Trenger meget gode råd til demping av rom! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 30 av 30
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    har du noen linker til de metodene?
    Tok meg 3 sekunder: http://www.enjoythemusic.com/magazin...02/cardas.html

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når du sier avstand fra bak og side vegg, hvordan mener du da? de står jo skrått inn mot lytteposisjon og hvilket hjørne skal avstanden måles fra da?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk tiger!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt rum er 5 meter dybt, ca 25 kvm i alt.
    Som jeg har foreslått flere ganger før, start med en Cardas metode i rummet, også selvom dette absolutt ikke er muligt til daglig bruk. Dette vil give dig et helt klart bilde av hvordan dine høyttalere spiller i rummet , som regel får man regelrett sjokk over spesielt bassen og perspektivet.....
    Grunden er at man "spiller med rummet", ikke imot...
    I nogle rum kan man variere målene ganske betydeligt, og stadig få betydelige fordeler.
    Nu ser jeg du har ganske mye plass til siden for rammen av lerretet, prøv å plasere høyttalerens indre side så du stadig ser lerretet selvfølgelig, dette betyder at desto lengere ut du trekker høyttalerne, desto mere avstand må du ha imellom høyttalerne.
    Grunden til at jeg er meget forsiktig med å anbefale et stort lerret er også fordi man da får problemer med plaseringen av fronterne i et "lite" rum, men nu har du jo ikke så stort lerret da...
    Med rette avstand fra bakveggen får du plutselig myye bedre bass, avslappet mellomtone og en diskant der "integrerer" med resten av lydbildet. Du må sikkert eksperimentere en del for få cm. forskjell kan utgjøre drastiske endringer.
    En anden sak er, at i en given avstand fra høyttaleren vil du relativt lett kunne måle en "dip" rundt delefrekvensen på enheterne, med et par cm. justering kan dette jevnes ut totalt....

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Angry

Har da prøvd Cardas' metode i rommet mitt, og kan ikke si annet enn at diskanten og mellomtonen ble veldig bra. Men problemet gjenstår, jeg får omtrent ikke bass, og det er sinnsykt irriterende. Dette var jo rett og slett mange tusen ut av vinduet jo! Helv.... vegg....

Unnskyld frustrasjonen, men nå begynner jeg å bli litt lei. Er det panelen som suger til seg bass her eller?det finnes omtrent ikke bass her, og med de drågene av høyttalere burde det jo være rimelig heftig trykk........

Må jeg dekke alle flater med slike jørn brukte for å hindre at panelen suger bass (hvis det er den som gjør det....) ?

Jeg aner ikke lenger, og er møkklei. F.A.E.N.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet dere om noen flere løsninger? Alt tas imot med takk!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Mitt rom er 5,9m langt og 3,4m bredt. Skråtaket strekker seg 1,9. ut i rommet (i lengden). Så det er rundt 20,5kvm

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager jeg maser, men som sagt virker metoden i et rektangulert rum, ditt rum er ikke rektangulert. Du må finde punkterne i rummet hvor høyttalerne har synergi med rummet.
    Når du spiller musikk, prøver du da å gå fra bakrummet og frem samtidig som du lytter etter bassen ? Når du går frem skulle du gjerne høre punkter hvor du har mye bass, og 20 cm lengere fremme ikke noe bass.
    Målt på to forskjellige steder hos mig, i film posisjon og i stereo posisjon, her er ca. 1 meters forskjell, da måler jeg f.eks. stor forskjell i bassen, desto tettere på høyttalerne desto mere dybbass ( under 30 hz).
    I mitt kontor har jeg høyttalere under skråveggen, men disse er beregnet på "montering" helt inntil veggen, og jeg har ikke problemer med dette skråtaket her.....
    Prøv 1/5 eller 1/7 del metoden også for sikkerhets skyld...
    Du er sikker på dine høyttalere ikke er ute av fase da ?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det har jeg sjekket altfor mange genger nå.... Det triste er jo at RF-5 konker ut rf-7 på bass slik d står nå. sikkert fordi de står i hjørnet ved skråtaket.

skal spørre min bror om hjelp også tenkte jeg. om ikke annet kan jeg gå for proff hjelp...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det verdt å prøve å bevisst koble feil på en av ht i tilfelle den er feilkobla inni ?
    Mener her at du kobler + til - på den ene av ht .

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •