Ny RIAA med vintage-lyd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny RIAA med vintage-lyd

For vinyl-venner:

Brynjar Kvanlid (Motron) planlegger å sette i produksjon en separat RIAA-modul som er en eksakt kopi av RIAA'en i Tandberg Huldra 10. Og med eksakt de samme passive komponenter som i de originale Tandberg, da Brynjar har et stort lager av disse.

Prosjektet avhenger av interessen - så kontakt gjerne Motron, postboks 122, 3321 Vestfossen. Telefon 32 75 21 50. Mob. 90 65 18 80. Telefax 32 70 03 04. email bryn@Motron.no.

Jeg kan bare anbefaler denne RIAA'en som en av de beste av de mange jeg har prøvd opp gjennom årene, og spesielt opp mot moderne kretser blir dette noe annet - nå kan man høre de gode platene med den type sound de var tenkt avspilt med.

RIAA-forsterkeren består av to atskilte kretsløp koblet i serie, til sammen 4 transistorer i hver kanal. Det dreier seg om en 2-trinns RIAA + en 2 trinns buffer. Den første delen forsterker 2,2 mV til 80 mV (36x). Den andre delen forsterker de 80 mV videre til 220 mV (2,7x). Emitterfølger-utgang. Spenninger angitt her som nominell følsomhet.

Brynjar produserer ellers allerede tids-identiske stereo-dekodere til de gode gamle radioene.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var artige nyheter, da har jeg mailet min interesse til Motron, så får vi se hvordan det går.
    Kan tenke meg hvem som er litt primus motor her :-)

Newcomer tresko sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra at det foregår slike ting,
    å gjenskape designer med skikkelige komponenter fra en tid da audio faktisk prioritert state of the art teknologi, og cutting edge elektronikk var egnet for god lyd er en god ting.

Stå på!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmmm. Jeg mener å huske at det står en Tanderg Huldra 10 på hytta. Den tilhørte i utgangspunktet min mor og far. Det var dyre saker for vel 32 år siden. Tror faktisk jeg har instruksjonsboka og 1971 produktene til Tandberg.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fakta er at:

1) Huldra 10 bruker passive elektronikk-komponenter (motstander, kondensatorer, etc.) av eksepsjonell høy audiokvalitet. Disse var jo ikke tilgjengelig senere år (etter 1980 og frem til i dag). Derfor kan ikke en nyere konstruksjon eller kinesiske kopier lyde like godt.
    Faktisk lyder moderne RIAA'er dårlig etter min mening (flat, metallisk, udynamisk lyd).

2) RIAA'en i Huldra 10 er tilpasset gode (klassiske) MM-pickuper (f.eks. Shure)

3) RIAA'en er single-ended oppbygd og med meget god strømforsyning

4) Tandberg (transistor-) elektronikk 1970 var akseptert som den mest vellydende og musikalske av profesjonelle studiofolk verden over, som av den grunn foretrakk båndopptakerne deres. At andre båndopptakere noen ganger ble foretrukket i studio henger sammen med de veldige påkjenninger og slitasje en slik arbeidsplass medfører.

Dagens moderne high-end miljø i Norge har problemer her. Nettopp i Norge har vi jo hatt god tilgang på audio-elektronikk i verdensklasse og som ble solgt billigere her i landet. Hvorfor skal vi så satse på dyre blanke kasser fra USA eller England til 50.000 kr. pr. stk istedenfor for å revitalisere en gammel Huldra, etc. ? Jeg har jo selv vært på den bølgen og må bare si som mange andre: det er ikke så bra som tidsskriftene og Hifisentralen vil ha oss til å tro.
    Ofte keiserens nye klær. Og vintage er en bølge over hele verden som ikke lar seg stoppe.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres intr. ut dette. Er det kommet noen ca. pris på dette?

Newcomer tresko sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Fakta er at:

1) Huldra 10 bruker passive elektronikk-komponenter (motstander, kondensatorer, etc.) av eksepsjonell høy audiokvalitet. Disse var jo ikke tilgjengelig senere år (etter 1980 og frem til i dag). Derfor kan ikke en nyere konstruksjon eller kinesiske kopier lyde like godt.
    Faktisk lyder moderne RIAA'er dårlig etter min mening (flat, metallisk, udynamisk lyd).

Enig med deg her, som jeg sa, cutting edge elektronikk anno 1950-1970 var den gyldne perioden. Ikke minst fordi noen av de brighteste hodene fra den tyske krigsmaskinen(rakettprogrammet etc.) var begrenset til å jobbe med forbrukerelektronikk, inkludert oppbygning av det nye kringkastingsnettverket etter krigen. Og det var stort sett i forbindelse med dette de store gjennombruddene ble gjort. Samt RCA og Bells forskningslaboratorier i USA.
    Noen komponenter er vanskelige å få tak i nå.
    Dette gjelder noen typer rør, tilfredstillende kvalitet av visse typer trafoer og switcher. Alt annet kan skaffes uten problem. Trøbbelet ligger i at disse tingene må bygges av folk for hånd, fortrinnsvis med elektronikk utdanning. Så selv om elektronikken faktisk er tilgjengelig, er arbeidskraften det problemet som vanskelig lar seg løse, samt mangellfulle målingskriterier for spesifikkasjoner som faktisk ikke måler lydkvalitet.

Dette kan svært vanskelig kokurrere med masseproduserte IC'er og DSP'er fra asia som koster ingenting, og yter fullt ut i kvantifiserbare målbare specs.

Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Fakta er at:
    4) Tandberg (transistor-) elektronikk 1970 var akseptert som den mest vellydende og musikalske av profesjonelle studiofolk verden over, som av den grunn foretrakk båndopptakerne deres.
    Dette er fulstendig ukjent for meg, har faktisk aldri sett eller hørt snakk om en eneste tandberg-båndspiller i profesjonelle studioer hverken da eller senere.
    foretrukne merker var/er Ampex, Studer, Telefunken, Otari og MCI.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tresko

Dette er fulstendig ukjent for meg, har faktisk aldri sett eller hørt snakk om en eneste tandberg-båndspiller i profesjonelle studioer hverken da eller senere.
    foretrukne merker var/er Ampex, Studer, Telefunken, Otari og MCI.

Ja det trenger en forklaring.

Jeg mener den del av studio-markedet som omfatter vanlige 2-spors båndopptakere (med store spoler). Ellers så bruker jo studio spesielle multi-kanal maskiner av de merker du nevner. De ble ikke laget av Tandberg.

Jeg har lest massevis av kommentarer fra studiofolk som berømmet Tandberg for god lyd (den beste ?), men som sa at andre merker ble foretrukket fordi de var bedre tilpasset den harde slitasjen i studio.

Det dreier seg da om modell 10XD og modell 20A fra midten/slutten 70-årene.
    Tandberg kom altså relativt sent inn i bildet med maskiner som kunne passe i studio.

Newcomer bjarne88 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer også på ca pris på dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjarne88
    Jeg lurer også på ca pris på dette.

Det er bare å ringe eller maile Motron.

Power supply'en er halve lyden, og en så forseggjort diskret PSU som Tandberg brukte i sine receivere er det nok ingen moderne RIAA som har.

Moderne RIAA'er bruker vel bare noen chips-regulatorer av computer-typen.

Så helt billig kan den ikke bli hvis den skal være helt komplett.

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blåser den ut nøyaktig det den får inn av signal, eller er den av den litt mer "tilgivende" sorten? Jeg tenker da på om man er avhengig av top-of-the-line platespiller, eller om RIAA`en kan spille bra på lag med rimeligere platespillere /pickup-er?

Vet ikke helt om formuleringen var forståelig, men jeg ønsker ikke en RIAA som er så pinlig nøyaktig at den nærmest er umulig å finne en matchende platespiller til...

Jeg går med spørsmålet mitt utifra at en RIAA preger lydbildet, og at det ikke er "det samme" hvilken man velger..?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zyon
    Blåser den ut nøyaktig det den får inn av signal, eller er den av den litt mer "tilgivende" sorten? Jeg tenker da på om man er avhengig av top-of-the-line platespiller, eller om RIAA`en kan spille bra på lag med rimeligere platespillere /pickup-er?

Vet ikke helt om formuleringen var forståelig, men jeg ønsker ikke en RIAA som er så pinlig nøyaktig at den nærmest er umulig å finne en matchende platespiller til...

Jeg går med spørsmålet mitt utifra at en RIAA preger lydbildet, og at det ikke er "det samme" hvilken man velger..?

Det nesten magiske ved Tandberg tidlig 70-tall er den flotte kombinasjonen av krutt-dynamikk og detaljering kombinert med ørevennlig klang bl.a. pga en meget fin mellomtone-gjengivelse. Den moderne gneldre/gnisse-lyden finner du ikke her. Samtidig er den ikke ullen eller bløt heller. Og du hører absolutt forskjeller på platespillerne/pickuper.

Newcomer colaboy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jeg interessert i, har sendt mail til Motron!
    :-)

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

overgang Din/ RCA?

Hei
    Kom over en gamel Garard fra slutten 60 tror jeg, skulle gjene testet denne men den har Din plugg utgang og min forsterker har rca på phono, finnes det noen overganger her eller blir signalet for dårlig? kan legge til at jeg kan velge mellom mc eller mm. Sjekket clas Ohlson men fant ingen ting i katalogen.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DIN -> RCA

De hadde på Clas Ohlson før, men jeg ser det heller ikke nå, de selger plugger på elfa så det er ganske greit å lage selv.

Har motron-Brynjar bedt om at folk ikke skal legge ut pris? Er også nyskjerrig på denne. Syns synd på Brynjar som må svare på så masse mail... Må snart legge igjen litt penger hos han før jeg mailer han flere spørsmål

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Din/rca