Hvordan finne riktig crossover freq?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan finne riktig crossover freq?

Hei jeg har JBL E100 E30 EC35 og E250P og en Harman/Kardon 335, når jeg brukte autosetup EzSet+ så satt den alle høyttalere til small. Jeg bytta frontene til Large men har center og bak på small.

Den satt x-over på 200 på fronten, center og bak.

Dette må vel være altfor høyt? Det er jo to 10" i hver av frontene..

Noen som har noen råd på hva dette bør stå på? Kan stille det på subben også, hva bør den stå på?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at 80Hz er en veldig vanlig frekvens å dele mellom sub og resten. Foreslår derfor at du prøver med det først. Så kan du kanskje prøve å sette den enda litt lavere hvis du ikke blir fornøyd med resultatet, siden du har såpass basskompetente høyttalere som du har!

Newcomer darwin sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peri
    Hei jeg har JBL E100 E30 EC35 og E250P og en Harman/Kardon 335, når jeg brukte autosetup EzSet+ så satt den alle høyttalere til small. Jeg bytta frontene til Large men har center og bak på small.

Den satt x-over på 200 på fronten, center og bak.

Dette må vel være altfor høyt? Det er jo to 10" i hver av frontene..

Noen som har noen råd på hva dette bør stå på? Kan stille det på subben også, hva bør den stå på?
    dette må du selvsagt lytte deg fram til, men sånn ca. ville jeg si at subben bør ikke stå over 60-80Hz. så lenge frontene står på large mister ikke de noen frekvenser. det er kunn "small"-høyttalerne som får kuttet frekvenser av x-overen

edit: på selve subben setter du x-over til det samme

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ah ok, takker for svar

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min forsterker kan jeg velge om jeg skal "route" bassen til SWR, Front eller Both. Når jeg kjører Auto setup blir frontene satt til Small og delefrekvensen satt til 80Hz og bassen går til SWR. Dette høres ikke bra ut syns jeg. Er ikke noe tyngde i lyden på verken film eller musikk. Jeg har eksperimenter litt fram og tilbake og funnet at for å få best lyd etter mine ører settes frontene til Large, bass til Both og deling på 100Hz. Er jeg helt på villspor her? Anlegget består forøvrig av: Yamaha 1400, Concept 8 fronter, Concept senter, Concept 2 bak og Concept sub.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort anbefaling:

Alle høytalere settes til SMALL

Receiver settes til deling på 80Hz

Delefilter i SUB skal være DISABLED

Det er kun SUB som skal ha LFE

Etter dette er det KUN nødvendig å plassere SUB'n "best" mulig.

For "best" resultat må du kalibrere SUB med lydtrykksmåler, i forhold til rommet.

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skal alle settes i Small? Suben står på best mulig plass som er på venstre side av venstre front i hjørne. Lyden blir veldig livløs syns jeg med høyttalerne satt i Small.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flageborg, jeg kom til å tenke på noe.

Mener å huske at du skrev en gang at det var en fordel med litt størrelse på frontene for få å integrert dem skikkelig med en litt kraftig sub. Hva er hensikten med det hvis man uansett skal dele på 80hz? Da kan jo et par gode stativhøyttalere, ja nærmest satelitter, gjøre en like god jobb som fronter så lenge de spiller bra ned til 80Hz?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roddis
    Hvorfor skal alle settes i Small? Suben står på best mulig plass som er på venstre side av venstre front i hjørne. Lyden blir veldig livløs syns jeg med høyttalerne satt i Small.
    Hvis alle høyttalerne dine i spiller temmelig lineært ned til 80Hz skal det i teorien egentlig ikke være noe problem å dele ved den frekvensen og la subben ta seg av alt under. Da avlaster man blant annet fronthøyttalerne, slik at de ofte underdimensjonerte receiverne kan konsentrere seg om å gjengi mellomtone og diskant best mulig istedenfor å tappe kreftene på å forsøke å gjengi frekvenser på sub-nivå!

edit: dessuten blir alt under 80Hz uansett sendt via LFE-kanalen, som jo er subbens "territorium".

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    ......Da kan jo et par gode stativhøyttalere, ja nærmest satelitter, gjøre en like god jobb som fronter så lenge de spiller bra ned til 80Hz?
    Som du kan se av mitt oppsett kan jeg alternere med 2 satelitter av merket Koda sammen med SVS'n, og det spiller OVERRASKENDE bra på musikk. Men jeg foretrekker lydbildet fra standard-oppsettet mitt med 6 stk. 8" på hver side ;-)

Det er en helt annen FYLDE og KROPP i lydbildet med 8" og/eller 10" tommere i øvre bass/nedre mellomtone osv.

Selv om man deler på 80Hz er det en "glidende avrulling"/overgang mellom elementene. Det må oppleves og testes ;-)

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roddis
    Dette er ikke noe must eller fasit. Det er bare det som funker best hos de fleste. Selv kjører jeg med front som large av samme grunn som deg.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Flageborg siger er det en utbredt misforståelse dette med hz. "Mine høyttalere går til 60 hz, derfor skal subben settes til 60 hz", ikke noe er mere feil. Fronternes kapasitet, rummet og dine idealer bestemmer. Prøv dig frem og velg det du synes er bedst, og ikke stol for mye på de der fantastiske "Auto Set-up" greier....
    Til stereo er det ikke uvanligt med 30-40 hz som delefrekvens, også pga filtrenes avrulling oppetter.....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bør jeg sette mine fronter til small da?

Min receiver er jo litt svak til frontene har jeg hørt så det kan vel kanskje bli litt hardt for den med frontene på large?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg våger en påstand her:

Auto-setup er ufordraglig oppskrytt!!! I alle fall i mitt oppsett, hvor jeg sitter igjen med utrolig flat og kjedelig lyd etter hver gang jeg tester det. Den setter automatisk alle høyttalerene til Large, både frontene på 45kg og sorroundht på 6,5kg.

Det beste i mitt rom er akkurat slik Flageborg beskriver. Men det er garantert forskjeller mellom de forskjellige rom også. Dette er noe alle må eksperimentere med selv, for det finnes ikke noe endelig fasit...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Selv om man deler på 80Hz er det en "glidende avrulling"/overgang mellom elementene. Det må oppleves og testes ;-)
    Jeg tror det er der jeg ikke HELT forstår hva som egentlig foregår..

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Jeg tror det er der jeg ikke HELT forstår hva som egentlig foregår..
    Om jeg har forstått det rett betyr vel det at selv om man velger å dele ved f.eks. 80hz, så kuttes ikke overgangen akkurat på 80. Dvs. at frontene spiller noe under 80hz også, men "ruller av". Det samme gjelder vel subben også.

Mao. så får vel sub og høyttaler "beskjed" om å falle relativt brått på kommando etter gitt deling fra forsterker.

Her er det vel forskjell på aktiv og passiv deling også?

Føler at ordleggingen min ble litt dårlig nå, men er jo tross alt litt sent på kvelden.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønte det litt bedre nå, men hva er forskjellen på aktiv og passiv deling?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forestil dig en separat boks med delefilter, a la den SVS har ( hvis jeg husker rett da), og et delefilter med passive komponenter i en høyttaler.
    Se i spesifikasjonerne på subben og bass management i receiveren, her står sikkert noe a la "80 hz 12db/oktav", Audio Pro bruker såvidt jeg vet konsekvent 6db/oktav filtre.
    Uansett, hvis en sub f.eks. har et elendigt filter innebygget kan man risikere at den faktisk spytter mellomtone frekvenser ut også, dette henger sammen med det man siger om at en man ikke skal høre hvor en sub er plaseret. Høyere frekvenser plaserer man umiddelbart mens dybe er vanskelige å plasere et sted.
    Siden de fleste vanlige fronter klarer bass helt fint ned til kanskje 50 hz ved hjelp av rummet er det ikke sikkert at delefrekvensen trenger stå så høyt.
    Har man da f.eks. filtret på 80 hz tenker man at dette er fint, men det er det absolutt ikke hvis subben stadig sender ut signaler høyere oppe pga for liten avrulling oppetter....
    Omvendt vil en høyttaler der kuttes nedetter med 80 hz stadig spille frekvenser under dette, avhengig av filterets steilhet, 6 db, 12 db, 18 db osv, disse frekvenser ligger selvfølgelig lavere i niveau enn de over 80 hz, og falde gradvis, men de er stadig hørbare,,,,,
    Taler man om 80 hz f.eks. er dette gjerne et minus 3 db punkt, subben og fronterne deler da dette minus 3 db punkt og resultatet skulle gjerne blive en flytende overgang imellom de to.
    Avhengig av rummet og andre ting MÅ man eksperimentere da resultatet er vanskeligt å forutse, og det avhenger i høy grad av ditt ideal også...
    Du kan f.eks. prøve å koble subben fra, måle på fronterne hvor mye respons du får desto lavere frekvens, du vil da se at ved under 80 hz er der stadig lyd, den blir ikke kuttet fullstendig dér jo....

Derfor er det f.eks. ingen grunn til å blive spesielt imponeret over en sub der oppgiver 35-250 hz +/- 6 db, da er det ikke mye med en subwoofer å gjøre. Har den 18-250hz +/- 3 db er der mere grunn til å prøve den.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for forklaringen, nå SKJØNTE jeg det

Men det er altså intet fasitsvar på HVOR langt under delefrekvensen fronthøyttalerne fortsatt spiller, selvom det er en gradivs avrulling - det er jo litt dumt. Og hvor mye må frontene "rulle av" før vi ikke kan oppfatte lyd fra dem i det hele tatt? -6, -12 dB, eller..? Kanskje vi da havner nede på 65 eller 70Hz med fortsatt hørbar lyd fra frontene selvom vi deler på 80Hz?

Da må man vel fram med radioshacken for å komme til bunns i dette..

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja alex, det er bare å forsøke sig litt frem, alle høyttalere, og plaseringen av disse, samt vore idealer er forskjellige.
    Ser du på en måling av en høyttaler i en test, findes på nettet, eller i High Fidelity når de tester høyttalere, eller her nederst på siden : http://avforum.no/forum/av-rom-konstruksjon-optimalisering/19647-ling-av-frekvensrespons-3.html
    her ser du responsen akkurat hvor mikrofonen er plasert, du ser trykket nedetter falder gradvis, dette er dog naturlig avrulling fra mine fronter. Som du ser får du forskjellig respons ved å flytte mikrofonen 1/2 meter lengere frem ( Film posisjon).
    Høyttalerne falder, ved deling ved 80 hz kanskje 12 db oktav ( bare et tall), men rummet kan også medbestemme hvor fort dette skjer, alt henger sammen i bassen på en måte, derfor er det umuligt å sige eksakt hvordan det vil være for dig.
    Ser man på fronter der kanskje har 35 hz som minus 3 db punkt ifølge specs, da kan man kanskje sette subben til 25 hz, ikke helt umuligt hvis man har gode fronter, et bra rum osv., men igjen, har fronterne minus 6 db ved 35 hz trenger du kanskje litt drahjelp fra subben og liker det bedst ved 70 hz, det er bare å prøve, eller måle den samlede responsen, men husk, målinger og det at det da skal lyde bra stemmer ikke alltid overens...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •