Yamaha rxv-1400

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Yamaha rxv-1400

Jeg er kjempe fornøyd med denne forsterkeren på film, detaljert og lekker lyd rett og slett. Men sliter i når jeg spiller cd i stereo med å finne den samme detaljerte fine lyden. Er jo flere forrskjellige stereo innstillinger en kan sette forsterkeren på. Prøvde først "straight", regnet jo med at dette skulle bli best men lyden syns jeg blir for påtrengende og frampå. Instrumenter er jo godt med og det er grei lyd men blir for slitsomt å høre på.

Direct Stereo ble og prøvd, men da syns jeg lyden ble for tilbaketrukken igjen. Diffus og litt for tilbakelent diskant og mellomtone. Stereo syns jeg ble veldig lik Direct Stereo. Las et annet innlegg om flere som har funnet at Direct Stereo er best, men skjønner ikke det. Er mulig det er jeg som har litt feil måte å lytte på...

Noen forslag til å få "riktig" lyd i stereo? Skal være sagt at jeg bruker dvd spilleren til musikk og, har sikkert noe å si...
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er litt usikker på hva du mener du mangler i Direct Stereo, men jeg regner med at du synes at lyden ikke er "fet" nok kanskje? Her har nok plassering av høyttalerne dine alt å si. Har du mulighet til å poste ett bilde av hvordan det ser ut?

Det som skjer er at lydbildet faller sammen ved bruk av programmene som er innebygget i forsterkeren, det være seg Straight eller 2ch stereo.

Enkleste måten å finne ut av dette på, slik at du kan høre det selv, er å gjøre følgende:

Ta frem ett målebånd, sett høyttalerne slik at de danner en en likesidet trekant med lytteposisjon. Det skal mao være like langt fra deg til en av høyttalerne, som det er fra høyttaler til høyttaler. Så setter du på musikk som du kjenner med stort lydbilde. Dvs musikk hvor de forskjellige instrumentene og vokal har hver sin plass i det store bildet som skal oppstå mellom og gjerne litt utenfor høyttalerne. Bruk gjerne Roger Waters Amused to Death. Så kan du prøve å veksle mellom 2ch stereo og Direct Stereo. Da kan du høre hva som skjer med lydbildet. Dette blir skviset midt i senter av høyttalerne og alt liv forsvinner fra musikken.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke helt en likesidet trekant, 3 m mellom frontene og 4 m til lytteposijon. Men er det beste jeg får til i denne stua. Og frontene er vinklet inn mot lytteposisjon og 30 cm fra veggen. Bruker du Straight eller Direct stereo?
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste du kan gjøre er å prøve på nytt. Sett HT rett, ikke vinklet. Flytt alt slik at du får en trekant som beskrevet. Dette er bare for å teste, slik at du lettere kan høre hva som skjer ved de forskjellige programmene som er innebygget. Bruk Direct, det er det eneste som ikke gjør noe med lydbildet.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. Men det som er tingen er at nå er høyttalerne plassert best mulig til film. Nytter ikke da å flytte på de for å bedre lyden på musikk, går bare ut over film igjen. Men må vel finne et kompromiss der...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •