Den høyre høyttaleren har mer dynamikk enn den venstre...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate cdrom sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Den høyre høyttaleren har mer dynamikk enn den venstre...

Jeg byttet om høyttalerkablene, så venstre utgang på forsterker spiller høyre høyttaler osv. Jeg kom frem til at høyttalerne er i orden. Det må være en eller annen elektronikk som lager bøll! Eller lager man alle sanger med bedre dynamikk og mer oppløst diskant i den høyre kanal?
    :?: :?: :?:

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved noe musikk kan dette virke helt normalt, har du en mono bryter kan du jo prøve dette, så skal du få samme lyd i begge kanaler. Har du ikke mono bryter kan du tilslutte en tuner, de har gjerne mono.
    Niels.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet det du sa Niels, men det er en liten forskjell på hvordan de spiller. Jeg har en teori om at lyden fra høyrehøyttaleren blir reflektert på en annen måte siden den høyttaleren står betydelig nærmere en side vegg enn en venstrehøyttaleren. Tror du det kan være en mulig årsak?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cdrom
    Har testet det du sa Niels, men det er en liten forskjell på hvordan de spiller. Jeg har en teori om at lyden fra høyrehøyttaleren blir reflektert på en annen måte siden den høyttaleren står betydelig nærmere en side vegg enn en venstrehøyttaleren. Tror du det kan være en mulig årsak?
    Romakustikken var det første jeg tenkte på da jeg leste ditt innlegg. Forsøk å flytte på høyttalerne slik at de står like langt fra veggene og like langt fra lytteposisjon og mål/lytt på nytt. Hva blir resultatet da?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt et liknende problem tidligere. Det er helt sikkert romakustikken.

Bytt høytallere. dvs sett den venstre der den høyre stod og omvendt. Dersom du da opplever det samme, vet du at det ikke er noe galt med høyttallerne!! 8)

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er nok romakustikken ja.... Ikke noe galt med høyttalerne. De høyttalerne jeg bruker nå er Dali 8008. Før hadde jeg et par jamo e470, disse hadde jeg samme problemet med (trodde de var ødelagte)

Jaja, jeg får leve med det inntil videre. Inntil nytt rom står klart.

Takk for svar!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt åssen diskanten ser ut i dine Dali, men du kan også prøve å kutte et stykke filt, lage et hul til diskanten og sette over diskanten med tape. Noen ganger hindrer dette de såkaldte første refleksjoner. Dette ser man jo ikke kontra å lime skumgummi på veggene...
    Spiller én diskant "høyere" enn den andre kan du sette et stykke do-papir over diskanten der spiller høyest, men det er jo selvfølgelig bedst å ha begge høyttalere stående symmetrisk. Egentlig må du måle fra frontplaten inn til bakveggen i både høyre og venstre side av frontplaten og måle til sideveggen for å få vinklingen korrekt også. Jeg har hatt store problemer med mitt tregulv for mine høyttalere står ikke i water også og det ser først og fremst dumt ut. Det er forresten næsten umuligt å vite om du har korrekt symmetri, en av veggene kan være skæv f. eks. , (det har jeg også) så ja, det er noe man kan gå og leke med i al evighet, hvis man har lyst !
    Niels.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •