Nytt anlegg til 20 000 max

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt anlegg til 20 000 max

Hei er ganske ny innen det å bygge anlegg og har ikke lagt noe særlig penger i det før (data derimot blir en helt annen sak).

Tenker på å anskaffe meg et anlegg til å høre på musikk, bruk sammen med hjemmekino og å koble det opp pc'en (vannkjølt så der er ganske stille) eller å bygge en HTPC å koble det opp til. Spill er ingen prioritet, det viktigste er bra lyd til å spille heavy rock og (lett) metal (Black Sabbath, Hammerfall, Gluecifer, In Flames O.L, ikke death eller trash metal). Bass og volum er selsakt kult, men langt under lydkvalitet i prioriteringa.

Skal brukes i et avlangt rom på 24 kvadrat med skrånende tak i oppned v. Skulle gjerne ha litt suround så helst litt flere enn bare 2 høytalere om dette ikke nedsetter lydkvaliteten for mye. Har som sakt ikke lyst til å bruke mer enn 20 000 og så særlig mye utviding av annleget blir ikke så aktuelt med det første på grunn av at jeg skal i forsvaret.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NYTT anlegg til 20.000,-???????????? Vil det fungere i et dannet hjem da??
    Se i bruktbørsen..!

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville kanskje gått for en god surround reciver og 2 høyttalere i stereo først, også bygd ut videre den gangen du har tid/råd til det.

Arcam AVR300 eller Denon AVR3806 er gode klosser som du ikke kan bomme på.
    Så supplere med et par godt fronter som du liker utsende/lyden på.
    Det synes jeg iallefall er rette veien og gå, istedenfor og kjøpe halvgode pakke løsninger.

Newcomer mskjold sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra klubben
    Denon AVR-2106 til 4.998 kr
    B&W 601 S3 til 3.196 kr x2
    B&W LCR600 S3 til 4.298 kr

Fra Lsound:
    SVS PB-10ISD til 6.440 kr

Sum 22.123 kr.

Evt gå for AVR-3805 til 8.498 kr og vent med senterhøytaler.

Bruk pc/htpc som signalkilde på DVD/CD.

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pakketilbud ja; http://hificenter.no/shop_item.cfm?path=62&id=1250 Sjekk den, men spør om du kanskje kan få byttet ut elektronikken mot en litt høyere pris.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte litt på å kjøpe brukt ja, problemet er bare det at jeg blir bare forvira av alle de forskjellige produktene som selges siden prisene varierer sterkt og jeg ikke har peiling på hva som er bra. Noen som har noen anbefalinger på denne fronten budsjett forsatt på 20 000.

Likte forslaget til mskjold (tror jeg dropper centre for bedre reciever), men hvor mye måtte jeg sprenge budsjettet for å få noen greie gulvhøytalere ala B&W DM603 S3 (likte dem, men de var litt for dyre)

Er B&W DM309 noe å satse på sammenlignet med 601?

Active MF24 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde nettopp nesten samme budsjett som du har....18.000kr(pluss minus da)
    siden dette her var første gangen jeg skulle kjøpe meg hjemmekino brukte jeg avforum aktivt til å bestemme meg for hvilken komponenter jeg skulle ha. Det jeg endte opp med var;

LCD: Samsung Le32r41 ca: 8000kr (skulle egentlig ha Le32r51 men den kostet 4000kr mer)
    Reciver: Yamaha RX-V657 ca: 3200kr ( har fått ganske god omtale både på avforum.no og i andre tester)
    DVD spiller: Samsung HD 945 ca: 1350kr ( god omtale pluss at den har HDMI-utgang....en must have hvis du har en LCD-TV)
    Høytalere: Eltax Universe front,senter og surround.
    Subwoofer: Eltax Atomic 10.2 ( dette her er ikke akkurat noen HI-END høytalere men jeg fikke hele settet + subben for ca: 2500kr.) De får duge til nyttår skal de skiftes ut i noen andre etter det...
    Jeg brukte også ca 2000 på forskjellige kabler,spikes, og høytaler stativer...men greide og holde meg innenor budsjettet. Nå må det nevnes at jeg bor fast i utlandet og ting er litt billigere her, men jeg håper dette innlegget kan hjelpe deg litt.(også en STOR takk til avforums medlemmer... uten deres kompetanse hadde jeg nok hatt et eller annet drittanlegg som en eller annen grønnsaks selger på en "HI-FI" butikk som tilfeldigvis også selger vaskemaskiner og strykejern hadde dyttet på meg !!!!!!!)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innleget, eneste er at ditt budsjett er for hjemekino, hvorav halvparten ca går til audio. Mit budsjett er for bare adio delen og bilde delen kommer etterpå.

Hva er dine erfaringer med LCD'en og DVD'en, siden jeg også ettervert skal bygge på en bilde del er det intresangt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xaser
    Tenkte litt på å kjøpe brukt ja, problemet er bare det at jeg blir bare forvira av alle de forskjellige produktene som selges siden prisene varierer sterkt og jeg ikke har peiling på hva som er bra. Noen som har noen anbefalinger på denne fronten budsjett forsatt på 20 000.

Likte forslaget til mskjold (tror jeg dropper centre for bedre reciever), men hvor mye måtte jeg sprenge budsjettet for å få noen greie gulvhøytalere ala B&W DM603 S3 (likte dem, men de var litt for dyre)

Er B&W DM309 noe å satse på sammenlignet med 601?
    Av brukte receivere i prisklassen 4-8000 vil jeg anbefale Arcam, H&K, Marantz evt Denon og Nad. De burde maks være 2 år gamle, og du betaler maks 60% av nypris (oppimot 80% hvis de er nesten nye / fortsatt i salg) , nypris da mellom 6 og 15000,-

Av høyttalere vil jeg anbefale deg å anskaffe noen skikkelige gulvstående som du ikke nødvendigvis trenger sub til. Da blir absolutt ikke DM309 noe å satse på. Jeg mener ihvertfall at frontene bør koste omtrent like mye som receiveren, og da må du jo opp i minst 5-6000,- for dem...lykke til med kjøpet ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for all hjelpen, kommer ikke til å kjøpe helt med en gang (fikk noen andre utgifter som måtte dekkes), men har dannet meg et bilde av hva jeg kunne tenke meg:

Reciever: Denon AVR-3805
    Høytalere: B&W LRC604 S3 (likte utseende og kritiken på B&W sine høytalere)
    Kommer på ca. 19 000 + kabler

Og etterhvert:
    Sub: SVS PB-10ISD

Trenger vel noen extra høytalere, etterhver, for å få suround, ville B&W 601 S3 funke til dette (hadde billigere høytalere gjort omtrent samme jobben? Hadde det vært en fordell med høytalere et par 601 og et par spesifiserte bakhøytale og et par 601 over 2 par 601?)
    Og til slutt en centre.

Målte opp rommet og det viste seg å være på 2.7m X 6m. Vil dette bli noe problem? Hadde det vært en fordel å begynne med 601 høytalerne og subben (som i et av mskjold sine forslag) og senere legge til 604'ene når jeg har større rom å putte dem i?

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    604 skal helst ha en del power, 3805 leverer rett og slett for lite.
    Det er diskutert mange steder på forumet her, søk litt og se hva de "erfarne" her sier. Er vel rundt 200 Rotel Watt de begynner og våkne

604 er nok også litt for store høyttalere for 2.7m X 6m = 16,2².
    Har ca det samme rom størrelse selv og ser i ettertid at 603 er mer enn stort nok for det rommet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest litt, ser at noen folk har hadt problemer med 3805 og 604 i kombo, men Gorm (og de fleste andre) bennekter at det er recieveren og står fast på at 3805 ikke skal ha noe problem med å drive de. Kanskje det bare har med hva man foretrekker av bass? Er ingen bass junkie så trur det skulle funke fint for meg med 3805.

Vil 3805 drive 603 uten problemer? Og har du noen forslag til en reciever som ville drive 604 (viss jeg kjøper 601'ene og senere skal oppgradere)? Så at Gorm anbefalte NAD T763v2 og Rotel RSX 1056.

La merke til at annen i forumet som hadde 3805, hadde koblet monobloker på 3805'en og dette hadde gitt gode resultater når det gjalt å drive litt tyngre saker. Kunne dette være løsningen (i så fall har dere noen monoblokker å anbefale) i kombo med at jeg først kjøpper reciever, sub og 601'ene og så kjøpe monobloker og gulvhøytalerne (skal jo flytte ut en dag å få større rom)? Hadde det vært bedre å bare putte mer penger i recieveren (og kjøpe 601'ene, sub og senere kjøpe gulvhøytalere) eller kjøpe 603'ene og en kombo av andre enheter.

Newcomer mskjold sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta med noen cd'r på klubben og hør på 3805 med 603 og 604 S3. Har selv hatt 604 på 3805 og synes det fungerte utmerket.

3805 bør være mulig å plukke opp på bruktmarkedet nå for en 5-6 tusen. Når 3806 kommer i butikkene i månedskiftet er det nok en del som kommer til å skifte. Da er det mulig å gjøre ett godt kjøp på 3805.

Vil ikke anbefale å gå for DM309 i stedet for 601. 601 leverer en mye renere lyd en det 309 kan prestere.

Da jeg skulle kjøpe høytalere hørte jeg både 603 og 604. Gikk for 604 da jeg likte lydbildet på denne bedre. 604 spiller dypere og har noe bedre dynamikk.

601 S3 vil fungere fint som bakhøytalere sammen med 604.

Hvilken høytaler kombo du skal starte med bør avgjøres av hva du kommer til å spille mest av.
    Film: 601 + SVS sub + LCR600
    Musikk: 604

Får du tak i en 3805 på bruktmarkedet, bør du kunne legge til en av 601/PB10/LCR600 sammen med 604.

Newcomer Vidar sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xaser

Reciever: Denon AVR-3805
    Høytalere: B&W LRC604 S3 (likte utseende og kritiken på B&W sine høytalere)
    Kommer på ca. 19 000 + kabler

Og etterhvert:
    Sub: SVS PB-10ISD
    Hva med å prøve deg på 3805 og et par Audio Pro Blue Diamond?
    http://www.avhifi.no/main.php3?PI=11&PNO=10742
    Veldig bra allround høyttaler som gir MYE moro for pengene, spesielt til film.
    Da får du innebygd sub i frontene og kan ved neste korsvei hoppe over subkjøp og gå rett på bakhøyttalere.
    Har selv den første utgaven av disse og er meget fornøyd med de sammen med 3805'en.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •