Hvordan få hjemmekino(klipsch) til å funke på stereo(snillere diskant)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 41
    Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan få hjemmekino(klipsch) til å funke på stereo(snillere diskant)

Etter utrolig mye testing av produkter i hjemmekinoen min uten å oppnå ønsket effekt trenger jeg nå experthjelp (i form av avforum).

Mitt anlegg består av Rotel 966/985MKII (pre- og effektforsterker),
    Pioneer DV 565A og klipsch rf 3. Til hjemmekino, som det opprinnelig ble kjøpt inn til, er dette ypperlig for min smak. Problemet er musikk i stereo som jeg i den siste tiden har fått mer og mer sansen for.

Det blir skarpt og ubehagelig ved moderate til høye nivåer (rundt 93db og oppover).

Jeg har prøvd ut følgende:

Philips 9000 dvd spiller: Når denne tok seg av dekodingen ble musikken endel mer oppløst og detaljert i toppen, men ikke noe snillere av den grunn.

Marantz 4500(tester nå). Ikke noe bedring verken som forforsterker eller receiver, igrunn merkelig da denne skal være "varmt som hvetebrød"....

Jm.Lab 736S og 816S. Endel mindre morofaktor etter min mening (mindre dynamikk og spenstighet i bassen). Noe snillere diskant (selvfølgelig bedre oppløst osv), men ikke akkurat løsningen.

H/K 235: Som forforsterker ingen vesentlig bedring, men derimot som receiver følte jeg denne gav det beste løftet i diskanten. Den ble på ingen måte skarp eller slitsom. Bassen ble litt ullen og udefinert.
    NB! lurer om denne følelsen kom av "overdreven" bass som førte til "lavere" lyttenivå.

Yamaha 650: Som forforsterker ingen vesentlig endring, derimot som receiver hakket vassere i diskanten.

Jeg har i hovedsak lyttet til R&B og akustisk musikk (som forøvrig er favorittene).

Min egen løsning er evt å kjøpe en 435/635 fra hk for litt mer kontroll i bassen. Dette er den største bedringen jeg har opplevd i egen heim når det kommer til mindre slitsom (les:bra) diskant.

Hvis noen kan komme med forslag eller synspunkter på hvordan jeg kan få bedre musikkgjengivelse i stereo mottas dette med STOR takk (problemet er diskanten).

Evt hvis noen enkle grep kan gjøre med rommet tas det imot med stor takk ( sjekk her for hvordan rommet er http://minhjemmekino.no/klipsch%3B%29).

Active klodrik sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bruker dennon 3910 og 3805 til mine klipsch rf3 og diskanten ble varm og avrundet. beste kombo jeg har hørt til klipsch fr3 iallefall, men det er sikkert noe med smak og behag også.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    alle de du nevner er jo ganske billige preløsninger. mulig det finnes snill og billig elektronikk men jeg kan ikke se for meg at det finnes noen behagelig integrerte f.eks til under 5-6tusen.
    kan jo også være effektrinnet, men det kjenner jeg ikke til.
    jeg prøvde ut rb35 her noen uker, av det jeg koblet på funket rør best.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan heller ikke skjønne hvorfor så mange er glad i Rotel/Klipsch komboen, syns det hele låter ganske dårlig, men min smak er vel ikke som alle andres . Klipsch låter rimelig flott på rørforsterkere som Einis her er inne på. Men jeg syns ikke klipsch låter "KONGE" før mchintosh står bak spakene (nå er det nok rimeligere alternativ også der ute, men jeg har da tross alt ikke hørt alt, og spessielt isammen med klipsch).
    Marantz og Mchintosh er det som har gitt meg de beste møtene med klipsch, til nå!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm.. av recivere burde du nok ta Arcam AVR200 og 300 inn til test også, de passer best med Arcam sin dvdspiller også, men da blir det dyrt. Men reciverene er kjempegode....

EDIT: http://finn.no/finn/bap/object/;pdc=...12&pos=1&tot=5

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var jo ikke mange kronene for den arcamen på finn.no

Er i utgangspunktet ikke interesert i å bruke mange kroner på å evt få endret lydkarakteristikken. Selger jeg forsterkersettet (kanskje 7000) kan jeg legge 3000 mellom.

Å kjøpe rørforsterker virker spennende, men da blir isåfall løsningen min i hjemmekino for dårlig etter min smak (gitt min finansielle situasjon, les: student). Evt kan dere godt komme med konkrete forslag på rørfosterkere rundt 10k. Er dette ren magi for min del skal jeg ikke utelukke å bruke litt av studielånet:P.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å løse selve problemet, fremfor å prøve og kompensere for det? Bytt høyttalere!
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Hva med å løse selve problemet, fremfor å prøve og kompensere for det? Bytt høyttalere!
    Akkurat det jeg også tenkte! Det er vel høytaleren som er den komponenten som påvirker lydsignaturen mest, og det beste vil vel være å bytte til høytalere som spiller bra på både kino og musikk.....

Spiller det godt på musikk, så duger det som oftest veldig bra på kinolyd også....;-)

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du synes RF-serien gir for mye i toppen, er den billigste og enkleste måten å endre på det: å senke effekten til diskanten et par dB. Det kan gjøres ved å bytte ut forbindelsen på bi-wire-terminalen (den som går til diskanten) med en motstand. Passende verdi som demper et par dB er i området 2.0-2.7 ohm (5Watt).

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Du sier noe, og dette har jeg prøvd.

Prøvde med både JM.Lab 736S og 816S, men har du andre tips når det gjelder høyttalere er jeg åpen. Front og center til rundt 15k er ok.

Det kan hende det er "meg" som må bytts ut. Hvis madammen er litt "agressiv" når hun setter inn oppvaska og det klirrer i asjettene er dette litt vondt i øra mine (når jeg i nærheten).

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Hvis du synes RF-serien gir for mye i toppen, er den billigste og enkleste måten å endre på det: å senke effekten til diskanten et par dB. Det kan gjøres ved å bytte ut forbindelsen på bi-wire-terminalen (den som går til diskanten) med en motstand. Passende verdi som demper et par dB er i området 2.0-2.7 ohm (5Watt).
    Dette virker som noe jeg enkelt kan teste. Hvor får jeg kjøpt slike motstander som passer uten for mye mekking?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eltek , www.dynabel.no har disse.

Active JoonGoii sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns mine låter som ei kule, men klart ex Dj ex lydteknikker har vel satt sine spor !

Men en ting som ikke bør gjøres er å vinkle høyttalerne, syns de fungerer j bra når de står rett fram.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har likt gulvteppe som meg jo, klipsch Veldig bra.

Har du prøvd å dekke til side -og bakveggene dine litt? Med gardiner, dempeplater e.l.? Kan være at dette løser problemet ditt. Verdt å prøve før du bytter ut hele anlegget hvertfall.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av klipsch;)
    Dette virker som noe jeg enkelt kan teste. Hvor får jeg kjøpt slike motstander som passer uten for mye mekking?
    Elfa for eksempel. Kjøp gjerne noen par i ulike verdier så har du noe å tweake med. :-)

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rart ingen som har nevnt at selve rommet har en stor innvirkning? kjøp nytt rom neida, men som sagt over så prøv å demp litt mere, selv har jeg et godt dempet rom, men absolutt alle høytalere + forsterkere jeg har prøvd i det rommet blir en smule skarp i diskanten av en eller annen grunn..har vel noe med at rommet er litt lite kanskje..

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    rart ingen som har nevnt at selve rommet har en stor innvirkning? kjøp nytt rom neida, men som sagt over så prøv å demp litt mere, selv har jeg et godt dempet rom, men absolutt alle høytalere + forsterkere jeg har prøvd i det rommet blir en smule skarp i diskanten av en eller annen grunn..har vel noe med at rommet er litt lite kanskje..
    Jeg har to rom. Et kinorom og en stue med stereoanlegg. Det første rommet er nesten overdempet med blant annet akustiske plater, mens stua har mange harde og kalde flater. I begge rommene bruker jeg Klipsch høyttalere (RF35-serien til kino og RF-5 til stereo).

Så til poenget: Lyden i disse rommene er rimelig forskjellige, nesten som natt og dag og jeg mener det ikke er noe galt i å tweake høyttalerne etter romforholdene. Jeg har gjort dette ved å dempe diskanten (i stereo-oppsettet) ca 2dB. Det gjorde susen der. I det dempede rommet er det ikke nødvendig.

Etter min mening er Klipsch veldig gode høyttalere, men de er bygget for a) enten store rom, eller b) godt dempede rom. Jeg tror mange som har hørt Klipsch og ble misfornøyd hadde blitt positivt overrasket over oppsettene mine. ;-)

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal kjøpe noen motstandere jeg, tror kanskje det er løsningen for meg (er jo veldig fornøyd med oppsettet ellers).

Kjøpte teppet for å dempe litt, det var tydeligvis ikke nok. Jeg har ikke prøvd noen annen form for demping. Det blir nok det neste steget hvis jeg ikke oppnår ønsket effekt med noen motstander.

Takk for alle tips.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte 2,2 og 3,3. Funker helt konge med 3,3. Nå er det akkurat slik jeg vil ha det. Tusen takk for tipset. Du sparte meg for mange penger Jane. Nå blir det kanskje en subwoofer til istedet (mye vil ha mer osv...).

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det artikkel nr: 60-031-07 på elfa du da nå bruker klipsch? blir lettere forvirret av alle mulighetene du har der fint om noen kunne gitt meg pekepinne på disse motstanderene så jeg ikke kjøper feil, som virker som en lur løsning for meg oxo!

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •