Spørsmål angående DAC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål angående DAC

Vet dette kansje er et litt dumt spørsmål fra en som har vært hifi"gal" i over to år nå. Men kan noen forklare meg fordelen med og ha en separat DAC. Hva skjer med signalet når du har en separat DAC. Hyggelig om noen kunne gi en litt god forklaring om dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er egentlig ingen fordel med separat DAC. Enkelte CD-spillere med middelmådige innebygde DAC'er kan nok låte bedre med en separat DAC, men en skikkelig god integrert CD-spiller er å foretrekke. Å splitte opp CD-oppsettet i separat drivverk og DAC er også en unødvendig komplisering av signalveien. Legg heller pengene i en dyr integrert CD-spiller.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay daså. Men ville jeg fått bedre lyd hvis jeg hadde byttet til en Electrocompaniet DAC f.eks? Eller er mest sannsynelig den DACen jeg har i spilleren min nå god nok?
    Jeg har en 24 bit Delta Sigma , med 8x oversampling.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen fordel med ekstern dac? det er det dummeste jeg har hørt. for det første kan en separat dac kobles til alt fra pc til dvd, cd osv. for det andre gir dette like stor lydforbedring evt degradering som bytte av integrert cd spiller.

EC sier selv, at med ECD-1 får man 90% av lyden til emc-1 selv med et billig sony drivverk til et par tusen.
    ikke så langt fra sannheten heller når man leser litt rundt.

gode dacer reclocker digitalsignalet også og har opptil -30db jitterredusering. forskjellen på drivverk blir da nærmest ikke til stede. du vil vel kanskje høre noen forskjeller fra en rimi dvd og et solid et til noen tusen...men den forskjellen er ikke stor.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm.. Jeg blir veldig forvirra her. Jeg skulle tro at hvis en DAC ikke gir forbedring i lydkvaliteten hadde ikke det vært vits å lage det, da hadde det jo ikke vært noe marked for det. Mange som kjøper en DAC er folk som er interesert i å få best mulig lyd ut av cdene sine.

Newcomer deepc0re sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ole18
    Hmmm.. Jeg blir veldig forvirra her. Jeg skulle tro at hvis en DAC ikke gir forbedring i lydkvaliteten hadde ikke det vært vits å lage det, da hadde det jo ikke vært noe marked for det. Mange som kjøper en DAC er folk som er interesert i å få best mulig lyd ut av cdene sine.
    Om en ekstern DAC gir forbedring i lyden kommer jo an på den eksisterende DACen du bruker. Er lite vits å kjøpe seg en ekstern DAC dersom f.eks den innebygde du allerede har overgår denne.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det sier vel seg selv. Men er DACen i spilleren min noe god? Noen som vet noe om det?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en brist i logikken din. Det er absolutt vits i å lage et produkt som ikke forbedrer lydkvaliteten. Det er derimot ingen vits i å lage et produkt som ikke selger. Viktig forskjell ;-). I andre bransjer er kanskje ikke dette like relevant som i lyd-bransjen hvor ekte hai-finne-olje og grønn tusj og alternativ fysikk er viktige ingredienser.

Jeg tror de fleste er enige i at om innmaten i en D/A og innmaten i et drivverk puttes inn i samme boks får man samme kvalitet ut, og sannsynligvis til en lavere pris. Dessuten er det filosofisk mulig at kvaliteten blir bedre siden en produsent har kontroll over klokking og synkronisering.

Hvis din nåværende spiller har dårlig intern D/A er kanskje en ekstern D/A tingen.

Som i alle hifi-diskusjoner gjelder den gyldne regelen om at det du høre er viktigere enn hva alle påståere ehm.... påsstår ;-) Prøv og gjør deg opp din egen mening :-)

mvh
    knut

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeppz kansje det er noe i det du sier der.Men jeg har lyst til å prøve en god DAC en gang,, kansje fra MF har hørt at de skal ha noen gode DACer

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,895
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen fordel med en ekstern dac er at en da kan få god hi-fi ytelse i to kanaler nesten uansett hvilken kilde en bruker. Det er jo gjerne slik at de fleste DVD-spiller ikke er spesielt gode cd-spillere. De som er gode er forholdvis dyre og når det da hele tiden kommer noe nytt på billedfronten kan det være greit å slippe å kjøpe den dyreste spilleren på markedet annenhvert år. Med en dac vil en kunne bytte kilde så ofte en vil - uten å ofre noe i forhold til cd-samlingen! Kremlyd fra PC'en er også et godt argument.

Personlig synes jeg det ideelle ville være en skikkelig cd-spiller med digitale innganger slik at en kan bruker spillerens innebygde dac.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring etter tidligere eksperimenter med forskjellige drivverk/DAC-kombinasjoner er at det slett ikke er likegyldig hvilket drivverk og DAC man kombinerer, uansett hvor gode de er hver for seg. Det kan se ut som om drivverk og DAC'er som har samme interne clock-frekvens spiller best sammen. Selv har jeg et Teac T1 drivverk og en Parasound DAC 1000 converter.
    10 år gammel kombinasjon som fremdeles spiller utrolig bra, selv om den nok må gi tapt for dagens påkostede integrerte CD-spillere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •