hvordan får jeg sub og stativhøytalere til og spille sømløst?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer MR.Polyglass sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hvordan får jeg sub og stativhøytalere til og spille sømløst?

hei

Jeg sliter med og integrere subben i anlegget, har 2 stk dynabel c11 som front ht og dynabel phobos sub, frontene har frekvensgang fra 55-24000 hz.
    For dem som ikke vet det så har c11 2 stk 5,25" melomtone/bass element.

Når jeg hører på musikk så virker det som noe mangler i lydbildet(i bassen) på en del sanger, så det må nokk vere noe jeg ikke har gjort helt rett, dette problemet hadde jeg ikke med mine gamle proson gulv HT.

Siden jeg bruker en stereo forsterker så kan ikkje jeg sette ht til small osv, men hvordan bør jeg dele frekvesen på subben? og det er vel vikting med rett fase...

Håper noen kan hjelpe :=)

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noe form for høypassfilter på høyttalerne? hvis ikke, sjekk først fase, og vurder å stille opp delefrekvensen litt, 5.25" er ikke best egna for dypbass kan du si
    Bruker 100hz delefrekvens når jeg bruker mx1 (5" mellomtone/bass) + sub, og 60hz delefrek. når jeg bruker m3 (6.5" mellomtone/bass) + sub (må eksperimentere, klarer ikke la være å tweake )

Newcomer MR.Polyglass sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe høypassfilter på høytalerne, bare ett vanelig 2 veis delefilter.

Siden du snakker om dypbass, hva defineres som dypbass? xx-xx hz? f eks 0-60?

Men jeg får prøve og stille litt fase og delefrekvens.

Takker for hjelpen

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Polyglass
    Det er ikke noe høypassfilter på høytalerne, bare ett vanelig 2 veis delefilter.

Siden du snakker om dypbass, hva defineres som dypbass? xx-xx hz? f eks 0-60?

Men jeg får prøve og stille litt fase og delefrekvens.

Takker for hjelpen
    Akkurat her vil jeg vel bruke betegnelsen dypbass på 0-60Hz ja, selv om det kanskje ikke er helt riktig bruk av ordet

Mine mx1 med 5" bassmellomtone spiller ifølge produsent fra 55Hz til 20kHz -3dB, så 5.25" spiller vel tvilsomt veldig mye dypere.. noe å tenke på, i og med at jeg må ha crossover point på 100hz for å få "riktig" lyd med mx1 + sub

Men når du sier at det er noe som mangler i bassen, akkurat hvilket område mener du da? er det helt i bunn (20-50hz), eller litt lengre opp(50-120hz)?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •