Equalizer i hjemme anlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer Oddgeir sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Equalizer i hjemme anlegg

I mine musikerdager brukte vi noe som heter frequency analyzer for å kartlegge frekvenskurven i lokalet. Vi sendte pinknoise via høyttalersystemet, og leste av kurven på en skjerm.
    Så justerte vi equalizeren til vi fikk en rett kurve i hele frekvensområdet.

På den måten fanget vi opp lokalets og høyttalernes særegenheter, og anlegget låte likt uansett hvor vi spilte.

Er dette noe som kan anbefales for hjemme HiFi?
    Eller vil equalizeren redusere lydkvaliteten for mye?

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer tresko sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oddgeir
    I mine musikerdager brukte vi noe som heter frequency analyzer for å kartlegge frekvenskurven i lokalet. Vi sendte pinknoise via høyttalersystemet, og leste av kurven på en skjerm.
    Så justerte vi equalizeren til vi fikk en rett kurve i hele frekvensområdet.

På den måten fanget vi opp lokalets og høyttalernes særegenheter, og anlegget låte likt uansett hvor vi spilte.

Er dette noe som kan anbefales for hjemme HiFi?
    Eller vil equalizeren redusere lydkvaliteten for mye?
    Hei Oddgeir,

Nei, du skal ikke bruke EQ for utjevne frekvensresponsen i et hjemmeanlegg.

Du skal løse responsproblemer ved å bearbeide rommets akustikk.
    Grunnen til at rommet ikke har jevn respons er at ulike frekvenser blir reflektert ulikt i et rom. Noen frekvenser blir forsterket av dette, andre faser seg selv ut og forsvinner nærmest.

Det hjelper ikke hvor mye man booster et signal som faser seg selv ut... Det faser fortsatt seg selv ut.
    Fordi denne fasingen skjer ulikt med tanke på refleksjonsretning etc.
    Vil du selvsagt høre forskjell, men det vil aldri bli særlig bra.

Rommets skjevheter i akustikk kan løses ved absorberende elementer.
    Pga. av lydbølgenes ulike lengde og energinivå(bass beveger mer luft enn diskant etc.) Er det ulike materialer og prinsipper som trengs for ulike frekvenser.
    Gardiner stopper 20,000Hz, mens de aller laveste frekvensene slipper igjennom veggen(og utgjør derfor sjeldent noe problem annet enn i betongrom) Området fra 60-5000Hz er ofte mest problematisk.

Mens sofaen og teppet ditt stopper mange høyere mellomtonefrekvenser, må du bygge dedikerte bassfeller for å bli kvitt problemene i bassen.

http://www.saecollege.de/reference_m...Acoustics2.htm

Denne linken forteller deg mye mer om disse tingene, må en forståelig måte, (acoustics, absorbers og construction)løsningene som passer for et hjem,(neppe aktuelt å bygge falskt tak) er lenger ned på absorbers siden "panel absorbers".

Søk på basstraps litt rundt om omkring så dukker det opp flere løsninger.

Når det gjelder Livelyd, så bruker man ofte EQ på en ekstrem måte, rett og slett fordi.....Det finnes ikke et eneste lokale som har mulighet for å gjøre tilstrekkelig med utbedringer for å holde akistikken sin på stell.

Så man må jukse litt, mengdene med prosessering som må til er ofte gedigne, og du ville ikke ha trivdes med en så prossesert lyd på hjemmeanlegget ditt, det låter egentlig som regel helt forjævlig:-)

Rommet er problemet, og å justere rommet git deg den beste løsningen.

Før du blir skremt av alle tegningene, kan jeg nevne at det kostet meg 1600,- i materialer for å justere mitt rom.

Plasseringen av høyttalere er selvfølgelig også svært viktig. Noen få cm forskjell kan utgjøre mye i forhold til hvordan høyttalerne "trigger rommet".

Det er også fordelaktig å bruke samme type høyttalere i alle 5 kanaler, hvis det er et surroundanlegg du har. (sub holdt utenom selvsagt)

Newcomer Stereofreak-MODEL 2330B sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en Fisher equalizer en gang som jeg brukte hjemme. Jeg synes ikke at lyden ble så mye bedre, så jeg kvittet meg med den. For de som liker å "fikle" med lyden og justere på lyden er equalizer en god løsning, men lyden blir jo ikke mer oroginal og ren hvis du bruker en equalizer.

Newcomer Oddgeir sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er sikkert omtalt andre steder her på forumet, men jeg finner det ikke.

Jeg har lest enkelte steder om software som beregner optimal plassering av høyttalere, der man legger inn dimensjoner på rommet. Har dere tips på gratis eller shareware på nettet? Jeg opplever at bassen "forsvinner" noen steder i rommet, mens den er i overkant andre steder.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •