hjemmekino/stereo

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hjemmekino/stereo

står på randen til å kvitte meg med hjemmekino og bare nyte stereo. Er så utrolig mye bedre lyd!

Men samtidig har jeg lyst å ha hjemmekino, noen som har en lur ide for hvordan leve med begge deler i samme oppsett. Vil ha forforsterker og monoblokk til front. center bruker jeg ikke grunnet lytterom, så er bare bakhøytalere og sub som trenger noe å styre med.

hmm....lure tanker?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En mulighet er å ha en hjemmekinoreceiver, og en integrert stereoforsterker med prosessorinngang (slik som mitt oppsett) som effektforsterker. Fullt mulig å ha god lyd i en hjemmekino, bare viktig å sette sammen de rette produktene...;-)

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hrezus
    står på randen til å kvitte meg med hjemmekino og bare nyte stereo. Er så utrolig mye bedre lyd!
    Få kontonummeret ditt,så skal jeg overføre en betydelig sum penger,pga de velvalgte ordene der!

Måten jeg har gjort det på,er å ha et kompakt hjemmekinoanlegg til en fornuftig pris,ved siden av stereo'n.Sattelitthøyttalerene er gjemt så godt som mulig bak planter,gardiner og sofa(sub).Surroundforsterker og DVDspiller er av type slimutgave,så det ikke opptar for mye plass i stereoracket.Vurderer også inwallhøyttalere til hjemmekinoen,slik at de "forsvinner" enda litt til i stua.
    Musikk skal nytes i stereo!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Musikk skal nytes i stereo!
    Helt enig, musikk i surround blir liksom ikke helt bra. Bortsett fra konsertDVD-er som er mikset/mastret skikkelig. men da er det for å få en stemning. Men da er det bortkastet igjen å se det på en 29" tv, så dette helger greit sammen.

Men er ikke vitsen med hjemmekino og ha skikkelig trykk på film også da, ikke bare noen små bokser som ikke duger til noe annet enn irritasjon.

Støtter Anfield her, det er mulig å få det beste fra begge verdner ved å gjøre relativt enkle, men ofte litt kostbare grep...

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med to kanals hjemmekino pluss sub kjørt på vanlig stereoforsterker? Hvis du kan leve uten bakhøyttalere da...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ønsker nok ideelt sett å kunne "bruke det beste fra to verdener".

Audiomur: sender deg pm med kontonr ;P

Det som er helt klart er at jeg ønsker over hodet ikke at noen signal som har tenkt seg til mine fronthøytalere skal spassere gjennom denon 3805. Med tanke på hvordan den herjer med lyden.
    En surround-preforsteker er vel kanskje ikke så dumt? da ha monoblokk til de kanaler som ber om det?

Slik jeg har forstått det anfield forklarte så sender man signalet gjennom recieveren, til integrert forsterker med prosessorinngang...stemmer det?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Men er ikke vitsen med hjemmekino og ha skikkelig trykk på film også da, ikke bare noen små bokser som ikke duger til noe annet enn irritasjon.
    Jeg skjønner godt at folk ønsker ha store hjemmekinosystemer også,men for mitt vedkomne klarer jeg meg fint ved moderate volumer på de 4-5 filmene jeg ser i mnd.Føler ikke så stort behov for å kunne spille på partyvolum ved filmtitting som jeg gjør ved musikknytelse.Utrolig mye dårlig film,som blir gitt ut for tiden forresten

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig, det blir jo smak og behag

Når det er gullfilm-tørke, så må man finne frem de gamle gode! Så forresten Nemo for 20'ende gang i går...

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En god løsning vil være å gå for en litt eldre surroundprosessor. Det finnes flere slike til en rimelig penge på bruktbørsene. Du ofrer da det nyeste innen hjemmekino som 6.1, DPLII, HDMI, etc. Jeg har en Primare P30 og klarer meg fint uten det nyeste - så lenge den har DD og DTS kommer du langt. Disse surroundprosessorene er gjerne gode forforsterkere og vil derfor ikke ødelegge musikkopplevelsen!

Da skulle det bare være p koble til monoblokkene på frontkanalene og skaffe seg noen mindre effektrinn til de andre høytalerne...

Newcomer deepc0re sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser ikke helt problemet så lenge man har noen greie fronthøytalere som også duger til musikk, men så er jeg ikke så jævlig kresen av meg da. Jeg trenger verken kabler til flere tusen kroner metern, DACer til 5 siffret beløp, eller kun høre på om natta pga "støy" på strømnettet for å nyte musikk..

Det samme kan man jo si om meste parten av musikken som blir gitt ut disse tider. Men så er det ingen som hindrer deg i å se/kjøpe gode gamle filmer da og de finnes det nok av om man gjør litt research

Synes det er litt latterlig med "musikk skal kun høres i stereo, gud skapte oss med kun 2 ører, derfor trenger vi kun 2 høytalere" uttalelser. Men så er jo alltid noen som er redd for teknologien. Slik var det også da stereo kom, synthesizeren kom, digital lyd og CD plater kom.

Det er snakk om å balansere ting riktig i mixen, utnytte surround bruken kreativt og ikke overbruke effekten. F.eks ha de meste elmentene i stereo, mens man plukker ut enkelte elementer som f.eks koring på bakhøytalerne.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hrezus

Slik jeg har forstått det anfield forklarte så sender man signalet gjennom recieveren, til integrert forsterker med prosessorinngang...stemmer det?
    Digitalsignalet til film kan sendes gjennom receiveren for å få 5.1 lyd ja.

Men CD-spilleren kan kobles til den integrerte stereoforsterkeren og brukes som et tokanalssystem, der du også får utnyttet forforsterkerdelen i denne. Da er du ikke innom receiveren i tokanalslyd i det hele tatt.

En fordel med en integrert stereoforsterker med prosessorinngang er at du kun trenger å regulere lyden på receiveren, da du kan "låse" volumet på eks. A32. Har du da en vanlig integrert stereoforsterker uten prosessorinngang må du stille lyden på stereo'n til maks og så regulere lydnivået på receiver. Tungvint, men det duger. Da er det mye lettere med prosessorinngang.

I ditt tilfelle har jeg skjønt at du ønsker å bruke Jungson-blokkene som effekt til frontene videre, og da stiller det seg jo litt annerledes. Da ser jeg ikke vitsen i å kjøpe en integrert stereoforsterker. Jeg gjorde jo dette først og fremst for å få mer krefter til fronene mine. Da ville jeg nok mulig sett nærmere på muligheten for å kjøre god filmlyd i stereo som andre her er inne på. Eller tatt den helt ut og sett nærmere på Jungson AV899C, så beholder du nok den gode Jungson-lyden du tydeligvis setter stor pris på...;-)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av deepc0re
    Det er snakk om å balansere ting riktig i mixen, utnytte surround bruken kreativt og ikke overbruke effekten. F.eks ha de meste elmentene i stereo, mens man plukker ut enkelte elementer som f.eks koring på bakhøytalerne.
    Har du vært på mange konserter,som koringen står bakerst i lokale?Og ja,jeg må innrømme at jeg ble litt redd,når jeg så "The Ring" med den skumle surroundteknologien.

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med et skikkelig stereoanlegg kan du nyte "surround" ved hjelp av faseforskyvning. Hvis du vil ha både stereo og ekte surround, koster det penger

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •