Kan bassfeller hjelpe meg? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 25 av 25
    Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    For ekko må du vel vanligvis ha noe på veggen bak dig, dette vil hindre lyden i å sprette for mye rundt. Jeg vet ikke hvad finnerud har.
    Bak min lytteposisjon, på bakveggen, har jeg en stor bokreol fylt med bøker og LP´er....
    Jeg bruker ikke noen desiderte "proffe ting" så jeg vet ikke hvor stor forskjellen er, jeg har bare noen stoler, en bokreol og noen skinnfeller, to av disse er bak fronterne...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var nettopp derfor jeg tankte å ha slike matter i skråtaket bak meg..... Det står er bord bak der også, i tillegg til nok et teppe på gulvet. Burde ikke det hjelpe ?

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veggmatter og bokhyller er de beste demperne som ser bra ut.
    Det fungerer nok veldig bra, hvis det er problemet.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du opplever bass andre steder i rommet enn lyttepos. burde du forsøke styre(spre) bassbølgene i riktig retning fremfor å prøve å fjerne dem. Hvis dette er mulig å gjøre?
    Vær i hvertfall forsiktig med å overdempe rommet.

Kutt ut HT dine og spill med de minste mens du flytter sub'en rundt i rommet (lang kabel). Hvis du nå får et bra resultat kan du vurdere å heller ha mindre hovedht'ere og en sub(men det må jo være en som henger med og er godt tilpasset resten av anlegget.

Mitt innlegg på HIfi-sentralen:

Tenkte dette kunne være til hjelp for andre også. Har nettopp flyttet inn i nytt hus med nytt lytterom som konsekvens.
    Det er mur på V sidevegg og bakvegg som fører til "during" i bassen som er sjenerende ved lave basstoner. Jeg skal legge isolasjon på loftet så jeg har noen ruller med Glava A liggende. Jeg satte en rull rett bak hver HT, da forsvant alt som het during men det ble litt for bassfattig. så jeg delte den ene rullen i to og plasserte en halv bak HT'erene. Perfekt!

Dette er vel ikke noe nytt, men det er en rimelig og enkel løsning.Koster ca 300.- + stoff rundt. Jeg forsøkte å sette dem i hjørnene men der var det ingen effekt. bassportene sitter nede i bak på HT, det har vel endel å si.

Jeg skal prøve å lage en litt mer avansert løsning, hvor jeg lager en treramme med lydplater inni, stående på gulvet inntil veggen. Lydplatene er jo tyngre så jeg regner med ca 15cm tykkelse, men det må prøves ut. Det blir uansett enklere og billigere enn å kle alle vegger med lydplater. desuten tror jeg kanskje at det stjeler for mye i det øvre sjiktet?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg brukte nokre akustiske dempematter i hjørna bak høgtalarane. Eg skar dei 45 grader på båe sider, og monterte dei på skrå i hjørna. Platene var 80 cm brei og 10 cm tjukke, og gjekk frå golv til tak. Dette tiltaket trur eg dempa veldig mykje i mange frekvensområder, slik at bassen kom tydlegare fram. No kan eg spele høgare, utan at diskant/mellomtone vert for framtredande. Dette var eit kjempeløft i lydbildet.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •