vel også riktig som noen påpeker at man har tykkere primær viklinger på en 110v trafo pga en høyere strømstyrke, men så må man til gjengjeld ha et annet viklings forhold mellom antall viklinger på en 240 volts trafo, så det er vel egentlig ikke så mye forskejell i kobber mengde og den fysiske trafo størrelsen.

Newcomer colaboy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg var yngre så bodde jeg like ved kværner dalen i Oslo, grytidlig hver morgen når de fyra opp maskinene så blinka det i alle husets lamper. Mamma lærte fort å ikke ha på noen komfyr eller lignende da, siden de hadde en tendens til å ryke fortere.

I dag så sliter jeg mest med naboene sine jordings feil og Hafslund sin manglende evne til å følge opp dette. Spesielt nabo kona sin tvilsomme spanske microbølge ovn, gir mye glede..

Newcomer tresko sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Nå sier tillater vel kravene -5% og +10% variasjon på spenningen, så dersom du får spenninger langt under 210 V får du kontakte el-verket ditt. For øvrig bør du gjøre en oppgradering av studioutstyret ditt, på bakgrunn av det du nevner.
    Hmmm....
    Kanskje du kunne fortelle hvilket utstyr jeg burde oppgradere og til hva.....

Newcomer deepc0re sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm....
    Kanskje du kunne fortelle hvilket utstyr jeg burde oppgradere og til hva.....
    En SSL, Neve eller en Oxford og kanskje et par Fairchilds hadde vel sikkert ikke gjort noen skade :P

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av deepc0re
    En SSL, Neve eller en Oxford og kanskje et par Fairchilds hadde vel sikkert ikke gjort noen skade :P
    Been there done that :grin:

Ikke Fairchild, da. Da jeg begynte med dette, var det et par i omløp faktisk. Havnet på dynga tror jeg :-?
    Nå går de jo for $25,000 stykket og bruker opp 8(?) stykk rør som er tilnærmet umulige å få tak i i uka.
    Fikk anledning til å kjøre en 670 på masterbussen en gang på en miks jeg gjorde i USA. Det låt veldig, veldig bra.

Forøvrig er det morsomt at ssl skulle dukke opp i en strømnett diskusjon,
    disse mikserne benytter seg av såkalte VCAer, altså "voltage controlled amplifiers" for å datastyre den analoge automasjonen av fader bevegelser.
    Her i Oslo var det et studio som ikke kunne benytte seg av automasjonen fordi spenningsforstyrrelsene i nettet var så store at diskene(slike 70/80talls 30cmx30cmx0,2mm disker, altså modellen før 5 og en kvart toms disker) Ble skrevet fulle på 12 sekunder pga. forstyrrelser i nettstrømmen.

Sony Oxford gikk greit fort av moten. Kom på markedet i 96, og er vel ikke i bruk noe sted lengre (bortsett fra i K-20 hos NRK) de opererte på max. 20Bit/48KHz.

Du må ikke trigge meg på slike studio-stories. Blir lite Hi-Fi da..... :neutral:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oslo plasserer seg dårlig når det gjelder spenningsvariasjoner på nettet, vi har da vel måler og ser dette.
    Glad jeg bor litt mer avsidesliggende...bare Hydro og en silisiumwaferprodusent som trekker strøm her i nærheten, men det veies opp ved at vi har et 250MW kraftverk "rett rundt hjørnet".

Ligger lavest på 237-238 V, 240,5 V nå på kvelden...

Er jo litt kjipt med 210 V, da begynner man å komme såpass lavt at f.eks. pcer begynner å bli ustabile..har opplevd å måttet stille opp V til cpu og minne for å kunne kjøre f.eks. tunge spill o.l. Dette var da på en pc til en jeg kjenner og han opplever spenninger mellom 210 og 215 V, men så bor han på en plass hvor det er bare ca 5 hus i 10 km omkrets.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Been there done that :grin:

Ikke Fairchild, da. Da jeg begynte med dette, var det et par i omløp faktisk. Havnet på dynga tror jeg :-?
    Nå går de jo for $25,000 stykket og bruker opp 8(?) stykk rør som er tilnærmet umulige å få tak i i uka.
    Fikk anledning til å kjøre en 670 på masterbussen en gang på en miks jeg gjorde i USA. Det låt veldig, veldig bra.

Forøvrig er det morsomt at ssl skulle dukke opp i en strømnett diskusjon,
    disse mikserne benytter seg av såkalte VCAer, altså "voltage controlled amplifiers" for å datastyre den analoge automasjonen av fader bevegelser.
    Her i Oslo var det et studio som ikke kunne benytte seg av automasjonen fordi spenningsforstyrrelsene i nettet var så store at diskene(slike 70/80talls 30cmx30cmx0,2mm disker, altså modellen før 5 og en kvart toms disker) Ble skrevet fulle på 12 sekunder pga. forstyrrelser i nettstrømmen.

Sony Oxford gikk greit fort av moten. Kom på markedet i 96, og er vel ikke i bruk noe sted lengre (bortsett fra i K-20 hos NRK) de opererte på max. 20Bit/48KHz.

Du må ikke trigge meg på slike studio-stories. Blir lite Hi-Fi da..... :neutral:
    Tøft!

Heh, Høres rart ut med de diskettene.

Er nok kanskje ikke så mange Oxforder i Norge nei, digitale mixere har pålangtnær like lang levvetid tid som analoge med tanke på at de udateres fort. EQen, Dynamics og inflator funkskjonene på den derimot har blitt ganske populære som Pro Tools/PowerCore plug-ins. EQen går vel for å være en av de bedre "surgicale" digitale EQer.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av deepc0re
    EQen, Dynamics og inflator funkskjonene på den derimot har blitt ganske populære som Pro Tools/PowerCore plug-ins. EQen går vel for å være en av de bedre "surgicale" digitale EQer.
    Oxford EQ'en som TDM var en av de bedre EQ'ene da de kom. Nå finnes det bedre ting på markedet (f.eks. URS)
    Kirurgisk EQ trenger man ikke hvis man er litt nøye med opptakene sine :razz:

Forøvrig hadde jeg en skrekk opplevelse med high-pass filtrene i denne eq'en med et klassisk orkesteropptak en gang. Gjorde meg ferdig med miksen, fant ut at jeg hadde glemt high-pass på en spot-mic. Slengte på oxford-eq'en. Sendte avgårde til mastring. Fikk miks tilbake med påskrift "ha-ha, veldig kult å slenge phaser på miksen".

Prøv selv. Digitale filtre er søren meg skumle greier. :-?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oxford EQ'en som TDM var en av de bedre EQ'ene da de kom. Nå finnes det bedre ting på markedet (f.eks. URS)
    Kirurgisk EQ trenger man ikke hvis man er litt nøye med opptakene sine :razz:

Forøvrig hadde jeg en skrekk opplevelse med high-pass filtrene i denne eq'en med et klassisk orkesteropptak en gang. Gjorde meg ferdig med miksen, fant ut at jeg hadde glemt high-pass på en spot-mic. Slengte på oxford-eq'en. Sendte avgårde til mastring. Fikk miks tilbake med påskrift "ha-ha, veldig kult å slenge phaser på miksen".

Prøv selv. Digitale filtre er søren meg skumle greier. :-?
    Ok, er vel nesten snart 2 år siden jeg la musikken på hylla, så jeg er ikke så veldig oppdatert på den fronten lenger

Det kommer vel an på hvordan man arbeider, det hender jo at man må skru andres opptak eller hvis man sampler mye.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ups

Går det ikke ann å bruke en skikkelig Online UPS på studio utstyr, det er vel ikke bare servere og data utstyr som kan nyttegjøre seg av en stabil spennings kilde.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LANcorpse
    Er jo litt kjipt med 210 V, da begynner man å komme såpass lavt at f.eks. pcer begynner å bli ustabile..har opplevd å måttet stille opp V til cpu og minne for å kunne kjøre f.eks. tunge spill o.l. Dette var da på en pc til en jeg kjenner og han opplever spenninger mellom 210 og 215 V, men så bor han på en plass hvor det er bare ca 5 hus i 10 km omkrets.
    Synes dette høres litt rart ut, har man 210volt, vil jo en moderne svitchende strømforsyning som sitter i pcen fremdeles kunne jobbe greit hvis den er dimmensjonert riktig i forhold til den lasten den skal drive. De fleste nye PC strømforsyninger i dag, har vel ikke noen 110-240v svitch bak på inntaket heller, og senser selv så de vil jo kunne jobbe greit på 210 volt også. Derimot får man korte avbrudd på el.nettet, kan vel situasjonen forandre seg litt, men da hjelper det neppe å stille opp spenningen på minne eller CPU heller. Det var ikke noe overklokking med i bilde?

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    JA dette var vel noe av det mere latterlige her på forumet.
    Hvorfor var dette så latterlig? Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar. Jeg leste dette i Lyd & Bilde, og hadde aldri hørt om at det var sånn før. Men jeg har fått mange bra svar, så det kan være så latterlig det bare vil..

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er absolutt ikke latterlig, siden det nå engang er en problemstilling. Men min mening er at menneskets sinn er den avgjørende faktor, spenningsfall har en ubetydelig andel, men dårlig strømkvalitet utgjør en promille.

Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg sitter i studio og jobber trenger jeg ikke å se på klokka for å vite når den er fem- det høres.

(150.000 komfyrer i solo som blir skrudd på omtrent samtidig.)

Forøvrig har vi 230Volt og ikke 220Volt i norge. (fra 1993?)

Måtte bygge om noen gamle forsterkere.
    Er mange som sier det, men jeg har målt mange ganger, til alle døgnets tider, og aldri hatt noe annet enn 235 v. men det er jo litt utenfor sentrum da, Furuset

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Dette er absolutt ikke latterlig, siden det nå engang er en problemstilling. Men min mening er at menneskets sinn er den avgjørende faktor, spenningsfall har en ubetydelig andel, men dårlig strømkvalitet utgjør en promille.
    Bra uttalt, den holder jeg med deg i. Men jeg har fordet trua på det med strømfall, når for eksempel store bedrifter, høyt strømforbruk(hvis man bor i blokk midt på dagen) etc. i nærheten kan gjøre forskjeller i ytelsen til et anlegg.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes denne siden gir en grei overordnet innføring:
    http://users.pandora.be/worldstandards/electricity.htm

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder vårt strømsystem så er det tilfelle at det er vi og Albania som har dette.

Praktisk sett gjør dette at vi har 2 sikringer per enfas kurs (230 + 230) og egen jordleder.

Svenskene har 1 sikring per enfas kurs (380/400 + 0) og egen jordleder. Polen har 1 sikring per enfas kurs (380/400 + 0) men en jordleder som koples fra 0-leder ved stikk.

Praktisk sett gjør dette som regel at sikringskapene i Norge er dobbelt så dyre (og store) som i resten av verden...... En del nyere bygg i Norge får installert 400V anlegg men har vel fremdeles 2 sikringer per enfas kurs.

Tror at vi etterhvert skal over til det systemet som svenskene har.

Uansett handler dette mest om forskjellige måter å jorde på, har veldig lite med spennings/strøm-kvalitet å gjøre.

230V er uansett å foretrekke fremfor 110V.

Selv jobber jeg med det regionale høyspentnettet (145/66kV) som sørger for levering til det lokale høyspentnettet (22/11kV) som i sin tur leverer til trafokiosker og til slutt til husstanden.

På alle våre trafoer er det automatisk spenningsregulering, men det kan allikevel bli for lav spenning i visse husstander hvor dimensioneringen er for dårlig.

Newcomer colaboy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    På alle våre trafoer er det automatisk spenningsregulering, men det kan allikevel bli for lav spenning i visse husstander hvor dimensioneringen er for dårlig.
    Takk, dette var informativt!

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi får svar på det trådstarter spør om i begynnelsen, i roffes link. Det er AEG som er skylda i at vi ikke har 60Hz. Som somsagt er grunnen til 20% mindre effektivitet i transformatoren, men det er vel ikke dermed sagt at strømmen inn til kretsene etter likeretting og glatting er dårligere? Blir europeiske modeller av amrikanske produkter levert med større kondensator bank?

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •