Hodetelefoner som bassreferanse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hodetelefoner som bassreferanse

De aller fleste rom og oppsett har utfordringer i bassen. Men hva er korrekt bassrespons?

Et par gode hodetelefoner som går lineært ned til 20Hz er da et nyttig verktøy. Selvfølgelig går man glipp av romlighet, holografi etc. Men den tonale balansen og jevne lydgjengivelsen som er upåvirket av et lytterom er etter min mening en nyttig referanse når romakustikk og plassering skal tunes. Bare som et tips...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan man sikkert diskutere langt og lenge om hvilken konstruksjon av hodetelefonen som er den optimale. Samt, ikke alle ører er likt utformet. Så hvor mye vil diverse små faktorer ha og si i forhold til et oppsett med høyttalere, sub osv. Men er enig at man kanskje lettere kan få fram eks. lave frekvenser med hodetelefoner hvis anlegget er veldig galt oppsatt, og så stille det inn etter det.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, selvfølgelig vil hodetelefonen og hvordan den passer øret spille litt inn, men poenget er at disse avvikene er relativt små sammenlignet med de titalls dB i avvik man ofte sliter med når man skal integrere høyttalere med romakustikken.

Det er ikke bare snakk om å få fram lave frekvenser, men det er også snakk om å få fram den jevne bassresponsen uten de peaker og dipper rommet gir. Vi snakker ikke bare dypbass her. Hele frekvensområdet fra 20Hz og opp mot 300Hz farges mye av rommet. Det er farging over dette nivået også, men det er av en annen karakter og har ikke så store avvik. Dessuten er det nettopp da man kommer inn på romlighet og holografien i lydbildet, og i den delen av lydbildet er hodetelefoner og høyttalere+rom fundamentalt forskjellige, og etter min mening er det her høyttalere overgår hodetelefoner med god margin. Som noen sa (tror det var Gorm): Det er vanskelig å få korrekt lydbilde når alle musikerne er plassert midt inne i hodet.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et problem jeg ser med å bruke hodetelefoner som bass referanse, er litt av måten man nermest kjenner de dypeste frekvensene på kroppen fra høytalere, mens hørselens følsomhet vel avtar i de lave frekvensene og dermed vil det etter min mening bli litt vanskelig å overføre opplevelsen fra en hodetelefon til et høytaler system.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart det er forskjeller, men som sagt: Romrespons har store avvik i bassen som overgår andre forskjeller med god margin.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bass

Har aldri opplevd like konturskarphet i bassen med hodetelefoner som i et godt anlegg.

Den fysiske følelsen av bass på kroppen skal heller ikke undervurderes som nødvendig for referansestatus.

Jeg får sinustonefeeling av hodetelefoner.

Skal en derimot bruke det som analyseverktøy for å finne ut nøyaktig hvilke basstoner som er på plata, kan jeg være enig at det er mest effektivt å bruke hodetelefoner som verktøy. Det er kanskje dette du mener?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •