SACD - snart daud som en sild... - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6
Viser resultater 101 til 114 av 114
    Newcomer tresko sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Med en viss aktualitet for noe av diskusjonen som har utspilt seg her i denne diskusjonen.

Den virkelige snakkisen nå om dagen innen Pro-Audio er denne:
    http://cgi.ebay.com/Neumann-U47a-u-4...QQcmdZViewItem

Wow! Den hellige gral, urørt ihvertfall i 40år eller mer!
    Selgeren nekter å la noen 3 person undersøke den før salg, dette holder foreløpig prisen nede.
    Men fy **** jeg får vondt i buksa av å se de bildene. Folk går av skaftet i alle pro-audio forumene rundt omkring også

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thomand3
    Kom igjen gutter. Jeg VET dere ikke er ferdige med dette temaet. Super lesning, selv om jeg skjønner bortimot nada av brorparten, men interessant allikevel. Tror Kjell er inne på noe faktisk. Det er for meg ingen tvil om at alt for mye nytt utstyr og nye skiver låter hardt og skjærende. Gamle beatles plater er ikke noe å juble over de heller, men de er ikke så slitsomme å høre på allikevel.
    Temaet er vel egentlig utdebattert. Vi har sett at SACD ikke har noen fordeler ovenfor tilsvarende PCM systemer (uansett hva DSD isolert sett måtte ha som fordel ovenfor PCM), diskutert masse person og sett masse sexy studio-bilder. Hva mer krever du? =)

mvh
    Knut

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God oppsumering, Knut. :grin:

Må få lov til å nevne som en fordel med PCM systemer, at man kan surfe på nettet samtidig som man er i opptak. Det kunne jeg ikke med en tapemaskin.

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er jo herlig uvitende i dette, men jeg leser likevel med en viss forundring over at utviklingen skal ha gått bakover de siste 25 årene. Jeg velger å være skeptisk til det.

Når det er forskjell på lyden tidligere kontra i dag, så må det være enten noe som mangler i dagens lyd, eller så var det noe som var mangelfullt i 30 år gammel teknologi i forhold til dagens.

Er det utenkelig at sånn lyden var før i tiden mangler noe i forhold til i dag, og derfor oppleves som mer behagelig (og riktig) for enkelte?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dan
    Jeg er jo herlig uvitende i dette, men jeg leser likevel med en viss forundring over at utviklingen skal ha gått bakover de siste 25 årene. Jeg velger å være skeptisk til det.

Når det er forskjell på lyden tidligere kontra i dag, så må det være enten noe som mangler i dagens lyd, eller så var det noe som var mangelfullt i 30 år gammel teknologi i forhold til dagens.

Er det utenkelig at sånn lyden var før i tiden mangler noe i forhold til i dag, og derfor oppleves som mer behagelig (og riktig) for enkelte?
    La meg først presisere at selv om jeg begynner å bli gammel, så er jeg ikke SÅ gammel.
    Det er først og fremst min egen generasjons utvikling og våre kjeppehester jeg snakker imot her, så la "alt var bedre før" argumentet ligge.

Jeg var like begeistret som noen da de første SSLene kom (wow, datastyring, lagring av mikser, alle funksjoner innebygd i hver kanal) og digitalmaskiner(wow, ikke noe sus) og Digitaleffekter (wow, vi kan få studio til å høres ut som en kirke) trafoløse mikrofoner(se de tåler 150dB, og støyen er 10dB mindre enn før)

Det tok dog ikke lang tid før vi innså(selv om denne typen lyd og effekter var veldig "fashionable" på 80-tallet) at dette var et blindspor.
    Likevel var det vanskelig å forestille seg noe annet enn at en var alene om å synes at noe var galt. Vi hadde ikke det internasjonale nettverket den gangen som vi har via nettet i dag, vi var stort sett prisgitt informasjon fra importører etc.

Selvfølgelig har teknologien som helhet beveget seg fremover de siste 25-40 årene det er bare slik at dette har skjedd på felter som ikke har noen betydning for lydkvalitet.
    På 40-50-60 og tildels 70-tallet skjedde en svært heldig symbiose av følgende:
    Og les følgende nøye, så er ikke dette så vanskelig og forstå:

-Statstøttet R&D på kringkastingsutstyr
    -FM radio kom og satte mye høyere krav enn AM. Statstøttet utvikling.
    -TV kom for fullt og førte til nye penger spyttet inn i denne utviklingen.
    -Rock n' Roll, plateindustrien eksploderte.
    -Teknologien til bruk innenfor b.l.a. millitær forskning, flyindustri etc. etc.
    var produsert under ekstremt strenge krav, og kunne også brukes til å overføre god lyd.
    -Den aller mest kvalifiserte arbeidkraften i etterkrigseuropa ble satt av til dette formålet.

Ingerniører som håndbygger mikrofoner og forsterkere med deler bygd med presisjon til å kunne brukes i romfartsprogrammer er bedre enn surface mount masseproduksjon i Kina.

Rørene i minuteman rakettene til USA, viste seg å funke ypperlig i mikrofoner. Rock'n Roll og atomkrig viste seg også å ha mye av de samme kravene til driftsikkerhet :grin:

Prøv å kjøre lyd gjennom kretsene i dagens top notch teknologi å se om det er like egnet...
    Disse verdenene er ikke kompatible lenger, det har ikke vært drevet seriøs forskning innenfor dette feltet på 30år, da IC'ene begynte å ta over.
    Det er kun entusiaster som driver seriøst med dette, mens massemerkedet er drevet av hvor stor fortjeneste Sony klarer å få på sine minianlegg.

Som sagt sjekk ut den linken jeg postet tidligere i dag til Ebay. Gå gjerne inn på "bid history" den lista med navn inneholder ganske mange millioner solgte plater.......

Og de byr ikke for å ha den til pynt, den mikken kommer til å brukes på Bono i neste uke....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Topic her var SACD og som sådan er vel tråden moden for lukking :-)

Lyd er vel ikke noe forskjellige fra andre felter: Ved å kombinere det beste i dag med det beste i går får man per def noe som er like bra eller bedre enn å ta bare det beste i dag =)

Musikk/hifi-industrien har blitt demokratisert ved at "alle" har råd til ok utstyr. Dett har blitt muliggjort ved at produksjon har blitt satt ut til lavkostland, økonomer er blandet inn i serieproduksjonen for å få mest mulig igjen for kroner og innsats, ting har blitt veldig integrert etc.

Det har vært mye snakk om å re-introdusere Hammond-orgler fordi det er praktisk umulig å fullt ut simulere disse godt nok til å tilfredsstille alle. Men ved å se på hva disse kostet i 1953 ($3000 tror jeg) som vel tilsvarer det en Chevrolet Corvette kostet håndbygd i samme år.

Det sier seg selv at veldig få proffe eller amatører har råd til å bruke (500.000? 750.000?) på ETT musikk-instrument i dag.

Knut

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med deg Knut, sacd emnet er nok utdebatert.

Du har en grei oppsumering av disse andre emnene også. Hammond eksemplet er noenlunde dekkende for tilstanden.

Middelmådig lydelektronikk har aldri vært så billig som nå.
    Topp lydelektronikk er dyrere enn noensinne.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge var vi enige... :-)

Jeg har nok ikke hørt state of the art vintage hifi-utstyr. Men jeg har hørt/eid masse vintage musikk-instrumenter. Og det er nok ganske mye mimring ute og går. Mye av det gamle (dyre) utstyret låter crap eller krever utrolig mye skruing og innsats for å få til å låte bra.

Det jeg har hørt av gammel hifi har lått fantastisk dårlig. Og jeg synes faktisk at et elkjøp-anlegg til 1995,- låter ganske ok til sammenligning. Selv om de pøser på med blå lysdioder og unødvendige funksjoner.

mvh
    Knut Inge

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Må få takke Kjell B, knutinh og spesielt tresko for en meget interessant og lesbar tråd. Har nettopp lest hele greia, selv om jeg egentlig skulle gjort helt andre ting.

;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh

..... eller krever utrolig mye skruing og innsats for å få til å låte bra.

Her er vi nok ved et kjernepunkt i diskusjonen. De moderne digital-entusiastene har aldri hørt et vintage anlegg i full stand og restaurert med ORIGINAL-komponenter inni.

Og tar man en gammel receiver fra 1968 og kobler til en moderne høyttaler med 84 dB følsomhet, så kan det jo oppstå problemer.

Dette kan synes å være standard-metoden for de mere "moderne" lydgutta.

Jeg kjører selv med et "blandet" anlegg med mye vintage-utstyr. Det blir så å si aldri feil på det. Merkelig .....

Hvordan et gammelt apparat skal kobles for å lyde optimalt har jeg også beskrevet flere ganger.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh

Det jeg har hørt av gammel hifi har lått fantastisk dårlig.

Kunne du gi eksempler på litt tyngre "gammel hifi" fra årene 1968 - 1975 som du har lyttet til.

Som du vet kobler vi helt ut 80-årene (og slutten av 70-tallet) - det betyr at f.eks. Tandberg TR-1040, TR-2075 o. lign. IKKE er med som god vintage hifi (selv om disse ikke er så verst da).

Tilbakegangen til dårligere lyd i transistor-alderen begynte allerede i 1975. De såkalt TIM-frie forsterkerne (etter Otala) var absolutt ikke noe lydmessige fremskritt, selv om de kunne drive høyttalere bedre.

Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del håper jeg hvertfall de rekker å gi ut alt av Dire Straits/Knopfler på SACD før de legger ned, hehe.

Active sjefern sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *bump* Jeg kjøpte nå min første SACD for et par dager siden og fikk den i posten i dag. Groove Armada - Vertigo. Kommer til å fortsette å handle chillout musikk i dette formatet så lenge de lager det. Er veldig behagelig å høre på slik musikk i flere kanaler.

Vet ikke om jeg hadde hørt særlig forskjell på en dts-innspillig og en sacd med slik musikk, men jeg syntes ihvertfall dette var noe helt annet enn en vanlig cd.

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tresko
    sjekk ut den linken jeg postet tidligere i dag til Ebay. Gå gjerne inn på "bid history" den lista med navn inneholder ganske mange millioner solgte plater.......

Og de byr ikke for å ha den til pynt, den mikken kommer til å brukes på Bono i neste uke....
    Vet du hvordan det gikk med mikrofonen?

Det er sikkert forklart tidligere hvorfor det ikke er mulig å lage så gode mikrofoner i dag, men jeg skjønner det ikke helt. Hvis musikkindustrien ville hatt det, og ikke har det i dag, så har de jo tilnærmet ubegrensede midler. Det er jo så utrolig mye penger i den industrien. Men det er en annen sak det ikke trengs å gå mer inn på.

Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •