Bananplugger på receiver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bananplugger på receiver

Har kjøpt 2 sett bananplugger, altså tilsammen 8.

Det er kronglete å komme til med ledningene på min Denon 1905, så jeg måtte investere.
    Høyttaleren mine derimot har jeg ikke noe problem, så kan jeg bruke alle 8 bak på min Denon i stedet for å bruke 2 bananplugger på høyttalerne hvor jeg egentlig ikke behøver?

Skjønner ikke hvorfor jeg ikke kan gjøre det, men spør for å være sikker. Novice som jeg er..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skulle gå helt fint fint det. Er jo bare et ekstra koblingstykke på høytalerkabelen. Har selv gjort dette på 2 høytalere i mitt oppsett.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte kanskje at signalen ble sterkere ved receiveren siden det var et koblingsstykke der og ikke på receiveren.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det blir ikke sterkere...Men du får nok kanskje litt bedre kontakt..Det er jo hovedsakelig ment for at det skal gjøre fra-/til-kobling lettere..Også ser det jo mye bedre ut da...;o)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bing
    Nei det blir ikke sterkere...Men du får nok kanskje litt bedre kontakt..Det er jo hovedsakelig ment for at det skal gjøre fra-/til-kobling lettere..Også ser det jo mye bedre ut da...;o)
    Ingen tvil om at det ser bedre ut

Vil nok få kjøpt bananplugger til alle ut- og innganger.

Takker for svar!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt usikker på om jeg helt skjønnte problemstillingen i spørsmålet ditt Haugen.

Så lenge man kan plugge inn i banan plugger inn i høytaler terminalene bak på reciveren så burde dette med banan plugger være en grei løsning (mulig man må fjerne et lite plastklips som er satt inn for å hindre bruk av banan plugger pga det ganske vanlige problemet med at enkelte stikker andre enden av banan pluggen i 220v el.net kontakten...).

Har forøvrig sett at mange banan plugger er litt vel mye fjærbelastet og litt løse og fleksible når de er plugget inn (typisk de fra Biltema), dette kombinert med litt tette høytaler terminaler bak på reciveren kan reultere at polene kommer sammen og kan kortslutte forsterkeren hvis kablene trekker dem mot hverandre osv. her finnes sikkert forskjellige løsninger for å isolere, men et tips kan være å tre på en gjennomsiktig plast slange, tilpasset lengden på den frie pluggen og hull for å stikke inn kabelen.

Lykke til med kobblingene ;-)

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter koblingene så nærme/løst at det er fare for kortsluttning, så
    bruk en bananplugg som er isolert (har plasthylse utenpå termineringen)
    f.eks. disse:
    http://no.farnell.com/jsp/endecaSear...U=152286&N=401

Jeg bruker selv disse gullforgylt lodde variant, (finnes også i skru terminering)
    og de sitter godt, jeg foretrekker også at ledning går rett ut bak, liker ikke
    de der ledning går 90 gr. inn på pluggen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Er litt usikker på om jeg helt skjønnte problemstillingen i spørsmålet ditt Haugen.
    http://www.hifiklubben.com/no/produkter/tilbehoer/annet_tilbehoer/detail/DALI_Banana_Standard_Tilbehoer.htm?id=4621#

Bruker disse pluggene. I én pakke følger det med 4 stk. bananplugger. 2 til rød og svart både til høyttaler og receiver.
    Grunnen til at jeg kjøper bananplugger er for å gjøre det enklere å koble bak på receiveren.
    I stedet for å bruke det andre paret i pakken på høyttaleren(hvor det er veldig enkelt å koble), bruker jeg det til enda en utgang på receiveren.

Er dette greit?
    Blir ikke gal fordeling av strøm eller noe pga av at jeg har bananplugg i receiveren, men ikke i høyttaleren?

(mulig man må fjerne et lite plastklips som er satt inn for å hindre bruk av banan plugger pga det ganske vanlige problemet med at enkelte stikker andre enden av banan pluggen i 220v el.net kontakten...).
    Den skjønte jeg ikke. Hvordan er det mulig å stikke andre enden av pluggen i 220v el.net kontakten?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugen
    http://www.hifiklubben.com/no/produkter/tilbehoer/annet_tilbehoer/detail/DALI_Banana_Standard_Tilbehoer.htm?id=4621#

Bruker disse pluggene. I én pakke følger det med 4 stk. bananplugger. 2 til rød og svart både til høyttaler og receiver.
    Grunnen til at jeg kjøper bananplugger er for å gjøre det enklere å koble bak på receiveren.
    I stedet for å bruke det andre paret i pakken på høyttaleren(hvor det er veldig enkelt å koble), bruker jeg det til enda en utgang på receiveren.

Er dette greit?
    Blir ikke gal fordeling av strøm eller noe pga av at jeg har bananplugg i receiveren, men ikke i høyttaleren?
    Så lenge du ikke kobbler de forskjellige utgangene på receiveren feil sammen med hverandre , er det er ikke noe problem, bare resultatet av kobblingene blir at høytaler kabelen får god elektrisk kontakt i begge ender (som den jo vil få med den løsningen du beskriver) , så er det ikke noe problem å bruke banan plugger på forsterker siden og rett på høytaler terminalene uten banan i andre enden.

Det viktigste er å sikkre at man får en stabil kobbling og at ikke de forskjellige lederene og polaritetene som ikke skal ha kontakt med hverandre kommer sammen med hverandre via enkelte kobber ledere på avveie eller at utsiden av de uisolerte pluggene kan komme inntil hverandre.

De Dali pluggene uten noen form for isolering ser litt skummle ut når det gjelder å komme sammen hvis det er liten avstand mellom kobblingene bak på forsterkeren, men du får vurdere og se om de er lett å få sammen når du kobbler opp med forsterkeren avslått, og ser om de lett kan komme inntil hverandre hvis du trekker litt i kablene osv. Kommer de lett sammen, ville jeg tatt bryet med å isolert overflaten, for å forhindre at man tar livet av forsterkern hvis man uforvarende klarer å får strekkt kablene og bananpluggene sammen senere med forsterkeren i drift.

Sitat Opprinnelig postet av Haugen
    Den skjønte jeg ikke. Hvordan er det mulig å stikke andre enden av pluggen i 220v el.net kontakten?
    Skjønner det ikke helt jeg heller ;-) , men så lenge en plugg har en pinne som ligner litt og kan puttes inn i en kontakt, så er det alltids noen som får det til og synes det er naturlig å kobble disse inn i 220volt kontakten i veggen. Det er i alle fall den forklaringen jeg har fått om hvorfor de av sikkerhets messige hensyn har puttet inn disse plast pluggene i utgangs terminalene på forsterkerene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Skjønner det ikke helt jeg heller ;-) , men så lenge en plugg har en pinne som ligner litt og kan puttes inn i en kontakt, så er det alltids noen som får det til og synes det er naturlig å kobble disse inn i 220volt kontakten i veggen. Det er i alle fall den forklaringen jeg har fått om hvorfor de av sikkerhets messige hensyn har puttet inn disse plast pluggene i utgangs terminalene på forsterkerene.
    Aha.. ranet for fornuft

Men hvis enkelte presterer å putte disse bananpluggene i 220v kontakten i veggen, hvorfor plastplugger for å beskytte utgangsterminalene?
    Akkurat den forstår jeg heller ikke.. Noen som så ranet?

Er forsåvidt god plass bak der. Skal ikke være noe fare for at koblingene støter borti hverandre. Når jeg plukker ut pluggene kutter jeg all strøm fra receiveren. Kobberledningene er ikke lange nok til å kunne være i nærheten av å komme borti.

Regner likvel med at jeg finner tak på plasthetter å sette på.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •