Hjemlån av høytalere - vanlig eller uvanlig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemlån av høytalere - vanlig eller uvanlig?

Hei!

Var nettopp innom Hi-Fi Centerkjeden i Kr.Sand og hørte om de hadde høytalere til utlåns. Fikk da beskjed om at nei det hadde de ikke. Det eneste de kunne tilby var at jeg tokk med egen forsterker og cd-spiller til butikken innenfor åpningstidene deres (man-fre 11-17 tors 11-19 lør 11-15).

Hva synes dere om dette? Forventer jeg for mye når jeg har lyst til å låne hjem høytalere? Kan nevne at høytalerne jeg var intressert i ligger på 5000-7500kr. Er intressert i å høre hva som er vanlig rundtforbi. Og hvis noen evnt har tips til en annen butikk i Kr.Sand eller relativt nærme som tilbyr utlån av høytalere hadde jeg blitt glad om dere skrev noen linjer

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tom_her
    Hei!

Var nettopp innom Hi-Fi Centerkjeden i Kr.Sand og hørte om de hadde høytalere til utlåns. Fikk da beskjed om at nei det hadde de ikke. Det eneste de kunne tilby var at jeg tokk med egen forsterker og cd-spiller til butikken innenfor åpningstidene deres (man-fre 11-17 tors 11-19 lør 11-15).

Hva synes dere om dette? Forventer jeg for mye når jeg har lyst til å låne hjem høytalere? Kan nevne at høytalerne jeg var intressert i ligger på 5000-7500kr. Er intressert i å høre hva som er vanlig rundtforbi. Og hvis noen evnt har tips til en annen butikk i Kr.Sand eller relativt nærme som tilbyr utlån av høytalere hadde jeg blitt glad om dere skrev noen linjer

Du kan låne med deg hjem fra butikker. men du MÅ slenge itt et depositum på høytalerns verdi. Som du får igjen når du leverer høytalern uten skader.
    Pleier hvertfall

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd Klubben i Grimstad?

Det er jo INGEN butikk som kan "erstatte/simulere" en demo som om de spilte i ditt eget hjem..........og det er jo helt avgjørende ;-)

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De hadde tilfeldigvis ikke QLN 603 mk2 på hifi-centeret i kr.sand? skal kjøpe meg et par sånne når j flytter dit...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såpass service må dem kunne yte...Mot et depositum som nevt over har jeg fått låne med hjem i alle fall..Det synes jeg var dårlig av dem..

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde ikke noe problem med å få låne et par Audiovector Mi3 hos HiFi Centerkjeden i Stavanger. Kravene var at jeg hentet dem på lørdag rett før stengetid og leverte dem igjen på mandag før lunsj. I tillegg måtte alt "papirarbeidet" gjøres klart, dvs. jeg dro kredittkort og signerte for hele beløpet. Kortet ble ikke belastet, men alt ble gjort klart slik at HFC bare hadde trengt å sende inn papirene hvis jeg presterte å ødelegge dem eller ikke komme tilbake med dem.

Men jeg mener å huske at det ble sagt at hjemlån var forbeholdt varer fra ca 10k og oppover (uten at jeg skal si dette sikkert).

Ellers har jeg også "lånt" hjem varer fra HiFi Klubben, Elkjøp og Siba. Alle disse kjedene har hatt ordninger med X dager fri returrett. Da må man riktignok betale for varen, men får pengene igjen hvis man returnerer dem innen fristen. Nå kan det virke som HFK ikke lenger har denne ordningen (har ikke sjekket i det siste) og utvalget hos Elkjøp og Siba er jo ikke all verden (for å si det mildt).

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har faktisk fått låne høyttalere på elkjøp, uten å betale en krone.
    at man er innom butikkene av og til hjelper nok godt på ved slike hjemlån.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart dem stoler mer på faste kunder, men dem som selger HiFi burde vite at det ikke spiller likt i butikk som hjemme...Hvis dem da vil selge noe bør de også yte litt service og vise litt tillitt...Når man betaler et depositum bør det liksom være greit synes nå jeg..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skulle vært forbudt ved lov å selge høyttalere uten å tilby hjemlån.

Hvis det er riktig som du skriver, vil ikke HFCK Kristiansand ha deg som kunde. Fair enough. Dra heller til en kundevennlig og løsningsorientert butikk.

Forøvrig har jeg personlig et meget godt inntrykk av HFCK. Har aldri hatt problemer med å låne noe som helst, mot depositum. Som Wodger skriver, blir det fort endel pes med papirarbeid, men det får man akseptere. Det er verdt det, hvis man kan finne den riktige høyttaler/rom-matchen.

Et kunstig tak på 10K ved utlån, har jeg svært lite sans for. Den summen er noe helt annet for en fattig student enn det er for en børsmegler som bruker den samme summen på en kundemøtemiddag.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ha nå litt i tankene at hvis butikken må pakke opp et nytt sett med høyttalere så kan de sjeldent selges til full pris. Jeg hadde ikke betalt fullpris ihvertfall for et sett som hadde vært på hjemlån. Da kan det jo tenkes at de som har butiken blir litt lei over tid da de stadig må låne ut høyttalere som det tapes penger på.

Newcomer pckrasj sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har stor forståelse for butikkene ang. dette. selv driver jeg og selger utstyr, men jeg kan ikke tenke meg at kunder tar med seg hjem en pc eller annet utstyr for testing. Klart at høytalere har helt andre misjoner og faktisk ikke jobber på samme måte hjemme / butikken og jeg har forståelse for dette. Det beste er å teste det hjemme, men dette er risikabelt for selger. Bildet blir ett helt annet om kunden betaler for varen, tar den hjem og ikke er fornøyd og ønsker å bytte den.

Ett skrekk eksempel: var på fest i en nyoppusset lofts stue. Verten sier ifra om at alle måtte gjøre sitt beste for ikke å søle på teppet! da dette var hjemme for "testing" Det gikk som det måtte på fest i Kvinesdal. Øl på teppet. Teppet ble levert mandags morgen til butikken igjen. tipper den nye kjøperen ikke er helt happy med forhistorien til teppet. Tror ikke at alle er slik, men det er noen innimellom. derfor har jeg forståelse for butikkenes utlåns politikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakker ikke om å låne hjem _nye_ høyttalere. Jeg snakker om å låne hjem demohøyttalerne som er utstilt i butikken.

Hvis det er mange som er interessert i å låne hjem nettopp disse, får man heller sette seg på venteliste.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har kanskje noe med at så lenge ikke alle kunder er like ærlige, og de fleste kundene ikke vil gi full pris for en høytaler som har vært pakket ut og brugt i demo og eller vært til utlån og blir levert tilbake i mer eller mindre god stand, så er det et økonomisk spørsmål med litt for mye risiko og ekstra "gratis" arbeid for butikken. Skal en utlånt vare selges til en kunde, børr vel bitikken først sjekke at ikke den utlånte varen er "moddifisert" eller skadet på noen måte. Dette og det faktum at kunder bruker seriøse hifi butikker som utstillere for internett butikker som de velger å foreta handelen hos pga pris osv så skjønner jeg god at disse butikkene blir "kloke av skade" og må redusere hjemmlån ordninger. Ellers så anser jeg den nevnte Hi-Fi Centerkjeden butikken, som stort sett den eneste nålevende seriøse hifi og hjemmekino butikken i Kr.Sand (som jeg kjenner til i alle fall) som selger ut audio og video utstyr i litt høyere klasser enn det man finner på ekspert og elkøp osv. At ikke Hifi klubben også har en filial i Kristiansand, en by med et såpass stort folketall og såpass mye studenter, og man må enten reise til Grimstad eller Stavanger eller Danmark for å finne andre hifiklubben butikker , det har alltid vært en gåte for meg.......:-?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    metallsulten: Hmm.. litt usikker på det. De hadde QLN høytalere der ihvertfall, men tror det var 604 mk2. Er faktisk intressert i denne jeg også... Er det noe grunn til at du vil ha 603 istedenfor 604?

Handlet forsterkeren i Grimstad, virket som greie folk som jobbet der. Men iom at jeg ikke har egen bil og er avhengig av å få noen til å kjøre meg blir det litt langt for å låne høytalere

Depositium har jeg ingen problemer med, forventer jo at butikken vil ha det.

Jeg hadde selvsagt ikke forventet å låne hjem nye høytalere. Vil heller ikke låne hjem nye høytalere da disse ikke er innspillt. Butikken tilbyr jo som sagt kunder å ta med forsterker hjemmefra og teste denne med forskjellige høytalere, da har de jo noen stående som demohøytalere. Venteliste på disse hadde jeg heller ikke hatt noe problem med.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •