Toppmontert diskant og holografi

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Toppmontert diskant og holografi

Heisann

Plukket opp i en gammel tråd engang at det å montere diskanten på toppen av kabinettet kunne være ødeleggende for elementets spredningskarakteristikk
    ( pga refleksjoner fra høytalerens topp-plate ? )

Selv er jeg en lykkelig eier av B&W 703 , som jo har diskanten montert på nevnte måte .

Da holografiske egenskaper er noe jeg mener er veldig viktig har jeg brukt en stor mengde tid på å optimalisere plasseringen og vinklingen av disse høytalerne .

En ting som har forundret meg uansett plassering , er hvor mye dårligere presisjonen i lydbildet har blitt når jeg reiser meg opp fra lytteposisjon ,
    dvs. med øret montert 80cm høyere enn diskanten.

Så til poenget :
    Omsider var det noen som skrudde på lyset i min øverste etasje , ettersom lyden blir dårligere jo høyere opp øret mitt er , blir den da bedre av å senke øret lenger ned ?

So**** forsvant og jeg inntar lytteposisjonen sittende på gulvet . Her nede oppdager jeg at perspektivet er betydelig forbedret , spesielt presisjonen i bredden .

Høytalerne mine står på soundcare spikes og disse tillater som kjent en viss "tilting" , så jeg går i gang med å justere opp de fremre spikes slik at høytalerne vippes bakover . Tyngdepunktet i høytalerne er imidlertid ikke spesiellt lavt så jeg kan ikke justere i det uendelige.

Jeg er nå mye mer fornøyd med lyden , men det høres fremdeles bedre ut når jeg senker hodet .

Da jeg går ut fra at jeg bare kan glemme å få fruen med på å møblere stua på japansk vis , sittende på gulvet . Og jeg ikke helt klarer å se for meg 703 på stylter , håper jeg noen her har gjort tilsvarende erfaringer og kan komme med tips til å løse denne problematikken .

Til slutt : Har jeg rett i at dette kan skyldes toppmontert diskant ?

På forhånd takk
    Gobble

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant spørsmål. Håper noen med peiling og erfaringer kan komme med innspill her......

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nok det er veldig romavhengig den opplevelsen du har av diskanten. Jeg har nemlig opplevd det motsatte med min brors B&W 703.

Har du prøvd å plassere høyttalerne på en annen vegg i rommet ditt?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hørte faktisk på noen høyttalere i går som hadde gjort det... men han hadde ettermontert en bånddiskant på toppen av høyttaleren( sonus faber amati homage), dette gjorde spekteret mye mer oppløst og balansert... anbefales på det beste! =)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tilbakemeldinger.

Akkurat disse høytalerne har jeg ikke prøvd på en annen vegg , rommet mitt er desverre ikke særlig gunstig . Plasseringen jeg har nå er jeg forsåvidt fornøyd med men jeg har dårlig med alternativer .

Tenker nå å sette stylteideen ut i livet , i form av en tykk plate under høytalerne . Kanskje noen av dere som har plassert en betonghelle under høytalerne for dempingens skyld har merket perspektivforbedring som en hyggelig bieffekt ?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gobble
    Til slutt : Har jeg rett i at dette kan skyldes toppmontert diskant ?
    Nei, dette skyldes KUN de akustiske forholdene i rommet ditt. Dette betyr at du har mye å hente i lydmessige forbedringer ved å velge en annen plassering, eller det kan være at det rommet du spiller i nå.....ikke passer til høytalerne.

Har selv fått lyttet mye til B&W 703 koblet til en TacT av denne typen:

Denne komboen spiller upåklagelig, åpent og levende.
    Så kvaliteten på B&W 703 her det ingenting å utsette på.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at rommet er den mest innlysende syndebukken.

Har nå prøvet høytalerne på andre plasser i rommet for å minimere effekten av sideveggene . Dette hjalp ikke , så høytalerne flyttes tilbake til sin vante plass der de står 110 cm fra bakvegg og 60 cm fra sidevegg .

Siden jeg oppnår gevinst ved å vinkle høytaleren oppover bør vel demping av gulvet være veien å gå for å minimere førsterefleksjoner derfra . Her er kunnskapsnivået mitt meget lavt , så jeg prøver på måfå med det jeg har for hånden som dyner , sofaputer , tepper ol.
    Om jeg får noen gevinst ved dette så er den ikke stor .

Spørsmålet da blir som følger :
    Hvilke frekvenser er det viktigst å dempe for å oppnå best mulig holografi , og hvilke virkemidler er best egnet for formålet ?
    Selv funderer jeg på den løsningen Tiger skisserer i sin tråd med " eggekartongmadrass " fra ikea . Denne var ihvertfall prisgunstig og derfor vert et forsøk .

Håper på noen gode ideer her da jeg står nokså fast

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at rommet er den mest innlysende syndebukken.
    Håper på noen gode ideer her da jeg står nokså fast
    Før du begynner å "rasere" rommet bør du prøve noen enkle lyttetester, som du finner her:
    http://www.flageborg.no/AVForum/SweetSpot7Drumx2.wma

Denne testen leverer 7 trommeslag, fra venstre mot høyre, 2 ganger. Det første slaget treffer på venstre side, det 4. slaget i midten, og det 7. slaget til høyre. Slag 2 og 3 skal ha innbyrdes "lik" avstand som avstanden mellom 1. og 2. det samme for 3. og 4. slag. Eks. hvis høytalerne dine er vinklet for mye innover............vil avstanden være større mellom slag 1 og 2 enn mellom slag 2 og 3.
    Dette er slag nr. 1 2 3 4 5 6 7 som er markert med dette tegnet |
    1. Illustrasjon: HT er "riktig" plassert |----|----|----|----|----|----|
    2. Illustrasjon: HT peker for mye innover |----|---|--|--|---|----|

Har du et bra perspektiv, noe B&W703 virkelig kan, så er det bedre desto lenger til venstre for den fysiske "kanten" av venstre høytaler det 1. slaget "starter", men den innbyrdes avstanden MELLOM slagene må være lik i hele "bredden".

Håper du forstår den enkle skissen over, og klarer å danne deg et "bilde" av dine egne høytaleres plassering.

Du kan også sjekke ut InPhase, OutPhase og LeftRight på denne linken:
    http://www.flageborg.no/AVForum

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plukket opp i en gammel tråd engang at det å montere diskanten på toppen av kabinettet kunne være ødeleggende for elementets spredningskarakteristikk
    ( pga refleksjoner fra høytalerens topp-plate ? )
    Ser ut til at denne har vært utsatt for en smule forvrengning i min hukommelse da den egentlige replikken lyder :
    "Spredningen i diskanten var så mye bedre enn øvre mellomtone (8") at det hele låt grusomt ." ( side 4 i Snickers - is tråd om Romakkustikk , plassering og korreksjon )

Flageborg : Lyttetesten din får jeg desverre ikke til å spille på spilleren min så jeg har ikke fått prøvd den
    ( Synd egentlig da til og med pc høytalerne mine prøvde å improvisere holografiske egenskaper med denne ) .

Så her i huset fortsetter " raseringen " , foreløpig konkluderer jeg at uansett hva jeg legger på gulvet så låter det best når høytalerne mine tiltes bakover .

Kunnskapsnivået sålangt tilsier at dempematerialer av ulik fasthet og tykkelse demper ulike frekvenser ( fritt sammensatt fra Tigers ikea madrass -tråd +++ )
    Spørsmålet er da fremdeles : Hvilke frekvenser er det viktigst å ha kontroll på for å ivareta holografi ?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flageborg : Lyttetesten din får jeg desverre ikke til å spille på spilleren min så jeg har ikke fått prøvd den
    ( Synd egentlig da til og med pc høytalerne mine prøvde å improvisere holografiske egenskaper med denne ) .
    Tar ikke spilleren din "hjemmebrent"? Er det ikke bare å sende den til brenneliste fra Windows Media Player til vanlig Audio-format? Og så sette CD'n i Stereoanlegget?

PS! Du bør absolutt kjøre de test-sekvensene for å få et "bilde" av lyden din.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Her er kunnskapsnivået mitt meget lavt , så jeg prøver på måfå
    Denne gjelder i aller høyeste grad når det gjelder prestasjoner på pc ( fanden ta min far som aldri spanderte noen commodore 64 ).

Spilleren er forøvrig en Phillips dvp 9000s

Funderer forøvrig på produkter ala dette :
    http://www.rockfon.no/sw11779.asp
    Pakket inn på høvelig vis bør vel dette kunne bli en grei / mobil løsning ?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om vi kan snakke om syndebukker her så er det høyttalerne som er det. Det er to fenomener som egentlig er helt separate men som allikevel vil være fundamentale i det samme området.

Det ene er energiresponsen. Med den nevnte toppmonterte diskanten er det stor forskjell på spredningen rett over og rett under delefrekvensen. Dette gjør atom du måler frekvensgangen ved siden av, eller bak høyttalerne vil du ha klart mer output i nedre diskant enn i øvre mellomtone. Dette gjør at du også vil kunne få en del ekstra igjen fra rommet i det området.

I en MT-konfigurasjon (En mellomtone og en diskant) vil det alltid oppstå noe som heter tilt. Når man senker eller hever hodet vil man endre den relative avstanden til de to elementene. Ved å senke hodet kommer diskanten litt lenger unna, og ved å heve det kommer den litt nærmere. Dette har faktisk en god del å si for frekvensgangen ved delefrekvensen.

Sett at energiresponsen lager litt krøll for deg i utgangspunktet så kan det være at litt negativ tilt fører til en demping i det området som i utgangspunktet er problematisk. Som et alternativ, og for å kartlegge problemet, bør du eksperimentere med demping i hofte/magehøyde rett bak og rett ved siden av høyttalerne, samt ved førsterefleksjonen fra sideveggene og taket. Siden negativ tilt slår positivt ut på lyden er muligeng ikke gulvet problemet, men det kan også være at negativ tilt mot gulvet refkekteres og treffer uheldig fra rundt 90cm og opp til 180cm.

Mitt tips er å prøve med demping og ikke la noe være uprøvd. Du bør heller ikke justere vinklingen inn mot lyttepossisjon før du har dette i orden.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for et suverent innlegg i tråden min .

Avklaringene her har nå snurret rundt i toppetasjen i halvannet døgn med endel prøving og feiling med demping .

Erfaringene mine etter dette er at løsningen for meg ligger i å finne et passende dempemateriale BAK høttalerne ( heldigvis egentlig, mye lettere å ivareta WAF ved å dempe bakveggen enn å kle gulvet med lydhimling ).

Forstår jeg innlegget fra Snickers-is korrekt ( samt resultatene fra mine forsøk på demping ) , så henger det sammen på følgende vis :

- Refleksjoner skapt fra høytalernes fremside til gulv er noenlunde frekvenslineær , eventuellt sammenfallende med refleksjoner fra taket . Pga dette lå ikke løsningen for meg i å dempe gulvet ( vel å merke ikke med mitt tilfeldige utvalg av egnede remedier ) .

- Refleksjoner fra sidevegger har jeg ikke tatt fatt på enda , men her antar jeg at rommet gir litt " gratishjelp " i form av persienner og gardiner samt innholdsrik hylle .

- Refleksjoner skapt fra høytalerens BAKSIDE mot bakveggen er ikke frekvenslineære slik at refleksjoner fra diskanten har et høyere volum enn refleksjonene fra de øvrige elementer .

Min løsning med å tilte høytalerne bakover hjalp meg da egentlig bare med å få en mer frekvenslineær TOTALLYD .

Forøvrig er det i området rundt bakveggens refleksjonspunkt jeg oppfatter lydbildet som mest " grumsete ". ( dårlig forklart denne , men tenk en linje fra mitt hode , tvers gjennom lydbildet så mot punktet på veggen ).

Det av mine forsøk som har gitt meg best resultat er 15 cm tykke myke sofaputer stablet opp langs bakveggen . Dette får jeg ikke helt til å stemme med matematikken da det ved høytalerens delefrekvens og oppover ( 4khz ) burde være nok med betydelig tynnere materialer enn dette . Regner med at dette henger sammen med at det beste er å dempe alle refleksjoner best mulig .

Har også vært i kontakt med Rockfon som jeg linket til tidligere i tråden , så denne ideen er heller ikke skrinlagt .

Imidlertid er temaet demping temmelig omfattende å sette seg inn i , så her er alle innspill velkomne .

Gobble

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diss Rockfon plater, havde du tenkt å henge de på veggen bak høyttalerne, evt. sprøytemale de sorte eller noe ?
    Ellers, du er inne på noe her, og det er viktigt at man kjender sine høyttalere, noe ikke mange gjør tror jeg.
    Noen må ikke vinkles for å spille bra, noen må både vinkles og tiltes bakover.
    Husk også at avstanden til bakvegg spiller inn på mere enn bass responsen...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg tar sikte på å finne meg en løsning som kan henges på bakvegg . Sitter nå å leser kurs i akustikk som jeg fant i Tigers eggekartongmadrasstråd :
    http://www.kemt.fei.tuke.sk/Predmety...acoustics.html

Blir litt inspirert til et DIY prosjekt her , men mye gjenstår å lære . Håper i tillegg på å finne en løsning med tilstrekkelig WAF slik at anordningen kan henge permanent .

Jeg er ellers helt enig med deg i betydningen av å bli kjent med høytalerne .

Gobble

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •