Hvordan få hjemmekino(klipsch) til å funke på stereo(snillere diskant) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 41
    Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Blir det samme dynamikken som det er orginalt,med 3,3 tilkoblet?Vurderte lenge RF-7 selv,men toppen var alt for hard for meg.Hvis dette tweaket går utover dynamikken er jo litt av vitsen med å ha Klipsch i hus borte.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av klipsch;)
    Kjøpte 2,2 og 3,3. Funker helt konge med 3,3. Nå er det akkurat slik jeg vil ha det. Tusen takk for tipset. Du sparte meg for mange penger Jane. Nå blir det kanskje en subwoofer til istedet (mye vil ha mer osv...).
    Det var jo veldig bra at det fungerte for deg. :-)
    Og hvis noen kritiserer deg og Klipsch; og påberoper seg å mene at RF-serien er feilkonstruert, så kan du hilse dem og si at det allerede befinner seg en motstand i serie med diskanthornet (6.8 ohm hvis jeg ikke husker feil). Hvor stor denne motstanden skal være er avhengig av rommet.

Det som er litt vakkert ut i fra et teknisk ståsted er at en seriemotstand ikke endre knekkfrekvensen for hornet, kun demper nivået. (innenfor visse grenser).

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Blir det samme dynamikken som det er orginalt,med 3,3 tilkoblet?Vurderte lenge RF-7 selv,men toppen var alt for hard for meg.Hvis dette tweaket går utover dynamikken er jo litt av vitsen med å ha Klipsch i hus borte.
    Det endrer ingenting på dynamikken, men det demper frekvensområdet over ca 2kHz omlag 2dB (litt mer med 3.3 ohm)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av klipsch;)

Det blir skarpt og ubehagelig ved moderate til høye nivåer (rundt 93db og oppover).

Problemet er ganske allment kjent og skyldes moderne computer-komponenter i elektronikken. Den enkleste medisinen (som ofte virker godt) er å sette noen store axiale papir-kondensatorer produsert rundt 1950 i signalveien, gjerne mellom pre og power amp. Effekten er ganske dramatisk, og oppløsningen i toppen synes å øke.

Jeg anbefaler Dubilier metallisert papir på 2 uF (sylinderformede med ytterkappe av metall).

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva i all verden har dette med diskantelementet på nevnte Klipch høyttaler å gjøre? Tror ikke den store stygge "computerkomponent-ligaen" har infiltrert høyttalerelementene enda.
    Andre høyttalere har da også delefiltre, uten at det skaper like skjærende (ubehagelig) diskant. Det er ikke bare høyttalere produsert "før krigen" som låter bra.:wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Det som er litt vakkert ut i fra et teknisk ståsted er at en seriemotstand ikke endre knekkfrekvensen for hornet, kun demper nivået. (innenfor visse grenser).
    Jeg har mildt sagt hørt varierene versjoner av dette. Noen hevder at L-pad er veien å gå hvis man ikke vil endre delefrekvensen.
    Eksperimenter har vist at med seriemotstander kan der være store variasjoner i dempning alt etter frekvensen i diskanten, dvs det ikke er sikkert en given motstand produserer jevn dempning over hele diskant registret.
    Har noen en tabel der viser serie dempning over db ? L-pad dempningens tabel har jeg....

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Jeg har mildt sagt hørt varierene versjoner av dette. Noen hevder at L-pad er veien å gå hvis man ikke vil endre delefrekvensen.
    Eksperimenter har vist at med seriemotstander kan der være store variasjoner i dempning alt etter frekvensen i diskanten, dvs det ikke er sikkert en given motstand produserer jevn dempning over hele diskant registret.
    Har noen en tabel der viser serie dempning over db ? L-pad dempningens tabel har jeg....
    Jo da, det er bare å lese å Klipsch-forumet det, så vil du både finne den ene og andre "leiren".
    Poenget mitt var at +2 ohm (eller 3.3ohm) sammen med et 3. ordens filter som det er i den gamle RF-serien, ikke vil endre knekkfrekvensen nevneverdig.
    Og om fc endrer seg fra 2.200 kHz til 2.1794 kHz, har det noen betydning, hvis lytteren er fornøyd?

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte hos eltek. http://www.mamut.com/dynabel under delefilter/komp og så motstander. Item nr MT0330 Motstand Trådviklet 3,3ohm.

Jeg stakk bare innom og spurte etter mostand til å sette på biwire-terminalen.
    Enkelt å sette på og fungerer glimmrende (har hørt på endel musikk og sett en film nå).

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Kan ikke si jeg synes mye av dynamikken er borte. I henhold til mine øre er all livligheten og spenstigheten ved klipsch fortsatt tilstede. Mange sier JM.Lab er gode på dynammikk, men jeg mener fortsatt at med motstanden montert gruser klipsch JM.Lab. (Chorus 836S og Cobalt 816S på min elektronikk).
    NB: min mening!

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan si meg enig med deg der, har hatt Cobalt 826S selv.. Da skal jeg bestille noen slike motstandere jeg, takk for tips!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Problemet er ganske allment kjent og skyldes moderne computer-komponenter i elektronikken...
    Æsj, akkurat dette argumentet bruker du jo på alt som er produsert etter 1950. Og det er tydeligvis like "allment kjent" uansett hva temaet er. Si meg, har du programmert en funksjonstast med denne frasen?

Tar jeg ikke feil er vel datamaskiner "produsert før 1950" også myyye bedre enn dagens. Regner med at du titter på en 7" sort/hvitt-skjerm og at det selvsagt tar "minst en halvtime å fyre opp disse nymotens sakene" mens din hullmaskinbaserte 14 tonns maskin er klar på et bluuunk. Dette åpenbart fordi det ikke er noen vits i å skru den av... ;-)

Jaja - kanskje like greit å stoppe der... hehe...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Hva i all verden har dette med diskantelementet på nevnte Klipch høyttaler å gjøre?
    Vi får opplyse folket.
    Når et avslørende diskantelement settes inn, høres unotene i elektronikken bedre. Annen forsterker-elektronikk = annen lyd i diskant-elementet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Æsj, akkurat dette argumentet bruker du jo på alt som er produsert etter 1950. Og det er tydeligvis like "allment kjent" uansett hva temaet er. Si meg, har du programmert en funksjonstast med denne frasen?

Jaja - kanskje like greit å stoppe der... hehe...

Ha-ha, så rett så rett (å stoppe altså).

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi får opplyse folket.
    Når et avslørende diskantelement settes inn, høres unotene i elektronikken bedre. Annen forsterker-elektronikk = annen lyd i diskant-elementet.

Her er du vel litt på bærtur Kjell, for setter en inn en virkelig avslørende diskant (type elektrostat/magnestat) er nemlig problemet løst. Du kan da ikke særiøs mene at en "dårlig" konstuert høyttaler, skyldes annet enn selve konstruksjonen. Å koble inn mangel på kassett-spiller i signalveien, blir jo som et forsøk på å kompensere for et problem, og ikke å løse det. Det er tid og sted for alt min venn, men dette er ikke rette sted å promotere "de gamle komponenter".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skriking fra klipsch mener jeg skyldes 50/50 både hornet og elektronikken.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja litt morsomt å lese om alle disse feilkonstruerte høyttalerne fra verdens ledende firmaer. Dagens høyttalere er i virkeligheten ganske gode. Det er elektronikken som er ute på en tragisk sidegren, selv om rørforsterkere kan hjelpe en del.

Jeg drev selv i min hifi-ungdom med disse motstandene i serie med diskant-enheten - når man får mer erfaring, så er dette det siste man prøver. Man ødelegger nemlig balansen i en god høyttaler.

Skal man forbedre en høyttaler, så er det gjennom å bytte ut kondensatorene (særlig i diskant-seksjonen) med mere vellydende typer - og hvis spolene er av den europeiske "Eltek-typen", så kan disse byttes ut med USA-typer (Solen "Perfect Lay" o.lign).

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er dagens høyttalere gode no da? med blytunge plastlegeringer og en tunet lyd for å bøte på tynn og skrikende moderne elektronikk

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    er dagens høyttalere gode no da? med blytunge plastlegeringer og en tunet lyd for å bøte på tynn og skrikende moderne elektronikk

Nei, generelt ikke gode nok av de årsaker du nevner, men når man likevel plages med skrikende lyd, så skal førstehjelpen settes inn andre steder enn i å dempe diskanten. Den er som du nevner, allerede dempet mer enn nok.

Men du har rett: den litt rungende (og uklare) lyden av moderne tunge plastmembraner er ikke min livrett. Har unngått dette i egne systemer.

Mine Tannoy-høyttalere med diskant-horn lyder fantastisk homogene og varme med den rette elektronikken, men samtidig ulidelig skarpe med typisk moderne solid state elektronikk.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine Tannoy-høyttalere med diskant-horn lyder fantastisk homogene og varme med den rette elektronikken, men samtidig ulidelig skarpe med typisk moderne solid state elektronikk.
    Så du har fått til en god match. Bra for deg. Men det er ikke dermed sagt at nevnte elektronikk vil lyde godt på alle andre høyttalere, eller at nevnte Tannoy-høyttalere lyder fantastisk på annen elektronikk.

Når det klages på moderne elektronikk, så er det vel på sin plass å minne om at de aller, aller fleste i hifi-verdenen er enige i at høyttalerne utgjør det leddet (sammen med rommet) som påvirker lyden mest, og hvor det er størst forskjeller fra produkt til produkt. Liker man ikke lyden i en høyttaler, så er det min erfaring at det er vanskelig å finne elektronikk som kan kompensere for feilene i høyttaleren. Forskjellene mellom oppnådd lyd og ønsket lyd blir for store. Mulig at noens preferanser er så langt ut på siden av det lydidealet de fleste foretrekker at de må ty til gammel elektronikk. Det er vel da viktig å huske at smak er individuelt, og at det den ene liker kan en annen mislike.

Min erfaring er ihvertfall at den beste og mest avslørende diskanten kommer fra planare høyttalerelementer (bånd o.l.) der elementet beveger seg som et stempel, uten oppbrytningsforvrengningen som er så vanlig i koner og domer. Synes uansett ikke at demping av en diskant med en motstand er spesielt mye forskjellig fra å bytte elektronikk etc. Alt dette er forming av lyden for å tilfredstille sitt eget lydideal.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Dempning

Hvorfor ikke gjøre som S Palvig og dempe 1-2 db med dopapir foran diskant.
    Har selv hatt rotel985 til klipsch, ikke noe særlig, som einis sa rør er ok, har hatt cj pv10(rørpre)og doxa70 sign. fungerte bedre til stereo, har nå linn classic movie og linn lk140 som fungerer ok både til hjk og stereo, men forrige kombo var noe bedre på stereo, men som Kjell sier, tror ikke det alltid blir bedre med nyeste teknologi. Gamle rørradioer og tandberg ,rører noe spesielt ved musikken, nytt kan bli litt vel sterilt? men her kommer vel personlige preferanser inn også, smak og behag.

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Så du har fått til en god match. Bra for deg. Men det er ikke dermed sagt at nevnte elektronikk vil lyde godt på alle andre høyttalere, eller at nevnte Tannoy-høyttalere lyder fantastisk på annen elektronikk.

Når det klages på moderne elektronikk, så er det vel på sin plass å minne om at de aller, aller fleste i hifi-verdenen er enige i at høyttalerne utgjør det leddet (sammen med rommet) som påvirker lyden mest, og hvor det er størst forskjeller fra produkt til produkt. Liker man ikke lyden i en høyttaler, så er det min erfaring at det er vanskelig å finne elektronikk som kan kompensere for feilene i høyttaleren. Forskjellene mellom oppnådd lyd og ønsket lyd blir for store. Mulig at noens preferanser er så langt ut på siden av det lydidealet de fleste foretrekker at de må ty til gammel elektronikk. Det er vel da viktig å huske at smak er individuelt, og at det den ene liker kan en annen mislike.

Min erfaring er ihvertfall at den beste og mest avslørende diskanten kommer fra planare høyttalerelementer (bånd o.l.) der elementet beveger seg som et stempel, uten oppbrytningsforvrengningen som er så vanlig i koner og domer. Synes uansett ikke at demping av en diskant med en motstand er spesielt mye forskjellig fra å bytte elektronikk etc. Alt dette er forming av lyden for å tilfredstille sitt eget lydideal.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •