blindtest med brent cd/original cd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 72
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

blindtest med brent cd/original cd

Etter mye om og men og med kommentarer om at jeg var "syk i hodet" fikk jeg dama til å ta en blindtest på meg med en original cd og en som jeg hadde brent på pc'en. Cd'en som ble brukt var Dire Straits, On every street. Jeg lyttet utelukkende til spor 6: you and your friend

Etter 4-5 lyttinger ment jeg at jeg hadde klart å skille ut hvilken som var den brente cd'en (og som følgelig ga dårligst lyd), og hvilken som var originalen (som ga best lyd)

Det må sies at forskjellen ikke var stor. Jeg tok også "feil". De lyttingen jeg mente var dårligst hadde alle vært med original cd'en og de jeg mente var best hadde alle vært med den brente kopien....

Konklusjon:

-CD'er kopiert på en PC gir like bra lyd som CD'er kjøpt i butikken.

-Eller anlegget mitt er ikke bra nok til at det er mulig å høre forskjell

CD er jo et digitalt medium, burde det ikke være slik at enten så er det informasjon (musikk) eller så er det ingenting? Ingen digitale data kan vel forsvinne under kopiering fra original cd til billig biltema cd??

Stereo:

Rotel RCD965BX special editon
    Sansui AU-X701, oppgradert strømforsyning
    Selvbygg høyttalere, Vifa P21W0-39-08, vifa P13wh-99-04, Scan-Speak D2905-950000

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bcrazy
    Det må sies at forskjellen ikke var stor. Jeg tok også "feil". De lyttingen jeg mente var dårligst hadde alle vært med original cd'en og de jeg mente var best hadde alle vært med den brente kopien....

Konklusjon:

Nå er det også mange som mener at brente kopier kan låte bedre enn originalen.....forutsatt rett brenning, ok plater osv....

Er ikke overrasket over resultatet ditt.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digital original er lik digital kopi. Ikke overasket i det hele tatt.

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generelt sett med moderat brennehastighet og godt medie (som gjerne er sertifisert til noen ganger høyere hastighet enn du brenner med) vil kopien bli like god som originalen.

Bruker du billigste sort brennbar CD og 50x brennehastighet er sjansen for feil større og dermed kvalitets-tap. Om kvalitetstapet (bit-feilene) blir hørbare avhenger endel av spilleren.

Audio CD formatet har mindre feilkorrigering enn andre dataformat - fordi det er akseptabelt med endel feil.

"An audio CD does not need as much error correction as a data CD-ROM because an incorrect bit in an audio stream will not be heard, while an incorrect bit in a computer program could crash the program."

Dvs en bit-feil på en Audio CD vil allikevel muligens høres av en HiFi-freak

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den platen du brente på pc'en din vil nok være nøyaktig den samme som den orginale. Hadde du hatt mulighet til å få tak i lydfiler som ikke hadde vært brent på noen orginalcd for så og brent dem over via din egen pc og testet mot en såkalt orginal cd. Så ville du kanskje opplevd at den cd'en du selv brente gav best resultat.

Orginale cd'er blir kopiert opp i store kvanta på billigst mulig medium og de blir "trykt" på cd'en, og ikke brent slik som de blir via en cd/dvd-brenner du har i pc'n din. Dermed blir data spredt utover cd'en, og ikke i rett rekkefølge som på en "hjemmebrent" cd.

Jeg vil tro at en cd brent via din egen cd-brenner vil være av bedre kvalitet enn de du kjøper i butikken.

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Orginal Vs mp3 eller brent original cd..

Sitat Opprinnelig postet av bcrazy
    Etter mye om og men og med kommentarer om at jeg var "syk i hodet" fikk jeg dama til å ta en blindtest på meg med en original cd og en som jeg hadde brent på pc'en. Cd'en som ble brukt var Dire Straits, On every street. Jeg lyttet utelukkende til spor 6: you and your friend

Etter 4-5 lyttinger ment jeg at jeg hadde klart å skille ut hvilken som var den brente cd'en (og som følgelig ga dårligst lyd), og hvilken som var originalen (som ga best lyd)

Konklusjon:

-Eller anlegget mitt er ikke bra nok til at det er mulig å høre forskjell

CD er jo et digitalt medium, burde det ikke være slik at enten så er det informasjon (musikk) eller så er det ingenting? Ingen digitale data kan vel forsvinne under kopiering fra original cd til billig biltema cd??

Stereo:

Rotel RCD965BX special editon
    Sansui AU-X701, oppgradert strømforsyning
    Selvbygg høyttalere, Vifa P21W0-39-08, vifa P13wh-99-04, Scan-Speak D2905-950000
    Stemmer det, du skal ha meget gode ører for og høre forskjell på ett godt mp3 spor, jeg spiller 95% av musikken min via pc..

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det ikke snakk om Mp3, men en ren CD-kopi. Mp3 filer er ikke akkurat vanskelige å avsløre, siden all følelse av "rom" og "dybde" forsvinner, og en sitter igjen med et lydbilde som helt tydelig er plassert mellom høyttalerene.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active Cellv14 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo hallo!, dere glemte noe!. Hvis man brenner en cd så kan man forbi passerer kopi beskyttelsene (vel å merke hvis det er noen). Og vil ikke det gi bedre lyd?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ehhh, nei. En eventuell kopibeskyttelse forringer ikke lyden på en CD-plate.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GeCcO
    ...
    Orginale cd'er blir kopiert opp i store kvanta på billigst mulig medium og de blir "trykt" på cd'en, og ikke brent slik som de blir via en cd/dvd-brenner du har i pc'n din. Dermed blir data spredt utover cd'en, og ikke i rett rekkefølge som på en "hjemmebrent" cd.
    Hvorfor i all verden skulle data bli spredd utover en original-cd? Skulle tro bransjen skulle klare å brenne et optimalt image.

Sitat Opprinnelig postet av GeCcO
    Jeg vil tro at en cd brent via din egen cd-brenner vil være av bedre kvalitet enn de du kjøper i butikken.
    Sett i forhold til evt. muligheter for feil i en samlebåndsprosess så skal en ikke se bort i fra at du har rett i det du skriver her, men et korrekt digitalt signal blir ikke noe bedre på en god/dyr plate fremfor en dårlig/billig plate.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dataene blir ikke "spredd utover" CD-platen pga produksjonsprosessen, men støpte plater inneholder en god del støpefeil. Disse feilene blir korrigert av CD-spillern, og bør ikke gi dårligere lydkvalitet. Dersom en brenner er 1:1 kopi, kopieres også feilene på den originale platen. Dersom platen rippes først, og så brennes, vil feil bli korrigert i rippe-prosessen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Off, jeg flirte godt første gang jeg så en CD-sliper til salgs, men det er jo noen som sverger til det. Kantene på en CD er jo som man ser (nesten )helt rett, og det kunne man jo ikke ha skal vite, da risikerte man jo at laseren traff kanten på CD og ble reflekter tilbake og inn i "lesehodet" eller hva man skal kalle det og på slik måte skape støy. Enter CD-sliperen, med denne kunne man altså slipe/kutte kanten på CD til 45grader og på den måten forsikre seg om at eventuelle laserstråler på avveie ihvertfall ville bli reflektert VEKK fra platen og da også vekk fra lesehodet. Ikke alle som har råd til å bruke 8000,- på en slik maskin, men det finnes håp for dem også; fattigmanns sliper er vel tusj trikset der man farger kanten svart eller grønn for at eventuelle laserstråler skal absorberes istedenfor å reflekteres. Å gjøre begge deler må jo være det opptimale.

Når det gjelder brent CD vs. Orginal har dette vært testet opp og ned i mente, ganske artig å se hvordan enkelte dreide fra å ihvertfall ALDRI skulle BESUDLE sin CD spiller med brente CD'er, for så å snu fullstendig etter diverse blindtester på internett. Jeg har inntrykk av at i entusiast miljøene nå er det en annerkjent sannhet at Brente CD'er er best, ganske enkelt pga. at det er MYE bedre kvalitet på platene i forhold til Orginale. Når du har kjøpt en orginal så vet du ikke hva du får egentlig, platene kan jo deformeres under transport som følge av opphold i varme kontainere og røff håndtering. Klart det kan skje med tomme CD'er også, men som sagt så stilles det strengere krav til kvaliteten på CD'er som skal skrives til, en CD'er som bare skal avspilles.

Konklusjon: Det beste er en brent CD som er slipt 45grader på kanten som er tusjet med laserstrålefargens "motstående primærfarge" (Eller hva det heter, for å sikre maksimal absorpsjon), blir det grønn eller cyan eller noe annet?

Active Cellv14 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du er da ikke rett ;P

Newcomer ghost7 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    Off, jeg flirte godt første gang jeg så en CD-sliper til salgs, men det er jo noen som sverger til det. Kantene på en CD er jo som man ser (nesten )helt rett, og det kunne man jo ikke ha skal vite, da risikerte man jo at laseren traff kanten på CD og ble reflekter tilbake og inn i "lesehodet" eller hva man skal kalle det og på slik måte skape støy. Enter CD-sliperen, med denne kunne man altså slipe/kutte kanten på CD til 45grader og på den måten forsikre seg om at eventuelle laserstråler på avveie ihvertfall ville bli reflektert VEKK fra platen og da også vekk fra lesehodet. Ikke alle som har råd til å bruke 8000,- på en slik maskin, men det finnes håp for dem også; fattigmanns sliper er vel tusj trikset der man farger kanten svart eller grønn for at eventuelle laserstråler skal absorberes istedenfor å reflekteres. Å gjøre begge deler må jo være det opptimale.

Når det gjelder brent CD vs. Orginal har dette vært testet opp og ned i mente, ganske artig å se hvordan enkelte dreide fra å ihvertfall ALDRI skulle BESUDLE sin CD spiller med brente CD'er, for så å snu fullstendig etter diverse blindtester på internett. Jeg har inntrykk av at i entusiast miljøene nå er det en annerkjent sannhet at Brente CD'er er best, ganske enkelt pga. at det er MYE bedre kvalitet på platene i forhold til Orginale. Når du har kjøpt en orginal så vet du ikke hva du får egentlig, platene kan jo deformeres under transport som følge av opphold i varme kontainere og røff håndtering. Klart det kan skje med tomme CD'er også, men som sagt så stilles det strengere krav til kvaliteten på CD'er som skal skrives til, en CD'er som bare skal avspilles.

Konklusjon: Det beste er en brent CD som er slipt 45grader på kanten som er tusjet med laserstrålefargens "motstående primærfarge" (Eller hva det heter, for å sikre maksimal absorpsjon), blir det grønn eller cyan eller noe annet?
    Dette må da vere vas. korleis kan 01000111 på ein orginal plate vere bedre på ein CD-R? Viss det gjelder lese feil under avspilling som øydlegger lyden så blir jo det også overført på CD-R plata, med mindre cdspilleren i pcen som leser plata er betre enn spilleren ein brukar til å spille av plata på anlegget.
    det er jo som å seie at å kopiere ei bilete fil på pcen mange nok ganger så blir kvaliteten dårligere...

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er at lesefeilene skal skyldes platens fysiske form, ikke dataene som ligger på den.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel enkelte som mener at en korrekt rippet/brent cd låter bedre i en cd-spiller enn en originalskive fordi en brent plate brennes av en laser som går i "samme spor" som laseren som skal lese platen, i motsetning til en cd fra en platepresse. Eventuelle bitfeil på originalplaten vil ha mindre innvirkning på rippingen pga feilkorrigering i rippeprosessen på PC-en. Om dette medfører riktighet aner jeg ikke, men jeg synes ikke teorien høres så dum ut. Selv tror jeg aldri i verden jeg hadde klart å høre forskjell på en originalplate og en kopi.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ghost7
    Dette må da vere vas. korleis kan 01000111 på ein orginal plate vere bedre på ein CD-R? Viss det gjelder lese feil under avspilling som øydlegger lyden så blir jo det også overført på CD-R plata, med mindre cdspilleren i pcen som leser plata er betre enn spilleren ein brukar til å spille av plata på anlegget.
    det er jo som å seie at å kopiere ei bilete fil på pcen mange nok ganger så blir kvaliteten dårligere...
    Vas, sier du????

Man kan da meget godt ha belegg for å si at en brent CD er bedre enn originalen. Vel og merke hovedsaklig dersom feilkorrigeringslogaritmen er BEDRE i den avlesende enheten. Noe den i mange tilfeller også er for PC-enheter.

Ta eksempelvis en skadet CD du ikke får lest av i din stasjonære CD-spiller. Skaden behøver ikke være stor, men en stasjonær CD-spiller (og i denne sammenheng som regel også en PC-basert utgave) vil ha problemer med å komme forbi denne feilen. Følsomheten er svært forskjellig fra maskin til maskin.

Men;
    Dersom du nå kopierer denne CD-en "slavisk", altså sektor for sektor, vil alle data bli lest og feilrettingsfunksjonen trer da inn og evt. korrigerer dersom noe mangler. Den brente kopien vil derfor fungere prikkfritt, og du skal være god dersom du hører feilen som er rettet. Selvsagt finnes det muligheter for at musikken er såpass komplisert at rettingen kan oppfattes, men det er da dog bedre med en plate som virker - fremfor en du må slite med...resten av livet...

Poenget er at mange plater som etter hvert får sine små sår gjerne kan låte bedre når den er kopiert.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant. Merk at du bør gjøre endel lyttinger før du har signifikante data. Dessuten bør heller ikke dama vite hva hun skifter mellom (dobbeltblind).

Har du mulighet til å bruke et rippeprogram på hhv original og kopi, og sammenligne filene binært? Det vil avsløre om det er noen forskjellige "enere og nullere", i alle fall innenfor nøyaktigheten til pc cd-rom og rippeprogram...

Det har vært mye spekulasjoner rundt kvaliteten på brente kopier av originaler, i negativ og positiv retning. Men jeg har enda ikke sett lyttetester som bekrefter dette ;-)

mvh
    Knut Inge

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter akkurat nå med en nyåpnet DualDisc av Eric Claptons siste utgivelse, "Back Home". Ren og pen disk, men den stopper opp her og der på den ordinære CD-siden.

Lagde derfor MP3-versjoner. Dette ble heller ikke bra. Bitsfeil og hopping i melodiene.

Kopierer nå plata (slavisk). Dette går svært sent (ifht. normale CD-er), så det blir spennende å se om kopien blir bra.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja - PERFEKT kopi! Ingen feil å spore...

Skal etter hvert ta en nøye sammenlikning der originalen feiler og høre om det er noe som kan oppfattes som feil i korrigeringen på kopien.

Men som sagt - dette låter meget bra!

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •