Valg av platespiller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av platespiller

Heisann. Jeg skal kjøpe meg en platespiller til maks 1000,- men vet ikke hvilken. Hva er det som utgjør forskjellen på lydkvaliteten fra platespiller til platespiller? Hvis det spiller noe rolle, liker jeg en del gammel heavyrock o.l. Har Nad anlegg fra før.

Takker for alle svar!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lydkvaliteten avgjøres av noen nøkkelfaktorer som
    - vekt/stabilitet, 3-4 kg totalvekt er vel minimum
    - type oppheng, flytende oppheng er å foretrekke, da det ellers oppstår resonanser i lyden fra underlaget
    - type pickup: for pop/rock MÅ gamle pickuper fra 70-tallet brukes. Pickupens nåleoppheng må matche armens vekt (masse).

Jeg anbefaler Dual 1219 eller 1229 som gode solide spillere fra tidlig 70-tall - billigere modeller i 1200-serien har lavere nummer, 1218 og 1228, og enda lavere, disse er også gode.

Pickupen skal selvsagt være Shure, M 75 ED til de billigere modellene, mens de dyrere (bedre arm) klarer M 91 ED-pickupen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for utfyllende svar! Jeg har sett på QXL.no etter platespiller av denne type, men finner ikke noe. Kanskje du vet hvor det er å få kjøpt? :razz:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stianr
    Takk for utfyllende svar! Jeg har sett på QXL.no etter platespiller av denne type, men finner ikke noe. Kanskje du vet hvor det er å få kjøpt? :razz:

eBay er et ganske brukbart sted, men pass på emballasje og at tallerkenen pakkes separat før den sendes. Og loddet bak på armen bør av. Armen bør surres godt.

De gamle Dual begynner visst å bli etterspurt.

Du kan også være heldig og finne en fin gammel Dual på en bruktbutikk.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Lydkvaliteten avgjøres av noen nøkkelfaktorer som
    - vekt/stabilitet, 3-4 kg totalvekt er vel minimum
    - type oppheng, flytende oppheng er å foretrekke, da det ellers oppstår resonanser i lyden fra underlaget
    - type pickup: for pop/rock MÅ gamle pickuper fra 70-tallet brukes. Pickupens nåleoppheng må matche armens vekt (masse).

Jeg anbefaler Dual 1219 eller 1229 som gode solide spillere fra tidlig 70-tall - billigere modeller i 1200-serien har lavere nummer, 1218 og 1228, og enda lavere, disse er også gode.

Pickupen skal selvsagt være Shure, M 75 ED til de billigere modellene, mens de dyrere (bedre arm) klarer M 91 ED-pickupen.

Kan bare si meg enig med Kjell,men jeg synes forskjellen er stor fra 1225,1228 til 1219 og 1229.
    Har sammenlignet disse med Thorens,Luxman,Pioner osv,men synes ikke disse når opp til Dual.
    Jeg mener at en Dual1225 spiller like bra som Thorens om ikke bedre.
    Garrard z100s er veldig bra,dette er en rockespiller som får foten til og gå.
    Disse er sjeldne,men det må være 100s ikke sp.

Mvh Linus

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •