blindtest med brent cd/original cd - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 72 av 72
    Newcomer tresko sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Grafiske fremstillinger av denne varianten er ikke nøyaktige.

Så fort du kommer over et utsnitt på 1/44-50 sekund vil det ikke være nok piksler på skjermen til å representere bølgen nøyaktig.

Gjør heller som følger:

Importer en rip av originalen som audio montage i wavelab,
    lag et nytt track.
    Importer en rip av en CDR kopi i det neste sporet.

Snu fasen på en av dem.

Når du sier du du importerte fra original cd'en flere ganger.
    Slette du den gamle wav filen før du importerte den nye?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tresko
    Dette har du selvfølgerlig helt rett i.
    Opptil Nyquist kan man interpolere 1 sample med altid riktig resultat.
    Opptil 1/2 Nyquist kan man interpolere 2 samples med altid riktig resultat.
    Opptil 1/4 Nyquist kan man interpolere 4 samples med altid riktig resultat. etc. etc.
    Jeg er ikke helt sikker på hva du mener. Men jeg tror du tar feil (hvis jeg forstår deg rett).

En CD inneholder sampler av en analog kurveform som er båndbreddebegrenset til halve samplingsfrekvensen, 44100/2, også kjent som Nyquist.

Rekonstruksjonsfilteret i en D/A konverter utformer riktignok et glattingsfilter for å gjenskape denne originale analoge kurveformen, men det er ikke en enkel lineær interpolasjon. Informasjonsteoretisk sett skal det være en sin(x)/x funksjon (sinc) som har uendelig lengde forover og bakover i tid. I praksis er det selvfølgelig en impulsrespons med endelig lengde (ikke-ideel filtrering).

Hvis du mister et sample (altså ikke kan gjenskape det eksakt fra CRC), har du mistet data og vil følgelig innføre en feil. Du kan prøve å "gjette" en verdi som maskerer feilen (eller slumper til å gjøre feilen lik null), men dette er ingen eksakt prosess. Siden musikk ofte har mer lavfrekvent energi enn høyfrekvent, vil kurveformene ofte være "glatte" og fine. Hvis et sample plutselig blir borte (og vi vet at det er borte) kan vi da bruke verdiene til omkringliggende sampler til å generere et kunstig sample som ikke gir alt for store artefakter. Lineær interpolasjon er en mulighet, i praksis kan sikkert avanserte algoritmer som analyserer frekvensinnholdet i nærheten brukes om nødvendig.

mvh
    Knut Inge

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Knut Inge,

Det jeg presenterte var riktig.
    Legg merke til at jeg sier opptil Nyquist, men ikke selve Nyquist.

Samarbeidspartner Ford Prefect sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du sier du du importerte fra original cd'en flere ganger.
    Slette du den gamle wav filen før du importerte den nye?
    Rippene som gjøres i WaveLab går først til en temporary-fil og lagres først når man navner wav-fila i ønsket mappe.
    For hver ny import av den originale CD-en ble temporary-mappas innhold slettet.

Når det gjelder skjermen, er jeg vel ikke helt enig i og med at man kan strekke bølgen temmelig mye ut i "tid" uten å miste taket på tidsaksen.

Ford

eller:

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ford Prefect
    Rippene som gjøres i WaveLab går først til en temporary-fil og lagres først når man navner wav-fila i ønsket mappe.
    For hver ny import av den originale CD-en ble temporary-mappas innhold slettet.

Når det gjelder skjermen, er jeg vel ikke helt enig i og med at man kan strekke bølgen temmelig mye ut i "tid" uten å miste taket på tidsaksen.

Ford

eller:
    Skjønner ikke helt hva du mener, kan du utdype?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir ofte mye synsing i disse diskusjonen så her er litt rendyrka informasjon om Audio CD.

Oppbyggning:
    http://www.ee.washington.edu/consele...audio/95x6.htm

Lagring og error correction.
    http://www.ee.washington.edu/consele...udio2/95x7.htm

Mitt standpunkt ut fra teknisk og praktiske erfaringer er at med mindre det er skader på orginal plate, så vil det ikke være reel forskjell på audio mellom orignal og kopi. Den innbakte høye feilmarginen i et digital system, samt errorcorrection systemer for å korrigere feillesning, gjør at jeg stiller meg skeptisk til "lesefeil" på normale uskade plater.

Om det er skader på originalen, så kan dette føre til "bedre" resultater på kopi: Dette av den enkle grunn at CD-ROM leseren i en PC ofte har bedre og mye mer avanserte feilkorrigeringsrutiner når den leser platen i forhold til en vanlig CD spiller. (Merk: Bedre rutiner i selve CD-ROM spilleren, og softwaren som styrer den.)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Knut Inge,

Det jeg presenterte var riktig.
    Legg merke til at jeg sier opptil Nyquist, men ikke selve Nyquist.
    Kan du så utdype hva du egentlig sa? "opp til nyquist kan du interpolere opp til 1 sample"... Hva kan være opp til Nyquist? Hvilke smaples kan man interpolere, og hvorfor vil man interpolere dem?

Knut Inge

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er fortsatt interessert ihva du egentlig mente, tresko?

mvh
    Knut

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, ja er litt enig dær..)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, tenk på det slik:
    Hvis du har en samplerate på 44,099, kan du fortsatt fremstille alle frekvenser opptil 22,049,5Hz Nøyaktig. Det er et manglende sample i sekundet. Opptil Nyquist, men IKKE Nyquist, kan du altså interpolere ett sample riktig i 100% av tilfellene i 44,100.
    I praksis kan du operere med mye større unøyaktigheter enn det.
    "waveform drawing" etter øyemetoden er en kjent og kjær måte å usynligjøre feil på, og det funker som regel uhørlig opptil titalls samples.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opprinnelig skrevet av tresko:
    "Dette har du selvfølgerlig helt rett i.
    Opptil Nyquist kan man interpolere 1 sample med altid riktig resultat.
    Opptil 1/2 Nyquist kan man interpolere 2 samples med altid riktig resultat.
    Opptil 1/4 Nyquist kan man interpolere 4 samples med altid riktig resultat. etc. etc."

Det høres ut som nyquists samplingsteorem du prøver å formulere.

"When sampling a band-limited signal (e.g., converting from an analog signal to digital), the sampling frequency must be greater than twice the input signal bandwidth in order to be able to reconstruct the original perfectly from the sampled version.
    "
    (kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Nyquist...mpling_theorem)

Dette betyr folkelig formulert at et analogt signal, samplet (digitalisert) kan _rekonstrueres_ (ikke interpoleres) tilbake til det opprinnelige analoge signalet hvis samplingsraten er større enn 2 ganger båndbredden i det opprinnelige signalet.

Ut fra dette får vi f.eks at båndbredden for CD-mediet er maksimalt 22.05 kHz siden samplingsraten er 44.1 kHz.

Hvordan du kobler dette opp mot tap av samples og feilkorreksjon er for meg totalt uforståelig. Hvis du har en datastrøm på CD med en rate 44.1 kHz og mister ETT sample (gitt at dette ikke kan korrigeres vha CRC eller andre mekanismer) så har du mistet unik informasjon. Dette tapet gir Nyquist ingen løsning på! Det kan finnes gode og dårlige metoder for å _maskere_ tapet manuelt eller automatisk slik at det blir vanskelig å høre. Men hvis vi tar differansen mellom opprinnelig signal og signalet vi da får, får vi ikke verdien 0. Dermed har en feil oppstått.

mvh
    Knut

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan du kobler dette opp mot tap av samples og feilkorreksjon er for meg totalt uforståelig
    OK.

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •