SACD - snart daud som en sild...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 114
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SACD - snart daud som en sild...

SACD - snart daud som ei sild..

I siste nummer av DVD&Hjemmekino skriver Øivind Ruud en artikkel der han hevder at SACD er entusiastenes format. Han gleder seg også over at SACD nå teller hele 3000 titler, og at 300 plateselskaper støtter formatet. Allikevel mener jeg hr.Ruud må ha bli blendet av laseren i SACD-spilleren sin minst en gang under utformingen av artikkelen. Jeg får inntrykk av at han synes 3000 titler er mye.Sannheten er at det er forsvinnende lite!

Dessverre synes plateselskapene å satse på feil entusiaster. De fokuserer på de entusiastene som har tungt fokus på lydkvalitet. Musikkentusiatene er derimot blitt latt i stikken. Det finnes knapt nyinspillinger av mange nye artister, og i "back-katalogen" mangler de mest sentrale artister de siste 40 årene. Jeg besøkte noen av butikkene som Audiophiles Stian anbefaler og søkte på band som Beatles og U2. 0 treff. Prøv selv med andre band - ikke minst norsk musikk. Hvordan skal det kunne bli salgstall av slikt?

Dersom plateselskapene skal ha noen visjoner for mediet må de ta lære av historien om VHS og Beta. VHS vant - det hadde råvarene.Beta tapte - det hadde billedkvalieteten. Dersom SACD skal fortsette å satse på lydkvalitet vil det ende opp på samme måte som Beta - som forble et produksjonsmedium - et arkivmedium for masterbånd som eneste funksjon. Med så mye fremragende teknologi tilstede i plater og avspillere, må plateselskapene gjøre denne teknologien tilgjengelig i ALL ny musikk. Gjøres ikke det dør SACD en langsom død.

Jeg elsker musikk og har et stereoanlegg med ubestridte kvaliteter. Har jeg vurdert en SACD-spiller? Med dagens utvalg i musikk- Selvsagt ikke! Ingen av mine 100 siste musikkanskaffelser er å finne på SACD, så hvorfor skulle jeg bry meg om å tenke tanken? Dette er SACDs problem. Det er mange musikkentusiaster, men svært få av dem har teknikk som prioritet nr.1 - enn si nr.2. SACD må få musikk som førsteprioritet - ellers er det kroken på døra.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    thor_egils private lille korstog mot sacd. du kan ikke ha hørt mye
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer tresko sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innenfor pro-audio kretser er SACD allerede regnet som et dødt format.

DSD sliter med dårlig utviklete verktøy for bearbeiding. Skal man gjøre noe med signalet må man over til vanlig multibit PCM, og fordelen med DSD er dermed borte.

DSD er et utmerket format for som state of the art back up av analoge opptak.

Sony driver heller ingen videre utvikling av formatet.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,798
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må inrømme at jeg til nå bare har anskaffet en SACD av Pink Floyd the dark side of the moon, men må si jeg har likt hva jeg har hørt. ;-)

SACD er vel hovedsakelig en måte for plateselskapene å skape et marked med å digitalt fra kildematerialet remikse og selge kjente å kjære utgivelser på nytt.
    Dette samtidig som det også i alle fall foreløpig er vanskelig å pirat kopiere SACD formatet, gir dette en liten fordel for "butikken" rundt SACD formatet
    En annen ting er vel også det faktum at fler og fler hifi og film interesserte i de siste årene har anskaffet seg ganske så musikalske 5.1 opsett som det også går ann å lytte SACD 5.1 mikset musikk til. Dette spiller vel også en rolle når det går ut på å skape behov blandt kundene, og tjene penger på slike litt smalere distribuerte formater.

Vet ikke om det er så vanlig med SACD at de også er inspillt som hybride digital audio cd og SACD, så de kan spilles både i vanlige cd spillere og spillere som støtter SACD, men så lenge man får både i pose og sekk, skjønner jeg ikke egentlig hvorfor man skal ha så mye motforestillinger til et mer høyopløselig og dynamisk digital audio format, når det ikke koster kunden noe serlig ekstra, hvis man ikke har investert i mye av de samme inspillingene tidligere. Når det gjelder Pink Floyd the dark side of the moon, så er den ganske forskjellig mikset enn original utgivelsen, og står på mange måter på egene ben, og blir vel egentlig ikke en reell konkurent til seg selv, men mer en ny opplevelse av gammelt og godt kildemateriale.;-)

Håper derfor at SACD kan overleve som et eget flerkanals lydsystem i tilegg til det litt aldrende digitale audio CD systemet.;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Korstog? Du verden! Her må det være noe jeg ikke har maktet å formidle i det innlegget som startet tråden.

Bekymret for SACD? Ja.
    Irritert over sendrektige software produsenter? Ja.
    Hørt lite? Nei - (Hvorfor tror du det forresten?)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Vet ikke om det er så vanlig med SACD at de også er inspillt som hybride digital audio cd og SACD, så de kan spilles både i vanlige cd spillere og spillere som støtter SACD, men så lenge man får både i pose og sekk, skjønner jeg ikke egentlig hvorfor man skal ha så mye motforestillinger til et mer høyopløselig og dynamisk digital audio format, når det ikke koster kunden noe serlig ekstra, hvis man ikke har investert i mye av de samme inspillingene tidligere. Når det gjelder Pink Floyd the dark side of the moon, så er den ganske forskjellig mikset enn original utgivelsen, og står på mange måter på egene ben, og blir vel egentlig ikke en reell konkurent til seg selv, men mer en ny opplevelse av gammelt og godt kildemateriale.;-)

Håper derfor at SACD kan overleve som et eget flerkanals lydsystem i tilegg til det litt aldrende digitale audio CD systemet.;-)
    Problemet mitt er at jeg ikke finner musikken jeg vil ha på SACD. Tror også du har et godt poeng med multikanal SACD. Hørte multikanal SACD på en messe engang og det var veldig bra sammenlignet med 2 kanal.

Lurer på om det var Holfi som demonstrerte. Husker ikke helt hva de spilte...Pink Floyd, REM?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med korstog mente jeg at du har logget deg inn på samtlige forum i norge og lagt igjen den samme beskjeden ;-)
    jeg anbefaler de som har lyst, til å utforske SACD. leter man litt og tør å utforske sin egen musikalske horisont så kan man faktisk oppleve musikalske gleder man ellers ville gått glipp av. å sitte på gjerdet for å se hvor resten av flokken løper gir deg knapt noen gleder i nuet ;-)
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støttes! Vil også si at det samme gjelder for DVD-A,mye snadder spesielt innen pop og rock,både nytt og gammelt.:grin:
    HD DVD : 189 , BD:320, DVD:681,Music DTS/DD DVD:55. DTS CD:35 , CD 1340, SHM-SACD :18 SACD:349 , DVD-A : 324 , PA-BD:16 LP:182,

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men DVD-Audio er vel praktisk talt dødt allerede, eller? Kommer det i det hele tatt noen nye utgivelser der i gården?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det kommer fortsatt nye titler der også, men ikke i det samme tempoet som på SACD.
    ser man på topplisten til play, så finner man da en del plater som det definitivt er verd å ta med seg.
    http://www.play.com/play247.asp?pa=s...sellers&r=DVDA
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn fra hukommelsen så ble vel både DVD-Audio og SA-CD lansert i 1999 og begge skulle prøve å ta over for CD-en. Det prosjektet hadde de allerede gitt opp i 2002 når de sluttet å annonsere for formatene.

Siden har man ikke hatt noen illusjoner om at det kunne bli mer enn små nisjemarkeder.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med korstog mente jeg at du har logget deg inn på samtlige forum i norge og lagt igjen den samme beskjeden ;-)
    jeg anbefaler de som har lyst, til å utforske SACD. leter man litt og tør å utforske sin egen musikalske horisont så kan man faktisk oppleve musikalske gleder man ellers ville gått glipp av. å sitte på gjerdet for å se hvor resten av flokken løper gir deg knapt noen gleder i nuet ;-)
    He he.Ja det stemmer. Jeg la inn over hele linja, og noen steder ble det jo litt debatt av det også. Jeg har jo selv ikke fått lyttet til SACD's fordeler fremfor CD - selv om jeg gjerne skulle gjort det. Heldigvis så brenner man jo få broer så lenge man har hybriddiskene, og med et prisnivå som nærmer seg trivelig så risikerer man jo lite med SACD. Det er vel litt verre på DVD-A, er det ikke? De er vel ikke hybride?

Å utvide sin musikalske horisont er alltid en god ting! :-) ...både med nye ukjente ting på nye medier...og gamle ukjente ting på gamle medier....:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thor_egil
    Det er vel litt verre på DVD-A, er det ikke? De er vel ikke hybride?
    DVD-Audio kan lages som en DVD-Video/Audio hybrid, men kan ikke fungere på en vanlig CD spiller nei.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    begge formatene var død fra dag en. mp3 er inn, ergo dvdaudio og sacd vil aldri bli inn.
    de fleste tror ikke det er forskjell på høyttalere engang, hvorfor skulle de bytte ut hele cdspilleren og betale mer for et format som ikke kan brukes i bilen, ikke i discman, ikke fra harddiskspilleren............
    næh, det praktiske selger.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    næh, det praktiske selger.
    dette er til en viss grad sant, men det er ikke hele sannheten. mellom vhs og beta var en av forskjellene at en to timers film kunne få plass på en vhs kassett, mens det trengtes to beta kassetter. når da i tillegg kvaliteten på vhs var god nok for vanlige brukere så vinner jo det formatet lett, selv om de fleste kan se at det er bedre bilde på beta.
    samme med mp3,det er et sted hvor kurvene mellom det praktiske og lydkvalitet tangerer og det er der massemarkedet ligger. ingen ville kjøpt mp3 spillere om de ikke synes lydkvaliteten holdt, men det er dermed ikke sagt at folk er idioter som ikke ville hørt forskjell på electrocompagniet og eltax.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med einis. Akkurat kopisperringen er grunn nok for meg til å holde meg unna. Film, greit nok, jeg ser det uansett bare hjemme, men musikken vil jeg ta med meg overalt. Å kjøpe to utgaver av samme plata, for å få oppleve en marginal lydmessig kvalitetsøkning passer dårlig overens med min økonomi. Jeg kjøper heller en annen plate, musikken er viktigst.

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tresko

DSD er et utmerket format for som state of the art back up av analoge opptak.
    PCM er er umterket format for state-of-the-art back-up av analoge opptak.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det kommer fortsatt nye titler der også, men ikke i det samme tempoet som på SACD.
    ser man på topplisten til play, så finner man da en del plater som det definitivt er verd å ta med seg.
    http://www.play.com/play247.asp?pa=s...sellers&r=DVDA
    Nightwish - Once har en like bedriten lydkvalitet på både CD og DVD-Audio - nok et bevis for at den endelige lydkvaliteten bestemmes på studiosiden og at releaseformatet er praktisk talt uinteressant for resultatet (med mulighet for ekstra kanaler som den eneste praktiske forskjellen).

(EDIT: Nightwish - Once har ikke video i dvd-audio zonen i det hele tatt, skal man se på musikkvdeoene må man tvinge DVD-A/V spilleren over i DVD-V mode manuelt. Nok et eksempel på hårreisende dårlig authoring...)

Ellers så har jeg mange DVD-Audio titler på denne lista - og de fleste kjøpte jeg for _flere_ år siden...

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På den annen side så en nok objektivitetetn til Ruud muligens farget av de mange smøreturene han har deltatt på med SACD promotorene.

De med mindre fremskreden demens husker sikkert press-junkets turen til Abbey Road for en del år tilbake da Ruud gladelig presenterte bullshit om DSD mastering på trykk.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Må inrømme at jeg til nå bare har anskaffet en SACD av Pink Floyd the dark side of the moon, men må si jeg har likt hva jeg har hørt. ;-)
    Den hadde sikkert vært like imponerende i DD 5.1, DTS 5.1 eller DVD-Audio.

Det er viktig å skille mellom en god flerkanalsmiks og releaseformatet.

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •