Prøvelytte høyttaler/receiver til hva da?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prøvelytte høyttaler/receiver til hva da?

Jeg har satt sammen en CD som jeg bruker til prøvelytting av høyttalere. Denne CD'en synes jeg mildt talt er rævvva (tar sensuren denne mon tro), og det er vanskelig å finne ut noe fornuftig. Særlig fordi låtene på CD'en en gang har vært mp3.

Hvilken CD tar dere med på prøvelytting, og hvilke spor på denne CD'en avslører diskant, mellomtone, mellombass og dypbass?

Jeg trenger ny musikk, så jeg drar å handler hvis jeg får noen gode ideèr.

Tror kanskje dette har vært diskutert før også, men fant ikke. Link gjerne til andre diskusjoner om dere vet om noe.

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste tipset jeg kan gi deg må være å finne ut hvilke sanger du har hørt mest og brukt når du skal stille inn utstyr. Finn så den beste cd utgivelsen du kan med denne musikken. Jeg må si jeg er sjokkert over hvor stor forskjell det er på innspillinger. Det blir jo umulig og kalibrere ett anlegg til å spille alt bra. Min konklusjon har derfor blitt å stille inn anlegget til feks Roger Waters: Amused to death som er en av mine favoritt produksjoner. Da blir denne cdn bra og det som ikke låter bra av annet materiale må du bare kalle dårlige innspillinger!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står riktignok at jeg er viderekommen, men sannheten er at jeg i dag har et Sony ProLogic anlegg komplett med høyttalere til den nette sum av kr 5000 fra 1995.

Jeg har altså ingen ide om hvordan jeg skal stille inn utstyr en gang. Jeg har riktignok lest meg til mye siden februar 2005 og lyttet til en del høyttalere, men har brukt helt feil musikk, og i alle fall med feil kvalitet.

Jeg har flere ganger opplevd at selger har dratt frem noe greier å satt på. Flott lyd og flott musikk. Jeg hører på nesten alt (med unntak av dansbænmusikk og uintelligent køntri) så hvis noen har noe eksremsel på fin all-round cd som "avslører" høyttalere hadde det vært flott.

Ved flere anledninger har jeg sett referanser til "Keith don't go". Hva i hekken er det?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Keith don't go, er en sang som Nils Loftgren synger. Den finnes på plata "Acoustic live" Skikkelig bra sang, bra innspilling, drepende kjedelig plate.

Kan anbefale Fleetwood Mac "Romours" Allt i allt grei innspilling og grei musikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jærbu
    Keith don't go, er en sang som Nils Loftgren synger. Den finnes på plata "Acoustic live" Skikkelig bra sang, bra innspilling, drepende kjedelig plate.
    den innspillingen er dum å lytte til, fordi den høres bra ut på alt..

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norpimp
    den innspillingen er dum å lytte til, fordi den høres bra ut på alt..
    Hehe... Ikke rart alle selgere bruker den da! :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, bra og bra. Hvis du spiller skikkelig høyt når den tar helt av, kan det høres litt blodfattig og kortpustet hvis forsterkeren er dårlig, eller høytalerne ikke er med på leken.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har jo hørt mye musikk, så jeg får rett og slett gå i en cd-sjappe å lete litt.

Alle tips mottas med takk!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jærbu
    Vel, bra og bra. Hvis du spiller skikkelig høyt når den tar helt av, kan det høres litt blodfattig og kortpustet hvis forsterkeren er dårlig, eller høytalerne ikke er med på leken.

Jeg skal finne den og høre selv!

Ellers er Fleetwood Mac notert. Takk!

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også meget variert musikk smak men det er to cder jeg bruker igjen og igjen når jeg kjøper nytt utstyr.

Den finske gruppen Nighteish sin verson av Phantom Of The opera er tung og mørk. Og Metallica sin Black Album så er det også mye bra for testing. Denne platen vant en Grammy for best lyd mener jeg....

Det som er viktig er å finne deg en cd som du liker og kjenner godt. Tenk så at du hører på et og et instrument live. F.eks en trompet/kornett, den skal høres skarp/hard ut ikke myk og rund. Når du så finner en cd som hørest live ut men som er et studio album så er dette rette platen.

MEN om du ikke hører på denne typen musikk så er det ikke den rette platen.

Jeg har for min del funnet ut at Jazz med gode rytmer er mer "allsidig" til instilling av lyd enn f.eks Pink floyd.

Lydbildet er nok bedre på Pink Floyd, men jeg synes ikke at den lyden passer til metall/rock.

Det er ikke enkelt å annbefale en cd eller et band, man bør egentlig bruke en del tid på dette.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •