Hifi anlegg - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38

Tråd: Hifi anlegg

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hungers
    Det høres smart ut å investere i et skikkelig hifi anlegg - går ut i fra det er stereo du mener! Skulle ønske jeg hadde kroner til det selv......

Men til ditt spm.:
    20 m2 er jo ikke allverdens stort rom så jeg kunne tenke meg å si litt om hva jeg ville ha kikket etter til slikt bruk. Det vil nok skinne i gjennom her at jeg personlig vektlegger pris kontra ytelse ganske høyt og velger deretter!

Som utgangspunkt ville jeg se etter et par gode middels store gulvstående høyttalere. Der fins det MYE å velge i til 20 - 40 tusen kroner, f.eks Dali Helicon serien, Audiovector Mi3 modellene eller Dynaudio Contour modellene.
    Et rom på denne størrelsen kan by på noe problemer for veldig store basstunge høyttalere. De kan rett og slett bli for vanskelig å plassere. Om du i etterhvert ønsker mere bass er det kanskje like greit å gå for en god subwoofer som gir deg flere muligheter for tuning i forhold til rom og andre høyttalere.
    Så kanskje plukke ut en god "billig" high-end integrert forsterker i prisklasse 20 - 25 tusen. Er vel noe mindre utvalg på denne typen produkter, men det er fortsatt nok å velge i f.eks Bladelius, Holfi, Primare, T+A, AVI........ Mitt inntrykk er at det er mye kvalitet å hente i disse klassene uten at prisene blir altfor sinnsyke!
    Og så "the source"; en CD-spiller i 10 - 15 tusen kroners klassen (Densen, Hegel, Primare, Cayin....osv). Der bør det være kvalitet å hente til et slikt oppsett.

Mine erfaringer fra små lytteseanser er at det kan være like mye godfølelse å hente i et slikt oppsett som i et multi-hundre-tusen kroners anlegg som du må løfte taket og tapetsere alle veggene med filt for å få til å funke! Det er ikke veldig viktig for meg at hele frekvensområdet er snorrett og alt låter helt superanalytisk. Det jeg ser/hører etter i slike kombinasjoner er den rette "følelsen" av musikk. Og dette har ofte like mye med matching av komponenter å gjøre som at hver av delene er helt perfekte.
    Så som du skjønner - veien for deg å gå videre er å komme deg ut i butikkene og begynne testing av alternativer. Bare du kan høre nøyaktig hva du vil ha!

Lykke til!
    Ja, det er stereo jeg mener ja...

At størrelsen på høytaleren skal ha noe å si virker selvsagt nå, men har ikke tenkt på det før... Dette blir vanskligere enn jeg trodde.... Dvs at det kan lyde forskjellig i butikken og hjemme det da! :???:

Det finnes ganske gode små høyttalere og som står på stativ. Spiller disse stort nok?

Er det noen flere butikker jeg bør besøke?

Takk for et veldig godt svar!!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Krellover
    Jeg bor i Trondheim. :???:
    Er langt til Oslo...

Har du vært på Tonart da?

Der har de masse fint utstyr?

Denne ligger like ved Hifi center kjeden i fjordgata...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trompetnerd
    Er langt til Oslo da ja...

Har du vært på Tonart da?

Der har de masse fint utstyr?

Denne ligger like ved Hifi center kjeden i fjordgata...
    Har faktisk ikke vært på Tonart!? Jeg får se litt bedre etter neste gang jeg er i byen, takk for tipset! :grin:

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bor i trondheim, og har et dedikert hifi-anlegg. Send meg en PM, så kan du få en prøvelytting. Kanskje KEF og rør er tingen for deg?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buril2000
    Jeg bor i trondheim, og har et dedikert hifi-anlegg. Send meg en PM, så kan du få en prøvelytting. Kanskje KEF og rør er tingen for deg?
    Hvor mye koster noe sånt som du har da?

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Krellover
    Hvor mye koster noe sånt som du har da?
    Mindre enn mange av de alternativene som er nevnt her
    Send meg en PM, så kan vi avtale en lytting, hvis du vil.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du ikke likte B&W lyden, er jeg nesten overbevist om at Dali er din greie. Jeg er helt på motsatt side, og liker BW og ikke så godt dali.

http://www.hifiklubben.com/no/produk...ere.htm?id=200

Denne skulle jeg mene at skulle falle i smak hos deg da, den og
    Effekt forsterker
    http://www.hifiklubben.com/no/produk...er.htm?id=5658
    og
    Forforsterker
    http://www.hifiklubben.com/no/produk...er.htm?id=5625
    og
    Cdspiller
    http://www.hifiklubben.com/no/produk...er.htm?id=5623

Da ender du på 180000kr. Og hvis 200000kr var det du kunne bruke, så har du 20000kr til kabler o.l. (anbefaler at du da sjekker www.pmaudio.no sine blackmagic kabler).

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er som en føre her har skrevet, Classe er litt smådyrt. Men det er også rimelig bra (krellkvalitet på det). Så det finnes mange andre varianter du kan koble til Dali'ene også. F.eks Mcintosh og T+A, disse 2 tror jeg også vil gjøre en god jobb på Dali, men er veldig mye på smak og behag.. mcintosh og classe låter ikke akuratt likt .

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Classe er ikke bare smådyrt, det er ekstra dyrt, og du betaler mye ekstra for touch-screen display og slikt - ting som ikke påvirker lyden.

Så noen nevnte Hegel, og skal man opp i denne prisklassen, så kan det være et alternativ. Men jeg mener det er ganske meningsløst (med mindre show-off faktoren er høy) å begynne med stereo til 200000. De fleste som bygger opp anlegg til den prisklassen har gradvis byttet ut komponenter for perfekt matching. Prosessen for å oppnå den graden av matching som kan forsvare en slik pris kan ikke kjøpes for penger. Det er nemlig fullt mulig å kjøpe et anlegg til 200000 som låter dritt. Derfor ville jeg lagt ambisjonsnivået noe lavere.

1. Finn deg noen gode kvalitetshøyttalere du liker lyden i først. Det er høyttalervalget som legger grunnlaget for lydbildet. De andre komponentene vil bare medføre justeringer i forhold til det grunnlaget høyttalerne legger.
    Eksempler kan være Dali Helicon 400 eller 800, eller til og med Dali IKON 6 som jeg ser allerede nå begynner å få mye skryt til en svært så hyggelig pris.
    Jeg har også sans for AudioVectors Mi3-serie. Usher er et tredje høyttalermerke det kan være verdt å lytte til. Eller hva med norske Patos?

2. Kjøp rikelig med effekt i et effekttrinn for å drive høyttalerne. Eller hva med monoblokker?

3. Kjøp en matchende forforsterker. (I betydningen lydmessig og koblingsmessig matchende).

4. Skaff en skikkelig kilde.

Nå har du et oppsett som burde spille ganske bra. Og det er nå det begynner! Du har kanskje en anelse om at noe kan bli bedre med det første oppsettet, og det er da det er på tide å forsøke ut ulike oppgraderinger. Og etter noen oppgraderinger oppnår du kanskje drømmelyden!

Helt til slutt et lite eksempeloppsett sånn ut fra hvis jeg var i din situasjon (mye penger, liker Dali bedre enn B&W):

Høyttalere: Usher CP6371 - http://www.usheraudio.com/speaker-cp6371.html - ca 24995,-
    Effekttrinn: ICEPower-baserte monoblokker på 250W i 8ohm fra Embla eller Midgard Audio - ca 12000 - 15000 kr
    Forforsterker: Hegel P2A - veil 9995 kr
    CD-spiller: Hegel CDP2A - veil 12995 kr

Lykke til med jakten på den perfekte lyd.

Active thomand3 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du opplever en del utstyr som kunstig, og regner derfor med at det du er ute etter er et anlegg som leverer musikken mest mulig realistisk. Istedenfor å anbefale utstyr, så vil jeg anbefale deg å ta en tlf til pmaudio. Dette er noe han kan til fingerspissene.
    Enig i at b&w har alt for mange modeller som etter min mening spiller kunstig. Hegel er i samme klasse. Hardt, klinisk og direkte umusikalsk.
    Lykke til ja. Misunner deg dette her.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thomand3
    Hegel er i samme klasse. Hardt, klinisk og direkte umusikalsk.
    Ja, ja... Med såpass polariserte meninger blir det vanskelig å være nyansert, skjønner det. Men jeg må likevel få lov til å si at det er en del mennesker som synes Hegel spiller musikalsk.

Active thomand3 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, er med på den. Skrev det litt dumt. Ville egentlig fram til min erfaring og mening om hegel, men å kalle det dårlig blir nok litt feil så lenge smaken er forskjellig. Men at hegel spiller på en realistisk måte går jeg ikke med på Men realistisk og korrekt er på den andre siden ikke nødvendigvis det samme som musikk-glede. Det gjelder å finne akkurat de produktene, og den matchen, som gir deg det som du ser etter i musikken.
    Akkurat nå føler jeg faktisk for å be om unnskyldning for forrige innlegg siden jeg ikke klart nok fikk fram at dette kun var min egen subjektive mening. Sorry.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et anlegg som består av Audiovector Mi3 signature høytalere
    Hadde en Velodyne subb, men solgte den. Ble formye bass.
    Electrocompaniet ECI-4 integrert forsterker
    og Thue cd spiller

Kablinger fra Wireworld

Dette spiller helt sykt bra og jeg er så fornøyd så fornøyd. Danskene kan virkelig å lage hifi. 20m2 er ikke så vanvittig stort rom. Så kanskje det som kan passe deg er stativhøytalere og sub. Jeg liker meget godt Audiovektor sim Mi3 serie. De spiller meget meget bra. Byttet ut Bowers og wilkins.

Men et anlegg kav vere bra for den ene og dårlig for den andre. Og så spiller det stor rolle hvilken musikk du lytter til. Et anlegg til klassisk musikk vil etter mine ører ikke fungere til rock og pop og omvent.

Det er også legger å komme med konkrete anbefalinger om du kommer med en prislapp ca. Stpr forkjell på et anlegg til 20.000 og 200.000 kr...
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep
    Et anlegg til klassisk musikk vil etter mine ører ikke fungere til rock og pop og omvent.
    Klassisk musikk spiller over et enormt spekter, så her vil jeg si deg imot. Setter du sammen et anlegg som (så langt det lar seg gjøre ihvertfall) yter klassisk musikk rettferdighet, så kan det spille hva som helst. Men nå roter jeg meg bort i OT-spøkelset så jeg skal ikke gå videre inn på det...

Ellers er jeg enig med Roffe, god lyd trenger ikke nødvendigvis å komme fra en dyp lommebok. Start heller på et fornuftig nivå og bygg ut etterhvert som preferansene dine for hva som er god lyd kommer tydeligere frem

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep
    Jeg har et anlegg som består av Audiovector Mi3 signature høytalere
    Hadde en Velodyne subb, men solgte den. Ble formye bass.
    Electrocompaniet ECI-4 integrert forsterker
    og Thue cd spiller
    Thule er forresten et bra valg. I mitt forslag kan man evt bytte ut CD og pre med Thule, f.eks. Thule Spirit 150B-komponenter. Anbefaler i så fall spilleren med Digit II oppsamplingsmodul. Den låter svært bra.

Newcomer ansoere sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke ekspert

Sier meg helt enig med Roffe.
    Det viktigste er ikke prisen, snarere hva som fungerer bra i dine ører, og ikke minst i det rommet du skal spille i.
    Testing, testing, testing. Det er veien å gå.
    Til de som er negative til B&W, anbefaler jeg allikevel å ta en lyttetest til de siste modellene. 803d, 703, etc.
    Disse høster superlativer ALL OVER, og er verdt en test.

Lykke til.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du har penger,så burde du kjøpe Adyton Cordis 1.8 effektforsterker ,WATT/Puppy System 7 høyttalere og en WADIA 302 CD-spiller.Det låter garantert ikke kunstig.Hvorfor begynne med et litt over middels bra anlegg når man "har penger".:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Konklusjon

Hvis jeg skal trekke en konklusjon av gjennomsnittet av innlegg her, vil det være at jeg skal lytte meg fram til et anlegg som ikke koster over ca 50000. Alt over det er krever mer kunnskap enn jeg besitter for øyeblikket.

Har fått mange gode tips her, tusen tusen takk for det!!
    Har fått en ide om hvor jeg skal begynne...

Igjen, takk! :grin:

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •