klasse a watt... - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av fronzel
    Ikke for å pirke, men hvis man har 0V over utgangen på forsterkeren går det per definisjon ikke noe strøm gjennom denne kretsen?! Man har aldri strøm uten spenning. Eller mener du at det fremdeles går strøm gjennom forsterkeren, men ikke ut på utgangstransistorene?
    Her beveger vi oss utenfor DC-ens verden. Tenk deg at høyttaleren gir en "backfire" og altså opptrer som en egen spenningskilde i korte øyeblikk. Da vil det være spenningsforskjell mellom jord og utgang tilsvarende høyttalerens "backfire"-spenning.

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Her beveger vi oss utenfor DC-ens verden. Tenk deg at høyttaleren gir en "backfire" og altså opptrer som en egen spenningskilde i korte øyeblikk. Da vil det være spenningsforskjell mellom jord og utgang tilsvarende høyttalerens "backfire"-spenning.
    Er klar over at vi snakker AC og reaktive kretser her, men forstår fremdeles ikke helt hva du mener med en slik backfire. Induktiv reaktans i en spole(høyttaler) vil jo motsette seg strømmen gjennom kretsen og forårsake faseforskyvning mellom spenning og strøm, men vil den få strømmen til å gå andre veien? Der datt jeg av lasset.

Ikke for å være vanskelig, jeg er bare veldig interressert i tema og ikke tilstrekkelig skolert på området :wink:
    Skulle ønske noen lagde en godt illustrert artikkel om dette!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Backfire gjør at elementet opptrer som en strømkilde. Tenk deg et batteri. Det vil da gå strøm i kretsen som ikke har uendelig høy impedans. Polariteten er avhengig av om fasedreiningen er positiv eller negativ.

Jeg er fullt klar over at dette ikke er enkelt og oppfatter ikke innlegget ditt som kverulerende.

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En virkelig interessant tråd, må jeg si!

En ting: hvordan kan man kontrollere at en forsterker faktisk leverer klasse a-watt?
    Er dette noe som blir innlysende når man måler utgangseffekten, evt hvis man kikker under panseret?

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buril2000
    En virkelig interessant tråd, må jeg si!

En ting: hvordan kan man kontrollere at en forsterker faktisk leverer klasse a-watt?
    Er dette noe som blir innlysende når man måler utgangseffekten, evt hvis man kikker under panseret?
    Mål hvor mye strøm den tygger i seg fra strømnettet på idle :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Varmeovn

Hvis forsterkeren fungerer som varmeovn på vinteren kan du være sikker på at den er klasse A? ;-)

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en hybrid-effektforsterker med både rør og transistor, og den blir veldig varm. Selv når den ikke brukes. Det må da være andre kjennetegn.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men det er ikke så opp i dagen. Det man er nødt til å gjøre er å måle tomgangsstrømmen i forsterkeren. Denne kan man måle på utgangstransistorene.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •