Norges strømnett. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 80
    Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    http://www.6moons.com/audioreviews/psaudio2/p1000.html
    den koster 20-25.000 eller noe slikt. og gir brukbar forskjell selv på billig elektronikk. mye mer ro og orden i lydbildet, er det ikke det de sier?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor låter det bedre på natten? fordi verden rundt dere står stille kanskje? ingen biler som kjører, ingen fly som flyr etc. det generelle støygulvet synker. med lavere støygulv vil den opplevde dynamikken øke og lyd oppfattes som bedre. glad jeg bor på landet jeg
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si jeg blir svimlende skuffet over informasjons nivået på enkelte som har svart her. Hvis dere ikke har peiling kan dere jo heller gjøre som meg og være litt mer nedtont i deres uttalelser. Det er faktisk merkbar forskjell, vel å merke hvis man har et godt anlegg, på natten og på dagen. Dette har med belastningen på strømnettet og måten det er bygd opp på har jeg blitt fortalt. Må huske at strømnettet ble bygd opp for 100 år siden, og da var ikke norge akkurat noen stormakt og ei heller rikt.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det skyldes det som Jørn er inne på her? Ja, det er jeg overbevist om. Når natten og mørket senker seg, vil vår oppfattning av tid og sted forandre seg, sansene skjerpes etter urgamle instinkter osv... Derav bedre lyd om natten.

Følelsene spiller en STOR rolle når det kommer til lytting. Hvor høyt spiller du om natten? Snakker da ikke om på fest... Tipper du spiller litt lavere, nettopp pga det jeg skrev ovenfor.

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan da berre være delvis rett,
    To grunner for mitt vedkommende.

For det første så er lyden generelt bedre jo nærmere man kjeme kvelden.
    Og for det andre så er lyden og ganske bra tidleg om morgonen. før alle bedrifter og husstander begynner å våkne..

Men at det er forskjell mellom natt og dag når det gjelder lyd , har eg alltid opplevd.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sansene våre oppfatter lyd, sansene våre skjerpes hemningsløst mye om kvelden/natten, eller generelt ved skumring, fordi vi ikke vil bli tatt av ulv eller bjørn eller fiender.

Jeg klarer ikke forestille meg at bedrifter og varmeovner "stjeler" den gode strømmen jeg egentlig skulle hatt i anlegget mitt.

Jeg har sett annonser som sier at "denne forsterkeren er IKKE brukt tilkoblet strømnettet i Oslo"............. Jeg ler meg i hjæl!!!!!!!!

Merkelig at det altid dukker opp ting i Hifisammenheng som ikke er noe problem i resten av strømforbrukerne. Massespectrometre som måler atomvekt og slike ting jobber jo helt fint i Oslo-gryta, som jo alle vet at har den dårligste strømmen man kan oppdrive.......... Skulle jo tro at man burde hatt bra strøm når man skulle måle vekten på ett atom..... Men neida, det går greit det. Men skal man nyte den siste plata til ho Kari, da får man gjøre det om natta...........?!

Edit:
    Med det samme vi er i gang.... Hvis man er ett ordensmenneske, så låter det utrolig mye bedre i anlegget etter å ha ryddet og vasket i lytterommet.

En god Cognac gjør det utroligste med diskant og øvre mellomtone. Dette funker kun med Cognac man liker (viktig!)

Noe av det smarteste tweaket jeg har vært borti, er å være forelsket. Etter det er lønnsforhøyelse en god ting i hifisammenheng.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Som nevnt får man bedre effekt med mindre strøm med 240 V istedet for 120 V. Dette gjør som sagt at man trenger mindre kobber, det blir sikrere og kanskje det aller viktigste, man taper mindre energi i strømnettet. Når strøm transporteres over større avstander holder den gjerne opp til 100 000 V for at man skal tape minst mulig i ledningene (samme effekt, mindre strøm, mindre elektroner som strømmer = mindre å tape).

Strømnettet i USA er altså mer gammeldags (fra transformator til husstand i hvertfall) enn det vi har i Norge. Det er jo selvfølgelig irriterende hvis man faktisk mister effekt på en forsterker lagd i USA, men det er ikke for vi er teite i norge, men heller fordi amerikanerne som laget forsterkerne er teite.

Det finnes vel ingen direkte god eller dårlig strøm, men det er ikke tvil at enkelte elektroniske produkter, som vaskemaskiner (spesielt anlegg med store elektromotorer) produserer veldig mye elektrisk støy. Denne støyen kan godt forplante seg i strømnettet og føre til et ujevnt signal, som igjen gir dårligere bilde på TV, og mer støy i lyden på stereoen. Hvor mye dette har å si på lyd, vet jeg ikke, men et strømfilter skal vist hjelpe godt på TV bildet.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    USA transporterer spenning opp til 800 000 volt, bare så det er sagt. Norrbaggarna "kun" 420 000 volt.

Intermediate bamse sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til alle, husk at:

Spenning måles i volt (f.eks 240 volt som vi har i kontakta her på berget)
    Strøm måles i ampere.

Man blir ikke klokere av at begreper og betegnelser blandes. I beste fall skjønner man hva som menes uansett

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes egentlig det var en ganske god beskrivelse på den siden einis linket til:
    Sitat Opprinnelig postet av 6moons.com
    Most music lovers are familiar with this phenomenon - at night, the whole audio setup sounds much more relaxed and musical. The cause of this lies with two factors. The first is in the human hearing. The central bio processor of our brain is capable of adequately filtering unwanted noises and sounds from the environment. After a while, we are not aware of noises like the constant humming and buzzing of household appliances or highway traffic noise. However, our brains then filter at specific frequency levels. Thus with the unwanted noise, parts of our favorite music are filtered out too. As this filtering involves our brains, we're dealing with an active filter. Active filters consume energy. This makes living and listening to music in a noisy environment very tiring.

The second factor that makes late night listening more enjoyable is related to the power grid. At night, less equipment is switched on or active in your home and the surrounding residences, factories and office buildings. Every device drawing current from the power grid adds a little signature to this grid by way of electro-magnetic pollution. It might be a small amount; it might be a large amount. The fact is, at night this pollution is less than during the day. This EM pollution on the grid is audible through our beloved audio systems as noise.

With less noise for our brain to filter out, music sounds more like Music.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    USA transporterer spenning opp til 800 000 volt, bare så det er sagt. Norrbaggarna "kun" 420 000 volt.
    Det gjør vel det at stakkars folk som bor under ledningene får kreftsvultser og alt som hører til :grin: Alt er større i USA er vel et passende begrep her.
    Skjønner ikke helt hvorfor de bruker mer spenning i USA, men det kan kanskje ha noe med størrelse på mastene å gjøre (høyere spenning krever kanskje større avstand mellom poler og eventuelt bakken).

Uansett, jeg vil tro grunnen til at USA bruker 120V er fordi de fikk strømnett der før vi gjorde det i Norge. Noen europeiske land hadde (og til dels har fremdeles) 120V strømnett, men det er nå vanligst med 240 V . De har altså et eldre husstrømnett i USA.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I. flg denne siden så er det elektromagnetisk støy som er problemet, og det er helt rett i visse tilfeller. Dimmere og varmeovner på samme nett internt i huset eller i ekstreme tilfeller på samme trafokurs vil gjøre utslag.

Ellers synes jeg illustrasjonene på den siden som det linkes til er utrolig interessante å se på, men det hele er nok noe overdrevet, og noe er utelatt. Hvis man ser på en sinuskurve på ett oscilloscope vil man se hvordan kurven virkelig ser ut. Men om det har noe med saken å gjøre vet jeg ikke.

Elektromagnetisk forurensing er stilig, skulle det ikke forskes mer på det? Joda, og det ble stille etter at de fant ut at man var mer utsatt for magnetfelt når man barberte seg enn når man sto under en høyspentledning. Det forskes selvsagt fortsatt, men det er bare litt mer rolig rundt det. Man kan jo spørre mannskapet på KNM Kvikk eller hva det var om hva de mener om stråling av forskjellig art, tipper vi ville fått svar.

Om USA og 800kV, så transporterer de ofte over større avstander, og da får man tap som man vil kompansere for. Dessuten er jo alt litt stort i USA... som allerede er nevnt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Kan det skyldes det som Jørn er inne på her? Ja, det er jeg overbevist om. Når natten og mørket senker seg, vil vår oppfattning av tid og sted forandre seg, sansene skjerpes etter urgamle instinkter osv... Derav bedre lyd om natten.

Følelsene spiller en STOR rolle når det kommer til lytting. Hvor høyt spiller du om natten? Snakker da ikke om på fest... Tipper du spiller litt lavere, nettopp pga det jeg skrev ovenfor.
    Så du mener det er mer stille i en lydisolert kjeller hvor alt er montert på grunnmuren og rommet i tillegg er totalt mørklagt på natta enn på dagen? Det er iallefall ikke db måleren enig i

Skal være enig i at det er minimalt utslag, men for de freakene her i verden som bruker gudene vet hvor mye penger vil dette ha mye å si. Men egne kurser og ikke minst skikkelig opplagt sikringsskap vil nok ha enda mer å si.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har alle en biologisk klokke som bestemmer dette til en viss grad. Man vet at det er dag ute selv om det er mørkt. Etter en tid vil dette forandre seg, men det tar nok ett par dager. Men selv da vil ett friskt menneske under normale forhold ha ett greit begrep om tid og sted. Det er dette torturister prøver å gjøre noe med, for å forstyrre den psykiske balansen.

Vår oppfattning av kveld og natt vil derfor styre sansene våre ganske mye. db måler eller ikke...

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang det opprinnelige spm om hvorfor det er forskjell på USA og Norge osv - så har dette historiske årsaker.

Kommunikasjonen i "gamle dager" var ikke så omfattende som idag og verdensdelene var mer isolert.

Husk at elektrisitet i første rekke ble brukt til belysning - og det å lage lyspærer må kunne sies å være high-tech. (Oppfunnet i 1879) Man valgte litt forskjellige standarder avhengig av tilfeldigheter. Ikke bare teknikken avgjorde men også f.eks. hvilket elektrisitetsverk som vant frem og fikk flest abonnenter. Hvem som hadde mest pengesterke investorer osv...

I begynnelsen var det også kamp mellom AC (vekselstrøm) og DC (likestrøm).
    DC er ideelt til HiFi selvfølgelig (såkalt "batteridrift") men man måtte gå bort fra dette pga mange ulemper: risikofylt (DC dreper mye lettere - et prinsipp som er utnyttet i den elektriske stol), store tap i ledningene pga at spenningen ikke kan transformeres opp som med AC osv

http://www.eei.org/industry_issues/i...y/index.htm%20
    "In 1893, the Westinghouse AC system was chosen to move electric power from Niagara Falls to Buffalo. Shortly after that, the Westinghouse AC "universal" system became the new standard for transmitting electricity. Now, one generating station could transmit power relatively cheaply over a wide service area."

I Norge og Europa hadde man en tilsvarende utvikling med egne standardiserings-organ som traff noe andre beslutninger enn i USA. Ikke så unaturlig all den tid det ikke er enkelt å få mange vitenskapsfolk og politikere til å bli enige - prestisje vet du... og økonomiske motiv for den ene eller andre fabrikken som produserer elektriske generatorer.

Det er fordeler og ulemper ved begge varianter.

Akkurat nå er det en "kamp" om hva som skal bli neste HD-DVD format - eller var det "Blu Ray". Teknisk sett er det fordeler og ulemper med hvert format. MEN her kommer i tillegg film-industrien med krav om kryptering/sikkerhet - og kanskje er de ikke interessert i det aller beste tekniske formatet, fordi filmene da blir "for god" kvalitet. Eller kanskje det blir forbrukerne som avgjør - da vinner typisk den billigste løsningen.

Newcomer tresko sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg sitter i studio og jobber trenger jeg ikke å se på klokka for å vite når den er fem- det høres.

(150.000 komfyrer i solo som blir skrudd på omtrent samtidig.)

Oslo plasserer seg dårlig når det gjelder spenningsvariasjoner på nettet, vi har da vel måler og ser dette.
    Har sett det ned i 210 på ettermiddagen.

Forøvrig har vi 230Volt og ikke 220Volt i norge. (fra 1993?)

Måtte bygge om noen gamle forsterkere.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja se så....... Da tok jeg feil! Typisk at det skal komme en overtidsjunkie og rive ned og ødelegge mine forestillinger..........

Men blir kvaliteten på strømmen dårligere, eller er det spenningen som faller? En trafo er jo dum som ett brød, og leverer ut i forhold til det den får inn. Synd ikke alle trafoer i elverkssammenheng har automatisk trinning på forbrukerplan.

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I de senere år har jeg ikke sett spenningen under 220 V hos meg.

Det er en del tunge industrier her i byen som garantert genererer støy på nettet, som igjen vil gi utslag på en del anlegg. En kompis av meg handlet et relativt kostbart nettfilter fra Monster som vi prøvde ut. Ingen av oss kunne høre noe spesiell forskjell da, men dette var ganske sent på kvelden. Om ettermiddagen er det godt mulig vi hadde hørt forskjell.

Newcomer deepc0re sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tresko
    Når jeg sitter i studio og jobber trenger jeg ikke å se på klokka for å vite når den er fem- det høres.

(150.000 komfyrer i solo som blir skrudd på omtrent samtidig.)

Oslo plasserer seg dårlig når det gjelder spenningsvariasjoner på nettet, vi har da vel måler og ser dette.
    Har sett det ned i 210 på ettermiddagen.

Forøvrig har vi 230Volt og ikke 220Volt i norge. (fra 1993?)

Måtte bygge om noen gamle forsterkere.
    Det høres på dine Yamaha NS10M ? :razz: Sorry men måtte bare når jeg så de hvite konene i bakgrunnen på bildet ditt. Finnes vel ikke noe mere forferdelig høytaler enn det der. Rutinerte produsenter pleide jo å henge gule post-it lapper forrand tweeterne på NS10.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frekvensforskjellen på 50Hz / 60Hz har betyding på hvor mye effekt du kan få ut av en transformator. En transformator fungerer barer ved felt-endringer som man kun får når strømretningen forandres. 50Hz snur retningen 100 ganger i løpet av et sekund, mens 60hz snur 120 ganger pr. sekund. Siden det er svingningen som skaper felt, vil et 60Hz nett gi ca. 20% mer effekt ut av en transformator enn med 50Hz.

Derimot er spenningen og derav tynnere ledninger i Norge et stort framskritt til sammenligning med USA/110V. Tenk deg en 25m 16amp snelle i norge. Utstyr som kan transportere like mye effekt i USA kommer nesten levert på tralle.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •