Kan bassfeller hjelpe meg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Red face Kan bassfeller hjelpe meg?

Hei igjen folkens!

Jeg vet jeg har mast mye om dette temaet om romakustikk og slikt i rommet mitt. Har spurt andre som Gorm og Snickers. Kan det være at jeg rett og slett får for mye bass og at de faser hverandre ut? Og jeg lurer da på om det er mulighet for at bassfeller eller bassabsorbenter kan hjelpe meg? Jeg har flyttet så mye på høyttalerne nå at jeg tror ikke det har med plassering å gjøre. Har hatt dem fra 0 til 2m fra bakvegg og 0 til 1,5m fra sidevegg.

Når jeg har fronthøyttalerne (rf-7) plassert der rf-5 er plassert på bildene mine så får jeg masse bass i lytteposisjon. Jeg lurer på om det kan være en form for bassfelle i lytteposisjon eller lignende siden det ikke er noe særlig til bass der - bortsett fra nå bakkanalene spiller (det er liksom der trøkket kommer fra hvis jeg spiller i 5 kanals stereo, og slik skal d ikke være.), eller om jeg går nærmere front eller sidevegger..

Tror dere bassfeller kan hjelpe noe? Hvis det er for mye bass og de utfaser hverandre, kan dette ha noe hensikt?

På forhånd takk!

Mvh

KML

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen synspunkter?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjelp?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er lei mig, du kan vel ikke vende oppsettet andre veien ? Da må du skifte til nedtrekkslerret....
    Sorry, bare et forslag. Må se på dine bilder igjen....

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lei meg jeg også....

Ja da er vi to Niels..... (lei oss altså)

Ikke så mye å le av, men får vel ta det med litt humør. Det går desverre ikke å snu anlegget, diskanten blir altfor spiss, stereoperspektivet blir utrolig dårlig, og jeg kommer til å sitte trykket oppi lerretet og da er det plutselig unødvendig og unyttig med pj og lerret.

Jeg må snu det slik jeg har det på bildene slik at jeg får brukt lerret og pj. Prøvde nettopp rf-5 som fronter, og det var med en gang bedre bass..... Litt rart egentlig, tror jeg må jobbe veldig mye med plassering av rf-7 og er nødt til å dempe diskanten med stoff lik jørn brukte. Får også håpe det gjør noe med etterklangen også.

Tror rett og slett rf-5 er mer beregnet for størrelsen på rommet, og at rf-7 er litt for stor, men er ikke sikker. Det er jammen trasig mtp at det egentlig skulle spilt bedre...

Men merker ekko og etterklang når jeg prøvde rf-5 nå, så må vel kanskje henge enda mer på veggen og i takene....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg har opplevet å få mere bass av å dempe bassen.

Dette var fordi enkelte frekvenser overdøvet bassfrekvensene jeg var ute etter.

Om det hjelper på utfasningsproblemet ditt vet jeg ikke. Hvordan vet du at det er utfasing egentlig?

Hører du bassen andre steder enn i lytteposisjon?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja kan høre bassen lenger framme enn lytteposisjon, langs veggene og i hjørnene. Sier dett deg noe mer?

Takk for svar!!

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikke du en DD18? hvordan kan man ikke greie å finne ut av det med kalibreringsverktøyet?
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke noe med dd18 å gjøre. Jeg prøver å få rf-7 alene til å fungere i rommet. Selv med dd18 er det ikke noe særlig bass. Det virker som om det er et basshull i lytteposisjon, det er så og si ingen bass der nå rf-7 alene eller med dd18 spiller. Prøvde rf5 igår på rf7's plassering og det var mer bass da enn når rf7 spilte. Rart? JA!

Selfølgelig er det masse bass langs vegger og i hjørner og det virker som om det er en del ekko/gjenklang i rommet. Veggen var tydeligvis helt feil å bygge, men kan ikke rive den nå heller. Må bare prøve å få det til å funke så godt som mulig og spør dere desperat om hjelp! Har tenkt å prøve å belegge taket med slike matter du brukte jørn og henge opp veggtepper. Vet ikke om så mye annet jeg kan gjøre. Hvis rf-7 utfaser hverandre som gorm foreslo, kan da en bassfelle over lytteposisjon hjelpe, eller noen bassabsorbenter ellers i rommet?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bassfeller og lignende plasseres gjerne bak høytalerne og i hjørner. poenget med DD18 er jo at du får opp grafiske fremstillinger på skjermen. disse kan du jo ta bilde av. subben trenger ikke spillle selv. vandrer du da rundt i lytterommet så finner du konsentrasjonene av bass. dette skal da så vidt jeg har forstått(korrect me if wrong)være stedet man plasserer bassfeller. har du noen gamle saccosekker stående? disse kan du evt prøve deg frem med. jeg får forresten to svære esker fra en leverandør i morgen som inneholder romtuningsdingser. da kan jeg se hva hvordan de innvirker her og gi deg tips evt.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve ut når vi har fått satt det opp slik det skal stå igjen. Får se hva grafen har å si...

Takker gjerne ja til tilbakemelding på romtuning! Takk for det!

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løsningen er jo lett, bytt da om på Rf5 og RF7 ! Eller selg RF7 og kjøb nye til bak...
    Og Rf 7 spiller bra bak ? Tenkte på om kanskje Rf7 havde en fabrikksfeil hvor den en bass enhet kanksje er koblet feil, men det er jo litt usandsynligt...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer litt på om ikke en DD18 som det ikke aktivt spilles på, nermest kan virke som en stor bass felle selv og vil kunne stjele mye av effekten i bassen, og nermest burde bortvises fra rommet ved testing av de andre høytalerene dine. kankje noe å tenke på og teste i alle fall...;-)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært greit med en kurve av bassresponsen i rommet, ja, siden det er lettere å uttale seg hvis man ser hvilke frekvenser det dreier seg om. Hvis du sitter i "utslokkingspunkter" for stående bølger vil du miste bass ved visse frekvenser. Dette er noe man vanskelig kan "reparere" uten å flytte på lytteposisjonen. Det eneste alternativet er da å pøse på med dempemateriale og gjerne møbler, slik at man bryter og myker opp de harde, parallelle flatene.

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har opplevd dette problemet for et par år siden, da bassen ble borte i lytteposisjon, mens det var "godbass" mange andre steder i rommet.
    Rommet mitt var ca 40m2, og vegg i vegg med et gammelt bomberom (gammelt hus). Jeg fylte bomberommet med gamle sofaputer og tepper, spikret igjen døren, og lagde meg bassfeller av store papprør (120 cm høye, 30cm Ø) som jeg kjøpte på emballasjegrossisten i Hamar. Fylte disse papprørene med dempemateriale, og kledde de med filt. Plasserte ett rør i hvert hjørne + et rør bak hver høyttaler, og dette hjalp veldig. Men det var en del ekko og stående bølger i rommet (mur), og det ble ikke skikkelig bra før jeg flyttet.
    Men bassfeller er ingen stor investering, og det kan være verdt tiden

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemelding!

Kan biltema matter og veggtepper hjelpe meg å dempe diskant og minimalisere ekko?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et kort svar: ja

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I utgabgs punktet ja, men er litt usikker på hvilke Biltama matter du mener.
    Generellt så demper vel de fleste tekstiler og myke materialer med litt tykkelse og masse, mest de høyeste frekvensene med kortest bølgelengde osv. Problemet med slike støydempe matter man kan kjøpe på biltema (hvis det er de jeg tenker på) er at disse fort kan dempe et større frekvens spekter enn mer dedikerte dempematter i Audio sammenheng, ettersom disse mattene ofte er laget for å dempe motor støy og andre typiske støykilder.
    Det gjelder å teste ut mange forskjellige dempe løsninger, og da gjerne også sammen med diffusorer som kan være med på å øke og "sile" tidsmessig ut det direkte lydsignalet fra rommets ofte uheldige etterklang.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan kanskje prøve å flytte din sittegruppe ned i andre enden som en test, sett da en stol hvor sittegruppen stod og se om de hører forskjell. Sittegruppen skulle gjerne fange opp noe dernede..., gjør den det kan du kanskje finde på noe dér....et par sacco sekker el. lign, hva vet jeg..
    Ellers, demp førsterefleksjoner fra vegg med dekorative grove tepper el.lign., dette hjelper mye på fokus og diskanten som du nevner. Du kan bruke et speil til å se hvor refleksjonerne kommer fra, sit i sittegruppen i lytteposisjon, da skal du kunne se høyttaleren i den side i speilet...

Kom til å tenke på det med bassfelde som ask4me2 sagde før ! Jeg har 2 stk 100 liters transmisjonlinjer som bakkanaler, disse funker garantert bra som bassfelder, he-he....

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er akkurat det jeg har tenkt niels nilsen, men lurte på om jeg også skulle kle taket med de dempemattene som jeg har tenkt å bruke i samme slengen mtp ekko og slikt. Dempemattene jeg snakker om er dem som jørn finnerud har brukt i taket sitt. Og har også lurt på å sette slike dempematter der hvor forsterefleksjonene kommer fra med disse mattene, enten det eller veggtepper. Høres ikke dette ok ut? Vil disse høyttaler-dempemattene gjøre noe skade på lyden bortsett fra å dempe diskant og fjerne ekko?

Takk på forhånd!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •