Lengder: Signalkabel vs. høyttalerkabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lengder: Signalkabel vs. høyttalerkabel

Case 1: Kort signalkabel fra forforsterker/prosessor til monoblokk og deretter lang høyttalerkabel til høyttaleren.

Fordelen er vel her at man med en kort og godt avskjermet signalkabel ikke får inn støy til monoblokken og at monoblokken da ikke forsterker støyen før høyttaleren mottar strømmen. Strømmen i høyttalerkabelen er vel såpass høy at den ikke påvirkes så lett av støykilder.

Case 2: Lang signalkabel fra forforsterker/prosessor til monoblokk og deretter kort høyttalerkabel til høyttaleren.

Ulempen her er vel som fordelen over, men med motsatt fortegn.

Konklusjon: Case 1 er best. Hmm...eller er det slik? Hva med aktive monitorer som f. eks. Zulu bruker. Tviler på at Zulu hadde gått for lange signalkabler dersom case 1 alltid er best.

Synspunkter?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Signalkablene er viktigere enn høyttalerkablene. Jeg hadde gått for alternativ 1, selv om jeg ikke kan gi en vitenskapelig forklaring

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lang signalkabel

Det fungerer alltid best med lang signalkabel og kort høyttaler kabel.

En høyttalerkabel vil alltid stjele litt effekt, og jo lenger den er jo mer tar den...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    et fungerer alltid best med lang signalkabel og kort høyttaler kabel.

En høyttalerkabel vil alltid stjele litt effekt, og jo lenger den er jo mer tar den...
    Derom man har greit tverrsnitt, er dette minimalt. Lange strekk på signalkabler er mere kritisk da frekvensene er MYE høyere her.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du lyttet da?
    spør du det samme spørsmålet på hifisentralen vil 99% svare lang signal og kort høytt.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Derom man har greit tverrsnitt, er dette minimalt. Lange strekk på signalkabler er mere kritisk da frekvensene er MYE høyere her.
    Frekvensene er de samme i signalkabler og høyttalerkabler, så lenge vi snakker om analoge lydsignaler. Jeg er mye mer opptatt av støy som tilføres gjennom kabler. Jeg vil ihvertfall si at en lang signalkabel absolutt bør være skjermet, og aller helst balansert.

Når jeg en dag anskaffer monoblokker, vurderer jeg sterkt å plassere monoblokken ved høyttaleren og kjøre signalkabling fram til den. Det gjør også at man fjerner høyttalerkablene og nettspenningskablene til effekttrinnet som støykilde fra resten av oppsettet.

I det hele tatt er det så mange som tenker på at kablene skal skjermes mot støy utenfra, men ikke så mange som tenker på at kabler også er støykilder. Jeg mener dette kan være den viktigste (eneste?) grunnen til at noen hører forskjell på nettspenningskabler.

Personlig mening: Det blir hipp som happ, så lenge kablene er gode, og gjerne skjermede. Gjør det som er mest praktisk. Det er nok av andre ting som legger føringer på hvordan du setter opp anlegget ditt.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er meget enig med Roffe her, snakker man om store kabel strekk også (f.eks 2x100m som man kan finne i PA sammenheng) , blir forholdene mer tydelige synes jeg. Selsving som tar knekken på Effekt forsterkeren er vel ikke et ukjennt fenomen med for lange høytaler kabler. Dersom man har godt skjermede signal kabler, og aller helst balangserte sådanne er alternativ 2 med lange signalkabel strekk og korte høytaler kabler det jeg ville gått for.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du lyttet da?
    Nope, jeg har ikke testet dette selv, men har alltid trodd at kort signalkabel er å foretrekke. Men det er mulig jeg tar feil. Det er nok allikevel mer kritisk på videosignaler hvor frekvensene er høye.
    Frekvensene er de samme i signalkabler og høyttalerkabler, så lenge vi snakker om analoge lydsignaler.
    My bad..

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nivået (signalstyrke) er lavere på signalkabelen, og eventuell støy som tilføres her blir i tillegg forsterket opp i effektforsterkeren. Derfor er en signalkabel langt mer "utsatt" enn en høyttalerkabel. Skal en ha langt signalkabelstrekk er det derfor tvingende nødvendig å kjøpe en veldig godt skjermet kablel, som Roffe var inne på.

Høyttalerkabelen har mye kraftigere signalstyrke (mer strøm) og er derfor ikke særlig påvirket av støy fra utsiden. Den støyen den plukker opp blir heller ikke forsterket opp.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kanskje løsningen rett og slett er en heftig gettoblaster, med SVÆRT korte høyttalerkabler OG praktisk talt INGEN interkonect-er???

sorry..... :-)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bliver litt panisk når jeg tenker på hvad f.eks. 2 x 10 meter Black Magic høyttalerkabel koster, men men....
    Jeg valgte også korte signal kabler og lange høyttaler kabler.....

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når dere skriver 'lange strekk', hva mener dere egentlig da? 2 meter, 5 meter, 10 meter, 20 meter?

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her mener jeg økonomien spiller en stor rolle. Lange, godt skjermede signalkabler er dyre, og har man først brukt x antall tusen på signalkabel vil man neppe legge på en kabelstuss fra forsterker til høyttalere til 10kr meteren. FG-faktoren vil isåfall bli ganske så trasig ;-)

Ergo (i mine øyne), har man et dyrt anlegg, velg lange signalkabler + korte høyttalerkabler. Har man et relativt rimelig anlegg hvor påvirkningen av kabler er mindre, velg korte signalkabler og lange høyttalerkabler. Signalkabelen er tross alt viktigere enn ht-kablene og her bør derfor mesteparten av pengene gå. IMHO

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •