høytalere og forsterke - hva burde jeg velge?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

høytalere og forsterker - hva burde jeg velge?

Heisann!

Vi holder på å lager til "ungdomsrommet" vårt, har tatt ut alle ting og holdt på i mange dager med veggene, snart skal det legges gulv og greier.
    Der skal være masse andre ting i tillegg til hjemmekino, deriblant flere flipperspill og spilleautomater.

Så kommer vi til hjemmekinofronten da - hva vil det ende opp på i pris, alt i alt? Har sett mye på Panasonic AE700, men snart kommer AE900 - er det bedre å vente på den (det vil uansett ta 1-2 mnd minst til rommet er klart)

Hva vil lerret koste, hva vil hjemmekinoanlegg koste? Jeg er ikke intressert i å kjøpe noe billig skvip, har lysst til å ha skikkelig bilde og skikkelig lyd.

Har sett litt på SVS subbene, er disse å anbefale?

Så, det hadde vært supert om noen kunne ha kommet med forslag, både prosjektor, lerret og anlegg.

På forhånd takK!

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært greit med en øvre grense på hva du vil bruke totalt på hjemmekino utstyret.

Newcomer Grevling sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På høytalerfronten har jeg så vidt rukket å lese testen av Klipsch THX Ultra 2 i siste DVD & HK som smalt ned i postkassa i dag. Virker som dette høyttaler systemet skulle passe inn i et hvilket som helst "ungdomsrom" ;-)

G

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Grevling
    På høytalerfronten har jeg så vidt rukket å lese testen av Klipsch THX Ultra 2 i siste DVD & HK som smalt ned i postkassa i dag. Virker som dette høyttaler systemet skulle passe inn i et hvilket som helst "ungdomsrom" ;-)

G
    Nei nei, beklager at jeg nemte ordet ungdomsrom i det hele tatt, for det er ikke ment som noe sånn annengrads på noen måte, vil ha skikkelig greier når man først investerer. Totalt for alt? 30-35 000 +/- ? (inkl. lerret og prosjektor)

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... Klipsch THX Ultra 2 er ikke annenrangs, og er et stykke over budsjettet ditt.

Du bør bruke ca 10-15000 på høyttalere og mellom 5-10000 på receiver. Du trenger vel også en sub, og den koster ca 5500 (hvis du leter litt på forumet skjønner du hvilken jeg mener :lol. Projektor og lerret får du for ca 12-14000, og kabler til hele greia for ca 2000.

Selv regner jeg med å bruke ca 45-50000 på lyd, bilde og kabler i min nye kjellerstue på 6.5 * 3.5 meter. Jeg satser på 2 par gulvstående og 1 center + sub.

Her er noen eksempler på gulvstående høyttalere du kan matche med center og satelitter:

Dali Concept 6 eller Concept 8
    Dali Ikon 5 eller Ikon 6
    B&W DM603 S3 eller DM604 S3
    Audio Pro Black Diamond V2
    System Audio SA1550
    Audiovector K3 eller K3 Super
    QLN 604 Mk2
    Klipsch RF-25
    JMLab Focal Chorus 716 S eller 726 S
    Patos Basic 410 eller Basic 510

Det over er i alle fall i en prisklasse mellom 3500 og 10000, og de fleste skal spille musikk bra i tillegg til å gi filmopplevelser. Du finner dette på:
    www.hifiklubben.no
    www.hificenter.no
    www.oslohifi.no
    www.hifihuset.no
    www.serviceavdelingen.no (Audio Pro og Patos)

Receivere kan du lete etter når du har funnet høyttalere du liker slik at du får en som gir god lyd til høyttalerene.

Jeg har ikke særlig greie på projektorer, men Panasonic PTA-E700 er desidert mest for pengene for tiden.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    masse fin informasjon her, tusen takK!

Og det med et budsjett, et budsjett kan alltid utvides, visst det til gjengjeld vil gi meg en utrolig filmopplevelse, for visst ikke gidder man ikke, ikke sant?

45 - 50 000 kan jeg vel strekke meg til, men noe over det er ikke særlig realistisk. Jeg kan ta å måle opp rommet i dag eller lørdag, det har vel litt å si for valget av utstyr vel?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men, er det ikke mye mer vanlig at folk velger et 7.1 (eventuellt 7.2) sett, der de har 2 fronthøytalere, og resten småhøytalere som henger på veggen/står på stativ?

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twarr
    Men, er det ikke mye mer vanlig at folk velger et 7.1 (eventuellt 7.2) sett, der de har 2 fronthøytalere, og resten småhøytalere som henger på veggen/står på stativ?
    Det er ganske vanlig. Man får jo også sett med bare sub og resten satelitter.. men det er jo gjerne litt ymse kvalitet på de setta

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde lyst på det, men det ble ikke realistisk i rommet jeg har til disposisjon. Får jeg det til utvider jeg heller senere.

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En marantz reciever og noen audio pro black pearl høyttalere + en SVS pb10 burde gi deg lyden du trenger. Jeg kan anbefale Toshiba mt200 projektor.

Intermediate gix sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buril2000
    Jeg kan anbefale Toshiba mt200 projektor.
    Det kan jeg også!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og så kan jeg eventuellt senere utvide med en SVS til? men dere mener at 10" er best å gå for, ikke 12" ?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med budsjettet i bakhodet må jeg anbefale pb-10, men 12-tommeren er bedre, selvfølgelig

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, sant det

Men vet dere om noen plasser der jeg kan få testet endel utstyr - untatt hifi-klubben og hifi-centeret? bor i Møre og Romsdal (ålesund)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser på hifi klubben norge vs. hifi klubben danmark at prisene i norge er ca. det dobbelte (i alle fall på høytalere).

Jeg har noen venner i danmark som kunne ha kjøpt med seg høytalere og annet utstyr til meg, og tatt det med til norge (vi møtes 1 gang i året)

Så der er jo noen kroner å spare / mulighet til å kjøpe bedre utstyr.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser på hifi klubben norge vs. hifi klubben danmark at prisene i norge er ca. det dobbelte (i alle fall på høytalere).
    Prisene i Danmark gjelder 1 (en) høyttaler. Du må altså gange med to for å få prisen pr par

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    aha, se der ja

Da var det visst ikke billigere alikavel da nei

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva skal dette rommet brukes til? bare til hjemmekino elr skal det spille pent og til musikk? for hvis det skal spiller rått med trykk og slikt, kan du vel egentlig bare droppe dali og B&W, og heller satse på audio pro, det har du ihvertfall litt lydtrykk( 1*10" pr ht), elr kan du se på Proson R69 mkII ( vet mange hater de, men spiller med trykk til en billig penge og er veldig lettdrevne).cerwin vega blir vel litt for dyrt hvis du skal ha kraft til å drive de... Patos er vel bra med mye trykk, men trenger MYE kraft for å spille sånn for å si det mildt, men ville kjøpt en litt billigere receiver( gjerne brukt) og få et effekttrinn på frontene, det hever lydopplevelsen vannvittig mye vil nå jeg tørre å påstå! =)

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til høytalere kan eg annbefale storebroen til Audiopro Blackdiamond.
    Nemlig Bluediamond suplert med svs sin subwoofer og da sku du ha bass i nok i allefall.

Probleme med B&W 604 som dei annbefale er at dei sku jo helst hatt et eget kraftverk til å drive dei..
    Bruttern min sjølv innrømme nok at ein H/K 7500 er litt for liten..
    Og ingen andre reciverer i den klassen du ser på har like gode strømreserver som den hadde når den kom ut.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •