I Dødens Dal

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20

Tråd: I Dødens Dal

Newcomer olejonny sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Angry I Dødens Dal

Var på UKA-konsert i dødens dal i Trondheim i kveld den 11.10. Kaizers mm. stod på programmet og alt lå tilrette for en fin kveld; men.

Jeg har ikke vært på mange konserter i mitt liv, og vil derfor være litt forsiktig når jeg uttaler meg, men jeg vil uttale meg.

Jeg syntes lyden var forferdelig. Alt var vrengt til en elendig suppe og det eneste distinkte som trengte igjennom var bassen.
    Er det slik at på konsert er det kun bass og volum som betyr noe?
    Skal ikke lyden være i balanse?

Jeg startet fremst, men flyttet meg raskt bakoverfordi jeg fikk "vondt" i ørene. Da jeg kom bakerst i teltet oppdaget jeg at lyden var for høy der også, selv om jeg hadde flyttet meg 30 meter lengre bak.

Noen som har synspunkter på området?
    Er det jeg som er "pinglete" og ikke "rocka" nok?
    Vet noen hva slags utstyr som ble/blir brukt under slike konserter?
    Skal det være slik at det piper i øra i en uke etter konserten? ( noe som det har gjort i flere tilfeller når jeg har vært på konsert.

Det blir for meg dumt når du skal på konsert at du må kjøpe deg hørselvern :neutral:

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes ofte lyden blir best i området rund miksebordet på konserter..., men det avhenger jo mye av oppsettet og av han som sitter bak miksebordet også ;-)

Newcomer michalk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ikke på den konserten, men under UKA to år siden opplevde jeg det samme. Var på mange konserter da, og bare en hadde bra lyd, nemlig Silje Nergaard-koserten. Skulle nesten tro de fleste lydfolkene er halvt døve etter all den lyden de har kjørt...

Løsningen ble i alle fall å ta en tur på Tre '45 (musikksjappe på kalvskinnet/hospitalsløkka) og kjøpe et par ørepropper for musikkbruk. Kosta under 200,- og kom med to filter avhengig av hvor mye dempning av lyden man vil ha. De demper forholdsvis flatt over hele frekvensområdet også.

Om de derimot spiller så høyt at høyttalerne bare gir ut støy er det imidlertid pent lite du kan gjøre...

Newcomer tresko sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konsertlyd er en herlig røre.....

Bare så det er sagt med en gang, så er lydteknikeren kaizers vanligvis bruker av øverste hylle....

Var det slik at dette var en utendørskonsert? I såfall skulle forholdene ligge tilrette for en god lydopplevelse. Fraværet av refleksjoner fra mindre ideelle lokaler gjør det å skru lyd utendørs en lek...

Kompromissene innen livelyd er mange:
    Instrumenter som i studio kan plasseres optimalt, til og med isoleres fra hverandre, bruke de beste plasseringene med de beste mikrofonene er live redusert til en opphoppning av instrumenter som i utgangspunktet gir fra seg villt forskjellig lydtrykk med plassering relativt til hverandre som er langt fra ideell.

F.eks. en vokalmikk foran på scenen vil plukke opp svært mye av trommesettet 3 meter bak. En bråkete gitarforsterker vil høres gjennom alle mikrofonene på scenen. Vibrasjonene fra bassforsterkeren vil gå igjennom scenegulvet og skape romling i alle mikrofonene. I tillegg til dette kommer scenemonitorene som artisten bruker til å høre seg selv, som kombinert med lyden fra instrumentene direkte, og bunnfrekvenser fra PA'en (som er omnidireksjonelle) skaper et scenemiljø som i bunn og grunn er et veritabelt kaos av lyd.
    Dette kompenseres delvis med at mikrofoner plasseres ekstremt nærme lydkilder. Et lydbilde som består bare av dette kan fort låte trangt. På plate benytter man rommikker etc. for å gi luft rundt lydene. Live kan man kun kompensere med kunstig digital klang, som riktignok hjelper litt på romfølelsen, men som søren meg er en heller semmer kompensasjon, de låter ikke spesielt bra i seg selv.

Mikrofonene som benyttes velges utifra noen andre kriterier enn kvalitet:
    -De skal tåle røff behandling, og mange år på veien.
    -De skal isolere så mye som mulig fra annen lyd på scenen.
    -De skal være billige, ting går istykker i et rasende høyt tempo i liveverdenen.
    -De skal være ridervennlige, dvs. i og med at svært få artister reiser rundt med egen rigg, må det utstyret leverandører tilby være av svært allminnelige universiellt tilgjengelige typer. Teknikere vil heller gå på en stressende jobb på en ukjent scene med middelmådige mikrofoner de kjenner, enn bra mikrofoner de ikke har prøvd før.

Mikrofoner som Shure SM-57 og Shure SM-58 har ært verdensomspennende standarder på dette området i 25-30år, og det betyr ikke at de er de beste. Men de finnes absolutt OVERALT fra den lokale puben, til Wembley.

Høyttalere har ofte diskant av horntype, fordi disse kaster lengre enn tweeter høyttalere. Det er mange av oss, som spesielt for mindre lokaler skulle kunne ønsket tweeter baserte høyttalere som har en mye jevnere frekvens.
    For høyttalere gjelder selvfølgelig også faktumet om at de først og fremst er svært solid bygd, og dernest så vellydende som mulig.

Enkelte instrumenter må man gjøre virkelige stygge kompromisser med i konsertsetting i kombinasjon med lydsterke instrumenter. Dette gjelder f.eks. akustisk gitar, der man må benytte disse foferdelig låtende innebygde mikrofonene som plukker opp vibrasjonene fra kroppen.
    Kontrabass må man gjøre det samme med (kaizers) og resultater er egentlig helt skandaløst og deprimerende. Det er en solid kamel å svelge for å benytte dette instrumentet live.

Dessuten, for å oppnå tilfredstillende lydtrykk, er man ofte nødt til å benytte EQ for å skru bort enkelte ellers ønskede frekvenser rett og slett fordi ting på scene/pa/lokale skaper resonanser som gir feedback når lyden regeneres gjennom mikrofonen, og man trenger noen dB til før instrumentet er der det skal være.

Større arrangementer, spesielt hvis det opptrer flere artister er også et svært stressende miljø, det er det ofte er så snaut med tid og såpass kaotisk, at 90% av jobben faktisk handler om å skape god stemning rundt seg, unngå konflikter, få lyd i ting. Og deretter benytte sine få gjenværende minutter på å få ting til å faktisk låte fint. På festivaler etc. er det slettes ikke uvanlig å ikke få lydprøve i det store og hele.

Sist av alt, er en stor pa magellfullt satt opp, eller et dårlig uttenkt system, er det lite en Artist tekniker kan gjøre for å få ting til å låte optimalt. Og jeg kan er nyte annonymiteten og nevne at Trondheiim er en fryktet by når det gjelder kvalitet på ting som blir levert.

Men, hvordan kan du klare å høre at en Silje Nerdgaard konsert har fin lyd skjønner ikke jeg. Det er en eller annen dame som står forrest på scenen og hviner og gnåler og fekter armene, forteller pinlige historier mellom "låtene" .... Å klare å høre forbi dette og på hvilken jobb teknikeren gjør, je det klarer ikke jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydmannen til Kaizers må ha vært døv og kan ikke ha hørt vokalen. Kormicrofoenen var derimot gode. Selv sto jeg helt oppe ved mixepulten og hadde usannsynlig lyst til å sette på meg ørepropper. Det virket derimot som om han skrudd ned volumet utover konserten. Lyden på Ralph og Dandy var derimot bedre, men ikke kjempegod. Da Cardigans spilte på trippelen UKA-03 var det BRA lyd i Dødensdal, og det må være lydmannens ære, Briskeby spilte før dem og det låt typisk konsert-rotete.

Storsalen er en dårlig konsertarena pga rommets utforming, men på konserten til Silje Nergaard var det god lyd. Det kan selvfølgelig skyldes at lydnivået på jazzkonserter er markant lavere enn på rockekonserter!

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig at mange lydmenner trolig har stått litt for mange år bak miksepulten sin ja...
    Jeg er også enig at det skal være nokså høyt på konserter for å skape riktig "stemning".
    Har vært på flere konserter meg altfor høy lyd.. Bl.a. Iggy Pop på Norwegian Wood for noen år tilbake tar kaka.. Her virket det som lydmannen skulle vise hva anlegget var godt for å skrudde maks opp.. grusom lyd... Radiohead i spektrum hadde også slike tendenser (mulig det var IDIOTEN bak meg som absolutt skulle plystre konstant 3 cm fra øret mitt som gjorde det blei litt ulyder i øret mitt noen dager etter konserten)

Men har mange positive konsertminner også...
    Muse på Origin of Symmetri turneen i Rockefeller var sinnsyk bra.. Ikke for høyt, ikke for lavt. Og for et liv de tre piratene kan lage...
    The Hives har det også med å lage et sinnsykt liv i publikum..
    Rockefeller er helt klart den beste konsertsalen jeg har vært i... God lyd og ganske så intimt..

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olchri
    Storsalen er en dårlig konsertarena pga rommets utforming, men på konserten til Silje Nergaard var det god lyd. Det kan selvfølgelig skyldes at lydnivået på jazzkonserter er markant lavere enn på rockekonserter!
    Storsalen er en moderat OK konsertarena, ikke fantastisk, men når den er full av folk så er det "ok". Utformingen av rommet er langt fra ideel.
    I easy listening jazzsammenheng, som du referer til, så er det mye mindre forskjell mellom volumet på det sterkeste og svakeste instrumentet på scenen. Dette hjelper godt på. Alle spiller så pent og pyntelig som mulig. Skrur seg selv.
    Hvordan du holdt ut en hel konsert med hu skrikarungen i front er for meg et mysterium, ørene mine var svært nære ved å falle av den ene gangen jeg var på konsert med silje nerdgaard.

Newcomer olejonny sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Var det Joe Cocker han het?

Var på Cocker-konsert for noen år siden. Fy fillern da hadde jeg vondt i ørene, det peip i 3 dager etterpå. Da trodde jeg virkelig jeg hadde skadet hørselen stygt, men det grodde seg til.

Er jo enig at det skal være et visst volum på konserter pga stemningen.

Hvor høyt har de lov og spille på norske konserter? Og er det output lyden som måles eller er det et annet sted i lokalet?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I motsetning til andre deler av europa er det svært vage restriksjoner i Norge.
    Det finnes anbefalte grenseverdier, men håndhevingen er begrenset.
    Det er svært vagt:

-Hvilke vektinger blir brukt for målingen(Uvektet, a-weight, c-weight)
    -Hvor målingen skal skje(Miksposisjon, rett foran scenen, rett foran høyttalere)
    -Hva sanksjonene er.
    -Skal man måle peak verdier eller lydtrykket som gjennomsnitt over et visst tidsrom (f.eks. 45 minutter)

I Danmark er det ofte slik, at dersom volumet overstiger et visst antall dB over noe tid, kuttes automatisk strømmen til backline og PA. Er noe ekstremt, men berger iallefall sjansen for hørselsskade.

Selv skrur jeg opptil et visst volum jeg bestemmer ut ifra det faktum at jeg skal bruke disse ørene i en god del år til.

Legg også merke til at ved uklar dårlig lyd, som gjerne også er noe forvrengt grunnet slurvete signalgang, vil ørene oppfatte lyden som høyere enn den egentlig er. Første gang jeg skrudde på rockefeller spillte jeg ca. 10dB høyere enn det jeg vanligvis gjorde, fordi PA'en rett og slett spilte så reint og fint at det ikke hørtes så høyt ut. Fikk litt sjokk da jeg så på SPL meteret.

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder den konserten som trådstarter nevnte (kaizer), så hadde de helt klart et lydproblem. Bassen var overdøvende, og ødela stemningen. Konserten var bra men kunne ha vært mye bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olejonny

Jeg syntes lyden var forferdelig. Alt var vrengt til en elendig suppe og det eneste distinkte som trengte igjennom var bassen.
    Er det slik at på konsert er det kun bass og volum som betyr noe?
    Skal ikke lyden være i balanse?

Jeg har selv vært på en god del utekonserter i årenes løp, bl.a. i sommer i Trondheim.

Problemet er moderne lydteknologi, som blir veldig skarp og skrikende pga ensidig komponent-teknologi (computer-komponenter) og fravær av audio-trafoer. Man kan rett og slett ikke analog lyd lenger. Dette problemet har vært der helt siden 1980.

Så skrur man opp den tørre dundrende bassen for å få en slags homogenitet mot det skarpe. Ofte noe av det samme problemet på kinoer.

Tragikomisk spør du meg.

(OK, jeg har sagt det før da)

Newcomer mrwalker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy

Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Jeg har selv vært på en god del utekonserter i årenes løp, bl.a. i sommer i Trondheim.

Problemet er moderne lydteknologi, som blir veldig skarp og skrikende pga ensidig komponent-teknologi (computer-komponenter) og fravær av audio-trafoer. Man kan rett og slett ikke analog lyd lenger. Dette problemet har vært der helt siden 1980.

Så skrur man opp den tørre dundrende bassen for å få en slags homogenitet mot det skarpe. Ofte noe av det samme problemet på kinoer.

Tragikomisk spør du meg.

Å nei, nå begynner det igjen... :-(

Newcomer Oddgeir sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemene som skisseres her er veldig ofte et resultat av at backline kjøres alt for høyt. Jeg har selv spilt på endel utescener både i Norge og I Europa, og det som var løsningen for oss, var at vi dempa volumet på backline, og fikk kompensert det i monitoringen. Det funker hver gang, og vi hadde god lyd. Er backline for høy, finnes det ikke en lydtekniker i verden som kan fikse det.
    Ellers er det, som nevnt over, alt for mange udyktige idioter bak bordet rundt omkring.

Intermediate gix sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oddgeir
    Jeg har selv spilt på endel utescener både i Norge og I Europa.
    Og hvilket band spiller du i? Har vi en kjendis her? :-)

Andreas

Newcomer Oddgeir sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he, deilig å være anonym gitt. Er nok ikke av de mest kjente.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrwalker
    Å nei, nå begynner det igjen... :-(

Bare litt småkos det her.

Intermediate gix sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oddgeir
    He he, deilig å være anonym gitt. Er nok ikke av de mest kjente.

Spytt ut!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Tragikomisk spør du meg.

Tja, Tjell!

Akkurat når det gjelder PA sammenheng, med den kompleksitetsbehovet dette faktisk medfører i større rigger, ser jeg desverre ingen vei utenom den måten å løse det på.

Det er langt igjen til store gjennombrudd på den fronten.

Jeg vil heller ikke kalle prosesseringsmengden som skjer med signalet hovedproblemet live. Vil snarere legge skylden på tidspress og medfølgende dårlig motivasjon..

Kompetansen er sterkt økende. Vi har en imponerende bra elite av live lyd folk i Norge etterhvert.

Det morsomste er at de yngre tar rotta på de gamle i hva kvalitet angår på den fronten.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja jeg innser jo at man må bruke det som er tilgjengelig av utstyr og teknologi.

Får håpe utviklingen på studio-siden nå slår igjennom på PA-fronten også.

Jeg spiller litt selv i et lite band sånn en meget sjelden gang - har en Motion Sound KT-80 forsterker av typisk moderne design. Meget stor forbedring av å kjøre mikrofonene gjennom en rør-pre bygget med utelukkende vintage-komponenter (anno 1960) - deretter utnytte den rå kraften i PA-forsterkeren.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjell B. ute på en av sine viking-tokter igjen?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •