klasse a watt...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

klasse a watt...

bare lurer, klasse A watt, tilsvarer det en viss mengde a/b-watt eller hur?

100 klasse a watt, hva tilsvarer det ca i ab watt?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Klasse A

Er litt på tynn is her...

Watt er watt, dvs at du ikke vil kunne spille høyere med 100w klasse A watt enn 100 w klasse AB.

Klasse a krever stor strømforsyning. En så stor strømforsyning vil du kunne finne på klasse AB forsterkere som avgir opptil 300 w.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og dersom man har tungdrevne høyttaler som krever 100W og masse strøm er det større sjanse for å finne en 100W klasse A som klarer å levere det den skal enn en 100W klasse AB.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skjønner...så med klasse a watt kan man si at forsterkeren yter da oppgitt effekt kontinuerlig, mens ab er mer pulserende?

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hrezus
    skjønner...så med klasse a watt kan man si at forsterkeren yter da oppgitt effekt kontinuerlig, mens ab er mer pulserende?

På en ren klasse A forsterker går det full strøm på transistorene hele tiden slik jeg har skjønt det. Så hvis forsterkeren er på 100w så trekker den gjerne 100w fra nettet kontinuerlig. Jeg er også på litt tynn is her, men legg hånda oppå en klasse A forsterker som spiller på laveste volum, så blir du brent! :?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så hvis forsterkeren er på 100w så trekker den gjerne 100w fra nettet kontinuerlig
    Stemmer det.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer vel ikke helt, hvis jeg har forstått riktig så må strømforyningen dimmensjoneres ut i fra hva forsterkeren kan gi i lavere ohms laster også, så en 2x100W 8ohm klasse A gir gjerne 2x200W i 4 ohm og 2x400W i 2 ohm osv. Derfor er gjerne en godt dimmensjonert 100w klasse A forsterker en kvart kybbikk meter med elektronikk, kjølefinner og strømforsyning som veier rundt 100kg, og trekker gjerne 1000W-2000W kontinuerlig fra el.nettet, avhengig av hvor lavt i ohm den skal være stabil i.

Dali Gravity http://www.dali.dk/PDFFILES/premanua..._amplifier.pdf er vel et godt eksempel på en 120w klasse A med de riktige proposjonene ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes så mange standarder for å måle forsterker-effekt. Og produsentene velger i all sin visdom gjerne en eller annen som gir store tall.

Derfor er det vel like greit å se totalt bort i fra effekt... Det gir ingen relevant informasjon uansett...

mvh
    Knut Inge

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fronzel
    På en ren klasse A forsterker går det full strøm på transistorene hele tiden slik jeg har skjønt det. Så hvis forsterkeren er på 100w så trekker den gjerne 100w fra nettet kontinuerlig. Jeg er også på litt tynn is her, men legg hånda oppå en klasse A forsterker som spiller på laveste volum, så blir du brent! :?
    Dette er korrekt i den naive konstruksjonen av klasse A-forsterkere. Heldigvis er de fleste klasse A-konstruksjoner konstruert etter et push-pull prinsipp i effektdelen, noe som gjør at den jobber mer effektivt. Likevel er effektiviteten i en klasse A-forsterker lav, godt under 50%, så det er mye varme som skal ledes bort.

Jeg beklager nok en gang at jeg nok har bidratt til denne villfarelsen ved at jeg ikke gikk dypt nok i materien da jeg skrev en artikkel om ulike forsterkerklasser i DVD&Hjemmekino. Eneste forsvar er at hovedmålet med artikkelen var å belyse klasse D, så researchen i forkant var nok bedre når det gjaldt klasse D. ops:

For å si litt om definisjonen av klasse A, så vil det si at biasspenningen på transistoren er satt så høyt at hele lydkurven er hevet opp fra nullpunktet til transistoren, der den ikke jobber lineært. Dette eliminerer såkalt crossoverforvrengning, som man får i klasse B, der man jobber uten bias-spenning. Det vanligste er klasse AB, der transistoren har litt biasspenning, og får crossoverforvrengningen først ved litt høyere lydtrykk. Det finnes mange gode sider på internett som beskriver dette i detalj.

Poenget er at klasse A, AB og B sier noe om hvordan biasspenningen er satt. Men innenfor hver klasse benyttes ulike teknikker for å hente mer effekt eller bedre lydkvalitet ut fra konstruksjonen. Det finnes forsterkere som kan bytte mellom ren klasse A-drift og AB-drift. Det som hovedsaklig endrer seg når man vipper over bryteren er biasspenningen til transistorene.

Den viktigste forskjellen slik jeg ser det når det gjelder "klasse A-Watt" vs "klasse AB-Watt" er at en klasse A-forsterker faktisk behøver en mye kraftigere dimensjonert strømforsyning og varmeavledning for å yte godt. Det gjør at i det generelle tilfellet yter en klasse A-forsterker mer strøm enn en klasse AB-forsterker i vanskelige laster. Men det finnes svært gode klasse-AB-konstruksjoner som har enorme strømforsyninger og som derfor yter like bra som tilsvarende klasse A-konstruksjoner. En klasse AB-forsterker kan også lyde like bra eller bedre enn en klasse A-forsterker, men da er bias-spenning og crossover nøye tunet slik at crossoverforvrengningen er bortimot eliminert. Dette koster selvfølgelig kroner...

Min konklusjon er at når noen snakker om "klasse A-watt", så er det egentlig snakk om at forsterkeren kan levere en god del strøm inn i vanskelige laster, ut over effektspesifikasjonen, som gjerne er satt for en standard 8ohms nominell impedans.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viktigt dette roffe skriver med crossoverforvrenging, dette var, eller er grunden til man kjøber sig Klasse A.
    Man vil normalt opleve en Klasse A som kraftigere enn AB fordi den holder høyttaleren i et jerngrep og driver alt uten vanskeligheter.
    Man kjøber gjerne Klasse A til å drive elektrostater f.eks. da disse kan bringe en vanlig forsterker til knestående fort. Jeg prøvde f.eks. min Thule IA350B på elektrostater og denne var håbløs. En 25 watt Klasse A spilte derimot frit, og meget høyt....
    Har man elektrostater og må ha en rimelig forsterker ( hører ikke sammen egentlig) da er Nad et godt bud.
    Vil du ha en aldeles nydelig Klasse A kan du lete etter en brukt Pass Labs Aleph 30, er du heldig finder du en....., eller en Luxman L-560 retro integreret.
    Ellers ja, en watt er en watt, samme som en hestekraft er en hestekraft. Ellers blir det som i gamle dager hvor der, også, var snak om "Pioneer" watt og alle de andre watt ! Watt har nesten ikke noe å sige, det er forsterkerens evne til å drive høyttaleren der er viktigt, ref. Thule og elektrostater.

http://www.passlabs.com/amplifiers/xa100.htm

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Dette er korrekt i den naive konstruksjonen av klasse A-forsterkere. Heldigvis er de fleste klasse A-konstruksjoner konstruert etter et push-pull prinsipp i effektdelen, noe som gjør at den jobber mer effektivt
    Hvordan jobber den etter push-pull prinsipp når biasspenningen er så høy at hele arbeidsrommet ligger over null?

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det finnes mange gode sider på internett som beskriver dette i detalj.
    Har du link til noen bra slike sider med mer om dette?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fronzel
    Hvordan jobber den etter push-pull prinsipp når biasspenningen er så høy at hele arbeidsrommet ligger over null?
    Vet ikke, for å være ærlig. Har aldri kosntruert noe slikt, men etter hva jeg skjønner er det to transistorer som jobber sammen (i motfase rundt et nullpunkt?), men jeg vet ikke hvordan man unngår crossoverproblematikken helt...
    Har du link til noen bra slike sider med mer om dette?
    Tror du må søke selv. Har mistet lenkene jeg brukte.
    Her er noe jeg fant med enkle søk:
    http://www.duncanamps.com/technical/ampclasses.html - operasjonsmodi for ulike forsterkerklasser
    http://www.smeter.net/amplifiers/classes.php - ulike forsterkerklasser
    http://www.tpub.com/content/neets/14...s/14180_18.htm - klasse A
    http://www.tpub.com/content/neets/14...s/14180_19.htm - klasse AB
    http://www.tpub.com/content/neets/14...s/14180_20.htm - klasse B
    http://www.tpub.com/content/neets/14...s/14180_38.htm - enkel klasse A
    http://www.tpub.com/content/neets/14...s/14180_41.htm - push pull klasse A
    http://www.stereophile.com/amplificationreviews/740/

Google er din venn!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en link til en liten klasse A forsterker som visst nok skal fungerer bra sammen med den vanskelige Quad ESL57 elektrostaten...
    http://www.tcaas.btinternet.co.uk/index-1.htm
    http://www.tcaas.btinternet.co.uk/jlhesl.htm

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å være vanskelig, men det er en del feil som kan virke mer forvirrende enn opplysende her:

Strømforbruket ved standby er som regel litt over halve effekten som forsterkeren leverer i 8 ohm. Det betyr at den heller ikke leverer effekten i ren klasse A i 4 eller 2 ohm, hvilket er vanlig. Med andre ord er det feil å snakke om klasse A og klasse AB-forsterkere rent kategorisk da man snakker om klasse AB hele veien, og forskjellen er graden av klasse A, og ved hvilke impedanser.

En klasse A-forsterker bruker normalt PP klasse AB-trinn uten andre vesentlige endringer enn at den kjører høyere flytstrøm gjennom transistorene. Det vil si at man ikke endrer strømforbruket veldig mye når man kobler på høyttalere og spiller på dem heller.

Fordelen med klasse A er sekundært som noen poengterte at XO-forvrengningen flyttes til høyere signalnivåer, men en langt viktigere fordel med klasse A er at man har tilgang på mye mer strøm ved tunge laster. Dette fordi man allerede har betydelig strømflyt selv ved 0V ut, og siden de aller fleste høyttalere plager forsterkeren med mer eller mindre "slemme" fasevinkler betyr det at man ved mange frekvenser skal levere mye strøm ved 0V ut.

Klasse D og klasse A er nært beslektet på dette området, men klasse D har ikke flytstrøm. Der løser man det ved at man ikke har en spenningsdeler, slik som i en konvensjonell PP-forsterker, som utvikler varme og derfor heller ikke får økt effekttap ved vanskelige laster. Med klasse D kan man derfor utnytte mer enn dobbelt så mye av effekten i strømforsyningen enn i en klasse A. Klasse AB ligger i praksis som regel svært lavt i effektivitet. Men det sier seg selv at man vil ha uendelig lav effektivitet om man spiller uendelig lavt. Ved maks uteffekt og resistiv last vil man ofte ende opp på 30-40% mens man på en klasse AB kan komme over 70. Med klasse D kan man komme over 90, men her synker ikke effektiviteten noe særlig ved svakere signaler heller, og siden de kraftigste transientene stort sett aldri er mer enn 1/8 av musikken betyr det at i praksis er effektiviteten i en klasse A sjelden over 20%.

Active KinoWalla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Off topic men, er veldig mye interresant og lese her, og de største takker til de som gidder og lære oss andre om forskjellige ting

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av ren nysgjerrighet lurer jeg da på om noen vet hva slags teknologi som brukes i min Electrocompaniet AW100? Denne blir seriøst varm selvom den ikke gjør noe som helst, så det virker som den da har ganske høy spenning i hvilemodus.
    --
    Thorbjørn

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.extreme-audio.com/brands.php?brandid=18

Litt OT, men Electrocompaniet´s 25 watter er vel stadig i høy kurs hos mange...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...enda en som forstyrrer, jeg ville bare si at diskusjoner som dette gjør AVforum til et bedre sted å henge... Da tror jeg kanskje endelig jeg til en viss grad har forstått noe mer av forskjellen mellom a, ab og d. Imidlertid er min Jungson AV-899 av produsent klassifisert til klasse A, uten at denne går varm. Dermed er prinsippet om at klasse A er nødt til å være varm enten feil, alternativt er det Jungson som beveger seg ut på tynn is... Forklaringen fra Jungson er at deres forsterkere benytter et spesielt patent som slår av effekten uten bruk, i motsetning til andre klasse a forsterkere som kjører et kontinuerlig driv.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    ..men en langt viktigere fordel med klasse A er at man har tilgang på mye mer strøm ved tunge laster. Dette fordi man allerede har betydelig strømflyt selv ved 0V ut
    Ikke for å pirke, men hvis man har 0V over utgangen på forsterkeren går det per definisjon ikke noe strøm gjennom denne kretsen?! Man har aldri strøm uten spenning. Eller mener du at det fremdeles går strøm gjennom forsterkeren, men ikke ut på utgangstransistorene?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første er det strømen og ikke spenningen som er høy i en klasse A.

Det er tre måter å løse det på mht tomgang:
    1: Full strøm når forsterkeren står i hvile.
    2: Automatisk varierende bias som regulerer tomgangsstrømmen etter signalstyrke (Krell-patent).
    3: Avstengning av tomgangsstrøm i standby.

Jungson oppgir ikke hvor høy effekt de leverer i ren klasse A, bare at de leverer en del i klasse A. Marantz PM7200 er en glimrende integrert forsterker som leverer 20 av sine watt i klasse A. Denne funksjonen slåes av og på manuelt.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •