Surroundforsterker til QLN 604. Forslag?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Surroundforsterker til QLN 604. Forslag?

Hei og hopp!
    Har akkurat skaffet meg QLN 604 etter å kvittet meg med Dali 606 + NAD 713.
    Er nå på jakt etter en god surroundforsterker til å drive høytalerene.. En som ikke sprenger budsjettet. (Om det finnes noen bra i 4000-7000 kr-klassen).
    Har hørt at en forsterker ikke skal være billigere en høytalere, men alt er vel relativt? Eller?

Per i dag har jeg sett litt på forsterkere fra Marantz, H/K og Denon. Kun litt research, men ingen tester..

Forslag mottas med takk!

Intermediate gix sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du sprenger budsjettet med en tusenlapp får du jo Denon AVR-3805 som er på tilbud hos hifiklubben nå. (8000)

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også hørt QLN på Marantz-elektronikk (SR5400 OSE) og dette låt også veldig bra....

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk takk
    Skal se litt nærmere på de nevnte.. Vil det være "hifi-selvmord" å kjøpe en Denon forsterker till f.eks 4000 kr?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ved en tidligere anledning hatt gleden av å høre et par gulvstående QLN på H/K AVR65 med meget overbevisende resultat. Tradisjonelt har surr-receivere til H/K manglet litt finesse sammenlignet med Yamaha, Denon, etc, i samme prisklasse. Til gjengjeld har de hatt mer krefter og mer fylde nedover i frekvens..

Denon er litt forsiktig for hjemmekinoen (etter min smak), men de kan oppleves som litt mer veloppdratte og kanskje bedre egnet for musikk. Dersom dette er det viktigste for deg, bør du også vurdere Arcam (kanskje også Yamaha) sine produkter, som også leverer ganske oppløst og nøytral lyd. Egenskaper som ofte er viktgere for musikkgjengivelsen enn for filmfølelsen, der "Bang for the buck" kan være veien å gå.

Dersom film er viktigst for deg, ville jeg funnet meg en brukt H/K-receiver. Lyden kan oppleves som litt mer imponerende her enn på overnevnte. På film mener jeg det er lite som kan hamle opp med H/K, hvertfall i "fornuftige prisklasser". H/K var ikke det merket som leverte den mest raffinerte lyden i klassen, og sånn er det nok litt fortsatt, selv om de nye modellene er mer balanserte en de gamle. Brukte H/K'er dukker opp med jevne mellomrom, enten på avtorget, hifisentralen, qxl eller lydogbilde's bruktbørs, så her er det bare å være tålmodig å vente til du finner en i "din prisklasse".

Anbefaler deg osgå å ta en kikk på linken nedenfor. Onkyo har jeg ingen erfaring med, så deres produkter kan jeg ikke uttale meg om, men både H/K'en og Arcam'en er i mine øyne veldig trygge kjøp, som jeg skulle tro ville fungere godt på QLN høyttalerne dine. Oslo Hi-Fi Center har selv solgt QLN en gang i tiden, så de kan helt sikkert komme med gode tips til egnet forsterker... http://www.oslohificenter.no/tilbud/index.htm

Av merkene du selv foreslår har jeg sagt litt om Denon og H/K, men lite om Marantz ennå.. Min erfaring er at sistnevnte kan oppleves som litt-e-grann-e fyldigere i bunn enn Denon, men litt mer laid-back enn H/K, som kan låte litt skarpt i toppen med enkelte høyttalere (eks B&W).

Det beste er uansett å bruke sine egne ører! Kanskje kan du låne med deg noen av forsterkerne hjem - eller evt avtale med en forhandler at du kan ta med høyttalerne til butikken for en skikkelig demo (en mandag formiddag, eller tilsvarende, da det uansett er lite trafikk) - det skader hvertfall ikke å prøve

Du nevner også sammenhengen mellom pris på de ulike komponentene i et anlegg... Jeg har hørt mange fable om at budsjettet MÅ ballanseres med jernhånd; at man heller bør bruke en monster-forsterker på et par litt 'puslete' (les: forholdsmessig billigere) høyttalere, i steden for omvendt.. Vel, vel, fru Blom, sier jeg da... -Du kan sikkert få en kontrollert og fin gjengivelse, men jeg har hørt forbausende bra lyd fra kombinasjoner der vekta tipper andre veien (med dyrere høyttalere enn forsterker) - og mener dette er veien å gå, hvertfall i prisklassen intil noen ti-tusner... Det presiseres at forsterkeren ikke må underdimensjoneres med hensyn til krefter. Påenget er at man ikke nødvendigvis trenger en Krell for å kontrollere et "kjøleskap" av en høyttaler.. -ofte kan en voksen Rotel gjør jobben nesten like godt!

Lykke til med handel!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker for utfyllende svar. Kjøpte mine på HifiCenteret i Tønsberg (det var siste paret den gangen). Da fikk jeg hørt på dem med en H/K i 7-8000kr-klassen (ingen surr-forsterker tror jeg). Det var mere enn nok til at jeg var solgt iallefall. I det store og det hele går det mest i musikk for min del.
    Der går det nok å få testet med merkene de fører (Marantz, H/K osv). Denon blir det isåfall HiFi-Klubben i Drammen som har. Kommer nok til å ta en tur dit, men om jeg gidder pakke ned 33 x 2 kg høytalere vet jeg ikke

Har iallefall fått gode tips og innspill så langt, og det setter jeg pris på.
    Bare forsterkeren er på plass er første (av mange) etapper unnagjort..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •