blindtest med brent cd/original cd - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 72
    Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvis jeg fikk tak i et program som skjekker feil på bits i cd plater, skal jeg prøve en original cd og en brent kopi. Så får vi se om det er noe forskjell. Jeg har en cd-spiller i dataen som har 4 lasere, den leser nesten alt av ripede cd'er. Veldig kjekt igrunn.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NB: Nok et håpløst langt innlegg ...

Tror at mye av denne problemstillingen og forskjeller i audio sammenheng, handler om de forholdene som påvirker den fysiske avlesningen av cd mediet i driverket som benyttes i audio sammenheng, og ikke nødvendigvis forhold som direkte data feil på selve mediet. Det at ikke et audio drivverk leser av det optiske medium i god tid i forveien, og lagrer i en buffer, men må lese av data strømmen mer direkte, og levere i tide, er vel noe som gjør sitt til en mer påvirkelig og hørbar forskjell selv med digital audio. Hadde man f.eks kunnet lese hele Audio plata inn i en buffer i forveien, ville man neppe kunne hørt noen forskjeller på pressede og cd-r medier.

Fysiske riper og skader som krever feilkorreksjon ved kopiering osv, er vel egentlig en litt annen diskusjon, fordi utgangspunktet for en A-B test mellom cd-r og pressede medier må jo bestå av plater uten påførte fysiske skader i etterkant. Kjøper ikke uten videre at pressede plater har mye, eller flere feil enn brenndte medier, men noen individuelle forskjeller kan vel forekomme, man har vel f.eks litt slitasje og påvirkning underveis ved produksjon av pressede plater.

Feilretting pga lesefeil gir ofte en mer tidkrevende avlesning av mediet i PC sammenheng, der cdrom spilleren må senke avlesnings hastigheten, og lese over probelm området flere ganger osv. Skal man kopiere samme datamengde fra en presset eller brendt cd inn på en hardisk, er det ofte det pressede som kommer litt raskere fra det. Grunnen til det kan være mange og sikkert litt tilfeldige også, men at en pressetplate kan ha data sporene fysisk litt mer optimalt plassert som gjør at drevet kan lese kjappere, eller at diameteren på sport som dataene ligger på er optimalisert så periferihastigheten kan utnyttes bedre , er vel også blandt ting som spiller inn. Andre forskjeller er det jo mulig man får med hvor tydelig laser pickupen opfatter 0 og 1 tallene på selve cd mediet. En presset plate har en lys reflekterende flate med fysiske hull som er fyllt med samme materiale som platen ellers er laget av og kan gi en klarere avlesning, mens en brendt plate har samme materiale, men er varmepåvirket farging der "hullene" skal være, så disse punktene ikke skal reflektere like kraftig, og skal oppfattes som "hull". I CD-R mediets barndom, og også i dag med forskjellige uheldige medier/brennere/firmware kombinasjoner, hender det at ikke dataene skrives tydelig nokk, eller fungere tilfredstillende med avlesnings enheten.

Dette kan vel også spille inn i audio sammenheng, samt at man i tillegg har forskjellig lagrings kapasitet på mediene. Har man f.eks en 700mb plate kan ha en ganske forskjellig dataspor bredde/tettehet i forhold til en presset 650mb plate, og derfor og en litt forskjellig rotasjons hastighet i området for test sporet som man lytter til. Cd audio mediet leses vel fremdeles vanligvis av med en konstant periferi hastiget i forhold laser picupen, så med "rett" ubalangse og rotasjons frekvens, kan man jo komme i sutuasjoner der avlesningen blir vanskelig og krevende . En A-B blind test, burde muligens vært gjort på en cd-r plate også for å sammenligne kvaliteten på den lyden man får på den innerste delen av pata med størst rotasjons frekvens og minst variasjon i picup fokus pga centerleiet, og sammenlignet mot det området ytterst , der rotasjons hastigheten er minst, mens avvik i planheten av mediet kan føre til at fokuseringen av linsa i laserpickupen må jobber litt mer osv.

Pressede eller brendte plater er jo fysiske medier og størrelser som har sine tolerangser og avvik, så vil tro at den mulige lydforbedringen eller forskjellene man kan høre, kan like godt opptre mellom to "like" pressede plater også, som mellom en presset og en brendt. Avvik i selve senterleiet i cd transporten og avik i cd mediet, kan jo mer eller mindre tilfeldig ved ett innlegg av plata dra i samme retning og forverre avlesnings forholdene eller andre ganger motvirke hverandre og bedre forholdene. I den fysiske verden vil man altid ha avvik, og skal disse gjøres mindre så man får mer nøyaktige størrelser og bedre arbeidsbetingelser, blir produksjonen ofte dyrere.

Egentlig er vel de mulige påvirkningene av avlesnings prosessen så mange og avhengig av det respektive cd medium man tester og mer eller mindre tilfeldigheter osv, så noen klar konklusjon på et generellt presset og brendt optisk medie alltid er best, tror jeg egentlig ikke finnes, selv om man av og til kan merke forskjeller begge veier.

Med tanke på at det ikke er så vanlig kvalitets messig eller produseres så mange spesielle high end cd medier til bruk i high end sammenheng med høyere pressisjon og mindre tolerangser osv, men stort sett presses tusenvis av plater i masseproduksjon til lavest mulig pris pr medie for plate produsenten til bruk i allt fra plast spillere til 200kr og anlegg i million klassen, da er det kankje ikke så rart at man tyr til kopiering over til mere optimale optiske medier, for å prøve å hente ut det lille ekstra som ligger digitalt og stort sett 100% lar seg kopiere. ;-)

Kjøper man skrivbare medier, kan man heller ikke her være sikker på hva man får, det er mange cd-r medie merker, men bare en brøkdel produserer hele mediet og har direkte påvirkning på kvaliteten. Avvik under produksjonen og stadig utvikling av mediene, gjør at ikke kvaliteten fra et cd-r merke på to ulike medier, trenger å ha så mye med hverandre å gjøre heller.

Skjønner godt man kan få kjøpt egene verktøy for å optimalisere mediene sine fysiske egenskaper....;-)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av metallsulten
    Hvis jeg fikk tak i et program som skjekker feil på bits i cd plater, skal jeg prøve en original cd og en brent kopi. Så får vi se om det er noe forskjell. Jeg har en cd-spiller i dataen som har 4 lasere, den leser nesten alt av ripede cd'er. Veldig kjekt igrunn.
    Hva slags cd-spiller er det du angir her, er alle de fire laserene til buk for å lese cd-mediet?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det en Pioneer kombinert dvd/cd-rom som jeg kjøpte i 2001. Den skulle visst være så bra siden den kunne lese vanskelige cd'er.Den har 4 lasere til å ta seg av lesingen somtidig ja, det fins også andre spillere som har sånn. Husker ikke navnet på dem.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å hive inn en ball til; hva med å spille musikken fra harddisk? Lossless selvsagt.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å spille en CD i et egnet program på PC ikke låter så bra som en wav eller så i fra harddisk. Lydbildet stemmer ikke helt. Derfor anbefaler jeg alltid å rippe CD-en over til disk før man spiller. Da bråker det ikke så mye heller.

Det er i alle fall min erfaring - med en rekke avspillerprogramm.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men wav eller tilsvarende lossless format fra harddisk, versus eksternt CD-drev, videre til samme DAC. Hva burde fungere best?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste er vel å ha et kjempebra lydkort som feks. MAudio og bruke wav formatet,.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Støy i spiller ved ripete plater

Holdt faktisk på med noen forsøk av denne typen selv da jeg fant tråden. Jeg har kjøpt meg en kjempebra (synes jeg selv) DVD/CD-spiller, Philips DVP-9000S, som fikk mye skryt i DVD&Hjemmekino før sommeren. Den spilleren er jeg fornøyd med på alle måter, bortsett fra at den lager masse driverksstøy når den spiller litt slitte CD-plater. Jeg antar det er fordi den har høyere lesehastighet (jeg synes å huske 16x, men det er sikkert feil) og et visst buffer, slik at den setter opp farten og leser dårlige sektorer flere ganger når det trengs.

Det inntreffer i varierende grad. Det verste tilfellet er min Norah Jones-CD, den kan faktisk ikke høres på i det hele tatt, det blir for irriterende. Nærmere kikk på plata viser at, ganske riktig, denne plata har hatt minst en tur på stranda...

Løsningen må da være å brenne en kopi. Jeg skal melde tilbake om resultatet.

Til slutt noen spørsmål: Ideen om at det vel blir best å rippe og brenne ut igjen kjøper jeg. Brenneprogrammet har vel også sitt å si. Forslag? Det må da finnes noe free-ware aller beggar-ware der ut som er like bra som Nero? Og er disse musikk-CD-R-CDene man kan få kjøpt, f.eks. på Free record shop faktisk bedre enn de vanlige CD-R-skivene i kurven ved siden av?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brenn i vei!

Ja, det finnes garantert programmer som gjør jobben like bra, men kanskje med et mindre delikat grensesnitt. Dog kan du jo oppleve at disse programmene lar deg tweake ytterligere innstillinger - til et bedre resultat som følge...

CD-R...? Ja - prisen er ikke det som avgjør kvalitet. Det er mange nettsider der ute som rangerer brands/produsent. De fleste meker kjøper nemlig opp partier fra produsenter. Du finner alt om disse på flere nettesteder. Da finner du også ut hvilke utgaver du skal holde deg langt unna... ;-)

Og - GLEM de "dedikerte" platene som Free Record Shop og andre tilsvarende forretninger forsøker å prakke på mer eller mindre uvitende kunder.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De dedikerte Audio CD-R platene er vel bare vanlig CD-R plater, som inneholder en liten program som de stasjonære AudioCDbrennerene ofte er gort avhengig av må gjenkjenner så de kan ta i bruk mediet.

Ser ingen lydmessig eller ytelses messig fordel for disse AudioCD-R platene, snarere tvert i mot, ettersom ikke brennehastigheten er satt i høysetet, og nøyaktigheten mot ubalangse og vibrasjoner børr vel være bedre for et 52x CD-R medium enn et typisk Audio CD-R medium med maks 8x brenne hastighet.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den store forskjellen mellom CD-R og CD-DA (cd-r audio) er vel materialet i platen? Det er derfor du ikke kan bruke CD-R plater på stasjonære audio brennere. CD-DA skal også i teorien være mer kompatible med cd-spillere som ikke tar brente cd'er, slik som f.eks. endel eldre bilstereo.

Angående diskusjonen så er jeg enig i at det er gode grunner til at kopien vil være bedre (om kopieringen er gjort på en god måte og CD-R platene holder en viss kvalitet).

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CD-DA = Compact Disc-Digital Audio, aka Red Book.
    CD-R = Compact Disc-Recordable, en fysisk standard for hvordan brennbare cd-plater skal være. Så kan du brenne Red Book-"data" aka. audio på CD-R plater, ergo CD-DA.
    Problemer med eldre bilspillere er at laseren ofte ikke "klarer" at brente plater gjerne reflekterer laseren dårligere enn originale plater.

Newcomer tresko sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    ehhh, nei. En eventuell kopibeskyttelse forringer ikke lyden på en CD-plate.
    Hei Gorm,

Dette er nok ikke helt korrekt.

Det mest brukte forsøket på kopibeskyttelsessystem på CD, benytter seg av forskjellen mellom feilaksepten på Red-book og CD rom for å få sitt beskyttelsessystem til å fungere.

De legger inn feil i den konvensjonelle PCM bitstrømmen, slik at en dataleser ikke vil godta disken som lesbar. Mens en CDspiller vil forsøke og spille av likevel.

Dette er da selvfølgelig laget såpass smart at det ikke skal være hørbar degradering av lyden.

I et minimumsformat som 16bit/44,1 er vil jeg hevde at å redusere dette ytterligere for å legge inn feil med vilje, er en fornærmelse mot det kunstneriske innholdet.

Når det gjelder Forskjell på digitale kopier.

Gjør fasevendingstesten.

Rip den originale og brente CD'en inn i et audio-software(f.eks. Cubase, Wavelab, Pro-tools etc.) , snu fasen(polariteten) på den ene kilden.
    Spill de av på samme volum fra samme startpunkt.

Blir det stille, er kopien 100% perfekt.

Ingen forskjell.

For ordens skyld har jeg selvfølgelig gjort dette selv, og kan bekrefte at det ikke er noen forskjell.

Forøvrig er ikke etter min oppfatning en vanlig A/B test tilstrekkelig for å avsløre subtile forskjeller. En må ha et A/B/X system, der den lyttende ikke vet når det skjer en faktisk switch eller et lure switch.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    helt klart forskjeller både på CDR plater og hvordan desse blir brent. tror man alle er atomisk identisk?
    tilogmed fargen og beskyttelseslaget over sporene kan gi forskjeller.
    men ikke enorme variasjonene regner e med.

fidelity skrev da også 2 hele sider om hva som gjorde at brente plater låt bedre enn originale. skribenten hadde laget sin egen brenneserver for å kopiere alle platene han eide. det er kanskje å dra det litt langt men

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    helt klart forskjeller både på CDR plater og hvordan desse blir brent. tror man alle er atomisk identisk?
    tilogmed fargen og beskyttelseslaget over sporene kan gi forskjeller.
    men ikke enorme variasjonene regner e med.

fidelity skrev da også 2 hele sider om hva som gjorde at brente plater låt bedre enn originale. skribenten hadde laget sin egen brenneserver for å kopiere alle platene han eide. det er kanskje å dra det litt langt men
    Hei,
    Jeg utfordrer deg til å gjøre testen jeg beskrev, og se resultatet.

En cd skal formidle 1 og 0. Dette gjør den perfekt.
    Så lenge 1 og 0 er formidlet er det ingen forskjell på lyden.

Feillesning gir seg utslag i skipping etc.

Gjør testen over og se det selv.

Forøvrig kan jeg fortelle at de CD'ene vi bruker med minst feilrate, som er den billigste typen fra Claes Ohlsson.
    De er faktisk produsert av Taiyo Yuden(DEN beste CD-r produsenten på planeten.)
    Sony "audio" CD-R'er har vi fått igjen fra CD-trykkeriet både en og to ganger.

Forskjellen mellom ulike CD-r typer går på.

-Produksjonskostnader vs. feilrate vs. lagringsdyktighet.
    IKKE PÅ LYD.

Henviser forøvrig til følgende tråd på et annet forum:
    Kan være en ide å ta en titt på Diskografien til disse folka, noen av dem er de aller største autoritetene på dette feltet. Det hele blir riktignok litt vagt på slutten når de råeste folka ikke gadd å poste mer, men.
    http://recforums.prosoundweb.com/ind...ad8bd02d4faf54

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg skrev i en annen tråd, kopier er definitivt bedre også hos mig, så det med å kopiere sine cd´er er ikke så dum en idé egentlig, ihvertfald de man spiller ofte....
    At noen ikke hører forskjell kan ha mange årsaker....

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Som jeg skrev i en annen tråd, kopier er definitivt bedre også hos mig, så det med å kopiere sine cd´er er ikke så dum en idé egentlig, ihvertfald de man spiller ofte....
    At noen ikke hører forskjell kan ha mange årsaker....

Er det mulig......
    Beklager men du hører syner, vært hos legen i det siste?

Det kan være FORSKJELL, men dette skyldes isåfall økt Jitter og er ikke noe du ønsker.

Kan du være så vennlig å slutte å spre desinformasjon om ting du så åpenbart ikke har peiling på.

Slutt! Slutt!

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tresko
    Er det mulig......
    Beklager men du hører syner, vært hos legen i det siste?

Det kan være FORSKJELL, men dette skyldes isåfall økt Jitter og er ikke noe du ønsker.

Kan du være så vennlig å slutte å spre desinformasjon om ting du så åpenbart ikke har peiling på.

Slutt! Slutt!
    Uff, dette synes jeg er en unødvendig tone å bruke, den gjør ingenting for å forsterke inntrykket av at dette er et hyggelig forum for alle.

On topic: Når folk som bruker mer penger på kablene sine enn jeg har brukt på hele Anlegget mitt sier at de hører forskjell hos seg, ja så tror jeg dem. Hele poenget med brent vs original går på at en laser akkurat som lys vil reflektere fra overflaten på cd'en også der hvor det er "hull", og også der hvor det er meningen at laseren skal reflektere vil laseren brytes i flere vinkler enn bare den vinkelen som ender i "lesehodet". Disse laserstrålene som er på avveie er man da redd for at skal reflektere på en annen overflate inni CD spilleren for så å treffe lesehodet med en forsinkelse som vil skape støy i lydbildet. Det er der det kommer inn at brente CD'er har en overflate som er mere plan og reflekterer mindre feil.... I teorien. Jeg kommer aldri til å kjøpe anlegg i prisklasser som kan avdekke eventuelle forskjeller på brent og original, men respekterer at de som mener de hører forskjell, gjør kanskje faktisk det.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    treffe lesehodet med en forsinkelse som vil skape støy i lydbildet.
    Det er snakk om å lese verdien 0 eller verdien 1. Det finnes ingenting imellom som utgjør noen forskjell. Disse 0ene og 1ene blir så omskap til en verdi pr. sample som rekonstrueres som en spenning i D/Aen.

Hvordan kan det være forskjell i to bit for bit identiske avspillinger.

Svar eller trekk utsagnet ditt tilbake.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •