Problem med statisk elektrisitet på platespiller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer Asbjørn sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unhappy Problem med statisk elektrisitet på platespiller

Nå smalt det igjen....!!

Jeg har et irriterende problem med platespilleren min. Lydmessig låter den feiende flott. Men plutselig i løpet av en "plateside" så utløses "oppbygd" statisk elektrisitet som gir et skikkelig kraftig smell i høyttalerene! Smellet er såpass høyt at det går kaldt nedover ryggen min med tanke på bevegelsene i membranene (spesielt ved lytting på litt høyere volumer).

Platespilleren er selvfølgelig jordet mot preamp, og har ingen problemer med sus/brum før smellet kommer. Det virker som spilleren bygger opp statisk elektrisitet som slippes løs når det er kommet til et visst nivå?

Noen som kan kommer med noen forslag til løsning? Har sjekket litt rundt på nettet, men finner ingen andre med lignende problem. Har mange supre utgivelser i platesamlingen som skriker etter å bli spilt....

Platespiller: Thorens TD2001
    Pickup: Ortofon Rohman
    Preamp: Kora Eclipse

Asbjørn

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger platene dine i nærheten av noe som kan skape statisk elektrisitet? For du vet jo hvordan det er med klær.. Støv kan jo også være et problem, det kan bli ladet, også gir det utslag på pickupen? Jeg vet ikke så mye om vinyl og sånn, men ta to plater du vet det har smelt på, rens den ene, og prøv så begge to.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes vel anti-stat spray å få kjøpt. Litt usikker på hvor man får kjøpt sånt nå, men da jeg var ung ( ) hadde jeg sånt liggende. Pluss at børsten jeg brukte til å fjerne støv fra platene også hadde en antistatisk effekt, mener jeg å huske.

Newcomer Asbjørn sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode forslag, men har prøvd dem alle :-)

Alle plater er renset med VPI platevasker (+ en del er behandlet med Last Record Preservative) så det er dessverre trolig ikke der problemet ligger. Stiften er også gullende ren og platen får altid en omgang med karbonbørsten før bruk....

Men alle plater smeller likevel (en gang per side!)! Problemet må trolig ligge et eller annet sted i platespilleren/armen. Noen som vet om det har noen hensikt å prøve å legge en jordkabel direkte på arm-basen eller lignende?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Asbjørn
    Platespilleren er selvfølgelig jordet mot preamp,.................
    Det er vel den "værste" metoden for jording, men beste for spredning av uønsket støy ? Prøv følgende:

Jeg har jordet min Luxman PD282 DIREKTE til jord-bøyle i stikkontakt på veggen, med "krokodilleklemme"-kabel fra Biltema til ca. kr. 39,- for "en bunt" ;-)
    PS! Har eliminert all jording generellt i anlegget, så Behringer'n og Doxa'n har spesialstøpsel og Luxman'en har Direct Ground to Mother Earth Connection. :grin:

Selv Antistat-pistol og Kullfiberbørste er nesten historie. ;-)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Korrekt Flageborg, avhenger litt av utstyr, noen platespillere har 2 jordledninger, én ved rca stikkene og noen ganger også en løs ved en jordskrue. Sett den ene, eller begge fast på riaa´en, ikke forforsterkeren, men nu har du kanskje riaa i din Kora ? Noen ganger trenger man ikke jord da rca stikkene klarer det, det er litt forskjelligt, man må prøve sig litt frem.
    Med bare den ene jord til min riaa får jeg støy, uansett hvilken, med begge montert på riaa´en er der ingen støy og statisk elektrisitet har jeg glemt hvad er for noe....

Jeg bruker heller ikke jord på min Thule forsterker, synes det lyder bedre uten....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •