Oppgradering, kombinert CD- og DVD-spiller?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppgradering, kombinert CD- og DVD-spiller?

Hva er folkets oppfatning av CD-prestasjonene til DVD-spillere?

Vil en passelig dyr DVD-spiller virke bra som CD-spiller også, eller er det fornuftig å ha en CD-spiller ved siden av?

Hifimøbelet mitt trenger plass til en ny innflytter, så jeg kunne tenkt meg å selge Arcam-en (CD73) og Denon-en (DVD1000), og heller kjøpt en ny DVD-spiller som kan takle både epler og pærer.

Er det mulig å si noe noenlunde objektivt om hvor mye en slik boks vil koste?

Liker godt lyden Arcam-lyden. Kan en FMJ DV29 klare brasene, tro?

Skal foreløpig kjøres i symbiose med en Arcam AVR300, men denne skal oppgraderes med tiden.

Anyone?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min oppfatning er vel at en skal litt opp i pris før en kombinert DVD-spiller hamler opp 100% med en dedikert CD-spiller. Men går en opp i en prisklasse rundt 10k, så begynner det å ligne noe.....;-)

Arcams CD73 er jo en rimelig bra CD-spiller. Men jeg er overbevist om at de analoge kvalitetene til DV29(A) vil greit klare å hamle opp med den. Vi snakker dog om en spiller til rundt 20k her. Har tidligere lest om at en DVD-spiller bør ihvertfall koste det dobbelte av en dedikert CD-spiller for å kvalitativt spille likt. Og her er jo prisforskjellene langt større......

Forøvrig satt jeg nettopp og surfet litt og kikket etter DVD-spillere, og grunnet at jeg nå har flere Arcam-produkter i "min stall" kikket jeg også på DV29. Den virker jo unektelig lovende :-P 2 generasjons HDMI bl.a. Denne burde jo greit hamle opp med min Denon 2910.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det man gjør er selvsagt å kjøpe en ekstern dac, så kan man få tilnærmet like god lyd ut "uansett" spiller.
    det gir mest for pengene.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    det man gjør er selvsagt å kjøpe en ekstern dac, så kan man få tilnærmet like god lyd ut "uansett" spiller.
    Velvel, det er vel kanskje en sannhet med visse modfikasjoner? Er flere parametre enn dac'en som avgjør om spilleren er god eller ei, blant annet har visst drivverket en del å si.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips.

Nå kunne jeg uansett også tenkt meg å oppgradere DVD-spilleren. Tror jeg. Hvis bildet blir en god del bedre. Men det blir det kanskje ikke, i og med at den skal betjene en CRT-TV. Jeg skal prøve og se.

Hvem er det forresten som selger eksterne DAC-er på Østlandet?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en god dac har oversampling og jitterhåndtering som bør gjør drivverket mer eller mindre identisk uansett fabrikat. har den ikke dette så er allikavel drivverkene i dvd spllere til 2k mer enn godt nok. da d/a converteren er viktigst uansett hvordan man ser på det.
    å kjøpe en dvd som er god på cd er bortkastede penger, man betaler om igjen for ny kasse, nytt drivverk osv + 5dac og en dyr videodel.
    en under halvparten så dyr stereo dac gir garantert dobbelt så mye lyd for pengene, såfremt du ikke velger noe dårlig
    dac finner du mange plasser. en god del klassikere på bruktbørsen, eldre DPèr osv.
    billige seriøse greier fra kina, f.eks xindak til nesten ingen penger.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ta et søk på "dac" på hifisentralen, var noen tråder der om ymse bechmark dac og en viss ukjent en til bare 5-6k som skulle være en liten perle.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper ikke noe uhørt, så det beste for meg er å kjøpe fra en butikk som tilbyr utlån. Men det virker ikke som om det er noe særlig marked for eksterne DAC-er...?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det begynner å bli en del kvalitetsleveraøndører som forlater rene CD-spillere til fordel for multiformat. Thule har nå kun spillere basert på DVD-drev. Har ikke sjekket Linn, men Unidisc er jo definitivt en god spiller. Dessuten tipper jeg at ALT (sikkert med enkelte unntak) av spillere som støtter SACD, DVD-Audio etc kommer med DVD-drivverk, selv om noen av dem bare leverer lyd i to kanaler ut.

Her er det en revolusjon på gang, og jeg tror at det snart bare er DVD-baserte drivverk å få. Det er nok ikke lenge til Philips og Sony legger ned produksjonen av rene CD-drivverk.

Så er dedikerte CD-spillere bedre? Det er de nok ofte, men kun fordi det er lagt mer penger i en god DAC og analogdel enn de jevne DVD-spillerne. Jeg kjører nå på en billig, 3 år gammel DVD-spiller, men kjørt gjennom en separat DAC låter det svært så bra. Jeg mener at det absolutt er et alternativ å kjøre DVD-spiller til å begynne med, og bruke en skikkelig separat DAC hvis man ønsker den virkelig gode CD-lyden.

Det er likevel riktig observert at markedet ikke er så stort. Men den som leter skal finne...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig å anta noe om hvor stor innvirkning en ekstern DAC vil ha på vellyden i samarbeid med AVR300-en?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndRightlySo
    Er det mulig å anta noe om hvor stor innvirkning en ekstern DAC vil ha på vellyden i samarbeid med AVR300-en?
    Vil jo variere ut fra DACen. Jeg kjører AVR300 sammen med ekstern DAC, og fordelen i forhold til AVR300s egen DAC er at man med ekstern DAC kan kjøre på stereo direct. Da skrus en del unødvendig digital signalprosessering av. Jeg opplever større ro, bedre detaljering og mer luft i lydbildet. Forskjellene er ikke så enorme som man skulle tro, men de er der.

Det skal også sies at en god multispiller kan ha svært gode kvaliteter. Thule Spirit 150B Digit II som er på besøk hjemme hos meg akkurat nå spiller med enda større åpenhet og gir organisk fylde og musikalitet spesielt til stemmer sammenlignet med den eksterne DACen (som riktignok er en ganske gammel type). Men prisen er jo deretter.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.prolyd.no/index.php?name=...rticle&sid=105

denne skal være særdeles underpriset ifølge flere på hifisentralen. kanskje fordi den er ment på studio og proffbruk istedenfor hifi freaker. det ytre er også deretter.
    samme importør selger en bechmark dac, som har fått mye bra tester. men den er vist dårligere enn førstnevnte selv om den er dyrere.

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon 3910 har jo ganske alright cd-gjengivelse til dvd spiller å være. Har ikke sammenlignet med annet enn Marantz cd5400, men mellom disse var 3910 hakket bedre på litt tyngre musikk. Marantzen hadde mer luft og rom rundt stemmer i mer avslappet musikk. Regner med at man må godt opp i pris på dvd spiller for å takle cd på samme måte som en god dedikert cd-spiller, siden 5400 kun koster rundt 2500.
    Syns det virker interessant dette med ekstern DAC. Kunne godt tenke meg å prøve en slik selv, dersom det finnes noe bra rundt 5K.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal selv kjøpe meg en spiller som skal håndtere både DVD og tokanals musikk på best mulig vis i løpet av høsten.

Foreløpig er det 3 alternativer som er aktuelle:

1. Denon DVD-AIXVA

2. Marantz DV-9600

3. Pioneer DV-989

I tillegg skal det bli spennende å se DVD 3920 fra denon når den dukker opp. Den skal visst få en del snadder fra AIXV etter hva jeg skjønner

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min mening: Marantz er det aller beste valget mellom disse.
    Jeg har hørt på MANGE DVD-spilllere, og marantz har alltid utmerket seg med en stor og fin lyd i stereo.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buril2000
    Min mening: Marantz er det aller beste valget mellom disse.
    Jeg har hørt på MANGE DVD-spilllere, og marantz har alltid utmerket seg med en stor og fin lyd i stereo.
    Ja, jeg har også på følelsen av at marantz er aller best på lyd. Men så spørs det på bilde da. Denon har jo utmerket seg tidligere med å være eksepsjonelt gode der, og DV-9500 fra marantz var ikke helt i toppklassen når det gjaldt bildekvalitet ifølge fagpressen. Hvis DV-9600 får samme videoprosessor som sitter i AIXV kan det derimot bli artig å se resultatet..

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan ikke forstå de som kjøper en dyr dvd for at det skal låte bra på cd. som å kaste penger i sjøen.
    f.eks en ec dac til 9k vil banke en dvd til dobbel pris på musikk.
    samme sa abrehamsen selv, med et enkelt sony drivverk og ECD-1 får du over 90% av lyden til EMC-1

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    kan ikke forstå de som kjøper en dyr dvd for at det skal låte bra på cd. som å kaste penger i sjøen.
    f.eks en ec dac til 9k vil banke en dvd til dobbel pris på musikk.
    samme sa abrehamsen selv, med et enkelt sony drivverk og ECD-1 får du over 90% av lyden til EMC-1
    For den som bruker anlegget til film og musikk, så er vel heller spørsmålet om man skal satse på glimrende lyd og bilde i EN DVD-spiller, eller kompromisse med lyd og bilde på film ved å kjøpe CD-spiller og DVD-spiller separat.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    For den som bruker anlegget til film og musikk, så er vel heller spørsmålet om man skal satse på glimrende lyd og bilde i EN DVD-spiller, eller kompromisse med lyd og bilde på film ved å kjøpe CD-spiller og DVD-spiller separat.
    Nettopp! For meg blir det det førstnevnte

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cd/dvd/dvd-a/sacd

Jeg hadde tenkt å lage en ny tråd, men fant denne som kanskje kan passe.

Satt og leste om utgivelser på SACD og DVD-Audio (jeg har ingen av noen av delene), og tenkte det kanskje var på tide å slenge seg på multikanalsbølgen også innen musikk, ikke bare film.

Har i dag H/K DVD25 som jeg bruker både til film og til CD, og er veldig fornøyd med både lyd og bilde.

Noen som har forslag til gode spillere (helst ikke aaaalt for dyre) som vil være minst like gode som DVD25 på DVD/CD, og samtidig gi meg SACD/DVDAudio-støtte også?

EDIT: http://www.hifiklubben.com/no/produk...er.htm?id=7052 - Denon DVD1920 ser jo ut som litt av en drømmepakke? Faroudja videoprosessering og burr brown DA-converter, samt alle lydformater for 2800kr !?

EDIT2: Newbie multikanalslydspørsmål - Må jeg ha 5-6 analoge signalkabler fra DVDspilleren min for å nyte DVD-A/SACD? For forsterkeren min kan jo ikke dekode dette? Og kan jeg i så fall liksågodt bruke disse kablene til overføring av filmlyd også da?
    --
    Thorbjørn

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •