SACD - snart daud som en sild... - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 114
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    PCM er er umterket format for state-of-the-art back-up av analoge opptak.
    Hehe :-) Og dessuten gir det store fordeler for produsent, konsument og de av oss som vil arkivere musikken. Sacd kan trygt trille ned i samme hull som betamax, DCC, etc krøp ned i for min del :-)

k

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den hadde sikkert vært like imponerende i DD 5.1, DTS 5.1 eller DVD-Audio.

Det er viktig å skille mellom en god flerkanalsmiks og releaseformatet.
    Det er mye mulig det Esp1, men i mitt oppsett, virker det som om SACD enkoderen i 963SA spilleren gjør en litt mer musikalsk god jobb mot 7.1 direkte ingangene på surround reciveren, enn med DD 5.1, DTS 5.1, DVD-Audio prossesert i reciveren. Har ikke fått sammenlignet dette direkte, med noen SACD vs. DD 5.1, DTS 5.1, eller DVD-audio ennå, men det virker som 963SA er litt mer luftig i spillestilen enn det jeg opplever fra surround reciveren.

Hybride SACD plater, kan jo også spilles av via CD spilleren i stereo også, og det er blandt annet ved denne sammenligningen med den gamle CD audio plata jeg bygger mest på når jeg sammenligner forskjellene i miksingen, og ikke bare 5.1 SACD avspillingen, som du så riktig påpeker vil høre anderledes ut, pga det er en flerkanals miks.

Regner med det er andre har på forumet som har testet den gjeldende SACD the dark side of the moon plata mot den gammle CD versjonen av Pink Floyd the dark side of the moon, og det kunne vært interesant å hørt andres lytteinntrykk av SACD vs CD versjonen ved stereo avspilling selvsagt. ;-)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hehe :-) Og dessuten gir det store fordeler for produsent, konsument og de av oss som vil arkivere musikken. Sacd kan trygt trille ned i samme hull som betamax, DCC, etc krøp ned i for min del :-)

k
    Det virker for meg som det ofte er sånn at nye avspillings og lagrings teknologier kommer ut i to eller fler teknologiske versjoner nesten samtidig, så er det en evolusjons effekt gjennom markedsføring, kundegrunnlag og økonomien som avgjør hvilke som overlever. Betamax og VHS, hadde vel også en liten konkurent i Video2000, senere fikk man jo også SuperVHS og den glimrende HD smaksprøven D-VHS også....

DCC, MD og DAT er vel andre eksempler på digitale audio opptaks system som levde litt side om side i noen år, og (R)DAT med 44.1, 48 og 96 Khz samplings frekvens, eksisterer vel i enkelte miljøer fremdeles.

Fordelen med SACD er jo at det er en del DVD spillere som støtter det, og man trenger ikke en egen spiller på samme måte som for tidligere systemer som hadde sin egene dedikerte plattform. Tror derfor at SACD vil kunne sees mer på som et valgfritt suplemang man får på kjøpet i dvd avspilleren og som man kan benytte dersom man er ute etter en litt ny opplevelse på kjent audio materiale, og ikke helt sammenlignbart med andre utdøende formatene. Det er f.eks ikke så mye diskusjon rundt DVD+R eller DVD-R problematikken lenger, noe som mer er en sagablott å regne nå, pga de fleste brennere støtter begge deler og avlesning går stort sett greit. DL er vel bare støttet av DVD+R leiren, men jeg tipper at når HD-DVD og Blu-Ray kommer for fullt, vil man se litt nye opptaks og avspillings muligheter for audio også, så jeg tror det er mer disse formatene som vil overskygge SACD og og lett kan få den til å fylle en side i glemmeboka, hvis ikke også de nye platformene kan benyttes til å spille av dagens kjente optiske diskformater i tillegg. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror alle HD-DVD og BR spillere vil takle avspilling av CD og DVD-V.

Det er rart om vi ikke får en variant av DVD-A tilpasset de nye platene og HDMI. Inntil 8 kanaler ukomprimert PCM med 24bit/192 kHz burde jo tilfresstille de fleste. Det som er litt synd er hvis det kommer som et eget, dyrt hale-heng lenge etter de første spillerne.

Det ideelle hadde vært om HD audio var implementert fra dag en i alle spillere. Kanskje ved å tillate enklere specs på de aller billigste (evt bare digital audiostrøm over HDMI, ikke lokal D/A). Dermed ville hifi-folket ha en kanal for ukomprimert HD audio, og plateselskapene ville ha (forhåpentlig) et stort marked av avspillere som motiverer til å lage innhold.

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På den annen side så en nok objektivitetetn til Ruud muligens farget av de mange smøreturene han har deltatt på med SACD promotorene.

De med mindre fremskreden demens husker sikkert press-junkets turen til Abbey Road for en del år tilbake da Ruud gladelig presenterte bullshit om DSD mastering på trykk.
    Ja..refleksjoner fra champagneglass og SACD-lasere kan ta gangsynet fra hvem som helst!

Newcomer Justin Case sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony har selv sagt at "SACD didn't make it".

Rett før lyd HD formatene kom, snudde folk seg til mp3 revolusjonen, selv om det har dårligere lydkvalitet, pga tilgjengelighet. Hva var den mest populære 'dingesen' ifjor? Ipod. spiller den SACD eller DVD-A?
    nope.

Jeg frykter det samme med hd tv. Folk har allerede snudd seg til vcd, svcd divx, xvid og god knows what. Selv om det har lavere kvalitet, pga tilgjengelighet.

SACD er en dau sild. HDtv kan bli det samme med mindre det blir en defacto standard, ala at Nrk sender i det...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Justin Case
    SACD er en dau sild. HDtv kan bli det samme med mindre det blir en defacto standard, ala at Nrk sender i det...
    Skjønner ikke problemet. I dag kan en få DVd spillere som spiller både SACD og DVD Audio til under kr 2-3000 (Samsung 950 og SONY). Om en velger å bruke det er en annen diskusjon.

Jeg skal kjøpe meg en SONY spiller, men er usikker på hvor mange SACDer jeg vil kjøpe. Skal nå teste det ut.

Hva angår HD TV, så tror jeg ikke dette vil bli en flopp. Mange har kjøpt flatskjermer med "ræva" billedkvalitet. I tillegg er mange opptatt av fotball. Fotball på dårlige skjermer er uuholdelig. HD TV vil gi et vanvittig løft i billedkvalitet som den vanlige mann i gata vil kunne se. Å høre forskjell på SACD og vanlig CD er for den kresne.

Ipod: Dette har vært en suksess. Men ikke glem at flere og flere er opptatt av AV og hjemmekino m/projektor etc. Da jeg første gang for 1,5 år siden var inne på AV Forum, var det ikke mange medlemmer. Se hvor mange det er idag. Er det mange her inne som kobler Ipoden til anlegget ? :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Skjønner ikke problemet. I dag kan en få DVd spillere som spiller både SACD og DVD Audio til under kr 2-3000 (Samsung 950 og SONY). Om en velger å bruke det er en annen diskusjon.

Jeg skal kjøpe meg en SONY spiller, men er usikker på hvor mange SACDer jeg vil kjøpe. Skal nå teste det ut.

Hva angår HD TV, så tror jeg ikke dette vil bli en flopp. Mange har kjøpt flatskjermer med "ræva" billedkvalitet. I tillegg er mange opptatt av fotball. Fotball på dårlige skjermer er uuholdelig. HD TV vil gi et vanvittig løft i billedkvalitet som den vanlige mann i gata vil kunne se. Å høre forskjell på SACD og vanlig CD er for den kresne.

Ipod: Dette har vært en suksess. Men ikke glem at flere og flere er opptatt av AV og hjemmekino m/projektor etc. Da jeg første gang for 1,5 år siden var inne på AV Forum, var det ikke mange medlemmer. Se hvor mange det er idag. Er det mange her inne som kobler Ipoden til anlegget ? :wink:
    Problemet med sacd og dvd-a er software situasjonen - med et latterlig utvalg.

HD-TV kan vel bli bra det...skulle jeg tro.Men ja...det er mange flatskjermer med lag (lægg) så det holder. Var på elkjøp og opplevde bla en sony CRT som fillerista alle lcd de hadde der. Det er en vei å gå.!!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er at massene nå kjøpe flatskjermer fordi det er stilig og "inn", og passer sammen med den minimalistiske stilen som preger mange hjem idag. De tenker ikke på kvaliteten på bildet, men ønsker bare å ha en TV de kan henge på veggen. Det er ikke mange flatskjermer som vises frem med ordinært TV signal. De fleste vises med animasjons DVD. Ikke tilfeldig ! Ikke bare skal de skjule det dårlige bildet, men også det dårlige sortnivået som mange LCD TVer har. De fleste CRT til 5-6000 knuser flatskjermene, men disse veier 60 kg og tar stor plass.

Når endelig forstår at kvaliteten ikke er noe særlig, kommer de derfor til å skrike etter HD TV, tror jeg. Canal Digital har allerede begynt med dette, men kun via satelitt. Det kommer vel om 1-2 år via kabel TV også.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sacd

Vil bare legge til en kommentar i denne diskusjonen.

SACD har faktisk vært en prioritet i plateselskaper men dessverre er det butikkkjedene som ikke gjør det tilgjengelig for dere forbrukere.

Jeg jobber hos et av de selskapene som har frontet dette formatet tungt ut i markedet men dessverre er er responsen (ref. dere er for få) som kjøper produktet. Media har fått masse informasjon og blitt foret med produkter uten at dette har hjulpet oss noe videre.

Så som noen så riktig skriver her, SACD vil nok dø ut fordi markedet ikke er der og grunnlaget faller bort. Mange vil nok være uenig men jeg har så mange års fartstid i denne bransjen at jeg vet at når et slikt produkt ikke napper hos mening mann i gaten vil det forsvinne fortere enn du aner.

Jeg er helt enig i at SACD er et produkt som bør være på markedet og støtter dere som vet hvor bra dette er fullt ut.

J

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er flere plater jeg har vært på utkikk etter som er kommet ut som SACD eller DVD-Audio. De er som regel ikke å finne i de "vanlige" nettbutikkene i det hele tatt. Jeg har ikke tatt sjansen på enkelte "ugga-bugga" nettsteder, selv om disse sikkert er seriøse nok. Platebutikker er det jo bare å glemme. Tilgjengelighet er et must.
    Det er kjipt at kvalitet ikke er høyere prioritert blant folket. Men vil tro det vil være et noenlunde marked for det. Superbitfilmer selges jo, selv om den store massen uteblir.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå inn på Play.com og klikk på kommende tittler, under SACD eller DVDaudio. :shock:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Gå inn på Play.com og klikk på kommende tittler, under SACD eller DVDaudio. :shock:
    Det var skremmende ja, ser ut til å bli en trist SACD eller DVD-audio fremtid ut av det som var/ikke var på "Coming Soon" listene der....:sad:

Newcomer tresko sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PCM er er umterket format for state-of-the-art back-up av analoge opptak.

Det var jo det jeg sa....:-)

(DSD er også PCM) AES har derimot gått ut og anbefalt DSD som det nåværende formatet for backup av analogt.
    Det betyr ikke at det er den siste backupen som kommer til å bli gjort av analogt. Det er fortsatt kvalitets issues mellom godt ihvaretatte analoge mastere og PCM(inkl. dsd) som tyder på at det fortsatt er et stykke igjen å gå.

Fordelen DVDA har foran DSD er at ALLE plater lages i utgave klar for DVDa. Ta bort siste ledd i mastering (samplerate conversion og dither til 16bit) og voila! Lyd klar for DVDa.
    Der det tilnærmet er umulig i dag å lage en plate som benytter seg av DSD uten å ha gjort all jobben i multibit PCM først(og hva er da poenget) eller evt. analogt, noe som desverre er sjeldnere og sjeldnere.

Jeg er tilhenger av DVDA, som det eneste realistiske formatet, produktene finnes der, klare for å bli gitt ut. Mer realistisk er kanskje nedlastinger av datafiler av høyere kvalitet mot en kode som f.eks. følger med cd'en man har kjøpt. Problemet med dette er båndbredde. ca. 2,5Gb nedlasting pr. plate.....

Jeg er aller mest tilhenger av 1/2" 2 spors analogtape.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tresko
    Det var jo det jeg sa....:-)

(DSD er også PCM) AES har derimot gått ut og anbefalt DSD som det nåværende formatet for backup av analogt.
    Det betyr ikke at det er den siste backupen som kommer til å bli gjort av analogt. Det er fortsatt kvalitets issues mellom godt ihvaretatte analoge mastere og PCM(inkl. dsd) som tyder på at det fortsatt er et stykke igjen å gå.

Fordelen DVDA har foran DSD er at ALLE plater lages i utgave klar for DVDa. Ta bort siste ledd i mastering (samplerate conversion og dither til 16bit) og voila! Lyd klar for DVDa.
    Der det tilnærmet er umulig i dag å lage en plate som benytter seg av DSD uten å ha gjort all jobben i multibit PCM først(og hva er da poenget) eller evt. analogt, noe som desverre er sjeldnere og sjeldnere.

Jeg er tilhenger av DVDA, som det eneste realistiske formatet, produktene finnes der, klare for å bli gitt ut. Mer realistisk er kanskje nedlastinger av datafiler av høyere kvalitet mot en kode som f.eks. følger med cd'en man har kjøpt. Problemet med dette er båndbredde. ca. 2,5Gb nedlasting pr. plate.....

Jeg er aller mest tilhenger av 1/2" 2 spors analogtape.
    Hva vil du egentlig fram til? vi er begrenset av A/D, prosessering, lagring og D/A konvertering. All musikk i dag prosesseres, og det er urealistisk å noensinne få native DSD prosessering.

Å lagre ved høyest mulig bitrate PCM betyr at vi tar vare på mest mulig av informasjonen fra A/D konverter. DSD er vel egentlig et misfoster for å vanskeliggjøre pirat-kopiering...

mvh
    Knut

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva vil du egentlig fram til? vi er begrenset av A/D, prosessering, lagring og D/A konvertering. All musikk i dag prosesseres, og det er urealistisk å noensinne få native DSD prosessering.

Å lagre ved høyest mulig bitrate PCM betyr at vi tar vare på mest mulig av informasjonen fra A/D konverter. DSD er vel egentlig et misfoster for å vanskeliggjøre pirat-kopiering...

mvh
    Knut
    Nei, poenget mitt er faktisk at hvis du backer opp analog masteren til kind of blue til DSD og multibit PCM, så er det pr. dags dato svært lite tvil om at DSD låter best. Dette har jeg selvfølgelig ikke hørt med egne ører, men jeg har derimot vært med på andre blindtester mellom 24bit 96Khz og 192Khz PCM og DSD, DSD kom ut best (96KHz nest best, og 192KHz er bare tull.)
    Pluss AES sin anbefaling om DSD som arkivformat.

Opp mot dette kommer det faktum at DSD som produksjons medium aldri kommer til å skje til tross for at det KAN jobbes med i systemer som pyramix og pro tools, men ikke uten innblanding av multi bit PCM, og da er poenget borte.

Skal SACD som format ha noen mening, må det kunne lages produkter som bruker den potensielt økte kvaliteten. Dette skjer altså ikke. DVDaudio er derimot skreddersydd for å benytte sseg av de allerede eksisterende høy-oppløselige formatene som blir brukt i produksjon, men redusert kun for å være CDDA kompatible.

DVDaudio er altså derfor et mye mer tenkbart format, men distrubusjonen finnes jo allikevel ikke.

I mange prosjekter jeg har vært involvert i har det derimot vært vurdert å prøve å finne en nedlastnings form fra nettet, der spesiet interreserte som allerede har kjøpt en CD kan ha mulighet til å laste ned 24-bit filer fra nettet. i 44,1k, 48k, eller 96k avhengig av prosjektet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er i tvil. Teller det? :-)

Hvordan var blindtesten din gjennomført? Kjørte du en analog kilde gjennom en LPCM kontra DSD kjede, eller lyttet du til to ferdig-innspilte opptak?

Problemet er at det er så mye politikk (og penger) ute og går, at det er vanskelig å vite hvem man kan stole på. Det som er helt sikkert er at opptatt materiale blir aldri bedre enn det som kommer inn A/D konverter. Jeg mener også at det ikke er noe tap mellom A/D konverter og LPCM formatet. Mener du da at spesifikke DSD A/D konvertere er bedre enn state of the art 24/192 A/D-er?

mvh
    Knut

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er i tvil. Teller det? :-)

Hvordan var blindtesten din gjennomført? Kjørte du en analog kilde gjennom en LPCM kontra DSD kjede, eller lyttet du til to ferdig-innspilte opptak?
    Blindtesten ble gjennomført med at vi plasserte en av norges beste pianister bak et av norges beste flygler mikket opp dette med top notch mikker inn i top notch preamper splittet signalet ut fra disse inn i et rent DSD system og et rent 24/96KHz pro tools rig med Lavry konvertere og et 24/192 pro tools system med apogee konvertere. Utgangene fra disse ble matchet gjennom et passivt mix system og switchet av en person som ikke deltok i testen.

Problemet er at det er så mye politikk (og penger) ute og går, at det er vanskelig å vite hvem man kan stole på.
    Kunne ikke vært mer enig.

Det som er helt sikkert er at opptatt materiale blir aldri bedre enn det som kommer inn A/D konverter. Jeg mener også at det ikke er noe tap mellom A/D konverter og LPCM formatet. Mener du da at spesifikke DSD A/D konvertere er bedre enn state of the art 24/192 A/D-er?
    Ja, det er det jeg mener. Jeg mener at forbedringspotensialet for Multi bit PCM lyd først og fremst ligger i bedre konverter design. Slik det er nå så er det Signal med altfor høy impedans som går igjenom alt for mange meter med trafoløse IC kretser internt i konverterne før de faktisk konverteres. Jeg mener det digitale problemet først og fremst er et problem med de analoge delene av konverterne, og her er det DSD konverterne har et fortrinn fordi de analoge filterne er bygd opp med en helt annen struktur.

Jeg mener 24/96 er mer enn bra nok digital oppløsning. Iallefall så lenge prossesering av signalet skjer i 48bit fixed eller 32bit float, noe som nå er standard.

Det er et par ting som må gjøres for å forbedre ytelsen til PCM multibit lyd:
    -Lydteknikere må lære seg riktig gainstruktur i henholdsvis overgangen analogt/digitalt(dvs. analogt utstyr jobber på for høye levler hvis man pusher de digitale levelene for høyt. OdBfs er vanligvis +18dBVU noe mye utstyr ikke har headroom til for bruk i hybridsystgemer) , gainstruktur internt i overgangen 24bit/48bit fixed/32bit float, og skjønne hvor konverteringene mellom disse faktisk skjer og dermed hvor peaks betyr noe og ikke. Lære riktig bruk av dithering og matching til 0dBfs utifra dette.

-Sørge for at utgangsignalet digitalt ikke fører til peaks i rekonstruksjonsfilterne i A/D, noe som er en svært vanlig problematikk, da digitale metere som regel opererer ut ifra sample verdiene.

-Rette opp svakheter i den analoge delen av A/D og D/A konverterne.

Når skal vi få se en trafobasert profesjonell multikanals A/D?

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ble det litt vel mye teknisk her.

Kan ikke noen i korte ordelag forklare meg hva som låter best av Super Audio og DVD-Audio dersom lydkvaliteten på begge er utnyttet maksimalt? Og evt. hvorfor det ene formatet låter bedre enn det andre? PLeeeeeeeaaaaaaaSSSSSSE!!!!!!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thor_egil
    Korstog? Du verden! Her må det være noe jeg ikke har maktet å formidle i det innlegget som startet tråden.

Bekymret for SACD? Ja.
    Irritert over sendrektige software produsenter? Ja.
    Hørt lite? Nei - (Hvorfor tror du det forresten?)

Du må regne med slike kommentarer - siden moderne lydteknologi ikke har annet å by på enn masse data-triksing - ihvertfall ikke god naturlig lyd.

På et forum som her vil det være en gjeng PC-gutter som blander seg inn i kompetente diskusjoner.

Vi lever jo i en periode med så mye mangel på kultur innen musikk-gjengivelse at det er helt utrolig, når man tenker på all teknologi for kommunikasjon som er utviklet.

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •