Sonos

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40

Tråd: Sonos

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sonos

Hei! Er det noen av dere som har prøvd dette: www.sonos.com
    Lurer på og legge inn litt musikk på badet og i kjellerstuen, og dette må jo også være perfekt om en har fest slipper og rote til alle CDer.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg lurer også...

Spesielt lurer jeg på om dette er nok til å dra to gamle JBL LX44.

Går det forresten an å koble høyttalerne til to forsterkere? Da mener jeg at høyttalerne er koblet til surroundforsterkeren min, samtidig som de er koblet til Sonosboksen. Da kan jeg spille musikk på Sonos, og fortsatt se film med surroundanlegget...

Noe får meg til å føle at dette sikkert ikke er det smarteste å spørre om, men så igjen... kanskje ikke?

Er dødsgira på å anskaffe Sonos selv...

Og da mener jeg IKKE samtidig, da... En forsterker i bruk om gangen...

R.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1 høyttaler tilkoblet 2 forsterkere.

Nå er du nok ute å kjører. Aldri koble 1 høyttaler til flere forsterkere hvis du ønsker at aktiv forsterker og høyttaler skal fungere sammen optimalt. Den/de innaktive forsterkerne vil fungere som motstander i parallell med høyttaleren og vil bidra til uønsket last.

Styr unna!

Ellers så tror jeg det er helt begrenset hva disse Sonosforsterkerene klarer å dra rundt. Du får nok lyd ut av dine JBLer, men det vil nok låte rimelig daft. Kjøp en Sonosmottakerboks uten forsterker og koble den inn på linjesignal til forsterkeren som driver JBLene. Enklere blir det ikke.:-P

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nemlig

Tenkte meg det. Vil jo ikke at signalene skal bounce frem og tilbake til en forsterker som ikke brukes... Men kommer disse dingsene UTEN forsterker, da?

Synes konseptet ser kult ut, men det funker jo å rett og slett bare spille drithøyt!!! Da hører jeg det i hele huset

Neida. Vi får se. Jeg synes prisene er temmelig feite også. Nesten 5 lapper for EN mottakerenhet.

Det er jo alltids Salling Clicker, da... Så kan jeg i alle fall styre musikken remote...

R.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har og siklet på sonos i ett års tid. Har ikke råd til å kjøpe enda mens eg er student men eg skal ha det når eg kjem i jobb og dermed bedre råd. Forhåpentligvis :-D

Man kan velge mellom enhet (zoneplayer) med eller uten forsterker.
    Eg veit ikkje kor god forsterker som står i den enheten med innebygd forsterker, men trur den er på 2x50 watt.

Nettsidene er veldig gode syns eg. Sonos Digital Music System to stream digital music wirelessly from PC to any speakers in your home

Lykke til! Skriv her om du går til innkjøp noken gang:-D

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ha sonus selv, når budsjettet tilater det.... En pakke med 2 forsterkere og fjernkontroll koster vel rundt 10 000,- fra Amazon.com inkl. mva og frakt, så det er litt penger. Men på en annen side så er det et prisbelønnet system, og sett i forhold til alternative løsninger er det slettes ikke ille. IMO Fjernkontrollen er jo det geniale her....

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men...

Om du bestiller på Amazon, kommer jo norsk mva. i tillegg. Toll også. For ikke å nevne frakt. Tviler på at du får Amazon til å shippe elektronikk til Norge. Det har de aldri gjort før, i alle fall...

Det er nok bedre å bestille pakka fra MPX.

Men nå lurer jeg på om ikke dette bare blir litt feil for meg. Jeg har ikke helt trua på at det opplegget der drar godt nok. Jeg kjører pc'en koblet opp på 40" i stua, med iTunes. Så sharer jeg heller ut musikken i LAN'et og fortsetter å bruke mine små JBL'er på kjøkkenet...

Syns liksom at Sonos blir i OVERKANT dyrt, med tanke på hva man får. (En liten forsterker med Wi-Fi)

Er det forresten noen som har testet disse dingsene? Sidene deres er vel i overkant opphøyende. Som sagt, konseptet er kult. Det er vel egentlig den remoten jeg er mest hypp på. Den er jo dritfet. Så lurer jeg på om det takler m4a (apple lossless), det tviler jeg vel egentlig litt på. Squeezebox er jo også en ting man kan vurdere...

R.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grothaug
    Om du bestiller på Amazon, kommer jo norsk mva. i tillegg. Toll også. For ikke å nevne frakt. Tviler på at du får Amazon til å shippe elektronikk til Norge. Det har de aldri gjort før, i alle fall...

Det er nok bedre å bestille pakka fra MPX.
    Toll er det ikke på slike produkter. Pakken bestilles gjennom en buffer-adresse via Jetcarrier, og de tar seg av mva og frakt. Amazon ser kun en US-adresse i bestillingen. Dette er lekende lett.

En ting som er verdt å merke seg er at vi i Norge har 5 års reklamasjonsrett. Den ekstra kostnaden må derfor vurderes individuelt.

Fjernkontrollen er jo nettopp det som ER genialt med SONOS. Brukervennligheten og totalpakken gjør dette aktuelt. Sammenlignet med andre multiromssystemer som gjør det samme, er prisen slettes ikke værst. Og ikke minst er dette veldig lett å montere/sette i drift.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Med fare for å miste tråden litt...

OK. Men hva blir kostnaden totalt da?

JetCarrier og de andre som driver slik, venter vel til containern er full, før den shippes. Dermed tar det nok kanskje litt ekstra tid.

Jeg må jo innrømme at jeg nesten kunne vært villig til å drepe for en slik "trådløs ipod". Det er jo det den ligner mest på, egentlig. Da jeg postet denne tråden i starten, fantes det kun tilgjengelig ZonePlayers MED amp inni. Ser nå at de har skjønt at det kanskje ikke trengs. Jeg er mye mer hypp på en uten.

En annen sak er jo at denne saken minner mistenkelig om en Mac Mini. Skulle ikke sjokkere meg om målene er de samme, slik at man kan stacke dem oppå hverandre.

Da er det jo nesten greit å slappe av til Mac Mini kommer i ny versjon om et halvt års tid (eller mer), med innebygget set top box OG Sonosfunk. Og i tillegg er remoten faktisk iPoden din, som du også kan bære med deg på tur. DET blir fett, det....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den zoneplayer uten forsterker er på størrelse med ett CD-cover. Altså mindre enn en mac mini men ikke veldig mye.

Har lest veldig mange tester av Sonos og det er nesten så du ikke kan vente med å kjøpe når du hører hvor enkelt og genialt det er. Men de fleste testene er på engelsk, det er jo et amerikansk produkt, men der er og en del norske tester.

Og, det beste er at det er tester fra både "proffe" som tester for å lage stoff til sine nettsider OG det er mange private som har lagt ut anmeldelser av sine erfaringer. Google litt og finn :-D

Jeg mener at ebay også er en god mulighet for å skaffe seg sonos, men som håkon sier så vil man ha sterkt begrenset garanti/reklamasjonsrett, og det valget er individuelt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen som har prøvd SONOS ennå??

noen som har prøvd ennå??

Lurer på om den innebygde DAC'en er god...
    Er det en idè og ha en ekstern DAC, eller er den så god at det er unødvendig??

Lest at du må ha nettverkskabel til en av boksene.. noen som har prøvd å koble et aksesspunkt til den i stedet... vil jo ha det så trådløst som mulig

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zephid
    noen som har prøvd ennå??

Lurer på om den innebygde DAC'en er god...
    Er det en idè og ha en ekstern DAC, eller er den så god at det er unødvendig??

Lest at du må ha nettverkskabel til en av boksene.. noen som har prøvd å koble et aksesspunkt til den i stedet... vil jo ha det så trådløst som mulig
    Har kjøpt den i for et par måneder siden. En av de bedre kjøpene jeg har gjort.

DAC`en er ikke god nok ift. de som sitter i seriøse CD-spillere eller for eksempel Transporter, men den fungerer greit nok. En ekstern DAC bør vurderes om den skal brukes til seriøs musikklytting. Selv bruker jeg en ZP80 med digitalutgang rett inn i Meridian 861, og det låter ekstremt bra.

Du må ha kabel i en av boksene for å få internett-tilgang. Om denne kabelen står på en aksesspunkt eller går rett inn i en trådbasert router spiller ingen rolle. Sonos er like enkelt å sette det opp som å skru på en radio....såre enkelt!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for svar!

Da er Sonos bestilt

Da mangeler vi bare en duganes DAC
    Ser det er en Meridian 263 til salgs på HiFi-Sentralen... noen som har vært borti den?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gled deg....

Den DAC`en kjenner jeg ikke til, men Meridian har alltid vært best på digital-teknikk så den er sikkert ikke dårlig selv om den begynner å dra på åra. Jeg ville ha lagt inn et tilsvarende spørsmål på HFS, og forklart budsjettet ditt.

Vanvittig mange CD-spillere som legges ut for salg på HFC om dagen. Mon tro om flere har sett lyset og gått over til harddiskbaserte løsninger. :-D

Newcomer AlexanderK sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Gled deg....

Den DAC`en kjenner jeg ikke til, men Meridian har alltid vært best på digital-teknikk så den er sikkert ikke dårlig selv om den begynner å dra på åra. Jeg ville ha lagt inn et tilsvarende spørsmål på HFS, og forklart budsjettet ditt.

Vanvittig mange CD-spillere som legges ut for salg på HFC om dagen. Mon tro om flere har sett lyset og gått over til harddiskbaserte løsninger. :-D
    Til høsten skal jeg kjøpe meg ny CD-spiller. Så da håper jeg at bruktmarkedet fylles opp av spillere til rundt 10.000 kr. Det blir hyggelig for meg.

Sånn derre trådløst opplegg med dac og sånn tror jeg ikke at jeg kommer til å få meg før om 3-4 år. Da er det sikkert bra saker. Jeg liker ikke å kjøpe ting "med en gang det kommer ut".. Det er "alltid" litt småproblemer med sånt de første årene det er på markedet.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AlexanderK
    Sånn derre trådløst opplegg med dac og sånn tror jeg ikke at jeg kommer til å få meg før om 3-4 år.
    DAC er det nok i CD-spilleren du kjøper også, men enkelte føler for å oppgradere med en bedre DAC da denne gir det største lydmessige løftet. Trådløst har ingen påvirkning på lyden da streamingen av datasignalet ligger buffret langt foran det du faktisk hører. De fleste av disse løsningene er kan også kables via CAT-5, men tester viser at det er 0 forskjell i lydkvalitet.

D
    Sitat Opprinnelig postet av AlexanderK
    a er det sikkert bra saker. Jeg liker ikke å kjøpe ting "med en gang det kommer ut".. Det er "alltid" litt småproblemer med sånt de første årene det er på markedet.
    Det har du helt rett i, men nå har det seg slik at dette slettes ikke er noe nytt. Det som i midlertidig har forandret seg de siste årene er brukervennligheten og prisen. Sonos har vært lenge og er et fantastisk produkt. Har ikke funnet et eneste småproblem/bug enda, og en tur inn på Sonos-forumet bekrefter dette. Brukervennligheten er faktisk minst like bra som på IPOD, og det er raskt og responsivt. Kvalitetsfølelsen er enorm på alle komponenter, dette er ikke Logitech-plast. Sonos er imidlertidig ikke det eneste alternativet. Squeezeboz har tatt helt av, og er vel kanskje det mest omtalte avspillingsmediet på forum rundt omkring i verden.

Det er flere som bytter store CD spiller-oppsett til prisen av en småbil med harddiskbasert avspilling. Dette ser man både tendenser til i forumer, og blant enkelte hifi-skribenter.

I tillegg er det en TOTALT ny måte å lytte på ny musikk på. Ikke bytte CD`er, bare trykke på den sangen eller det albumet man vil høre på...når som helst, hvor som helst. Og angrer man er det bare et tastetrykk til neste album.

Er budsjettet ditt 10k bør du i det minste teste en slik løsning, om ikke annet i en butikk. Jeg ble umiddelbart forelsket! :-D

Sjekk Sonos Digital Music System to stream digital music wirelessly from PC to any speakers in your home og Slim Devices : Transporter & Squeezebox : Free your music!

Newcomer AlexanderK sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    DAC er det nok i CD-spilleren du kjøper også, men enkelte føler for å oppgradere med en bedre DAC da denne gir det største lydmessige løftet. Trådløst har ingen påvirkning på lyden da streamingen av datasignalet ligger buffret langt foran det du faktisk hører. De fleste av disse løsningene er kan også kables via CAT-5, men tester viser at det er 0 forskjell i lydkvalitet.

D Det har du helt rett i, men nå har det seg slik at dette slettes ikke er noe nytt. Det som i midlertidig har forandret seg de siste årene er brukervennligheten og prisen. Sonos har vært lenge og er et fantastisk produkt. Har ikke funnet et eneste småproblem/bug enda, og en tur inn på Sonos-forumet bekrefter dette. Brukervennligheten er faktisk minst like bra som på IPOD, og det er raskt og responsivt. Kvalitetsfølelsen er enorm på alle komponenter, dette er ikke Logitech-plast. Sonos er imidlertidig ikke det eneste alternativet. Squeezeboz har tatt helt av, og er vel kanskje det mest omtalte avspillingsmediet på forum rundt omkring i verden.

Det er flere som bytter store CD spiller-oppsett til prisen av en småbil med harddiskbasert avspilling. Dette ser man både tendenser til i forumer, og blant enkelte hifi-skribenter.

I tillegg er det en TOTALT ny måte å lytte på ny musikk på. Ikke bytte CD`er, bare trykke på den sangen eller det albumet man vil høre på...når som helst, hvor som helst. Og angrer man er det bare et tastetrykk til neste album.

Er budsjettet ditt 10k bør du i det minste teste en slik løsning, om ikke annet i en butikk. Jeg ble umiddelbart forelsket! :-D

Sjekk Sonos Digital Music System to stream digital music wirelessly from PC to any speakers in your home og Slim Devices : Transporter & Squeezebox : Free your music!

Jeg vet jo hvordan en CD-spiller fungerer og at den har DAC og alt det der. Det tekniske har jeg god kontroll på. Takk for informasjonen, selv om den var unødig. Jeg bare nevnte at en boks med DAC ikke er det jeg i utgangspunktet er interessert i å eie for øyeblikket.

Litt av poenget er bare at Sonos og Skvisbåkks, som er de to mest profilerte produktene i denne prisklassen har vært på markedet en stund. Så noe nytt kommer nok snart. Jeg vet at det kommer en ny Skvisboks snart, da de selger ut restlageret sitt i disse dager.

Sonos koster jo oppunder 10.000 kr. I tillegg må man ha en NAS (2-3000 kr), et par harddisker (2-3000 kr) og en DAC. Bare "drivverket" kommer jo opp i 15.000 kr - og det er før man begynner å lete etter en DAC av god klasse. Så under 20.000 kr er det nok vanskelig å komme med Sonos - Iallefall for meg.

Skvisbåkksen er ikke noe jeg ville vært fornøyd med, iallefall ikke den som er på markedet nå. Utseendet og displayet er ikke noe jeg er fornøyd med. Men hvis det kommer en ny, bedre versjon snart, er det jo mulig at den kan være interessant.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,901
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en bra Sonos tråd på Hi-Fi Sentralen. Prøv et søk der.

Sonos er også testet i Stereophile. Du finner testen på Stereophile: Home Page

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er sonosen i hus
    har ikke testet så mye ennå, for har ikke fått DAC'en ennå men har testet litt.
    Latterlig enkelt å sette opp, og alt fungeret uten problemer!
    Utrolig god fjernkontroll, trodde jeg måtte bruke PC en del, men alt av oppsett kan gjøres fra kontrollen.
    Lyden er god, men det er en del å hente. Antar at dette kommer seg med en ny DAC.

og så noen sp.mål da
    Noen som har prøvd å benytte et aksesspunkt i stedet for kabel til den "første" boksen? skulle jo gjerne bli kvitt alle kabler

Mottakeren støyer litt, har en på soverommet og når det er helt stille er det en dure lyd. noen andre som har hørt den??

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også begynt å vurdere trådløs avspilling som Sonos etter at jeg har vært på jakt etter et mini-anlegg, uten egentlig å finne det rette. Disse små boksene har et bra design og brukervennlgheten virker upåklagelig. Nå som de har vært på makedet en stund håper jeg noen vil dele sine erfaringer. Er det også slik at den første boksen som er tilkoblet aksesspunktet ikke kan brukes til avspilling?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •